Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
L_Rivaldo schreef:Jammer dat het 16 uur lang duurt, ik zou niet weten waar ik dat zou moeten doen.
Mijn paard is niet hoefbevangen, maar voorkom het wel liever.
Cayenne schreef:dblijham schreef:Geweekt hooi eten die van mij prima maar 16 uur geweekt hooi? Ik dompel het onder water tot er geen luchtbellen meer uitkomen en laat het dan uitlekken voor ik het voer.
Probeer je dan niet juist alleen het stof eruit te krijgen?
Zo kort weken lijkt me verder weinig nut hebben namelijk. Mijn paard had luchtwegproblemen maar volgens mijn DA was zo kort weken nutteloos.
Tegen laminitis kan ik me ook wel voorstellen dat je het minimaal een flink aantal uur moet laten weken.
Elan_GV schreef:L_Rivaldo schreef:
Wat is de beste voeding voor een paard dat hoefbevangen is.
gaellehtc schreef:Voer dat jouw paard kan verteren. Meestal zijn dat onbewerkte voedingsmiddelen. Door de verwerking verander je de koolhydratenketens en het kan dan gebeuren dat het lichaam deze niet meer wegkrijgt en het als 'gif' in het vet opslaat van jouw paard. Nu volgt er nog een heel verhaal ( vrij gecompliceerd) naar hoefbevangenheid. Komt later, nu even nog geen tijd voor. Voor geinteresseerden met specifieke vragen, mag ook via Pb
Kuggur schreef:gaellehtc schreef:Voer dat jouw paard kan verteren. Meestal zijn dat onbewerkte voedingsmiddelen. Door de verwerking verander je de koolhydratenketens en het kan dan gebeuren dat het lichaam deze niet meer wegkrijgt en het als 'gif' in het vet opslaat van jouw paard. Nu volgt er nog een heel verhaal ( vrij gecompliceerd) naar hoefbevangenheid. Komt later, nu even nog geen tijd voor. Voor geinteresseerden met specifieke vragen, mag ook via Pb
Weer dat wollige taal gebruik; je zegt niets specifieks, en je redeneringen doen vermoeden dat je héél in de verte een klok hoort luiden, maar je je niet op hetzelfde continent bevindt als de klepel...
russel schreef:Dus MadamX, jij beweert dat er in de zomer, iig na april geen fructaan meer in het gras zit?
Dus alle fructaanwijzers, zoals Paardnatuurlijk zo mooi aangeeft, zijn onzin??
Het heeft dus niets te maken met de groei van het gras door het jaar heen, of het nu droog weer is, onbemeste wei, geen zon, lage temperatuur, maakt niet uit. Zolang het al april is geweest en er geen vorst of nachtvorst meer is, is het veilig....
Kan het niet echt geloven....klinkt erg simpel.
gaellehtc schreef:Wellicht, als je eens de moeite nam om je te verdiepen in de stofwisseling van het paard en de fabricage van veevoeders, dat je dan anders reageerde.
Voorbeeld ( heel simpel en heel zwart-wit)
Wij moeten eten van de schijf van vijf. O.a. 2 stuks fruit op een dag. Wat als je nu diabeet bent....
Brood, ook gezond, wat nu als je niet tegen gluten kan? Kleurstoffen, kalium (o.a. in tomaten) omdat bv jouw nieren beschadigt zijn? Wat als een combinatie van voedsel allerlei verhoudingen scheeftrekt,of zelfs een chemische reactie veroorzaakt? (Bailys met tonic, een asperine met cola)
Daarom is het voer voor ieder dier , want ook voor paarden gaat dit verhaal op, individueel.
Ja er zijn een aantal stelregels, maar die zijn wat ze zijn: Stelregels.
Kom maar een dag met me meelopen en dan kan je zien hoeveel ellende er wordt veroorzaakt door het niet hebben van kennis van voeding voor paarden. Oordeel dan nog maar eens over de klok en de klepel
mysa schreef:Ben het eens met bovenstaande, 't zou alleen wat mij betreft iets beleefder verwoord mogen worden.