Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:33

Iris82 schreef:
Oneens. Imprinting is al zeker 20 jaar een hype.

Ja maar bij wie? Niet bij échte paardenmensen.... wat een flauwekul allemaal.

Hetzelfde als een halster omdoen bij een veulen van nog geen dag oud. Heb ik ook nooit begrepen....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:35

Bij paarden in de wildernis hebben de merries ook geen contact met mensen. Het onderzoek wees juist uit dat als de moeder contact heeft met mensen, dit een positieve houding van het veulen ten opzichte van mensen bevorderd.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:36

ik heb t bericht al eerder gelezen in de bit, dacht er nog aan een toppic over te openen, kom deze nu pas tegen :)

vind t wel een goed artikel, denk dat ik het zo zou toepassen als ik een veulen had :j

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:36

oeps laat ik het dan helemaal fout hebben gedaan...
Ik heb mijn merrie veulen juist geaaid toen t geboren was. Ze was erg mak en is nooit opdringend geweest in nu 1 jaar en een maand. Ik heb haar wel naar een opfok gedaan juist om dr in een groep te laten lopen en veel van dr soortgenoten te leren.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:37

Interessant artikel!
Wij hebben ook nooit aan imprinting gedaan. Niet omdat we dat niet wilden, want indertijd dachten wij net zo goed dat dat heel goed zou zijn voor de band met het veulen en de opvoeding.
Maar onze ponie beviel altijd heel stiekem heel snel als wij ff net nìet op de wei waren... :D en daar had ze vaak maar zo'n 20 minuten tijd voor nodig vanaf het breken van de vliezen.... grrrrrrr
Gelukkig bleek wel al snel dat 't alle drie vrolijke en sociale (en heel nieuwsgierige...) veulens te zijn! En in de verdere opvoeding in de maanden erna ook eigenlijk geen problemen gehad met ze.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:14

Nou moet ik zeggen dat we bij ons op stal toch redelijk met het veulen bezig zijn. Niet zoveel als met de moeder, maar als ze komt wordt ze gekriebeld en geaaid.
Tot nu toe geen problemen mee gehad volgens mij. Ligt misschien ook een beetje aan het karakter van het veulen zelf.
Is het veulen wat angstig, dan zou ik inderdaad moeders gewoon behandelen zoals anders. Maar als het veulen nieuwsgierig is: waarom het bijvoorbeeld weg duwen? Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is om veel positieve dingen aan het veulen proberen mee te geven. Dan bereik je ook heel wat denk ik.

Muzefee

Re: Investeren in de merrie voor een band met het veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:28

Ik kan hier werkelijk niet vertellen of het ene veulen meer op mensen gericht is dan het ander DOOR minder contact met ze te hebben. Lijkt dat het ook veel te maken heeft met het beestje zelf, immers de één trekt meer naar mensen dan een ander.

In principe komen wij hier direct in contact met het veulen. Vaak ga ik even een half uurtje in de stal zitten en laat het veulen bij me komen, dring het veulen niks op. Als ze naar buiten gaan krijgen ze hier direct een halstertje om naar het land toe. Verder zijn ze dan nog 23u per dag bij de moeder die ze al het nodige nog zal leren. :)

Kimba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 21:45

storrum schreef:
Iris82 schreef:

Ja maar bij wie? Niet bij échte paardenmensen.... wat een flauwekul allemaal.

Hetzelfde als een halster omdoen bij een veulen van nog geen dag oud. Heb ik ook nooit begrepen....

Wij fokken al jarenlang 2 tot 3 veulentjes (KWPN) per jaar. De 1e maand leren wij de veulentjes alle basisprincipes. Halstertje aan en af, voetjes optillen, meelopen en af en toe een borsteltje over het hele lijfje (uiteraard worden ze niet gepoetst). Na ongeveer een maand weten ze precies wat de bedoeling is en laten we ze verder met rust. De meeste van de door ons zelf gefokte paarden zijn nog in ons bezit en een aantal lopen zelfs al in de sport. Het zijn in de omgang fijne paarden die zich ook bij de dierenarts en hoefsmid netjes en zonder stress weten te gedragen. Tot op heden hebben wij er dus alleen maar profijt van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:32

Het verbaast mij eigenlijk helemaal niet zo. Ook vraag ik me af of dat merriecontact ook wel strikt nodig is.

Beste voorbeeld is één van mijn huidige merries.
Geboren op een groot boerenbedrijf, alleen op de weide tussen de koeien. Tot anderhalf jaar heeft geen mens er naar omgekeken en qua paarden kende ze alleen mams.

Toen was ik zo gek om haar te kopen. Ik geef eerlijk toe dat er in het begin momenten zijn geweest dat ik twijfels kreeg of het wel zo verstandig geweest was. :j
Ze wordt dit jaar 12 jaar en is het braafste paard dat je maar kunt hebben. Heeft 5 veulens op de wereld gezet, de 6e is op komst en is tussendoor ook nog even Z2 dressuur. Kind van 12 rijdt er alles zo uit wat erin zit.

Ken er ook die ingeprint zijn, die stúkken lastiger zijn. :j

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:06

wij doen wel zodra t veulen geboren wordt alles overal aanraken maar nog niet meteen halster. loopt eerste paar weken met de moeder mee paddock en wei in en uit. als ze op een gegeven moment teveel weglopen doen we een halstertje om. hengstjes gaan in de opfok na t afspenen en merries blijven gewoon in de kudde. beginnen daarna pas met poetsen enzo als ze drie zijn.
afgelopen jaar werd de merrie ernstig ziek en moesten we naar de kliniek, veulen mee natuurlijk in de trailer en alles, dus veel eerder halster om gedaan en heeft natuurlijk veel indrukken gehad toen. is zo gelopen toevallig, kunnen we verder neit veel aan doen en hebben ook neit het idee dat ze heel veel anders is dan andere veulens die we hebben gehad, miss iets brutaler :P

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:38

Grappig de uitslag van het onderzoek. Ik rijd nu een merrie bij van 5 jaar. paardje is op de manege geboren en altijd vertroeteld. Heeft/had totaal geen respect voor je (is inmiddels wel wat beter geworden :) ).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:42

Ik wist het!!

Instictief heb ik altijd al het gevoel gehad dat imprenting niet juist was.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 00:49

liesenlizzy schreef:
Grappig de uitslag van het onderzoek. Ik rijd nu een merrie bij van 5 jaar. paardje is op de manege geboren en altijd vertroeteld. Heeft/had totaal geen respect voor je (is inmiddels wel wat beter geworden :) ).

altijd vertroeteld, maar ook netjes opgevoed?
da's nl. wel iets anders en heeft niks met elkaar te maken! Gelukkig is 't nooit te laat, en gaat 'ie met z'n 5de nu wat beter blijkbaar

edt: en heeft ook weinig met imprinting te maken i.m.o.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 01:49

Uhm niet bepaald opgevoed :P
Maar ik bedoelde eigenlijk dat ze altijd geaaid en aangeraakt is(vertroeteld), vanaf dat ze veulen is tot nu, waardoor ze nu door èn geen opvoeding èn een verkeerde imprintingsfase, geen respect voor je heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 06:30

Bit heeft zeker behoefte aan bladvulling.
Oud nieuws dus.
Het betreffende onderzoek werd gestart in 2004- de tussenstand met de resultaten zoals in de OP werden al bekend gemaakt in in 2007 en voor het "grote publiek" in Februari 2008.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:43

En toch was blijkbaar nog niet iedereen op de hoogte, ik heb juist dat nummer van bit gekocht om dit artikel ( en dat over texel :P )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:01

Dit is het oorspronkelijke artikel, gepubliceerd in The Horse, 2 feb 2008, gebaseerd op eerder verschenen artikelen in Developmental Psychobiology and the Journal of Comparative Psychology (2007):

Human interaction with foals at a critical early developmental age appears to be a stressor, whereas positive human interaction with the dam creates a strong model for the observing foal, according to a series of ongoing research projects at the University of Rennes in northwestern France.
The team's new findings are raising questions about the 15-year-old desensitization technique of imprinting and the common practice of guided suckling, according to Séverine Henry, PhD, professor of animal behavior at the university and co-author of the studies. Imprinting involves human handling of newborn foals in the first hour after birth. In guided suckling, foals are hand-led to their dam's teats within that same hour.
Since 2004, the team of behavioral biologists has been leading comparative studies that focus on the short- and long-term consequences of various human intervention practices in the immediate postnatal period on foal behavior.
"Our most recent study has focused entirely on imprinting techniques, and what we found was that it really wasn't very effective," Henry said.
The results, parts of which were published in Developmental Psychobiology and the Journal of Comparative Psychology, reveal that foals handled by humans during the first hours following birth remained closer to their dams and appeared to be more cautious about approaching humans at several weeks and months of age than foals in a control group that had not been handled.
Human-handled foals were also less social with other foals and less likely to explore their surroundings or separate from their mothers, even at six months of age, Henry said.
By contrast, foals that had not been handled directly, but had witnessed gentle human handling of their dams, were more likely to trust humans, the studies showed.

"What we have discovered is that everything that the foals experience very, very young is something that is then fixed into their memory over the long term," Henry said. "It's evident that we're dealing with a period which is very important for their (behavioral) development."
Henry explained that because horses show affection differently from humans and other domestic animals, using less physical interaction, the early human contact is unnatural and could be perceived as negative. "It seems that the best way to establish confidence with a new foal is through good contact with its mother," said Henry. "Clearly, to create a positive horse-human relationship, it's not a good idea to intervene in the natural progression of postnatal events, nor in the early mare/foal relationship."
The team plans to continue following the 16 study and control foals to further investigate the effects of early human handling over the long term.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 26-03-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:09

liesenlizzy schreef:

Vertroetelen en imprinting zijn twee totaal verschillende dingen :+.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 12:38

Iris82 schreef:
Johanna59 schreef:
Mensen met paarden moeten deze dingen leren. Dat klopt.
Vroeger had je meer paardenmensen, die wisten dat uit ervaring en
doordat ze er mee groot gebracht waren (ouders, familie).

En daarnaast is het idee zo gek nog niet eens met de kennis die er toen was.
Dat er nu andere kennis opgedaan wordt, prima! Maar ze gaan geen onderzoek doen voor meerdere jaren als ieder 'paardenmens' wel wist dat het onzin was... ;)

Het aantal mensen met een paard/pony is de laatste (20) jaar enorm toegenomen. Vaak mensen zonder enige kennis. Deze fokken vaak voor de leuk een veulentje. Zij staan dan ook open voor alle gebakken lucht die er wordt "verkocht".
Er zijn tegenwoordig zo veel stromingen, en iedere Goeroe verkondigd het te weten. Vaak zijn dit trouwens ook weer mensen met paarden ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:25

Als je voor de leuk een veulentje fokt lijkt me dat je toch goed gaat informeren in plaats van alle gebakken lucht opeten, maar ja misschien ben ik weer iets te kritisch en zou ik niks aannemen dat niet in een boek staat. :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:28

Dat de studie naar instinct en inprenting sinds 20 jaar een 'hype' is, is onzin. Die onderzoeken vinden al véél langer plaats. Een van de bekendste personen die hier mee bezig was, was Prof. Konrad Lorenz ( 1904-1989) beroemd vanwege de proef met de ganzenkuikens.

Wat wel een punt is, is dat er tegenwoordig veel minder 'paardenkennis' is dan vroeger en veel mensen paarden/veulens als knuffelkonijnen beschouwen..dit forum staat tenslotte ook vol met 'vermenselijkte' paarden. Dus voor degenen die denken dat je met een veulentje moet 'troetelen' is de openingspost zeker van belang. Of het mensen van hun aai-poesje-aai-complex zal afhelpen is echter nog de vraag. ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:33

Mooi gezegd hoor Jannepauli. Ik heb zelf ook last van een aai-poesje-aai complex, maar dat heeft iedereen bij mij op de opleiding wel. Ik weet me tot nu toe in te houden bij andermans honden of hulphonden etc. dus als ik het al kan...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:48

Ikk ben het helemaal eens met Jannepauli. Al dat geaai en gefrut. Doe ik ook niet met volwassen paarden. Het zijn paarden geen knuffeldieren.

Ben ook van mening dat je de veulens gewoon met rust moet laten, ze zijn nieuwsgierig genoeg en komen vanzelf wel :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:27

Phormicola: Ben het ermee eens dat het misschien aangeleerd is dat ze "knuffelen" leuk vinden, maar ik zie ze wel degelijk genieten als ik dat plekje op de schoft loop te krabben. ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:02

Ja Nemurin, maar zo'n kriebelplekje op de schoft ( of elders op het lijf) is wat paarden onderling ook doen en tot hun sociale repertoire behoort. Zet twee paarden bij elkaar die elkaar aardig vinden, dan zullen ze elkaar wellicht 'groomen'. Als je echter goed op let zul je zien dat die handeling ook voorafgegaan wordt door 'sociale' signalen, die ook de dominantie bepalen. Niet één paard loopt zomaar op een ander paard af en begint te knabbelen. Wellicht is dat ook precies wat mensen niet kunnen of zien: dat subtiele toestemming vragen of 'afspreken' dat er over en weer geknabbeld mag worden.
Mensen lopen op een paard af, piepen meestal met een hoog stemmetje ( baby-talk) en raken een paard aan, komen in de persoonlijke ruimte van het dier zonder ook maar één moment te bedenken of het paard dat wel wil. Want "wij zijn toch lief voor ze"?

Zou een paard als een mens kunnen denken en handelen, dan zouden er misschien wel héél veel "blijf-van-m'n-lijf-huizen"voor paarden zijn :+