Dierenbescherming verbaasd over besluit tot bijvoeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:56

Ik lees op deze van de Dierenbescherming hele anderen geluiden, bijvoorbeeld dit:

Fel tegen
Ik begrijp de bezorgdheid en commotie over de dieren in de Oostvaardersplassen. De Dierenbescherming is altijd zeer kritisch geweest over de gang van zaken aldaar. In beginsel zijn wij namelijk fel tegen het introduceren van dieren in (natuur)gebieden. Als een gebied daar ‘klaar’ voor is, verschijnen dieren vanzelf, of niet; de mens moet zich daar niet in mengen! Nu dit in de Oostvaardersplassen toch is gebeurd, vlamt bijna jaarlijks de discussie op over dierenleed in dit gebied. Selectieve verontwaardiging wat mij betreft… Je zou willen dat er zoveel aandacht was in de politiek voor het leed dat miljoenen dieren dagelijks ten deel valt in de vee-industrie. Het wordt tijd dat selectieve verontwaardiging plaats maakt voor een werkelijk objectieve afweging van feiten.

een stukje uit deze link http://weblog.dierenbescherming.nl/?p=695

AaronYve

Re: Dierenbescherming verbaasd over besluit tot bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:14

Ben het daar half mee eens. Tuurlijk moet de vee industrie (transport ect) ook onder de politieke aandacht worden gebracht en moet er wat aan gedaan worden of iig beter worden want ze weten ervan.
Maar dat maakt niet uit wat er gebeurd in die oostvaadersplassen. Daar moet ook aandacht aan worden geschonken en gelukkig gebeurd dat nu.
Hopelijk is dat dan een stap in de goede richting en gebeurd er straks veel meer op het gebied van de (slacht)dieren.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:19

Ik word zo onderhand helemaal ziek van al dit gedoe!
Snappen zou echt niet dat je dit geen NATUUR kunt noemen?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:21

@ AaronYve: Ging mij er meer om dat Hermelientje in haar post aangaf dat we dit experiment mede aan de DB te danken hebben. Dat is onjuist, zij zijn er juist tegen, maar hebben zich er bij moeten neerleggen (moet je het hele artikel even lezen).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:33

Ze zijn er ook tegen klopt, kan nu geen artikel lezen helaas.
Ik reageerde op de post vanuit jou link daar ben ik het half mee eens.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:12

Ach ja, het jaarlijkse OVP-debat loopt op zijn einde, de eerste veulentjes zijn alweer geboren en het is groeizaam weer.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Lente%20eerste%20dieren%20geboren%20in%20Oostvaardersplassen.aspx

Hoewel Frank Vera inhoudelijk ook zinnige bijdragen levert aan het debat, voorspel ik dat zijn dagen geteld zijn. De vraag is welke lobby het dan voor het zeggen krijgt: de jagers die graag 's winters bijvoeren op het hele jaar te kunnen voor eigen lol te kunnen afknallen of boeren die dit interessant inscharingsgebied vinden.

Er is veel ophef in sommige media bij sommige mensen maar niet elke Nederlander ligt er wakker van dat dieren daar worden geboren, opgroeien en sterven.

Als er geen paarden liepen maar alleen herten en runderen de commotie op dit forum ook wel mee zou vallen.

Ter zijde: in de VS krijg je een boete van $ 5000 als je betrapt wordt op het voeren van een eland in Alaska.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:53

In Alaska horen ook Elanden te lopen. Net als Wolven en Beren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:48

Voor de dieren die van de kadavers eten gaat het een probleem worden. Om me tot de vossen te beperken: die gaan meer muizen, vogels en eieren eten. Als die er niet genoeg meer zijn gaan er vossen dood. Als de Kamer consequent is worden ze dan bijgevoerd en de stervenden afgeschoten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 08:53

Er zullen echt nog wel af en toe paarden doodgaan hoor...

En die vossen hebben we hier ook. Moeten het hier ook zonder kadavers doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:36

EstherHegt schreef:
Voor de dieren die van de kadavers eten gaat het een probleem worden. Om me tot de vossen te beperken: die gaan meer muizen, vogels en eieren eten. Als die er niet genoeg meer zijn gaan er vossen dood. Als de Kamer consequent is worden ze dan bijgevoerd en de stervenden afgeschoten?

Vossen kunnen simpelweg een ander gebied zoeken, geen wildrooster wat hen tegenhoud.... Bovendien overleefden de vossen al in allerlei gebieden zonder stervende Konikspaardjes om op te vreten, dus zo'n vaart zal het niet lopen!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 10:03

Sosha schreef:
@ AaronYve: Ging mij er meer om dat Hermelientje in haar post aangaf dat we dit experiment mede aan de DB te danken hebben. Dat is onjuist, zij zijn er juist tegen, maar hebben zich er bij moeten neerleggen (moet je het hele artikel even lezen).

Nee dat gaf ik helemaal niet aan. Ik zei niet dat we het experiment aan de DB te danken hebben maar dat ze (mede)verantwoordelijk zijn voor het huidige beleid. Dat zeggen ze zelf ook als je de openingspost leest. Grappig dat zowel de DB en de PVVD denken dat er maar twee categorieën mensen zijn jagers en voorstanders van dit beleid. Alsof je jager moet zijn om dit onzinnig te vinden. Bioloog Midas Dekkers heeft bij mijn weten nog nooit een geweer ter hand genomen. Maar hij snapt wel dat landbouwhuisdieren achter een hek zetten en eerst laten vermageren om ze dan (al dan niet) af te schieten en vervolgens hun kadavers te verslepen of ter destructie aan te bieden geen proces is dat ergens in de natuur vertoond wordt.

Zoals de DB al aangeeft er is al genoeg dierenleed, dus laten we daar vooral geen totaal onnodig dierenleed aan toevoegen. En als er dan zoveel belangrijkere zaken zijn waarom maakt de DB zich dan wel druk over een verwarde dame in Den Haag die een drietal paarden natuurlijk probeert te houden?
Zie [VN] Dierenbescherming wil volledig dierverbod voor Haagse vrouw

@EsterHegt
Heb je wel eens nagedacht over hoe die mooie plaatjes van die natuurlijke kuddes eruit zouden zien als je echt alle kadavers van de grote grazers zou laten liggen in dat gebied, wel eens uitgerekend wat de kadaverdichtheid zou zijn? Kun je me één groot natuurgebied of ecosysteem noemen waar er zoveel grazerkadavers per vierkante kilometer liggen?
Volgens mij is er trouwens nog een groot tekort aan kadavereters in de OVP want ze wilden juist om die reden ook wilde zwijnen erbij zetten. Veel vossen zijn er niet in dit gebied, al snap ik niet zo goed waarom daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat is volgens jou de meerwaarde van deze manier van beheer vergeleken met bijvoorbeeld de manier van Free Nature?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 13:24

Hermelientje schreef:
Zoals de DB al aangeeft er is al genoeg dierenleed, dus laten we daar vooral geen totaal onnodig dierenleed aan toevoegen. En als er dan zoveel belangrijkere zaken zijn waarom maakt de DB zich dan wel druk over een verwarde dame in Den Haag die een drietal paarden natuurlijk probeert te houden?

De DB wel, maar de rechterlijke macht blijkbaar niet.

De DB kan ook niet veel anders dan vragen of iemand het alsjeblieft beter wil doen, maar als ze dat weigeren dan kan alleen via de rechter wat gedaan worden. En die doet meestal niet veel.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:39

Sosha schreef:
Hermelientje schreef:

De DB wel, maar de rechterlijke macht blijkbaar niet.

De DB kan ook niet veel anders dan vragen of iemand het alsjeblieft beter wil doen, maar als ze dat weigeren dan kan alleen via de rechter wat gedaan worden. En die doet meestal niet veel.

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar wie A zegt moet B zeggen. Zowel die dame in Den Haag als de verantwoordelijken bij Staatsbosbeheer gaan uit van een fout idee over wat natuur is. Dus beide zijn even afkeurenswaardig en dan vind ik het wel vreemd dat de DB en de PVDD dan als enige tegenargument tegen het huidige beleid in de Oostvaardersplassen gaat zeggen dat het nog erger is als jagers dieren afknallen. Dus gezonde dieren afknallen is niet OK volgens de dierenbescherming maar ze eerst honger laten lijden en dan afknallen is natuur? :?

Ook dat argument van dat geweldige leven dat die dieren hebben is zo'n flauwekul. Ze kunnen ook een geweldig leven hebben met een andere manier van populatiecontrole dan alleen maar kijken wie er het meeste vet heeft en een slechte winter overleeft. Dit is geen "survival of the fittest" maar "survival of the fattest".

@Winnie_Smit
Waarom zou het een keuze moeten zijn tussen het één of het ander, er zijn toch wel meer keuzes dan alleen de oernatuur van Vera en de jagers/boerenlobby. Je zou ook zoals in andere landen natuurbeheerders, boeren, locale bevolking (en eventueel jagers) wat meer samen kunnen laten werken. Nu wordt er gelijk zo'n vijandsbeeld van elkaar geschapen. Er zullen vast wel mensen bij Staatsbosbeheer zitten die iets minder dogmatisch zijn en deze klus heel gemakkelijk in goede banen kunnen leiden. En laten we wel eerlijk zijn als diezelfde boswachters die nu in de Oostvaardersplassen werken en "reactief schieten" de populatie grote grazers wat kleiner hadden gehouden door "proactief schieten" dan had je hier vermoedelijk niemand horen klagen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:19

Hermelientje schreef:
@EsterHegt
Heb je wel eens nagedacht over hoe die mooie plaatjes van die natuurlijke kuddes eruit zouden zien als je echt alle kadavers van de grote grazers zou laten liggen in dat gebied, wel eens uitgerekend wat de kadaverdichtheid zou zijn? Kun je me één groot natuurgebied of ecosysteem noemen waar er zoveel grazerkadavers per vierkante kilometer liggen?
Volgens mij is er trouwens nog een groot tekort aan kadavereters in de OVP want ze wilden juist om die reden ook wilde zwijnen erbij zetten. Veel vossen zijn er niet in dit gebied, al snap ik niet zo goed waarom daar ben ik wel benieuwd naar.
Wat is volgens jou de meerwaarde van deze manier van beheer vergeleken met bijvoorbeeld de manier van Free Nature?

@ Hermelientje Ik begrijp je niet helemaal, ik spreek geen voor of een tegen uit over het beleid, er zijn voors en tegens waarbij er dilemma's zijn. Of er sprake is van wilde zwijnen erbij zetten zou ik niet weten, heb je daar gegevens van? Ik heb wel een en ander gehoord over wolven erbij zetten, heb ik ook geen gegevens van die na zijn te trekken op juistheid.
Ik weet ook niet hoeveel kadavers er liggen op een vierkante kilometer. Ik weet wel dat het gebied meer land heeft waar vaak vanuit wordt gegaan. Wetland is niet alleen water. Mijn paarden staan ook op wetland. Ribben zijn de droge stukken, kraggen is het water en bij elkaar heet dat wetland. Hier is het meeste land. Van 6 ha heb ik 4 ha land en ongeveer 2 ha water.
De OVP is een op zich zelf staand ecologisch gebied, je kunt het daar wel of niet mee eens zijn of het haalbaar is. Ik begrijp beide kanten wel.
Maar als je dan uit gaat van het geheel , grazers die het gebied openhouden ( opeten) zodat bijvoorbeeld de zeearend er weer is omdat het gebied weer geschikt is dan is dat ook een kant die belangrijk is. De dieren die aas eten, de ondergrondse onzichtbare grazers etc. dan is het een heel systeem.
Maar natuurlijk is het ook zo dat als een wei voldoende draagkracht heeft voor een paard, je er geen 10 op kan zetten, dat kan natuurlijk wel maar je houdt alleen geen gras over en zul je bij moeten voeren. Bij de OVP gaat het om zelfstandig levende dieren ( zij vallen niet onder de veewet, hoeven geen oormerken etc.) , daarom vraag ik me dus ook af wat er met bijv de vossen zal gaan gebeuren en met de vogels als je ineens iets heel anders gaat doen. Als de kamer dan consequent wil zijn zullen ze ook daar naar moeten kijken. Nu zullen we nooit weten wat de draagkracht is van de OVP, maar ik vind het ook best sneu voor de dieren die uit de bio industrie komen, zij gaan ook dood hebben geen soortspecifiek gedrag kunnen vertonen en dan snap ik de kamer weer niet. Maakt de kamer beleid omdat de publieke opinie schrikt van natuur, of maakt de kamer beleid dat doordacht is en denken ze dan ook aan de 'onzichtbare' dieren?
Is een wilde koe, paard, hert meer waard dan een vos, arend etc omdat we ze liever op willen eten?
Ik ben er zelf nog lang niet uit, maar vind het wel jammer dat de OVP geen echte kans heeft gekregen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:12

Je negeert volkomen het feit dat vossen en arenden niet gebonden zijn aan dit gebied maar er zelf voor kunnen kiezen of elders hun voedsel kunnen zoeken. Dat is nu juist het hele probleem waardoor deze paarden in moeilijkheden komen: zij kunnen niet weg!