Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:56

ik kies ervoor mijn pony voor de hobby te houden, er mijn 'maatje' van te maken, daarmee (daar ontkom je niet aan) de pony enigszins te vermenselijken en er goed voor te zorgen.
of een pony gelukkig is in een weitje?
ik doe mijn best haar leven zo mooi mogelijk te maken.
veulens in de OVP groeien op in een natuurlijke kudde, hebben een prima leven en pas als ze verzwakken en normaal gesproken een leeuw ofzo zouden tegenkomen zien ze een mens horen misschien nog net een knal en het is over.
wat is daar mis mee.
als dat afschot beheer maar consequent wordt gehandhaafd.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:57

Als dat gebeurde was er niets mis. Maar dat gebeurd pas na 90 dagen honger. En daar is wel wat mis mee.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:01

_sparta_ schreef:
En jij hebt je paarden daar nu op staan zonder verdere bijvoering?

ik heb mijne inmiddels op een ander landje staan, die vlak voor de winter ook helemaal kapot gegeten/gelopen was, hier is het gras in twee weken tijd uit de grond gevlogen. leg er smorgens wel beetje hooi in maar daar kijken ze niet naar om, dat ligt er savonds nog hetzelfde bij.
maar die van mij hebben beduidend minder ruimte om te lopen en daardoor krigjt het gras minder rust om weer te herstellen als in een natuurgebied waar de paarden niet elke dag op dezelfde stukken lopen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:08

Ik denk dat jij nog even in moet lezen in het hele gebeuren. Ze hebben per dier dus niet veel ruimte.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:48

Citaat:
de kudde reguliert zichzelf, de dieren die zwak zijn worden afgeschoten.

Beetje tegenstrijdig.
Ik heb nog nooit een paard met een geweer gezien...maar goed ben dan ook nog niet op de OVP geweest.

Mijn mening blijft nog steeds:
Geboorte beperking, kudde drastisch verminderen en om de 3 jaar een x-aantal dieren verwijderen. Maak het paardenvlees maar populair in nederland, ik eet liever een paard wat 3 jaar daar gelopen heeft dan een biefstukje dat zijn leven in een hok heeft gezeten.(ben overigens redelijk vegetarier aan het worden)
Pluspunt is ook dat wanneer er veel aanbod is de prijs van scharrelvlees ook omlaag gaat en bio industries niet meer nodig zijn.

Er zullen verder altijd dieren doodgaan die weer tot voedsel lijden voor de kleinere dieren.

Het gebied is gewoon veels te klein voor een ecologisch goed evenwicht. En de belangrijkste vijand van rund/paard/hert is er geen eens. Hoezo natuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:49

Hadden ze vantevoren kunnen bedenken. Dat die dieren nu een hongersdood moeten sterven, en hieronder dus moeten lijden, omdat ze in NL niet vooruit kunnen denken..... Jeetje...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:49

ik dacht al dat de foto me zo bekend voorkwam :D /offtopic

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:58

Raar dat ze uit IJslander kuddes en Exmoor kuddes wel paarden wegvangen en verkopen en dat bij deze kudde(s) niet doen :?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:03

sunny_l0ve schreef:
Waarom heeft iedereen het dan gelijk als enige oplossing afschieten e.d.?
Waarom doen we niet aan geboortebeperking door de hengsten te castreren?
Zo hou je alsnog een 'wilde' kudde, alleen nu met ruinen.
Echt wild zijn deze dieren ook niet aangezien ze geïntroduceerd zijn.

de vraag naar biologisch vlees is groot genoeg naar mijn idee, dit zijn tenminste echte scharrelbiefstukjes :)

Broeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

Ik zag al iemand zeggen dat de paarden in de OVP minder ruimte hebben... even googlen leert dat de OVP 7000 hectare is. dat is meer dan het gemiddelde paardje op stal dat af en toe mag rijden en dan (joepie) een plakje hooi krijgt. 7000 hectare leegeten, is ook voor paarden een hele klus. ze zullen er dus meer moeite voor moeten doen en ja, dan gaat er dus af en toe 1tje dood. dat kuddes niet op kunnen splitsen en daardoor in 1 grote kudde blijven lopen lijkt mij (maar wie ben ik) ook niet reeel op die 7000 hectare. bovendien is er weldegelijk over nagedacht. zie de volgende quote van staatsbosbeheer.nl:
Ecologische Hoofdstructuur
Daarnaast zijn ecologische verbindingszones nodig die natuurgebieden verbinden in een netwerk, de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Zo kunnen natuurgebieden die nu verspreid liggen beter als natuurlijke ecosystemen functioneren en wordt een infrastructuur gecreëerd waarlangs planten en dieren zich kunnen verspreiden en voortbewegen. Grote in het wild levende hoefdieren zijn zeer belangrijk voor de verspreiding van plantensoorten, omdat ze de zaden meedragen in de vacht en de mest.

Op de lange duur zou een robuuste verbindingszone de Oostvaardersplassen via het Horsterwold moeten verbinden met de Veluwe en het Rijn-Maasdal en de achterliggende Eiffel en Ardennen. Het politieke en maatschappelijke debat daarover is in volle gang.

ieder zijn mening hierover, maar dit vind ik!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:10

Broeder, ook inlezen in de werkelijk ruimte die ze hebben zonder water en met het aantal dat ze zijn. Is al veel over geschreven. :)

Broeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:14

Ok, duidelijk beter ingelezen dan ik. Moest alleen even mijn ei kwijt over betuttelend beleid enzo. Verder vond ik het de moeite waard om dat stukje over die verbindingszone te noemen(hoewel ik weet dat dit toekomst muziek is). Ik ga maar even schamend in het hoekje staan denk ik :o

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:18

:D Dat is ook weer niet nodig hoor.
Aan toekomst hebben de dieren nu niets. En ze hadden per dier ongeeer een halve hectare waar geen water was. Dus bos en wei.
Een halve hectare onbemest land, daar kun je een groot graasdier niet op houden zonder honger.

Broeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:22

misschien dat ik nu de discussie weer helemaal opnieuw start hoor, maar is er niet al helemaal in het begin al bijgevoerd(of met een te grote kudde gestart)? want met de meeste dieren is het zo dat het voortplantgedrag aangepast wordt aan de leefomgeving. dus weinig ruimte, weinig kinders. zegmaar in een 2kamer woning sticht je ook geen gezin van 10(hoewel hier in amsterdam-west, maar dat is een andere discussie).

Het had dus misschien niet eens zo ver hoeven komen. Of zit ik er nu weer mijlenver naast?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:16

sja, het is geen natuur, het is ene postzegel, gewoon bijvoeren en de kuddes grote grazers managen door wegvang en training, of door afschot, of voor mijn part chemische castratie ,
maar de natuur zijn gang laten gaan op een plek waar echte natuur niet mogelijk is is onzinnig .

kij bv nar de veluwezoom, staat een kudde ijslandermerris met een hengst, jeugd word op trainbare leeftijd(helaas vinden ze daar nog wel eens de juiste leeftijd) weggevangen en ingereden
kan mooi verkocht worden .
in zeeland heb je een udde fjorden met ggk hengst, , jeugd op trainbare leeftijd wegvangen en inrijden en verkopen
is het niet te verkopen, helaas dan biefstuk.

je zou deze gebieden ook kunnen gebruiken als opfok gebieden, in nl worden er al verschillende gebieden gebruikt door het ijslander stamboek als opfok/begrazing
dieren vanaf 1 t/m 4 worden daar ingeschaard, en worden in de gaten gehouden door een beheerder, er word gewoon ge-ent en bekapt+ontwormt en als ze vier zijn gaan ze weer naar de eigenaar
dit zou bij veel meer rassen kunnen
veel realistischer allemaal dan "de natuur zijn gang laten gaan"

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:46

Cowgirl schreef:
Citaat:
de kudde reguliert zichzelf, de dieren die zwak zijn worden afgeschoten.

Beetje tegenstrijdig.
Ik heb nog nooit een paard met een geweer gezien...maar goed ben dan ook nog niet op de OVP geweest.

ik bedoel daarmee dat de zwakkere dieren vanzelf zichbaar gaan worden en dan kunnen worden afgeschoten als dat nodig is.
rangen binnen de kudde verschuiven dan geleidelijk, de sterken overleven en planten zich voort en geven hun sterkere genen weer door.

volgens mij is er discussie over de theorie dat er bij minder ruimte ook minder jongen komen.
men gaat daar wel van uit, maar of het echt zo is weet ik niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:03

gelieve niet te voederen.....
wat is het volgend4e advies, enkele stuks eruit vangen en ergens ophokken aantal dagen nite voeren en geen water geven en wat dan nog leefd mag terug de plomp in?

Is natuurlijk een manier om je standpunt duidelijk te maken, ontslag nemen als je het niet eens bent met je werkgever...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:04

Tja, en dan lees ik net in het plaatselijke Flevolandse krantje dat de grazers zijn bijgevoerd met hooi en er niets mee doen omdat het gras lekkerder is. Vind het ook een beetje apart om nu nog te gaan bijvoeren, mja, misschien handig voor de zogende merries en koeien?
Ik blijf het verder een moeilijk onderwerp vinden. Aan de ene kant heeft de boswachter wel een punt met natuurlijke regulatie en daardoor ook meer diversiteit in flora en fauna maar aan de andere kant het blijft vooralsnog (zeker zolang die verbindingszone er nog niet is) een ingeperkt gebied wat relatief klein is in vergelijking met buitenlandse natuurgebieden waar, als ik het goed heb tenminste, ook grote vleeseters rondsjouwen die wel een koe of een paardje lusten (échte natuurlijke selectie dus).
Aan de ene kant 'laten gaan met een goed afschotbeleid voor de zwakke dieren' maar aan de andere kant 'bijvoeren omdat ze niet kunnen trekken naar betere fourageergebieden'. Ben er nog steeds niet helemaal over uit, al begin ik wel over te hellen naar 'in bepaalde van te voren vastgestelde en vooral duidelijke (zodat er geen discussie mogelijk is) gevallen 's winters bijvoeren en eventueel wegvangen van overschot'. Het blijft toch gewoon een héél groot tuintje...Wel een mooi tuintje, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:09

Marigold schreef:
nouksjens schreef:
Lijkt me namelijk dat ook op deze manier alleen de sterkste blijven leven..

het is geen gehouden vee, maar het zijn grazers is geintroduceerd zijn als nieuw wild.
ze vallen onder wild.
als ze beheerd worden en een eigenaar hebben moeten de runderen ook oormerken in, de paarden wellicht een chip dragen, enz.
dan moeten ze in handen komen, beheerd worden, gevoerd worden enz.
nu is het dus wild, en zijn ze onderdeel van de fauna van dat gebied.
er wordt binnenkort ge-evalueerd, dan komt vast ook wel aan de orde of het zo wel door kan gaan, of niet.
ik vind het best extreem dat de kamer zomaar kan verplichten (van bovenaf kan opleggen, gevoed dor emoties, niet door rationeel denken of kennis van zaken) om bij te voeren (nota bene nu het gras weer groeit), en daarmee het hele beleid over de kop gooit.

Er ontbreekt echter 1 ding, de natuurlijke vijand van de grote grazers en dan bedoel ik even niet de mens. Mensen met kennis van zaken en die rationeel denken, staan ook niet en masse achter het beleid van sbb in dit gebied. Het zijn niet alleen sniffende mensen die dit sielugh vinden, die hier niet achter staan.
Het is gewoon een experiment uitgevoerd op kosten van de staat en daar mag de de kamer idd zomaar over beslissen. Ik neem aan dat ook zij daarover geinformeerd en geadviseerd zijn.

Daan_Romi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:10

Het bijvoeren heeft nu totaal geen nut, omdat er momenteel voldoende voedsel is.

Als ze bij hadden willen voeren, hadden ze het op een zinvol (en dus veeeeel eerder) moment moeten doen..

Maar ja, de kamer reageert overal traag op.. En 9 van de 10 keer bemoeien ze zich met dingen waar ze geen verstand van hebben. Zoals hiermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:17

Citaat:
het is geen gehouden vee, maar het zijn grazers is geintroduceerd zijn als nieuw wild.
ze vallen onder wild.
als ze beheerd worden en een eigenaar hebben moeten de runderen ook oormerken in, de paarden wellicht een chip dragen, enz.
dan moeten ze in handen komen, beheerd worden, gevoerd worden enz.
nu is het dus wild, en zijn ze onderdeel van de fauna van dat gebied.

Citaat:
correctie, uiteindelijk sterven door afschot.
er worden zo het nu lijkt meer mensen aangesteld om dat afschot percentage omhoog te krijgen, want daar schortte het nog wat aan.
de grazers moeten nu worden afschoten in een eerder stadium, dus niet pas als ze niet meer kunnen staan, maar al zodra duidelijk is dat ze het voorjaar niet gaan halen.
de mens is dan a.h.w. het roofdier dat verzwakte dieren doodt.

En dan noem je het geen gehouden en beheerd vee? Ze worden toch beheerd, afgeschoten? Niet vervoerd, er zullen toch een aantal vervoerd zijn. Evenals de Rendac de kadavers op komt halen, hoezo geen beheer.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:20

Het beheer is te laat. Als er al 90 dagen geleden is. Dat kun je geen beheer noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:25

Broeder schreef:
Ok, duidelijk beter ingelezen dan ik. Moest alleen even mijn ei kwijt over betuttelend beleid enzo. Verder vond ik het de moeite waard om dat stukje over die verbindingszone te noemen(hoewel ik weet dat dit toekomst muziek is). Ik ga maar even schamend in het hoekje staan denk ik :o

Meer dan 5000 hectare van de 7000 is water, dus maak de optelsom dan nog maar eens. Das ongeveer een kleine 2000 hectare. 686 dieren hebben de dood gevonden, dit is 17% van het percentage grote grazers dat daar loopt, dat maakt het aantal grote grazers op dat gebied van een kleine 2000 hectare 4035 stuks groot vee. Dat maakt het 2 per hectare en in de de winter zonder vreten, is dat zeker niet veel.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:17

Als je dieren houdt moet je er ook voor zorgen. Punt uit. En vind je dat je geen dieren houdt maar dat het wild is, dan nog heb je als mens en als overheid de plicht onnodig lijden te voorkomen/beperken.

Hoe wil je als overheid nog geloofwaardig mensen aanpakken die dieren mishandelen of verwaarlozen als je als overheid zelf de grootste crimineel bent op dat gebied?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:22

EdskoTakens schreef:
Als je dieren houdt moet je er ook voor zorgen. Punt uit. En vind je dat je geen dieren houdt maar dat het wild is, dan nog heb je als mens en als overheid de plicht onnodig lijden te voorkomen/beperken.

Hoe wil je als overheid nog geloofwaardig mensen aanpakken die dieren mishandelen of verwaarlozen als je als overheid zelf de grootste crimineel bent op dat gebied?

+:)+