Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Weken van hooi in warm water beter tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:07

Volgens mij is dit al veel langer bekend :+ ? Deden wij jaren terug toen onze pony hoefbevangen was ook al.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:13

Dat is inderdaad al jaren bekend maar 16 uur weken is ongezond. Andere voedingsstoffen haal je op deze wijze er ook mee uit. Hier wordt ook al jaren in allerlei bladen en boeken voor "gewaarschuwd".

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:14

Volgens mij weekten wij niet langer dan 2 a 3 uur, sowieso vind ik 16 wel erg lang. :=

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:25

Wanneer je hooi langer dan 15 min. onder water houdt, verliest het goede voedingsstoffen. Niet langer dan 12 uur want dan gaat het fermenteren en bederven met gevaar voor koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:35

Dat wordt echt heel vies. Op een stal waar mijn paard stond, deden ze ook zo veel uren het hooi laten liggen in een bak met water. Ik vertelde dat het hooi nat moest zijn omdat hij anders gaat hoesten, maar dat is in een bak met water en na een minuut of 20 het water er uit. Het hooi neemt water op, waardoor het niet meer zo droog en stug is en het overige stof is met het water weg.

Maar dat hooi was donker, slap en begon te stinken, wat een vieze kledder bende en mijn paard at het niet.

Een week lang gaf die stal zo hem zijn hooi en het beest was moe, mat en mager geworden.....eindelijk kreeg ik mijn zin.....want dat weken was het beste...

Dan zou ik met een boer afspreken of je een stuk land mag aanwijzen waar hij hooit en rekening houd met de temperatuur en uur met hooien zodat er weinig suikers in zitten. Veel boeren weten wanneer ze moeten hooien zodat er juist veel suikers in zitten, doen ze voor de smakelijkheid. Wat laten we eerlijk zijn, het meeste hooi is gewoon koeiengras en voor de koeien/kalveren wordt er gehooid, en dan de rest is voor de paardenklantjes die een trailertje komen halen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:47

Is dit nieuws dan? Het staat al langer op de site avn paardnatuurlijk (zonder temaperatuur erbij voor het water, dat wel). En met de waarschuwing dat je je paard wel vitamines en mineralen moet gaan voeren als je het hooi weekt, omdat het behalve de suikers dus ook voedingsstoffen verliest.
Eigenlijk zouden de boeren die het gras maaien wel een informatiepakket oid kunnen gebruiken, zodat ze hier bij het maken van paardenhooi rekening mee kunnen houden. Want dan heb je wel de voedingsstoffen, maar ook een lager suikergehalte.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:07

hoe zit het dan met het droge stof gehalte in het hooi?
Dat neemt dan ook drastisch af,toch?En dat is iets wat ze wel moeten hebben.Dan moet je bergen nat hooi voeren willen ze het droge stof gehalte binnen krijgen.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:09

Jammer dat het 16 uur lang duurt, ik zou niet weten waar ik dat zou moeten doen.
Mijn paard is niet hoefbevangen, maar voorkom het wel liever.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:15

L_Rivaldo schreef:
Jammer dat het 16 uur lang duurt, ik zou niet weten waar ik dat zou moeten doen.
Mijn paard is niet hoefbevangen, maar voorkom het wel liever.

Op een plekje waar een specieton kan staan. En het handigste is dicht bij een kraan..
Wij deden het tegen stof voor onze oude merrie in een hooinet, de specieton tegen haar box aan en dan met voeren trokken we het met het touw omhoog (als een soort katrol over de bovenkant van de box heen en dan vastknopen), dan hing het aan de buitenkant van de tralies, dan drupte het uit in de ton, geen extra bende en mevrouw kon eten tussen de tralies door, deed ze er ook nog wat meer moeite voor en duurde het eten mooi lang. We hadden mooi twee naast elkaar staan. Eentje zat er in en die voerde je, de andere ton deed je vers water in, hooinet er in en die zette je dus klaar voor de volgende voerbeurt.

En wat te doen als je paard hoefbevangen ís.. kan je dan ook het beste het hooi weken en dan laten opeten?

Wat is de beste voeding voor een paard dat hoefbevangen is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:28

Wat ik me afvraag van dit trouwens in mijn ogen erg nuttige bericht. Zou je hiermee eerste snee hooi geschikt kunnen maken voor een gevoelig paard door het te laten weken?

Ik zit nu op de stalling met een probleem dat het 2e snee hooi bijna op is en er niet aan nieuw 2e snee hooi is te komen. Er ligt nog wel een enorme bult 1e snee hooi wat als enige zo net iets te veel is voor onze knol.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:32

Cayenne schreef:
dblijham schreef:
Geweekt hooi eten die van mij prima maar 16 uur geweekt hooi? Ik dompel het onder water tot er geen luchtbellen meer uitkomen en laat het dan uitlekken voor ik het voer.

Probeer je dan niet juist alleen het stof eruit te krijgen?
Zo kort weken lijkt me verder weinig nut hebben namelijk. Mijn paard had luchtwegproblemen maar volgens mijn DA was zo kort weken nutteloos.
Tegen laminitis kan ik me ook wel voorstellen dat je het minimaal een flink aantal uur moet laten weken.

Ook hier pony met af en toe luchtwegproblemen, afhankelijk van het seizoen. Hoesten e.d.
DA adviseerde inderdaad om dan het hooi minimaal aantal uren te laten weken; korter dan dat had het volgens de DA weinig tot geen nut.

Heb wel afgelopen jaar op Paard & Koets 'hooisteamers' gezien; zo hoef je je hooi niet meer te weken, maar doe je het in zo'n box (soort koelbox met warm stoom) en laat het daar een paar uren in stomen. Je had ze in verschillende grote's, stof e.d. gaat er allemaal uit maar de smaak en vezels zouden prima behouden blijven.
http://www.haygain.com/images/NEW%20BROCHURE.pdf

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:13

Elan_GV schreef:
L_Rivaldo schreef:

Wat is de beste voeding voor een paard dat hoefbevangen is.

Voer dat jouw paard kan verteren. Meestal zijn dat onbewerkte voedingsmiddelen. Door de verwerking verander je de koolhydratenketens en het kan dan gebeuren dat het lichaam deze niet meer wegkrijgt en het als 'gif' in het vet opslaat van jouw paard. Nu volgt er nog een heel verhaal ( vrij gecompliceerd) naar hoefbevangenheid. Komt later, nu even nog geen tijd voor. Voor geinteresseerden met specifieke vragen, mag ook via Pb

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 01:53

Ik vindt het onderzoek voor een groot deel klets.
Hoefbevangenheid wordt voornamelijk veroorzaakt door een te hoog fructaan gehalte in het gras in het vroege voorjaar en late najaar. fructaan kun je het best vergelijken met anti-vries, het is dus geen gewoon suiker, maar een van de giftige soort dat bedoeld is als tussenvorm van suikers dat gewassen nodig hebben om te groeien.
Fructaan zit dus in jong gras als beschermer tegen bevriezing (net na de winter en vlak voor de winter, als de kans op vorst nog aanwezig is en er nog veel zon is). Hooi daar en tegen bevat nagenoeg geen fructaan, er wordt nl. niet gehooid in het vroege voorjaar of herfst. Bij kuilgras kan er weer wel relatief meer fructaan aanwezig zijn, maar dat is geen aanrader als paardenvoer. Vandaar dus dat je paarden NIET moet laten grazen op enkel jong gras, maar altijd op schrale weides (winter weide) en goed bijvoederen met hooi tot ongeveer half april.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 02:20

gaellehtc schreef:
Voer dat jouw paard kan verteren. Meestal zijn dat onbewerkte voedingsmiddelen. Door de verwerking verander je de koolhydratenketens en het kan dan gebeuren dat het lichaam deze niet meer wegkrijgt en het als 'gif' in het vet opslaat van jouw paard. Nu volgt er nog een heel verhaal ( vrij gecompliceerd) naar hoefbevangenheid. Komt later, nu even nog geen tijd voor. Voor geinteresseerden met specifieke vragen, mag ook via Pb

Weer dat wollige taal gebruik; je zegt niets specifieks, en je redeneringen doen vermoeden dat je héél in de verte een klok hoort luiden, maar je je niet op hetzelfde continent bevindt als de klepel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:00

Dus MadamX, jij beweert dat er in de zomer, iig na april geen fructaan meer in het gras zit?

Dus alle fructaanwijzers, zoals Paardnatuurlijk zo mooi aangeeft, zijn onzin??

Het heeft dus niets te maken met de groei van het gras door het jaar heen, of het nu droog weer is, onbemeste wei, geen zon, lage temperatuur, maakt niet uit. Zolang het al april is geweest en er geen vorst of nachtvorst meer is, is het veilig....

Kan het niet echt geloven....klinkt erg simpel.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:09

Kuggur schreef:
gaellehtc schreef:

Weer dat wollige taal gebruik; je zegt niets specifieks, en je redeneringen doen vermoeden dat je héél in de verte een klok hoort luiden, maar je je niet op hetzelfde continent bevindt als de klepel...

Wellicht, als je eens de moeite nam om je te verdiepen in de stofwisseling van het paard en de fabricage van veevoeders, dat je dan anders reageerde.

Voorbeeld ( heel simpel en heel zwart-wit)
Wij moeten eten van de schijf van vijf. O.a. 2 stuks fruit op een dag. Wat als je nu diabeet bent....
Brood, ook gezond, wat nu als je niet tegen gluten kan? Kleurstoffen, kalium (o.a. in tomaten) omdat bv jouw nieren beschadigt zijn? Wat als een combinatie van voedsel allerlei verhoudingen scheeftrekt,of zelfs een chemische reactie veroorzaakt? (Bailys met tonic, een asperine met cola)
Daarom is het voer voor ieder dier , want ook voor paarden gaat dit verhaal op, individueel.
Ja er zijn een aantal stelregels, maar die zijn wat ze zijn: Stelregels.

Kom maar een dag met me meelopen en dan kan je zien hoeveel ellende er wordt veroorzaakt door het niet hebben van kennis van voeding voor paarden. Oordeel dan nog maar eens over de klok en de klepel

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:16

russel schreef:
Dus MadamX, jij beweert dat er in de zomer, iig na april geen fructaan meer in het gras zit?

Dus alle fructaanwijzers, zoals Paardnatuurlijk zo mooi aangeeft, zijn onzin??

Het heeft dus niets te maken met de groei van het gras door het jaar heen, of het nu droog weer is, onbemeste wei, geen zon, lage temperatuur, maakt niet uit. Zolang het al april is geweest en er geen vorst of nachtvorst meer is, is het veilig....

Kan het niet echt geloven....klinkt erg simpel.

Is ook niet waar.
Bovendien kan de combinatie van voer met gras een zeer gevaarlijke combinatie zijn. Een teveel aan 'verkeerde' suikers (kort door de bocht).

Bovendien, dan zou er na april, geldend voor de paarden en pony's die dan alleen nog maar gras krijgen voor een paar maanden , er niet een van bevangen raken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:56

gaellehtc schreef:
Wellicht, als je eens de moeite nam om je te verdiepen in de stofwisseling van het paard en de fabricage van veevoeders, dat je dan anders reageerde.

Voorbeeld ( heel simpel en heel zwart-wit)
Wij moeten eten van de schijf van vijf. O.a. 2 stuks fruit op een dag. Wat als je nu diabeet bent....
Brood, ook gezond, wat nu als je niet tegen gluten kan? Kleurstoffen, kalium (o.a. in tomaten) omdat bv jouw nieren beschadigt zijn? Wat als een combinatie van voedsel allerlei verhoudingen scheeftrekt,of zelfs een chemische reactie veroorzaakt? (Bailys met tonic, een asperine met cola)
Daarom is het voer voor ieder dier , want ook voor paarden gaat dit verhaal op, individueel.
Ja er zijn een aantal stelregels, maar die zijn wat ze zijn: Stelregels.

Kom maar een dag met me meelopen en dan kan je zien hoeveel ellende er wordt veroorzaakt door het niet hebben van kennis van voeding voor paarden. Oordeel dan nog maar eens over de klok en de klepel

En weer leuter je een slag in de rondte wat betreft hoefbevangenheid, voeding, en stofwisseling. Om eens wat meer op je ander post in te gaan (bovenstaande is een irrelevante analogie met menselijke voeding en stofwisselingsproblemen):
Welke "onbewerkte" voedingsmiddelen, hooi? sojabonen? levende muizen?
Wat voor "verwerking", drogen? fermenteren?, frituren in olijfolie?
Welke "koolhydraat ketens"? zetmeel? cellulose?
Hoe veranderen die in gif, welke omzetting, wat voor eindproduct?
Waarom eindigt dit gif zoals je beweert in het vetweefsel? Dan is het dus niet water oplosbaar (dan zou het met de urine afgevoerd worden.
Dus hoe heeft dit in het vetweefsel van ons hypothetische paard opgeslagen mysteriegif invloed op de hoefwand?

PS, je opmerking over gebrek aan kennis mijnerzijds wat betreft paardenstofwisseling & voederproductie deed mij eninigszins glimlachen, Ik produceer en verwerk het voer op mijn eigen boerderijbedrijf(je), mijn vrouw is dierenarts, en ik heb nog een tijdje universitair biologie gestudeerd. Waar haal jij jouw wijsheid vandaan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:03

Ben het eens met bovenstaande, 't zou alleen wat mij betreft iets beleefder verwoord mogen worden. Vermoed trouwens dan degene met de onuitsprekelijke (gaelic?) naam doelt op endotoxinen, in dat geval zit er iets van waarheid in, maar zoals gezegd is de klepel een beetje zoek.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:17

mysa schreef:
Ben het eens met bovenstaande, 't zou alleen wat mij betreft iets beleefder verwoord mogen worden.

Hehe, wil nog wel eens wat scherp uit de hoek komen als ik mensen inhoudsloze hoogdravende stukjes zie schrijven, die getuigen van weinig kennis van betreffende materie. Mijn excuses als dit "onbeleefd " overkwam.

Marjolijn01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:55

mijn pony eet niet eens nat of vochtig hooi :)

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:02

Als mensen niet de moeite willen nemen gewoon even wat literatuur bij de hand te nemen en gelijk beginnen te schreeuwen dat ze alles beter weten dan de kennis aangedragen door een wollig type, er een soort persoonlijk verhaal halen van maken, zal ik me verder onthouden van overdracht van kennis( blijkbaar wil men het niet begrijpen, zelfstandig nadenken is ook moeilijk)
Ik zou het zonde vinden als dit topic vanwege deze discussie gesloten zou worden.

De vraag waar mijn kennis vandaan komt: literatuur, 10 jaar studie, kennisoverdracht van dierenartsen, voedingsdeskundigen en 30 jaar ervaring....
Het heeft al vele paardenlevens gered......

Ik dank u voor de aandacht

joyce_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:06

wou dit ik dit eerder had geweten!! heb vroeger een pony gehad die hoefbevangen was. in de periode van de MKZ is ze toen weggegaan en weet nooit wat er mee gebeurd is. de vorige eigennaar zou haar naar een op vangtehuis brengen, maar vanwege de mkz was er toen ze net weg was een vervoersverbod ingegaan.. zou niet weten waar ze gebleven is.. helaas!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:16

Vroeger toen ik als penny meisje nog op manege "De Vliet" rond hobbelde, hadden ze daar al een bak met wielen eronder. Daar paste precies een baal hooi in. 's Ochtends vulde we dat ding in het spoelhok. 's Avonds vlak voor het voeren trokken we de stop eruit. Volgens mij had Pierre Kooiman de zoon van de eigenaresse het zelf gemaakt. Praat ik al gauw over 20 jaar geleden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 01:34

Tja er zijn altijd mensen die het beter weten...
Verder mag het wel een beetje vriendelijker hier, je hebt het niet tegen je paard!

Als je refereert aan hoefnatuurlijk, dan moet je wel goed lezen. Hooi KAN fructaan bevatten, maar dan heb je wel bocht gekocht en waarschijnlijk 1e snede, maar dan nog. Goed hooi bevat nagenoeg geen fructaan. Na half april is de kans dat er teveel fructaan in het gras zit, het kleinst -tenzij het nog erg koud is na deze periode, maar dat komt niet vaak voor.

Lees anders even http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page36/hoefbevangenheid.html wat dat is, waardoor het komt, hoe te genezen en vooral hoe je het kunt voorkomen, dat lijkt me zinniger voordat we verder gaan.
Veel paardenhouders behandelen hun paarden net als hun kinderen of leggen de dieren hun eigen leefgewoonte op, veel fastfood, weinig bewegen.. en dan betweterig doen dat ze genoeg te eten krijgen en verder niets tekort komen.