Westernshow Anky tijdens ‘Paard en Symfonie’ op CHIO Aken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Westernshow Anky tijdens ‘Paard en Symfonie’ op CHIO Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:37

Anky rijdt al langer western dan men weet. Ik zag het zeker 14 jaar terug al van d'r. Ze maakt nog fouten, amar ze krijgt goed les en weet beter wat ze doet en verteld dan menig ruiter hier. Ik vind het prima dat ze het doet. 10x liever Anky dan een prutser die echt niks weet.
Het is nooit goed wat je doet hier, dus meningsverschillen hou je. Veel woorden, weinig daden vaak.....laat haar maar lekker km's maken!
Wil straks het filmpje wel zien van deze show.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:01

Ik hoop dat ze voor de gelegenheid wel ff haar voeten uit de neusgaten van haar paard haalt.
Dat het een leuke promotie van de westernsport is,zeker!
Die foto is wel weer een ongelukkige momentopname,die sommigen weer het ide zal geven dat we allemaal in harleydavidsonstyle op ons paard hangen.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:17

Idd, ik vind het ook leuk dat zij de western op deze manier toch meer in het daglicht zet.
Als mensen hier echt meer geinteresseerd in zijn, dan moeten ze op onderzoek gaan naar de hoger rijdende westernruiters.
Ze zegt ook niet dat ze één van de betere ruiters is, maar ze kan al meer qua reining dan ik na een paar maanden westernles!
En persoonlijk kan ik het meer mensen aanraden om deze tak van sport eens nader te bekijken. Ik vind het heel gaaf en hoop meer mensen met mij.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:25

En toch zie ik liever een Jan Olthof een dergelijke clinic geven of een Rieky Young dan een Anky. Puur omdat deze veel meer over de inhoud en techniek van de sport kunnen vertellen dan Anky ipv alleen het kunstje te laten zien.

Absoluut, Anky krijgt les van de beste, en ja ze is een goeie publiekstrekker. Maar als ik hierboven lees dat ze 14 jaar geleden ook al wat met de sport deed mag je toch best verwachten dat als je een filmpje uit amerika ziet van nog geen 6 maanden terug het paard niet meer met open mond hoeft te stoppen, spinnen en achterwaarts gaat. Want ja, dat gebeurde dus. En dat was een goed paard!!

En als dat de promotie van de westernsport moet zijn, dan dank ik er toch echt vriendelijk voor.

Ik begrijp de promotie helemaal, ik snap het spel dat ze spelen maar als promotie voor de westernsport zie ik echt liever een bewezen western ruiter die het echt helemaal begrijpt en beheerst..

Edit : indien gewenst kan ik het filmpje best even opspeuren en posten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:34

ilse86 schreef:
sjah, maar je moet wel een publiekstrekker binnenhalen om ook het grote publiek te trekken. anky is nou eenmaal bekend. en ik spreek mezelf niet tegen. ik zeg dat het gros western niet technisch kan beoordelen. het gaat om de naam en het kunstje dat getoond wordt. dat vinden mensen leuk om te zien. of het goed wordt uitgevoerd is 2. dat leren ze, als ze zelf western gaan rijden, wel.

Vind het van veel groter belang dat mensen een technisch correcte oefening te zien krijgen dan een kunstje zoals het bij Anky nog is. Zal wss de hele tijd wel een verschil van mening blijven maar vind de kwaliteit van datgene wat ze nu te zien krijgen gewoon nog te laag. En daarmee kraak ik Anky niet af, daarom staat de 'nog' er duidelijk, ze is nu imo nog niet op een niveau om een dergelijk evenement te presenteren. Daarmee heb ik imo een duidelijk onderbouwde mening zonder Anky af te kraken, een mening die daadwerkelijk op iets rationeel is en niet emotioneel zoals velen hier. Daarom de kritische kijk, ''Anky is er nog niet klaar voor'', ''niet ik vind Anky leuk dus het is geweldig dat ze het doet''. Maargoed dit wordt hoogstwaarschijnlijk toch een oneindige discussie.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:36

Men heeft een verschillende mening over wat een goede promotie voor de sport is.

Goeie promotie maar niet helemaal 100% uitgevoerd, Iets mindere promotie maar 100% goed uitgevoerd, of helemaal geen promotie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:39

Anky lijkt mij een hele goede publiekstrekker, dus ik snap het niet dat er altijd zoveel commentaar op Anky is.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:44

Het is geen commentaar op Anky, het is het idee of het een goeie promotie voor de sport is. Niet of het een goeie publiekstrekker is.

Ik ben het niet eens met haar trainingsmethode maar ze is een bewezen goeie ruiter. Dus in dat opzicht geen commentaar.
Ze is een goeie publiekstrekker, maar kan zij ook de sport laten zien zoals hij echt is, met de technische kennis die erbij hoort. Niet alleen het 'kunstje' laten zien. Daar twijfel ik over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:52

Voor de "echte" westernruiters is het misschien niet interessant, maar op zo'n avond zullen veel dressuurruiters en andere geïnteresseerden aanwezig zijn, en die vinden het denk ik wel leuk dat zo'n bekende dressuurruiter dan een demonstratie western geeft. En dat kan dan wel promotie zijn en dat mensen meer interesse krijgen in de westernsport.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:32

Lara_Silver schreef:
ilse86 schreef:
sjah, maar je moet wel een publiekstrekker binnenhalen om ook het grote publiek te trekken. anky is nou eenmaal bekend. en ik spreek mezelf niet tegen. ik zeg dat het gros western niet technisch kan beoordelen. het gaat om de naam en het kunstje dat getoond wordt. dat vinden mensen leuk om te zien. of het goed wordt uitgevoerd is 2. dat leren ze, als ze zelf western gaan rijden, wel.

Vind het van veel groter belang dat mensen een technisch correcte oefening te zien krijgen dan een kunstje zoals het bij Anky nog is. Zal wss de hele tijd wel een verschil van mening blijven maar vind de kwaliteit van datgene wat ze nu te zien krijgen gewoon nog te laag. En daarmee kraak ik Anky niet af, daarom staat de 'nog' er duidelijk, ze is nu imo nog niet op een niveau om een dergelijk evenement te presenteren. Daarmee heb ik imo een duidelijk onderbouwde mening zonder Anky af te kraken, een mening die daadwerkelijk op iets rationeel is en niet emotioneel zoals velen hier. Daarom de kritische kijk, ''Anky is er nog niet klaar voor'', ''niet ik vind Anky leuk dus het is geweldig dat ze het doet''. Maargoed dit wordt hoogstwaarschijnlijk toch een oneindige discussie.

Mijn reactie komt iig niet uit emotie, want die heb ik niet bij Anky.

Het gaat mij erom dat dit een show is als promo voor de western. Daar kan je een aantal goede westernruiters voor vragen die niemand uit de engelse sport kent zoals we zagen op paard 2010 waar Jurgen amper reactie kreeg op een nette reining demo. Of je neemt iemand waar men nieuwsgierig naar is, hoe ze dat nou doet. Het maakt het laagdrempelig voor engelse ruiters en de kloof minder groot misschien.
Ik ken ook zat westernruiters waar je je diep voor kan schamen als die een demo zouden doen, dus ze is niet de slechtste keus. Ze maakt nog fouten, maar dat mag toch? Oke, ik zag het ong 14 jaar geleden al, maar toen had ze vast nog niet intensief getraind en nu wel. Hoe ze haar eigen paarden ook rijdt, ze heeft toch een bepaalde feeling en kijk of gevoel, een basis dus.
Dit gaat om een show en een show moet mensen aantrekken. Als ze dit goed en leuk aanpakt komt dat prima over, zonder dat mensen teveel over haar foutjes vallen......
Geloof dat een beetje ruiter wel weet dat paardrijden niet vanzelf gaat. Of is hier iedereen zo geweldig geboren? En alle paarden zijn klaar en af altijd?? Een beetje begrip. De beste springruiters laten balken vallen, hebben weigeringen of vallen er zelfs nog af tijdens de wedstrijd. Mag dat ook niet? Maakt dat een Whitaker een slechte ruiter met al zijn ervaring??

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:08

ik vind dit niet echt een reclame voor de westernsport.. en het komt nu vind ik over alsof het een ontzettend eitje is en iedereen zo een zadel erop kan kwakken en rond gaan sjeezen..

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:06

RhealLover schreef:
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens! Een heel goed voorbeeld is de rollkur, hyperlfexie of hoe het dan nu ook genoemd wordt.

Heel veel jonge ruiters zien Anky als grote voorbeeld, en omdat Anky een bepaalde methode toepast gaan jonge onwetende ruiters dat ook uitproberen met resultaten verpeste paarden en pony's, puur omdat Anky het doet. Nu rijdt Anky western wordt allemaal openlijk en publiekelijk gesteld wat zullen die jonge ruiters doen juist, kom gaan we ook proberen met onze dieren, gevolg nog meer verpeste paarden.

Diegene die beweert dat het niet waar is heeft oogkleppen op, in de praktijk gebeurt het maar al te vaak!

Edit: Dus nee ik ben hier op tegen, Anky kan wel nederlands trots zijn maar niet als voorbeeldfunctie in een sport die ze zelf nog niet eigen is.

Anky komt anders wél op hoog niveau, dat kan menig ruiter niet zeggen. Anky weet ook wel waar ze mee bezig is, kan nou niet zeggen dat ik zo blij wordt van al die ruiters die op het paard zitten te trekken en prikken met de sporen omdat die paarden niet meer willen lopen. Zie ik liever iemand die DLR rijdt :)

Ontopic:
Vindt het trouwens wel leuk dat Anky dat gaat doen! Ik zou er eerder heen gaan als Anky komt dan iemand uit de westernwereld, wat voor meer mensen zo is denk ik. Anky heeft een bekende naam, op Rieky Young na komt mij geen een naam bekend voor in de western sport. Mijn interesse gaat ook niet uit naar het western, dat ze dan een dressuur amazone dit laten doen vindt ik juist wel leuk!
Dat het geen promotie voor de westernsport zou zijn lijkt mij onzin. Anky laat juist zien dat je naast de dressuur ook western kan rijden op hoger niveau! :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:06

Jammer dat ze niet Anky én Rieky samen die demo laten doen, Rieky als tegenhanger en als echte westernpro. Zij kan ook beste demo's geven en zo heb je van twee werelden 'Neerlands besten' in de ring.... ;)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:23

superpony schreef:
Ik ken ook zat westernruiters waar je je diep voor kan schamen als die een demo zouden doen, dus ze is niet de slechtste keus. Ze maakt nog fouten, maar dat mag toch? Oke, ik zag het ong 14 jaar geleden al, maar toen had ze vast nog niet intensief getraind en nu wel. Hoe ze haar eigen paarden ook rijdt, ze heeft toch een bepaalde feeling en kijk of gevoel, een basis dus.
Dit gaat om een show en een show moet mensen aantrekken. Als ze dit goed en leuk aanpakt komt dat prima over, zonder dat mensen teveel over haar foutjes vallen......
Geloof dat een beetje ruiter wel weet dat paardrijden niet vanzelf gaat. Of is hier iedereen zo geweldig geboren? En alle paarden zijn klaar en af altijd?? Een beetje begrip. De beste springruiters laten balken vallen, hebben weigeringen of vallen er zelfs nog af tijdens de wedstrijd. Mag dat ook niet? Maakt dat een Whitaker een slechte ruiter met al zijn ervaring??

In principe heb je hier natuurlijk helemaal gelijk. Het enige wat ik hoop is dat ze minder streng met d'r hand is, want om nou een paard met open mond het werk te zien doen. Dat is natuurlijk niet goed als demo voor de reining. Dat noem jij een 'foutje', dat noem ik 'het nog niet helemaal begrijpen'

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:28

Martine123 schreef:
ik vind dit niet echt een reclame voor de westernsport.. en het komt nu vind ik over alsof het een ontzettend eitje is en iedereen zo een zadel erop kan kwakken en rond gaan sjeezen..

Iedereen die onbekend is met welke tak van paardensport dan ook, denkt dat het easy is. Dit is echt niks nieuws hoor. En anky heeft echt wel iets meer status dan zomaar iemand.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:33

Als western liefhebber vindt ik het een zware belediging voor alle western trainers dat zij genegeerd worden door een groot evenement zoals Aken. Ik vraag mij af wat de reakties zouden zijn als een top western ruiter een demonstratie dressuur zou gaan geven op een groot evenement.
Als je mensen een idee wil geven over iets dat ze niet kennen dan laat je dit doen door een oude rot en niet door een beginneling, of is het de bedoeling om het western rijden nog maar eens belachelijk te maken : wat comboy gaan spelen ?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:37

Zo zou ik t niet zien marcr. Anky is bekend onder het grote publiek en kan een klein stukje laten zien met als doel meer mensen enthousiast te maken voor de westernsport, zodat die sport ook groter wordt. Dat hoef je echt niet als belediging op te vatten hoor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:41

ik hoop dat ze in ieder geval veel heeft bijgeleerd sinds oktober vorig jaar
toen kwam ze niet verder als 68 punten
ik weet niet wat jullie daar van vinden maar een goede green as grasser rijdt al beter

ik vraag me ook af wie haar al in het echt een reiningproef heeft zien rijden
daarvan kan je pas beoordelen wat haar niveau is

ik ga met marc mee, Anky is een leuke meid maar niet de persoon om de westernsport op de kaart te zetten
neem dan een Ann Fonck, zeker zoveel uitstraling en die kan wat neerzetten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:49

MarcR schreef:
Als western liefhebber vindt ik het een zware belediging voor alle western trainers dat zij genegeerd worden door een groot evenement zoals Aken. Ik vraag mij af wat de reakties zouden zijn als een top western ruiter een demonstratie dressuur zou gaan geven op een groot evenement.
Als je mensen een idee wil geven over iets dat ze niet kennen dan laat je dit doen door een oude rot en niet door een beginneling, of is het de bedoeling om het western rijden nog maar eens belachelijk te maken : wat comboy gaan spelen ?

Zullen we het aan die westerntrainers zelf overlaten of zij zich -al dan niet- beledigd voelen? Dat hoef jij vast niet voor ze te doen :Y)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:58

Citaat:
Ze maakt nog fouten, maar dat mag toch?

Nee dat mag niet! Omdat die fouten fataal zijn voor de sport en het verkeerde voorbeeld geven aan velen die Anky lompweg na willen doen in wat zij doet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:05

RhealLover schreef:
Citaat:
Ze maakt nog fouten, maar dat mag toch?

Nee dat mag niet! Omdat die fouten fataal zijn voor de sport en het verkeerde voorbeeld geven aan velen die Anky lompweg na willen doen in wat zij doet.

Mensen die lompweg iets nadoen zijn áltijd fout. Of ze nou lompweg een westernexpert nadoen, of lompweg een Anky nadoen. Ik zou in beide gevallen niet graag het paard in kwestie willen zijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:58

cissy schreef:
Jammer dat ze niet Anky én Rieky samen die demo laten doen, Rieky als tegenhanger en als echte westernpro. Zij kan ook beste demo's geven en zo heb je van twee werelden 'Neerlands besten' in de ring.... ;)

:j Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou een mooie oplossing zijn, betere reclame voor de sport ;)

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:02

Wat leuk dat Anky dat doet! :D

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:14

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:41

Ja, laat Rieky maar op een dressuurpaard stappen en laat maar zien dat westernruiters ook gewoon kunnen rijden.......

Rheallover, iedereen maakt fouten. Ik snap wat je bedoeld met kids die het na gaan doen en niet begrijpen wat ze doen, dus handjes verkeerd etc. Maar dat hou je echt helaas en ja, dat is een groot probleem.
Neemt niet weg, dat veel pro ruiters ook fouten kunnen maken, verkeerd over kunnen komen etc etc. Binnen de western worden sommige methodes al niet begrepen van andere manieren van trainen.

Dit is een show en moet als show gezien worden, niks meer dan dat.