Dieren in Oostvaardersplassen worden nu snel bijgevoerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:48

Cayenne schreef:
Op verzoek van de Kamer worden balen zogeheten schraal hooi verspreid in het gebied. Of de dieren het lusten, is vers twee. "Het is volop voorjaar, het gras groeit", zei Verburg. Het is daarom de vraag of de dieren er op afkomen. "Dieren moeten een eigen keus kunnen maken, dat doe ik ook met eten."

En of ze het lusten }:0
Als je ook maar enig verstand van koeien hebt weet je dat koeien niet KORT kunnen grazen :+
paarden daarintegen wel
Die eten nu het korte gras weg en dan hebben de koeien nog niks
Nu bijvoeren is nodig om nog meer onnodige sterfte te voorkomen

Dan hebben ze iig de hele zomer nog de tijd om te beslissen wat er de moet geberuen met het overschot aan dieren VOORDAT de winter intreed
Het beste lijkt mij om alle hengsten/stieren weg te vangen en verplaatsen of slachten zodat er voolopig geen jonge dieren meer bijkomen
Reguleren dus
Welke Nederlander loopt er nu met plezier door een gebied waar het elke jaar 1 grote ellende is :r

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 07:38

Jammer dat er niet elk jaar verkiezingen zijn. Als die er niet waren geweest had ze echt geen toestemming gegeven. Ben benieuwd welke botte boer er nu weer op de post komt. }:0

Conrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:14

Ach dit was eigenlijk wel te verwachten met dit land en hoe ze dingen regelen, maar wel goed dat ze gaan bijvoeren! +:)+

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 12:49

Citaat:
"Dieren moeten een eigen keus kunnen maken, dat doe ik ook met eten."

Moet er wel keuze zijn uiteraard................... 8)7

En volgend jaar gewoon een deel slachten voor de winter komt of als de sodeju de hengsten/stieren castreren.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:26

Nu dat het gras terug begint te groeien gaan ze bij voeren? >;) :roll:
En in de winter laten creperen zonder eten wat slimme mensen daar.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:26

En volgend jaar winter gaan ze het dan weer zo snel snappen :? _-:(

Nummus

Re: Dieren in Oostvaardersplassen worden nu snel bijgevoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:15

Ik vind het zo jammer dat jullie er een dierentuin van willen maken... Laat de natuur gewoon zijn werk doen! Denken we dat dit de eerste strenge winter op de wereld is geweest?

Ik ben echt niet boos ofzo maar ik vind het gewoon erg jammer.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:24

Nemurin schreef:
Ik vind het zo jammer dat jullie er een dierentuin van willen maken... Laat de natuur gewoon zijn werk doen! Denken we dat dit de eerste strenge winter op de wereld is geweest?

Ik ben echt niet boos ofzo maar ik vind het gewoon erg jammer.

ik denk dat het tijd wordt dat er geaccepteerd wordt dat er in Nederland geen natuur is!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:29

Er is nog best wel natuur. Op de landgoederen/bossen wordt ook niet bijgevoerd in de winter, die hertjes en zwijntjes hebben het ook gewoon overleefd. Maar dondert er een paard in het water gaat iedereen gelijk piepen terwijl het dier heel humaan uit zijn lijden is verlost.

Ik geef toe dat er hekken omheen staan dus okee, het werkt niet helemaal zoals de echte wilde natuur, maar het was wel de bedoeling van dat gebied om zo natuurlijk mogelijk te zijn. Dat ze dan NU gaan bijvoeren is jammer, zeker omdat het nogal laat is, als je dan toch de beslissing neemt om het wat minder zijn eigen gang te laten gaan hadden ze met dat rotweer al moeten bijvoeren.

Dus voor mij is deze beslissing nogal tegenstrijdig en vooral het populair willen zijn.

Straks zijn er te veel dieren omdat er bijgevoerd is (iemand anders die 100 paarden in één groep veel te veel vindt, trouwens?) en moeten ze weer afgeschoten worden, en dan kun je mij niet vertellen dat er hier niet weer "zieliiiiig" geroepen wordt.

Dus wat willen we nou?

PS. Natuurlijk vind ik niet dat jullie mijn mening moeten delen hoor, ik wil alleen eventjes de andere kant ook laten zien in dit topic omdat ik alleen maar "Hehe eindelijk!" opmerkingen zag. ;)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:38

maar laten we wel wezen, met natuur heeft dit niets te maken.. en ook de hertjes worden afgeschoten hoor, als ze met teveel zijn, al die gebieden worden beheerd oa door een jager

over het tijdstip ben ik het met je eens.. nu heeft het geen zin meer. maar dat zegt wel iets over de onkunde van het beheer van zo'n gebied...

Moet je voor de grap eens mee in discussie gaan, die pannekoeken.. ze kunnen nog net het hoofd van de kont onderscheiden en daar stop het ver.. en dat moet zo'n gebied beheren???? dát stoort mij!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:02

Nemurin schreef:
Er is nog best wel natuur. Op de landgoederen/bossen wordt ook niet bijgevoerd in de winter, die hertjes en zwijntjes hebben het ook gewoon overleefd. Maar dondert er een paard in het water gaat iedereen gelijk piepen terwijl het dier heel humaan uit zijn lijden is verlost.

Ik geef toe dat er hekken omheen staan dus okee, het werkt niet helemaal zoals de echte wilde natuur, maar het was wel de bedoeling van dat gebied om zo natuurlijk mogelijk te zijn. Dat ze dan NU gaan bijvoeren is jammer, zeker omdat het nogal laat is, als je dan toch de beslissing neemt om het wat minder zijn eigen gang te laten gaan hadden ze met dat rotweer al moeten bijvoeren.

Dus voor mij is deze beslissing nogal tegenstrijdig en vooral het populair willen zijn.

Straks zijn er te veel dieren omdat er bijgevoerd is (iemand anders die 100 paarden in één groep veel te veel vindt, trouwens?) en moeten ze weer afgeschoten worden, en dan kun je mij niet vertellen dat er hier niet weer "zieliiiiig" geroepen wordt.

Dus wat willen we nou?

PS. Natuurlijk vind ik niet dat jullie mijn mening moeten delen hoor, ik wil alleen eventjes de andere kant ook laten zien in dit topic omdat ik alleen maar "Hehe eindelijk!" opmerkingen zag. ;)

De andere kant??
welke andere kant ??
Natuur zei je??
Op het moment dat je dieren gaat uitzetten in een omheind gebied bwv experiment kun je al helemaal niet meer spreken van Natuur
De dieren hebben die plek immers niet zelf uitgekozen zoals in de natuur wel het geval is
Dat een stelletje Biologen die dit verzonnen hebben niet willen toegeven (oeps het ego) dat het experiment is mislukt is helemaal niet te verteren

Niks dit heeft helemaal niks met natuur te maken!!
De konikaarden zijn gewoon mak
http://www.youtube.com/watch?v=2LMWC2Db ... re=related

Humaan uit hun lijden verlost ???? :n
Beelden kunnen schokkend zijn
Stervend paard
http://www.youtube.com/watch?v=od_63qsX ... PL&index=2

De trieste waarheid... uitgemergelde paarden
http://www.youtube.com/watch?v=0_QwN2fLo8w

En wie precies wil er nu populair zijn ??

Als je een DIER ziet die het erg moeilijk heeft (of dat nu een wild dier is of niet) dan helpt je het als daarvoor de mogelijkheden zijn
De vogels voer ik in de winter ook bij
Is dat dan volgens jou ook fout ??
Laatst bijgewerkt door unamie op 27-03-10 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:09

Citaat:
Of de dieren het lusten, is vers twee. "Het is volop voorjaar, het gras groeit", zei Verburg. Het is daarom de vraag of de dieren er op afkomen.

_O- Niet te geloven, wat een dodo is het ook he :') Was er dan maar ''iets'' eerder mee begonnen zou ik zeggen. Over een maand is het niet meer nodig, lijkt me. Als ze dan volgende winter maar gewoon op tijd beginnen!!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:12

Hopen dat de veulentjes het overleven trouwens.. Zijn er al geboren dat iemand weet?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:23

CCindy schreef:
Hopen dat de veulentjes het overleven trouwens.. Zijn er al geboren dat iemand weet?

Denk dat als er al teveel dieren in het gebied lopen je maar niet moet hopen op veulentjes hoe rot ook.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:46

esmir schreef:
over het tijdstip ben ik het met je eens.. nu heeft het geen zin meer. maar dat zegt wel iets over de onkunde van het beheer van zo'n gebied...

Moet je voor de grap eens mee in discussie gaan, die pannekoeken.. ze kunnen nog net het hoofd van de kont onderscheiden en daar stop het ver.. en dat moet zo'n gebied beheren???? dát stoort mij!!

Tja ik vind het ook gewoon onduidelijk hoor. Ze noemen het een natuurgebied in de meest natuurlijk mogelijke zin van het woord (in Nederland dan), moet je het dan niet als een natuurgebied onderhouden, dus die dieren zelf naar voedsel laten zoeken? Of noem het wat anders, maar heb dan een duidelijk beleid en begin dus niet veel te laat met voeren...

Dus pannekoeken vind ik het ook wel ja... :+

Horse_ schreef:
CCindy schreef:

Denk dat als er al teveel dieren in het gebied lopen je maar niet moet hopen op veulentjes hoe rot ook.

Ik denk dat er toch wel gedekt is, helaas.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:00

aerdenhout1 schreef:
Daar zijn ze wel lekker op tijd mee!!!!
Net nu de temperatuur beter word en het gras gaat groeien gaan ze bij voeren.......zucht!

Ja precies.
Net nu het gras weer begint te groeien gaan ze bijvoeren...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:20

Nemurin schreef:
Tja ik vind het ook gewoon onduidelijk hoor. Ze noemen het een natuurgebied in de meest natuurlijk mogelijke zin van het woord (in Nederland dan), moet je het dan niet als een natuurgebied onderhouden, dus die dieren zelf naar voedsel laten zoeken? Of noem het wat anders, maar heb dan een duidelijk beleid en begin dus niet veel te laat met voeren...

Dus pannekoeken vind ik het ook wel ja... :+

ja, precies.. ze willen iets realiseren wat ze niet kunnen.. óf een te klein gebied, óf een te druk bezet gebied..

naast mijn "paardenparadijsje" ligt zo'n "natuurgebied" nu is het gelukkig uitgebreid maar voorheen waren het 2 hectaren land met 10 paarden erop, het hele jaar door... daar ontstaan tafferelen waar je echt niet blij van wordt..en daar was ik dan dagelijks getuige van....

tot ik de beheerder tegen het lijf liep ...:+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:49

Haha lekker is dat Esmir. Kijk ik zou het niet zo jammer vinden als ik al wist dat het bv. gewoon een paardenparkje was ofzo, maar op de Veluwe zijn al die hertjes inderdaad een stuk vrijer. Maar toch dan het een natuurgebied noemen... daar raak ik gewoon van in de war.

Zeg me wat het is, dan kan ik zeggen van je bent een sufferd dat je wel/niet bijvoert, denk ik.
Maar zoals ik zei, dit "beleid" is gewoon onduidelijk.

Wat heb je uiteindelijk met die beheerder gedaan...? ;)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:58

hahah, ruzie gemaakt :D
hij zei ook, "das de natuur" waarop ik meteen zei: ja, mooi,2 ha, mét prikkeldraad..
ik zeg dat is prima, ik heb 3 paarden op 2 hectaren, als ik die een winter niet voer heb ik de dierenbescherming op de stoep staan :) en jij mag het wel...???? ja, toen werd het stil..

uiteindelijk gaf hij wel toe, als er iets was met de paarden moest ik hem maar bellen, omdat ik er minsterns 2 x iedere dag was... :D
ik heb hem en natuurbeheer geterroriseerd met telefoontjes :D hahah. zelfs nog even met de dierenbescherming aan de telefoon gehangen :P
Ineens werden ze bijgevoerd en dat voorjaar zijn ze begonnen met het gebied uit te breiden en zijn de paarden in een groter gebied gekomen..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:19

Pfff wel laat dat ze nu pas doen bijvoeren zeg!
Maar ik zat me nog iets anders af te vragen,nml hoe zit het eigenlijk met het fructaangehalte voor paarden die dus 24/7 buiten lopen?
Zou dat niet voor die paarden net zo schaden ivm bevangenheid?Of stel ik nu een hele domme vraag? }:0

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:59

Haha geweldig verhaal Esmir. :+ Zo moet het!

Funnyhorses: Ik denk dat het gras daar korter en schraler is dan het gras dat je in een algemeen goed onderhouden weiland ziet, zeker na deze winter. En als ze bevangen raken... ach, dan hebben ze in ieder geval zoveel rust als ze kunnen kiezen. :+ Het zal heus wel een keer gebeuren maar weet eigenlijk nog niet zoveel daarvan.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:04

ja, mooi he.. heb ook eens een koe uit een wildrooster gehaald.. was ook feest! ik mijn grote vriend weer bellen :P geloofde hij me niet haha!

maar ik ben voor "mijn" paarjes blij dat ze nu ook een groter gebied hebben...ze zien er nu ook best goed uit ..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:27

Koe in wildrooster, arm beest. En het is altijd fijn als ze lekker kunnen rondrennen, toch? Al vind ik 2 ha voor 3 paarden ook wel al fijn.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:18

ik bedoelde met "mijn" paardjes, de koniks in dat gebied bij mij ..hahahah.niet mijn paarden :D

ja 2 ha is zat voor die van mij, kunnen ze goed uit hun bol gaan!! :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:19

Oh heb jij ook koniks in de buurt. Doen die het goed nu?