Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:36

odetteke schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet om het extra zielig te vinden omdat het paarden zijn. In dat soort landen hebben andere dieren het vaak minstens net zo slecht als deze paarden.
En kijk ook in ons eigen land, zoveel dieren die dood gaan zonder ooit daglicht te hebben gezien, eendagskuikens die door de schredder gaan, veulens gefokt omdat het zo leuk is en een jaar later op de vrachtwagen naar italie staan :n

Hier ben ik het ergens wel mee eens. Eigenlijk jammer dat ze niet gewoon paarden uit NL kopen maar dat zal dan wel te duur zijn, die zullen misschien wel een beter leven hebben gehad.

Juangi

Re: Ondervoede Latijnse paarden vaak verwerkt in snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:38

Tja, als je een multinational bent ga je niet duurder vlees betalen als je ook goedkoop vlees kan krijgen... En geeft toe, de Nederlandse consument wil dat ook helemaal niet!

Stel je voor dat Mora ineens Nederlands paardenvlees gaat gebruiken, dan word de kroket ook 50 cent, of meer zelfs, duurder! Consument denk, sjeetje wat veel voor een kroket en haalt het huismerk. Mora verdient niks en gaat failliet, daar gaat de goede bedoeling...

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:40

Dit is niet het enige land waar dit soort praktijken de orde van de dag zijn.
slachtpaarden uit polen en rusland staan dagen lang op de vrachtwagen (dubbeldekker) om geslacht te worden in italie.
Ook daar sterven de paarden vaak onderweg omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de voederstations langs de route.

In Spanje en Portugal worden koudbloeden gefokt voor het vlees, vervolgens als ze groot genoeg zijn op transport gezet naar italie. Ook ruim 48 uur op de vrachtwagen zonder water...

Nederland mag dan wel een grootafnemer zijn van latijns amerika, maar in italie is paardenvlees een delicatesse en worden er meer paarden geslacht als koeien.

voor de liefhebber staan er heerlijke filmpjes op youtube, waarop je ziet dat paarden worden doodgestoken, zonder ogen de wagen afkomen, gebroken of AFgebroken benen etc...

Wel goed dat het onder de aandacht gebracht wordt, maar er is nog zooo veel dierenleed. ook hier in nederland...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:45

Jolliegirl schreef:
Heb het in de krant gelezen.
En daar stonden gruwelijke foto's bij...

Goed dat de krant deze foto's plaatst van gruwelijke daden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:46

Ik denk ook dat er een soort cultuuromslag moet komen, hogere belasting op vlees en een lager belastingtarief voor biologisch vlees? Vlees is gewoon TE goedkoop, mensen eten vaak meer vlees dan goed voor ze is.

Ik kan me ook goed voorstellen dat sommige mensen door hun financien en samenstelling van het gezin niet voor biologisch kunnen kiezen. Daar ligt een taak voor de overheid... biologisch moet net zo duur/goedkoop zijn als "gewoon" vlees. Dan pas zullen we op een menswaardige manier dieren gaan houden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:49

Wat gewoon beter is, is dat de consument zich bewust van het slachten word en binnenlands vlees koopt, of geen! Biologisch vlees heeft eigenlijk iets langer buiten gestaan en geen hormonen gekregen, slachten gaat hetzelfde. Dus daar hoef je het niet voor te doen...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:49

Odetteke het is soms ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Eet je iets minder vlees, wat inderdaad duurder is. Als je ziet hoeveel mensen aan boodschappen weggooien per week, kan er best wat selectiever worden gekeken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:53

Bramasole schreef:
[***] het is soms ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Eet je iets minder vlees, wat inderdaad duurder is. Als je ziet hoeveel mensen aan boodschappen weggooien per week, kan er best wat selectiever worden gekeken.

Maar als de mensen daar zelf geen keuze voor kunnen/willen maken kan de overheid daar best wat ondersteuning in geven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:54

Het een sluit het ander niet uit, ben het daarin ook met je eens.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:06

Men kan beter voorlichting geven in het houden en verzorgen van die paarden, de mensen leren dat wanneer het paard beter doorvoed is meer opbrengt, dat goed en dierwaardigtransport niet alleen prettiger is voor het dier maar het dier ook levend aankomt en meer opbrengt.
Dit is struisvogelpolitiek, als je het niet meer ziet is het er niet meer. Geen vlees meer exporteren betekend geen slachthuizen meer, en een zeer aannemelijke kans dat de dieren dan ergens aan een boom gebonden worden en creperen. Het stukje vermeld zelf dat er paarden gewoon verhongerd zijn omdat het slachthuis gesloten is... Als dat is wat wakkerdier wil.. ... ..

Kijken naar langetermijn oplossing lijkt me veel beter, Brooke is daar een mooi voorbeeld van..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:08

Sappos schreef:
Jeetje moeten we echt door zo'n topic wakkergeschud worden. En gaan nu alle mensen die al jaren gewoon frikandellen ed eten nu reageren hoe zielig het wel niet is...

Ja ik eet vlees maar ik eet geen paardenvlees. Dat wil zeggen dat ik elke doos met snacks die hier binnenkomt even nakijk op paardenvlees. Nee ik heb nog nooit een frikandel gegeten...

Sorry maar vind het ook een beetje hypocriet om geen paardenvlees te eten en wel de rest van het vlees; denk je dat al die kippen, varkens en runderen zo goed behandelt zijn. Eet dan helemaal geen vlees.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:12

Ach ja. Iedereen roept nu dat het een schande is, maar binnen een maand zit ook iedereen net zo hard weer aan de kroket en de fricadel.

Plus dat er een heel groot gedeelte van de Nederlanders is die het ook niets kan schelen, zolang ze maar te eten hebben zal het ze een worst wezen waar het vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 08-04-10 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:12

Alane schreef:
Men kan beter voorlichting geven in het houden en verzorgen van die paarden, de mensen leren dat wanneer het paard beter doorvoed is meer opbrengt, dat goed en dierwaardigtransport niet alleen prettiger is voor het dier maar het dier ook levend aankomt en meer opbrengt.
Dit is struisvogelpolitiek, als je het niet meer ziet is het er niet meer. Geen vlees meer exporteren betekend geen slachthuizen meer, en een zeer aannemelijke kans dat de dieren dan ergens aan een boom gebonden worden en creperen. Het stukje vermeld zelf dat er paarden gewoon verhongerd zijn omdat het slachthuis gesloten is... Als dat is wat wakkerdier wil.. ... ..

Kijken naar langetermijn oplossing lijkt me veel beter, Brooke is daar een mooi voorbeeld van..

Hier ben ik het inderdaad meer mee eens. :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:21

odetteke schreef:
Ik vind het een beetje hypocriet om het extra zielig te vinden omdat het paarden zijn. In dat soort landen hebben andere dieren het vaak minstens net zo slecht als deze paarden.
En kijk ook in ons eigen land, zoveel dieren die dood gaan zonder ooit daglicht te hebben gezien, eendagskuikens die door de schredder gaan, veulens gefokt omdat het zo leuk is en een jaar later op de vrachtwagen naar italie staan :n

zammetje schreef:
Alsof dit nog niet bekend was.... :roll:
Odetteke, sluit me helemaal bij je aan.

Inderdaad. Dit was al jaren voor mij bekend, het vlees wat in NL geslacht is wordt bijna allemaal geëxporteerd naar het buitenland omdat men het daar voor veel meer geld kwijt kan.

[edit] Overigens snap ik het hele beleid van die internationale vlees- /veehandel niet. Er wordt zoveel vee afgemaakt waardoor er veel restproducten over blijven wat weer verwerkt moet worden. Maar het overige spul naar bijvoorveeld Afrika sturen? Ho maar. Veel van die veeziektes hadden ook voorkomen kunnen worden, maar men wil vlees en men zal het krijgen ook. Zonde! Overigens is dit erg zwart/wit ja, maar hoe meer ik dit soort berichten lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat het ergens goed fout is gegaan met het vee/vlees.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 08-04-10 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:23

bolhoed schreef:
Dan kunnen ze misschien naar de oostvaarderplassen daar regeert de natuur onder leiding van..........?????????

Dit was ook meteen mijn gedachte. Er lopen heel wat paarden in Nederland, die voor de winter een pijnloze doord willen. En meteen nuttig ook nog. Scharelvlees in de frikandel.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:30

Juangi schreef:
Wat gewoon beter is, is dat de consument zich bewust van het slachten word en binnenlands vlees koopt, of geen! Biologisch vlees heeft eigenlijk iets langer buiten gestaan en geen hormonen gekregen, slachten gaat hetzelfde. Dus daar hoef je het niet voor te doen...

Ik snap ook niet waarom alles altijd van de andere kant van de wereld moet komen, terwijl het hier in nl zelf gewoon te verkrijgen is. Lekker milieu bewust :(

Sneu voor de dieren daar trouwens :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:37

ik eet geen frikandellen enzo, wel gewoon paardenbiefstuk, maar die komen af van nederlandse paarden waar ik ze haal, wij hebben in Leiden nog een echte paardenslager en dat vertrouw ik met de volle 100% ! Vreselijk wat er met die paarden word gedaan, de laatste dagen voor hun dood... vreselijk. Ik denk niet dat boycotten zou helpen, het probleem moet gewoon opgelost worden, wat helaas echt lastig gaat worden..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:37

Ohh jeetje.. Wat vreselijk zeg! :oo Ook die foto's.. afgehakte benen.. uitgestoken ogen.. Zelfs een veulen!
Walgelijk! :r

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:45

Wake up mensen, zo werkt de wereld........... wij willen goedkoop eten? Nou, hier is heb je het .............. :9

Vlees eten is geen schande, we zijn omnivoren tenslotte, maar liever wat minder en dan Biologisch dan die import troep.

Die arme dieren zijn na de slacht trouwens wel uit hun lijden................ :(:)

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:49

Toch is het goed dit onderwerp continu onder de aandacht te brangen zodat iedereen
bewust is van de hedendaagse bezigheden in de vleeshandel wereld. :j :j
Leuk is het niet... maar het maakt mensen wel meer bewust van hun keuze.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:25

als je alle dierenleet wil tegen gaan zul je ook geen cola meer moeten drinken cola is de grootste sponser van Rodeos en daar krijgen de paarden ook wat te verduren.
en zit me al paar dagen af te vragen wat ik erger vinde dit of de rodeos..... :x heb er alle twee geen woorden voor. snao echt niet dat hier mensen voor zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=XZxL7umkbRo&feature=channel
Laatst bijgewerkt door frangelica op 08-04-10 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:26

frangelica schreef:
als je alle dierenleet wil tegen gaan zul je ook geen cola meer moeten drinken cola is de grootste sponser van Rodeos.
en zit me al paar dagen af te vragen wat ik erger vinde dit of de rodeos..... :x heb er alle twee geen woorden voor.
http://www.youtube.com/watch?v=XZxL7umkbRo&feature=channel

Dan neem je pepsi. Of merkloos van de Lidl...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:28

Citaat:
Dan neem je pepsi. Of merkloos van de Lidl...

gelukkig lust ik geen cola maar veel meer grootere merken...en worden grood door ons daar gaat het me ff om.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:28

Zo is er met ieder merk vast wel iets wat te maken heeft met dieren. In deze maatschappij ontkom je er gewoonweg niet aan.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:30

magda_90 schreef:
Zo is er met ieder merk vast wel iets wat te maken heeft met dieren. In deze maatschappij ontkom je er gewoonweg niet aan.

dat idee heb ik dus ook.