Klein kruiskruid ontdekt in een aantal paardenvoeders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vordur

Re: Klein kruiskruid ontdekt in een aantal paardenvoeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:45

Er werd hier gezegt dat in het hooi vrijwel geen jkk meer voor komt.
dat is niet waar.
ik weer een boer die hooi aan paarden mensen verkoopt met erg veel jkk er in.
de mensen die dat hooi kopen wonen ook nog eens vlak naast dat land dus ze moeten weten wat er in zit.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 17:56

Fijn dat een aantal mensen al een mail hebben gestuurd aan bepaalde fabrikanten. Hopelijk komt er snel een antwoord en willen jullie dit met ons delen :-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:05

vordur schreef:
Er werd hier gezegt dat in het hooi vrijwel geen jkk meer voor komt.
dat is niet waar.
ik weer een boer die hooi aan paarden mensen verkoopt met erg veel jkk er in.
de mensen die dat hooi kopen wonen ook nog eens vlak naast dat land dus ze moeten weten wat er in zit.

Misschien was het een beetje ongelukkig uitgedrukt, in de rapportage staat dat bij de onderzochte monsters het eigenlijk niet voorkwam bij de grote telers en dat klein kruiskruid waarschijnlijk een een groter risico is in diervoeding, dat gaat dus niet om het hooi van de boer van om de hoek.
Natuurlijk moet je opletten bij hooi kopen en om een garantie vragen dat het JKK vrij is. De boer is zelfs in principe strafbaar als hij willens en wetens hooi als diervoeding verkoopt met JKK.
In luzerne hoort het ook niet, maar het is wel heel fijn dat er nu ook daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan.
Het is mij zelf trouwens ook gebeurd hoor dat ik bij een fouragehandel was en hooi kocht, op het terrein stikte het daar van klein kruiskruid en die boer kende die plant niet. Op het hooiland werd er wel agrarisch onderhouden. Raar vind ik dat dus wel.

PPD_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:10

Hmm ff volgen, voer ook de Daily plus bij ...

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:32

Naar mijn mening klinkt het allemaal veel spannender dan dat het in werkelijkheid is.

De groenvoerdrogerijen worden in het droogseizoen met grote regelmaat bezocht door de VWA, die dan ook een aantal monsters neemt tijdens het productieproces. Er wordt al jaren gecontroleerd of er ook zware metalen en dioxinen in het voer zitten, en sinds vorig jaar hebben ze ook steekproefgewijs "giftige planten" (lees alkaloiden) in hun onderzoekspakket opgenomen.

De VWA komt altijd onverwacht langs en bepaalt zelf welke partijen hij gaat bemonsteren voor onderzoek.

Al jaren zijn de groenvoerdrogerijen verplicht (in het kader van GMP / HaCCP en TrusQ) om met hun gras-en luzerneleveranciers overeenkomsten te sluiten waarin ook duidelijk vermeld staat dat er geen partijen worden verwerkt waar Boerenwormkruid, St Janskruid en Jacobs Kruiskruid in zit. Sinds vorig jaar is het kleine neefje van JKK het klein kruiskruid in dit lijstje opgenomen (omdat ze de analysemethoden zodanig verbeterd zijn dat ze het hele kleine beetje akaloiden in KKK nu ook vast kunnen stellen. maw, voorheen wist men dus niet dat het giftig was omdat de onderzoeksmethoden dit nog niet aan konden tonen.
Bovendien controleren de groenvoerdrogerijen ook zelf de partijen op het land, tijdens het oogsten en wanneer het op de drogerij verwerkt wordt.

Dus kort samengevat:Omdat de VWA dus op alkaloiden onderzoek, en dit stofje ook in veel mindere mate, (maar nu wel door verbeterde technieken aant te tonen) in KKK voorkomt, hebben ze dit plantje ook op de verboden lijst gezet ... en dat schijnt dus "nieuws" te zijn. :Y)

Dus daarom denk ik dat niemand zich hier druk over hoeft te maken. Het in Nederland geproduceerde diervoer is van goede en gezonde kwaliteit en staat onder strenge controle van de VWA.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:59

reeskees schreef:
Dus kort samengevat:Omdat de VWA dus op alkaloiden onderzoek, en dit stofje ook in veel mindere mate, (maar nu wel door verbeterde technieken aant te tonen) in KKK voorkomt, hebben ze dit plantje ook op de verboden lijst gezet ... en dat schijnt dus "nieuws" te zijn. :Y)

Hoe kom je er bij dat de PA 's in Klein kruiskruid een andere lethale dosis hebben? Er zijn voermonsters onderzocht en de hoeveelheden PA's en de soorten PA's in de planten. ( er zijn nogal wat PA's de ene giftiger dan de ander en sommigen helemaal niet giftig) Misschien toch ook handig om even alle bijlagen te lezen over hoe dit onderzoek is gedaan en waar er naar is gekeken. Juist door de PA's in de kruiskruiden is er heel veel onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld evolutionaire verwantschappen. Het is dus niet iets nieuws dat PA s aangetoond kunnen worden.
Ik ben het wel met je eens dat er geen paniek nodig is, in het worst case scenario is het wel mogelijk dat er een probleem is. Maar het is niet zo dat het een nieuw plantje en een nieuw stofje is op de lijst ongewenste stoffen in diervoer. PA's staan er al lang op. In dit onderzoek is aangetoond dat er bij luzerne mogelijk een gezondheidsprobleem op kan treden omdat bij de genomen monsters in luzerne wel PA s werden gevonden en dan niet van Jakobskruiskruid maar van klein kruiskruid.

bokt_999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:06

Ik ben ook benieuwd: wij gebruiken Hartog Luzerne. Ik heb een email naar Hartog gestuurd, ik wacht op antwoord.
Zodra ik antwoord heb, plaats ik het op dit forum.

Met vriendelijke groet,

Frank

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:30

Mooi Frank, wij voeren ook Hartog lucerne dus ik ben heel benieuwd naar het antwoord! :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:00

het gaat dus om voeders met lucerne er in?
ik geef een structuurmuesli met lucerne er in van sbuli.
zal hen ook es mailen en vragen

bokt_999

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:01

Hier het antwoord van Hartog:

Citaat:
Geachte Fam. ,

Naar aanleiding van ons prettig telefonisch onderhoud hedenmorgen en uw
daarop volgend mailtje, willen wij u op deze manier garanderen dat er geen
schadelijke hoeveelheden PA's aanwezig zijn. Wij controleren de percelen
luzerne voor het oogsten zodat wij voorkomen dat eventuele klein
kruiskruidplantjes in de luzerne terechtkomen die bestemd zijn voor
verwerking in paardenvoedermengsels.
Wij hebben nog contact gehad met de heer Theelen van het VWA, die ons
vertelde dat de bemonstering heeft plaats gevonden in de productie van 2006
en 2007 zodat u er gerust op kunt zijn dat wij hier al langer zeer intensief
mee bezig zijn.

De datum 27/01/2010 is voortgekomen uit het antwoord van het VNG voor de
gehele Groenvoederdrogerijensector. Aangezien wij al veel langer met deze
kwaliteitscontrole bezig zijn kunt u er gerust op zijn dat wij zeer
selectief te werk gaan.

Mocht u nog verdere vragen hebben, dan staan wij altijd open voor overleg.

Met vriendelijke groet,

Wil Hartog

Grasdrogerij Hartog B.V.

Met vriendelijke groet,

Frank

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:27

Bedankt Frank! _/-\o_

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:43

tamary schreef:
Stuur een mailtje naar je fabrikant en vraag hoe en wat.

Vraag me af in hoeverre die een eerlijk antwoord geven.. Ik zou er zelf niet op vertrouwen, gezien het belang dat ze erbij hebben.
Ik voer gelukkig niks bij, maar heb zat stalgenootjes die dat wel doen..

VoerVergelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:01

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:22

laura1986 schreef:
tamary schreef:
Stuur een mailtje naar je fabrikant en vraag hoe en wat.

Vraag me af in hoeverre die een eerlijk antwoord geven.. Ik zou er zelf niet op vertrouwen, gezien het belang dat ze erbij hebben.

Dan voer jij zeker ook geen biks, paardensnoepjes, hooi of kuil aan je paard...? ;) Want hoe weet jij dan 100% zeker dat er niets verkeerds in zit. Je mag toch wel ergens op kunnen vertrouwen.

Een voerproducent als Hartog doet er vanalles aan (evenals alle andere voerfabrikanten) om een gezond en veilig voer te produceren. Alle voer producenten/voerfabrieken staan onder zeer strenge kwaliteiscontoles en kunnen zich echt geen "fouten" in diervoeders permitteren, dus zullen zij er alles aan doen om dit te voorkomen.

MiniLoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:31

JoyCiej007 schreef:
Daf schreef:
De artikelen ja, maar niet de merk-namen van het voer.

Ik geef bv Pavo Nature's Best en zoals op hun site vermeld: •Met nog meer luzerne.

en dat was precies waarvoor ik bang was.... wij voeren ook muesli van Pavo Nature's Best, en daar zit idd standaard best wat luzerne in.

hier nog een met dezelfde reactie om welk merk het preccies zou gaan, ik voor ook muesli van pavo nature's best

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:18

Echt meer als Shit!
Maare, jullie denken toch niet dat jullie een eerlijk antwoord van de fabrikanten krijgen?
En hoezo, geen JKK in hooi?
Er staat nog steeds overal veel JKK hier in de omgeving, vooral in de uiterwaarden en wegkanten,
dat komt ook echt wel in de graspercelen terecht en denk je dat de boeren die hooien elk plantje uitsteken? Ik ken er zelfs (niet zijne mijn eigen hooi-leverancier hier 1,5 straat verder) die de uiterwaarden, met alle giftige zooi erin, hooien en de hele kraam Ijskoud verkopen of opvoeren aan hun eigen koeien. En dat heb ik meermaals gezien!

Ik denk van niet! En dat is verschrikkelijk. Hooi en voer, dus ook Luzerne is een kwestie van goed vertrouwen. Degene die testen of er Kruiskruid in zit slaan er ook een slaatje uit als je elke baal hooi moet laten testen!

Bovendien gaan er verschillende verhalen rond:
Enerzijds wordt gezegd dat een klei beetje JKK een hele partij vergiftigd, aan de andere kant wordt gezegd dat dit niet klopt! :?

Dan nog iets, schiet me net te binnen:
In Duitsland is een aantal maanden geleden enorme heisa ontstaan omdat er JKK en andere Kruiskuis-soorten in voorverpakte sla voor menselijke consumtie bestemd, was gevonden! Gewoon in de supermarkt! Ik zou even moeten zoeken hoe het precies zat indien jullie interesse hebben hoor ik het wel.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:19

:j , je hebt helemaal gelijk! In mijn wei staat ook JKK en dat is de reden dat ik niet laat maaien en wikkelen maar het teveel aan gras eraf maai en weggooi. Ik ben nu 5 jaar bezig met het verwijderen van die zooi, net voordat het in bloei komt. Veel bemesten helpt ook maar dat heeft weer andere nadelige gevolgen. Ieder jaar wordt het minder maar weg zal het nooit gaan omdat idd de bermen (+ de wei van de buurman die het wel mooie bloemetjes vindt) ermee volstaan. Dus ja, ik geloof dat het voorkomt dat het in het voer zit en ja, ik geloof dat het (ondanks toezeggingen) toch in hooi/voordroog voorkomt want ik weet dat je niet 100% kunt verwijderen. Het 1e jaar maakt de plan rozetten en die krijg je er amper uit, laat staan dat je ze ziet in wat hoger gras. Als je dan laat maaien, zitten de bladeren er in hoor!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:00

reeskees schreef:
laura1986 schreef:

Dan voer jij zeker ook geen biks, paardensnoepjes, hooi of kuil aan je paard...? ;) Want hoe weet jij dan 100% zeker dat er niets verkeerds in zit. Je mag toch wel ergens op kunnen vertrouwen.

Een voerproducent als Hartog doet er vanalles aan (evenals alle andere voerfabrikanten) om een gezond en veilig voer te produceren. Alle voer producenten/voerfabrieken staan onder zeer strenge kwaliteiscontoles en kunnen zich echt geen "fouten" in diervoeders permitteren, dus zullen zij er alles aan doen om dit te voorkomen.

Geen biks, kuil of paardensnoepjes nee, want dat vind ik geen goed voer voor mijn pony.
Wel hooi, gemaakt voor paarden, door 1 grote leverancier geleverd die garandeerd dat het 100% vrij is van JKK en andere giftige planten. Daar moet ik maar op vertrouwen ja, gezien hooi van eigen land niet genoeg oplevert.

Mijn punt is dat fabrikanten er veel aan zullen doen om hun voer verkocht te krijgen, en ik weet helaas hoeveel leugens (die wettelijk gezien soms op het randje zijn, van het bedenken van claims en opschriften voor verpakkingen kun je zelfs je beroep maken) er in omloop zijn. Dat geld net zo goed ook voor mensen ´voeding´. Waarom ze daarme weg komen? Omdat mensen gewend zijn om te consumeren en vooral geen vragen moeten gaan stellen..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:16

Hier mijn post op ander forum :D waar dit onderwerp uiteraard ook ter sprake komt:

Klant ontdekt Giftige plant in salade / Yasmin El-Sharif. – 11.08.2009

Gevaarlijke vondst in de supermarkt: In een gemengde, voorverpakte sla van discounter Plus heeft een klant het leverbeschadigende grove “seniel-kruid” (* letterlijke vertaling) ontdekt.
De handelaar nam alle slamixen van deze levering uit de handel maar experts vrezen meer van dit soort voorvallen.

Aangifte

Hamburg – Groen en fris zo zag de voorverpakte Rucola-slamix eruit, die afgelopen week in het groenteschap van een filiaal van discounter plus lag. Maar de zogenaamde vitaminekick
had een adder onder het “gras”: tussen de rucola-bladeren waren meerdere stengels van het grove seniel-kruid (Greiskraut) gemengd –een giftige plant, die in grotere hoeveelheden onder omstandigheden levensgevaarlijke leverbeschadigingen veroorzaakt.

Giftig Jakobskruiskruid: uit het geslacht van “Seniele kruiden” (Kruiden die “gek”maken, verlammen etc.)
Het fatale is dat leken dit akkerkruid, dat in Duitsland sterk verbreidt voorkomt, niet zonder meer van rucola-blad onderscheiden.Daarom is de verkoper in de plus niets bijzonders opgevallen. Een klant echter herkende het kruid en kocht voorzichtigheidshalve alle in de plus voorradige verpakkingen. Deze 5 verpakkingen stuurde hij ter analyse naar het pharmaseutisch instituut van de universiteit in Bonn.

“Het resultaat van de analyse was beangstigend”zegt Helmut Wiedenfeld van de Uni Bonn.
In ca. 150 gram sla heeft hij meer als 2500 mikrogramm gif uit het kruiskruid ontdekt.
De wetgever schrijft echter voor dat een mens per dag max. 1 mikrogram van deze gifstof via geneesmiddellen of kruidentee’s mag innemen. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven zouden echter ruim onder deze waarde van 1 mikrogramm moeten blijven, er eigenlijk helemaal niet mee in aanraking moeten komen.

De officiele instanties in Hannover zijn gealarmeerd, alle supermarkten gecontroleerd, ook de leverancier van de sla-mix werd ingelicht, bovendien werden overheidsinstanties van het Bundesland waar de leverancier vandaan komt ingelicht, om welk Bundesland het gaat wilde de persvoorlichter van de vakdienst Verbraucherschutz und Veterinärwesen niet zeggen.
Er is dringend om sterkere contoles op levensmiddelen gevraagd door alle betrokkenen.

Voor expert Wiedenfeld is dit echter niet genoeg. Hij vermoed veel meer soortgelijke gevallen die echter niet ontdekt worden. Er moet dringend onderzocht worden hoe het kruiskruid in de sla terecht komt en of dit bij herhaling gebeuren kann, zegt hij.

En inderdaad, al in 2007 werd al giftig kruiskruid in voorverpakte sla gevonden.
Het Bundesinstitut voor Risikobewertung (BfR) – Bondsinstituut voor risiko-analyse – onderzocht indertijd een geval en bevestigde dat Kruiskruid bij mens en dier levensgevaarlijke leverbeschadigingen kan veroorzaken.
Bij dierproeven werkte het kruid zelfs kankerverwekkend. Sindsdien raden zij aan bijzonder voorzichtig en precies te zijn bij oogst en bereiding van sla, bladgroente en kruiden.
(…)

“Het kan niet zo zijn dat officiele instanties voor iets waarschuwen en dat er vervolgens niets ondernomen wordt”, zegt wetenschapper Wiedenfeld verontwaardigd. Ook de partij FDP in Hannover vraagt om maatregelen.
Echter zowel bij de BfR als het ministerie voor Volksgezondheid/Burgerbescherming ziet men geen aanleiding concrete maatregelen te treffen. Het probleem is weliswaar bekent “maar het is aan de verschillende bondslanden om te controleren of de levensmiddelen veilig zijn”, zo wordt bij beide instanties gezegd. (…)
Experts zijn sprakeloos over deze houding! (...)
Wiedenfeld zegt hierover o.a.: “Sinds wanneer stoppen planten met verspreiding voor een landsgrens?!”

Vrij vertaald naar: 11.08.2009
http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,641622,00.html

http://www.youtube.com/watch?v=o6Ua0hEhboE

Mijn commentaar: Komt het in Duitsland voor gebeurd het hier waarschijnlijk ook, in bovenstaand bericht betrefd het paardenvoer waar doorvoor door gebruikers veel en vet betaald wordt maar naar mijn idee zal zo'n situatie als in Duitsland ook heel makkelijk in Nederland kunnen voorkomen. En wordt er door de officiele instanties overal ter wereld(!) verrekt veel in de doofpot gestopt!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:39

Oh ja... behalve in duur gekocht paardenvoer kan het nu dus ook nog op je eigen bord belanden... :Y)

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:57

Ik ben gebeld door Subli en inderdaad ik kreeg een eerlijk antwoord: ze kunnen niet 100% garanderen dat het er nooit in voorkomt, het is en blijft natuurproduct en hoewel fabrikanten hun uiterste best doen, ze kunnen niets garanderen. Het wordt natuurlijk met machines gemaaid en dan kan zo'n plant natuurlijk makkelijk over het hoofd gezien worden...eerlijk gezegd denk ik dat hetzelfde geldt voor Den Hartog, 100% garantie?? Net of er door al die velden mannetjes lopen om te zoeken naar JKK, ik geloof dat dus niet...nou ja wilde het in ieder geval met jullie delen..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:14

je kunt nooit 100% garantie geven, Zulke bedrijven doen hun best om te zorgen dat het niet in het voer komt.
Mocht dit wel zo zijn dan bezorgt dat hun een slechte naam, en dat kunnen en willen ze echt niet hebben!
Het is haast zo dat het veevoer nog beter gecontroleerd wordt als het eten wat wij nuttigen.
Veevoer is aan bijna nog meer voorwaarden verbonden.

Mocht om onduidelijke redenen wel een paard doodgaan, dan is er altijd nog autopsie, waarmee de duidelijke doordsoorzaak kan worden vastgesteld.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:15

@Sientje: Inderdaad!

@Ikdeliefste en Anastasia: Bedankt voor jullie bericht. Ik ga er wel vanuit dat ze hun best doen.
Autopsie is voor veel mensen niet te betalen en dat weten de fabrikanten.

Bovendien, hoezo slechte naam? In theorie klopt dat inderdaad, maar in de praktijk? De naam van het voer, lees fabrikant is niet openbaar gemaakt. Eigenlijk vind ik moet dat wel gebeuren.
Ik heb nog wel wat ideeën om de velden echt JKK/Kl.kruiskruid vrij te krijgen (zonder gif) maar als ik die neerzet krijgen we een andere discussie. En ik vind de discussie over de kruiskruid-soorten in eten en voer NU belangrijker.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:31

Sprak vanavond een (koeien)boer, die het heel verklaarbaar vond dat dit juist klein kruiskruid bij luzerne voorkwam. Want je moet het land keren en het is (net als JKK) een pioniersplant, en het kleine kruiskruid is een soort van 'normaal verschijnsel' als je dat doet. Wordt bovendien door menig agrariër onterecht aangezien voor 'niet giftig'...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:08

Klopt Sientje, de wilde plantenkennis van menig landbouwer schiet hier te kort.
Alle Kruiskruid-soorten zijn giftig maar worden vaak niet herkend en zeker het kleine kruiskruid komt zoveel voor dat het als normaal ongevaarlijk plantje wordt gezien. IS HET ECHTER NIET!

Afbeelding