Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
randalinpony schreef:Citaat:Vraag me af hoe dat juridisch in elkaar steekt: het wordt 22 jaar gedoogd en geen beroep mogelijk tegen een gemeentelijke beslissing? Lijkt me merkwaardig.
Ik denk ook dat de eigenares hier nader onderzoek naar kan verrichten...
Hypofocus schreef:@jury: je bent niet verplicht om stalling te regelen.
Je bent verlicht om "bschutting" te regelen, en dat kan in vele vormen. Een stal is daar 1 van.
Wij hebben een stuk bos uitgehakt en de wei door laten lopen in het bos. En in dat stukje met windschermen rond de omheining een wind stil stukje gemaakt.
Daar konden ze vrijwel compleet droog en windstil staan. Maar het was natuurlijk geen stal.
De dierenbescherming vond 't wel een goede oplossing.
Marion71 schreef:Verjaring is 20 jaar, verjaring te goeder trouw 10 jaar. De eigenaresse moet wel aan kunnen tonen dat het bouwwerk er al langer dan 20 jaar staat. Ik zou niet zomaar afbreken, maar eerst ff een jurist raadplegen. Gemeenten bedenken soms regels ter plekke en maken m.i. machtsmisbruik. In dit soort situaties moet je niet snel bang zijn en durven.
juval schreef:vervelend hoor, ik hoop dat die mevrouw een goede oplossing vindt.
maar als ik een schuurtje in mn tuin wil zetten moet ik ook een bouwvergunning aanvragen, dus wat dat betreft... wel stom van die gemeente dat ze er 20 jaar over doen om te ontdekken dat er een schuilhok staat.
capopjekop schreef:Op je eigen kavel hoeft dat toch niet als het niet groter is dan 30m²? Of verschilt dat ook weer per gemeente?
Bridget24 schreef:In de gemeente etten-leur, breda en zundert geld dat als het perseel groot genoeg is. En er nog niets aan bijgebouwen is. En je geen agrariër bent, (maar een woonbestemming hebt) dan mag je maximaal 30 m2 aan bijgebouwen hebben. Staat ook op de website van het vrom. Dus of ze heeft al andere bijgebouwen of het is groter.
En voor die 30m2 hoef je geen vergunning aan te vragen, is vergunningsvrij. Maar moet dan wel aan bepaalde eisen voldoen. Ben al 2 jaar met het "gezeik" bezig
jury schreef:Gemeente behartigt belangen van iedereen, dus ook van de buurman en daarom is er een bestemmingsplan.
Dat is regelgeving waar iedereen zich aan moet houden.
Als jij dus een stuk grond koopt waar geen bouwbestemming op rust dan weet je dus dat je er niets op mag bouwen.
Hoe zou jij het vinden dat jou buurman met de kleinschalige legbatterij wil uitbreiden in het kader van dierenwelzijn en zijn bedrijf 10x zo groot wil maken omdat hij dan beter voor zijn beestjes kan zorgen. Dan ben je toch ook blij dat er zo iets is als regelgeving?
randalinpony schreef:Als een gemeente het bestemmingsplan gaat wijzigen, worden automatisch alle illegale bouwwerken legaal als de gemeente op dat moment niet 'wraakt'.
Vandaar dat dat het moment is dat ze alles goed onderzoeken. Wel erg zuur voor mensen die te goeder trouw een object hebben aangeschaft, ik vraag me ook af of in dat geval er geen rechtsbescherming geldt?
capopjekop schreef:jury schreef:Gemeente behartigt belangen van iedereen, dus ook van de buurman en daarom is er een bestemmingsplan.
Dat is regelgeving waar iedereen zich aan moet houden.
Als jij dus een stuk grond koopt waar geen bouwbestemming op rust dan weet je dus dat je er niets op mag bouwen.
Hoe zou jij het vinden dat jou buurman met de kleinschalige legbatterij wil uitbreiden in het kader van dierenwelzijn en zijn bedrijf 10x zo groot wil maken omdat hij dan beter voor zijn beestjes kan zorgen. Dan ben je toch ook blij dat er zo iets is als regelgeving?
Er zit wel verschil tussen hobbydierhouders en mensen die er hun geld mee verdienen. Onder de x aantal dieren ben je niet bedrijfsmatig bezig. Er zit weldegelijk verschil in of het gaat om een kleine schuilstal van minder dan 30m² of een groot bedrijfspand. Zeker als de gemeente eisen zou stellen over het uiterlijk van de stal.
@ Margiet: Dat mag lang niet overal. Volgens mijn gemeente mag ik er zelfs geen verplaatsbaar object neerzetten.
magriet schreef:Weet ik maar ik dacht dat de TS zei dt iets op wielen wel mocht
is een veelvoorkomende vergissing . Volgens de woningwet gaat het er niet alleen over of het wielen heeft maar ook de functie en een verplaatsbare stal heeft geen verplaatsbare functie
en moet je dus een vergunning voor aanvragen.
terwijl ze vaak zelf iets verkeerd hebben gedaan