PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:33

Grasmaaier in een stadstuintje :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:40

Sammie schreef:
Op het gedeelte dat de worst in gaat na dan :D (of wat janini zegt)

Dit soort type paard is niet goed tam/rijdbaar te maken. Net als de Prezwalski :)

Die vergelijking gaat mank. In Polen lopen ze gewoon in de landbouw voor de kar.
Ik zie geen reden waarom er niet een zelfde soort beleid als in Duitsland/Engeland gevoerd kan worden. Aan het einde van de zomer de overpopulatie weghalen en met een verantwoord aantal de winter in. Beter 1 dag stress bij het vangen dan een lijdensweg van maanden tot eindelijk het genadeschot komt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:42

Anne, ik denk dat de vraag is of dat nog in Nederland past? Hebben we daar de ruimte voor? En is daar vraag naar?
In Polen hebben veel boeren paarden nog nodig, hier in Nederland nu niet echt bepaald...

Dat van de lijdensweg ben ik het wel met je eens ;)
Maar als het bijvoerbeleid zou worden aangepast, denk ik dat die lijdensweg wel is te overzien ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:44

Je kunt dit soort dieren niet zomaar bijvoeren. Je creëert overbevolking. Iets wat eigenlijk nu al een probleem van de populatie is (met minder dieren zouden ze zich wel redden.). Maar je maakt ze ook nog is tam. Vervolgens krijg je dus tamme dieren die gaan bedelen. Nu zal een tam paard geen heel grote ellende opleveren. Maar een tamme hertenbok die bij mensen gaat bedelen... Naja dat is levensgevaarlijk.

Denk dat ze daar gewoon wat overbodige mannen moeten castreren. Dan breid de kudde zich in de komende jaren minder snel uit (volhouden dat wel). Waarna er in de toekomst wel een evenwichtig bestaan ontstaat.

Overigens, in nederland hebben we al zo'n uitgebreid aanbod aan luxe paarden dat de markt voor dit soort dieren klein is. Dan word het dus inderdaad paardenrookvlees. Beetje alla mustang.

hippiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:53

Sammie schreef:
Dit soort type paard is niet goed tam/rijdbaar te maken. Net als de Prezwalski :)

Sorry er is weinig "wilds" aan. Het zijn van oorsprong poolse boerenpaardjes, zien er nog lekker natuurlijk uit maar werden al eeuwenlang op het poolse platteland gebruikt door de mens. Het kost echt weinig tijd om ze weer te 'temmen' hoor, vergelijk het maar met de welsh ponies in de Brecon Beacons, Valleys, Snowdonia, enz. (Wales)-trouwens gebieden waarbij de Oostvaardersplassen vergeleken een postzegeltje zijn -, deze welshponies worden na de jeugd in het "wild" ook geregeld weer voor de mens getemd, getraind en verhandeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 23:54

Janine1990 schreef:
Anne, ik denk dat de vraag is of dat nog in Nederland past? Hebben we daar de ruimte voor? En is daar vraag naar?
In Polen hebben veel boeren paarden nog nodig, hier in Nederland nu niet echt bepaald...

Dat van de lijdensweg ben ik het wel met je eens ;)
Maar als het bijvoerbeleid zou worden aangepast, denk ik dat die lijdensweg wel is te overzien ;)

Ook in Nederland wordt mennen steeds populairder. Een onvermoeibaar handzaamformaat paardje is dan best verkoopbaar.
Misschien zijn ze wel heel geschikt voor mendurance.

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:00

Veulen84 schreef:
Je kunt dit soort dieren niet zomaar bijvoeren. Je creëert overbevolking. Iets wat eigenlijk nu al een probleem van de populatie is (met minder dieren zouden ze zich wel redden.)..

Zonder hek, waardoor ze nu in een afgesloten gebied lopen, zouden ze het ook wel redden, maar aangezien ze niet van hun terrein af kunnen zou het wel zo netjes zijn om wel bij te voeren.

Noedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:07

sofie1970 schreef:
Zonder hek, waardoor ze nu in een afgesloten gebied lopen, zouden ze het ook wel redden, maar aangezien ze niet van hun terrein af kunnen zou het wel zo netjes zijn om wel bij te voeren.

Het ging volgens mij wel om een gebied van zo'n 500 hectares als ik me niet vergis...
Afhankelijk van de hoeveelheden en andere dieren die er lopen, kunnen ze toch gaan en staan waar ze willen.

Er zijn toch ook kleine eilanden waar paarden op konden overleven?

De natuur doet zijn werk.. Als dat niet gaat volgens de wens van de mens moet er ingegrepen worden, op welke manier dan ook.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:16

De PvdD zijn mensen die leven in de wereld van dromenland. Daarbij liegen ze en bedriegen ze ook nog. De kadavers zijn gewoon afgevoerd naar de destructie (insite information)

Of hier zijn twee zeer naieve gansjes aan het werk of ze zeggen dit uit politieke overwegingen. Ik denk het laatste is mijn persoonlijke opvatting.

De partij voor de dieren moet zich realiseren dat dieren welzijn niet samengaat met de behoefte om totalitair vrije dieren te houden. Nederland is te klein en nu staan ze op een te klein gebied, kunnen hun natuurlijke trek beslist niet uitvoeren en we hebben de zorgplicht voor deze dieren die we in principe in gevangenschap houden.

Het is dus een regelrecht kul verhaal wat deze dieren activisten allemaal zeggen en vallen dus volkomen door de mand als zijnde opkomen voor de dierenrechten want het blijkt maar weer eens dat de dieren geen recht hebben maar een politieke speelbal zijn van deze utopisch levende mensen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 04:59

Ik stem voor afschieten van PvdD :+ ... Misbaksels...

Geef die paarden gewoon te ten ipv ze van de honger te laten sterven.. diervriendelijke partij, wat een bullshit!

sofie1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:13

Noedle schreef:
De natuur doet zijn werk..

zolang er een hek omheen staat is er weinig ''natuur'' aan.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:55

en juist wanneer ze uit het gebied gaan, sterven er ook nog een aantal.
Moeilijk op te lossen, het enige wat echt kan gebeuren is zorgen dat in de herfst de populatie niet te groot is, waardoor er in principe voedsel genoeg is voor dat aantal dieren.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:25

Wat ik dus vind, is dat er steeds een verkeerde vergelijking wordt gemaakt met de natuur door o.a. De PvdD. Dit is geen natuur, maar een stuk land waar dieren zijn losgelaten. Ze hebben geen natuurlijke vijanden en de kudde blijft dus maar groeien en groeien. Vervolgens is de kudde te groot en hebben ze te weinig eten en sterft de helft, en dat noemt men dan natuur. Het gebied is afgezet en dus is de mens ook verantwoordelijk voor het voer. Ik maak even de vergelijking met mijn honden. Ik heb twee leuke honden, ze maken gezellig puppy's en de roedel breidt zich uit. Echter hou ik ze wel in huis en zet ik maar eten neer voor de helft. Zo sterven de zwaksten en houdt de natuur zich in stand. Dat klinkt een beetje krom, maar dat is wel wat er gebeurd in de Oostvaardersplassen in het groot.

Ik vind ook dat castreren de beste oplossing is.

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:09

Als deze kamerleden nu al weer dieren in de oostvaarderplassen
zien grazen zal dat geen gras zijn.
Voor half april groeit er bijna geen gras en zullen die dieren graswortels eten dat voorkomt een snellere hergroei van het gras en veroorzaakt waarschijnlijk zandkoliek, en nog langer honger.
Met meer personeel en toezicht zullen de hobbyisten nog meer leed weten te verbergen en lange discussies aan een goed
gevulde tafel, oh wat zijn we goed

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:18

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:20

WolinLotte schreef:
Ik stem voor afschieten van PvdD :+ ... Misbaksels...

Geef die paarden gewoon te ten ipv ze van de honger te laten sterven.. diervriendelijke partij, wat een bullshit!

Goed idee :+ plus de rest van de partijen die uithongeren normaal vindt zetten we ook op honger dieet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:33

unamie schreef:
Een dier valt niét dood neer door de kou }:0 wél door het gebrek aan (ruw) voer tijdens lage temperaturen
Deze kwestie gaat de PVDD de kop kosten

Alle dieren in de OVP per direkt bijvoederen en aan geboorte regulatie doen
Hengsten/stieren castreren of vangen en slachten vind ik humaner dan verhongering

Helemaal mee eens.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:39

Noedle schreef:
Er zijn toch ook kleine eilanden waar paarden op konden overleven?

De natuur doet zijn werk.. Als dat niet gaat volgens de wens van de mens moet er ingegrepen worden, op welke manier dan ook.

Je bedoeld toch niet de shetlandeilanden he?

Daar staan minder pony's, die kleiner zijn op een groter gebied wat ze niet hoeven te delen met grote grazers.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:45

KAMER GAAT VANDAAG HOPELIJK EEN STOKJE STEKEN VOOR SCHIETTENT VAN DE DAMES :+ MARIANNE EN ESTHER!!!!

Vandaag zal naar verwachting een kamermeerderheid een motie steunen om "per direct" de grote grazers bij te gaan voeren
Na het CDA, VVD en PVV is nu ook de CU om.

Geweldig nieuws als dat doorgaat.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:50

Das fijn dan, dan stem je op de pvvd om dit soort ellendete voorkomen en dan vindt juist die partij het goed.
Ik ben voor bijvoeren en castreren/selecteren in het einde van de zomer begin najaar dat ze goed de winter in kunnen.
Als ik het doe wil de pvvd mij 'ophangen' en bij hun is het geoorloofd onder het mom natuur, geloof dat ze nog de schoolbanken in moeten om te leren hoe de natuur werkelijk werkt.

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:51

@ misterA, ik hoop dat dat indd gebeurd, zou nog een berg ellende voorkomen want we zijn er nog niet.
Laatst bijgewerkt door se7entje op 23-03-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:52

misterA schreef:
KAMER GAAT VANDAAG HOPELIJK EEN STOKJE STEKEN VOOR SCHIETTENT VAN DE DAMES :+ MARIANNE EN ESTHER!!!!

Vandaag zal naar verwachting een kamermeerderheid een motie steunen om "per direct" de grote grazers bij te gaan voeren
Na het CDA, VVD en PVV is nu ook de CU om.

Geweldig nieuws als dat doorgaat.

Hoe hypocriet is de partij voor de dieren, Nu maar hopen dat de kamerleden deze motie steunen en dan vandaag direct voeren!!!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:53

Ja, en dan?? Heb je volgend jaar nog 500 dieren extra die te weinig te eten hebben in de winter... En dat jaar daarna 1000 en daarna etc etc etc... Ze kunnen de populatie daar beter op peil houden zodat de dieren in de winter zonder bijvoeren kunnen overleven. En nee, ik ben geen PvdD-fan oid...

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:58

als we beetje om ons heen kijken zien we genoeg mogelijke "oplossingen" ik plaats even een mail die mijn man aan alle partijden en staatsbosbeheer en en en gestuurd heeft.

LS,

Ook ik ben geschokt door de beelden van de Oostvaardersplassen. Dit heeft helemaal niets meer met natuur te maken, maar (zoals Midas Dekkers zegt) met "Natuurtje Spelen".

Waarom leert staatsbosbeheer niet van het buitenland? In Amerika heeft men talloze stukken "open range" waar de dieren zich uitermate goed voelen. Mede ook door de aanwezigheid van natuurlijke vijanden wordt daar de populatie aardig in toom gehouden. In Nederland geeft dit echter ongewenste bij-effecten van ontevreden boeren uit de buurt.

Wat men in Amerika onder andere met de paarden steeds meer doet (mijn specialiteit, ik verwacht dat er voor de herten en runderen een gelijksoortig middel is), is het toedienen van PZP. PZP is niets meer dan dode eicelwanden van varkens in een draagvloeistof die in de merrie geinjecteerd wordt. Het zorgt er voor dat de merrie zelf antistoffen (eiwitten) gaat aanmaken tegen de varkenseicelwanden, die toevallig ook de eigen eicellen "op slot" zet, waardoor ze niet bevrucht kunnen worden. Een zeer effectieve methode met alleen maar positieve gevolgen.

Wat gebeurt er: een merrie geeft al haar energie aan het veulen tijdens de zwangerschap. Omdat de merries enkele jaren (tot permanent, afhankelijk van de mate van toediening) niet meer zwanger kunnen worden, gaat hun lichaamsconditie er enorm op vooruit. Een studie van Turner en Kirkpatrick uit 2002 heeft de lichaamsconditie van merries vergeleken in 1989 en 1999 op Assateague Island. In 1994 begon met daar met PZP. Het bleek dat de merries in kwaliteit vooruitgingen van een 2.3 naar een 3.0 (op een schaal van 1-5). Ter vergelijking: de merries die geen PZP kregen, gingen in die tijd niet vooruit. In een latere studie uit 2006 bleek dat de gemiddelde leeftijd op het moment van sterven bij hengsten en onbehandelde merries net iets meer dan 10 jaar was. Merries die wel PZP kregen, werden bijna 20 jaar!

Met PZP kan een kudde die een normale of licht grote omvang heeft, redelijk snel tot normale grootte worden teruggebracht en op die grootte gehouden.

Welke grootte zou dat moeten zijn? In Amerika gaat men uit van het Appropriate Management Level (AML). Dat is de hoeveelheid paarden (exclusief de veulens van dat jaar) in een bepaald gebied, waarbij geen achteruitgang in de kwaliteit van het land onstaat. De berekening is gebaseerd op de voedselbehoefte, verwachte hoeveelheid voedsel die aanwezig is, grootte van het land, gebruik van het land etc. Hier zijn goede berekeningen voor beschikbaar. Ter vergelijk: Pryor Mountain (Wyoming, Amerika), een natuurgebied van 15000 hectare heeft een AML van 190 paarden. Er leven niet veel andere grote dieren, wel natuurlijke vijanden in kleine getalen als coyote's, bergleeuwen en beren.

Pryor Mountain heeft zo zijn eigenschappen (droog, weinig water, zeer koud in de winter) waardoor het AML relatief laag is, maar het is duidelijk dat er in de oostvaardersplassen geen ruimte is voor 4000 grote dieren. OP 5600 hectare is dat 1,4 hectare per dier. Op de Pryor Mountain is dat 79 hectare per dier!

Het heeft zich al bewezen dat het niet mogelijk is om deze hoeveelheid dieren te onderhouden. Ik wil daarom ernstig aandringen om middelen als PZP te gaan gebruiken en ernstig zwakke dieren te verwijderen. Een snelle berekening van de AML zegt dat een nivo van 500 grazende dieren haalbaar is. Dat betekent wel dat er bijna 3500 dieren verwijderd zouden moeten worden. Een groot gedeelte hiervan is te realiseren door ernstig verzwakte of ernstig gewonde dieren af te maken. Paarden zouden in kleine aantallen ter adoptie aangeboden kunnen worden, runderen kunnen aan boeren geschonken worden, edelherten heb ik zelf geen oplossing voor maar die is er vast.

Mijn doel is om Staatsbosbeheer door veel media andacht te dwingen om het beleid voor de Oostvaardersplassen aan te passen, zodat het voor de dieren dragelijk wordt. Het kan niet zo zijn dat dit ongestraft door kan gaan. Ook de politiek heeft hierbij een belangrijke rol! Goed beheer van de nederlandse natuur in het algemeen en in dit geval de oostvaardersplassen in het bijzonder zou een onderdeel moeten zijn van elk partijplan!

Wie ben ik? Ik (1972) ben natuurliefhebber en sinds enkele jaren ben ik bezig mij te verdiepen in het houden paarden onder natuurlijke omstandigheden. Ik doe hiervoor samen met mijn vrouw onderzoek naar studies die hierover verschenen zijn, en we brengen jaarlijks een bezoek aan de Pryor Mountain in Wyoming, Amerika waarvan wij ook donateur zijn. Mijn doel op kleine schaal is het opzetten van een diervriendelijke sportpaardenhouderij en mijn doel op grote schaal is het verbeteren van de leefomstandigheden van dieren in het algemeen. Ik ben bereid hier op vrijwillige of betaalde basis een actief deel aan te hebben. Ik ben verder ingenieur in de Informatie- en Communicatietechnologie, in het dagelijks leven eigenaar en van een goedlopend IT bedrijf dat ik in 1996 heb opgezet.

Met vriendelijke groet,
Ing. Michiel Prins

het antwoord van de partij voor de dieren komt nu dus ...

Geachte heer Prins,

Hartelijk dank voor uw email.

De Partij voor de Dieren doet er alles aan om het dierenleed in de Oostvaardersplassen tegen te gaan. Als er één partij is die niet wil dat dieren onnodig lijden, dan is het de Partij voor de Dieren. De tv-beelden van verzwakte en hongerige beelden gaan ons aan het hart en wij doen er daarom alles aan om onnodig dierenleed te voorkomen.

Moties voor beter beheer
Wij volgen de situatie in de Oostvaardersplassen nauwlettend, brengen werkbezoeken en staan voortdurend in contact met deskundigen van onder andere Staatsbosbeheer, Dierenbescherming en het Wageningse onderzoeksinstituut Alterra. Na zorgvuldige afwegingen is ons standpunt dat het huidige beheerplan van de Oostvaardersplassen, waarbij de dieren niet onnodig verstoord worden maar wel tijdig uit hun lijden worden verlost, de meest diervriendelijke oplossing. Wij zien wel als probleem dat Staatsbosbeheer er niet voldoende in slaagt de doelstelling te bereiken om negentig procent van de verzwakte dieren te euthanaseren terwijl ze nog kracht genoeg hebben om overeind te staan en te lopen. Esther Ouwehand heeft daarom moties ingediend om te garanderen dat er voldoende menskracht aanwezig is om de dieren tijdig uit hun lijden te verlossen, en dat het inspecteren en zo nodig euthanaseren van de dieren niet belemmerd mag worden door andere activiteiten in het gebied.

Bijvoeren vergroot ellende
Een aantal partijen wil dat de dieren in de Oostvaardersplassen bijgevoerd worden. Hier worden de dieren echter niet mee geholpen. Integendeel: het bijvoeren creëert onrust in de kudde en dieren die eraan gewend raken, worden minder zelfredzaam. Het belangrijkste probleem van bijvoeren is dat het voedsel niet bij de zwakke dieren terechtkomt. Wilde grazers leven in kuddes met een sterke hiërarchie en de sterke dieren zullen het voedsel opeisen ten koste van de zwakkeren. Door de grote verstoring van het bijvoeren verspillen de dieren extra energie, waardoor de zwakste dieren nog kwetsbaarder worden. Het aanbieden van voer op meerdere plekken in het terrein, zoals wel eens gesuggereerd wordt, is geen oplossing voor dit probleem. De dieren leven zeer verspreid over het gebied en als ze aan het voer gewend raken, worden ze minder actief. Daarbij is nog steeds voldoende ruwvoer aanwezig in het gebied.
Door het bijvoeren komen er ook meer jongen dan het gebied aankan, waardoor het probleem nog groter wordt. De dieren die nu zogenaamd geholpen worden, vallen dan volgend jaar ten prooi aan de jagerslobby die onder het mom van ‘populatiebeheer’ voor de lol talloze dieren wil doodschieten. Dit actieve afschot vindt dan plaats buiten de wintermaanden. Hierdoor kan er geen verschil worden gemaakt tussen zwakkere dieren die de winter niet zouden overleven, en gezonde dieren, kuddeleiders of moederdieren.

Lijden voorkomen door euthanasie
De Partij voor de Dieren vindt het van groot belang dat onnodig lijden voorkomen wordt en dat dieren geëuthanaseerd moeten worden als duidelijk is dat zij het einde van de winter niet gaan halen. Wij pleiten daarom ook voor meer menskracht, zodat het personeel er tijdig bij kan zijn. Bij veranderende (weers)omstandigheden moet continu nagegaan worden of het beleid aangepast moet worden, zodat het voorkomen van onnodig dierenleed telkens voorop staat. Ook het beslisschema voor euthanasie, waarmee inspecteurs inschatten wanneer een dier in aanmerking komt voor euthanasie, moet steeds kritisch worden bekeken om te kunnen garanderen dat de maatregelen telkens het gewenste resultaat opleveren.

Geen jacht zoals op de Veluwe
De Partij voor de Dieren vindt dat in het wild levende dieren zoveel mogelijk met rust moeten worden gelaten zodat natuurlijke processen hun beloop kunnen hebben. Alleen zo worden de meest diervriendelijke omstandigheden gecreëerd voor de dieren in natuurgebieden. Wij zijn van mening dat populatiebeheer door jagers zoals op de Veluwe plaatsvindt geen acceptabele oplossing kan bieden. Tachtig procent van alle zwijnen wordt daar gedood waarbij de populatiedynamiek letterlijk aan flarden wordt geschoten. Op de Veluwe werden het afgelopen jaar 925 van de ruim 2000 edelherten doodgeschoten. Ter vergelijking, in de Oostvaardersplassen zijn er dit jaar 450 van de 2172 doodgegaan.

Vergroting leefgebied
De Partij voor de Dieren is in principe geen voorstander van het uitzetten van dieren, zeker waar dat in omheinde gebieden plaatsvindt. Het zou niet onze keuze zijn geweest om grote grazers, runderen, paarden en edelherten uit te zetten in het gebied, maar het experiment is een gepasseerd station en dateert van voor de oprichting van de Partij voor de Dieren. Achteruitkijken is dus zinloos, het gaat erom in de huidige situatie de beste oplossing voor de dieren te vinden. Daarbij hoort ook het vergroten van het leefgebied, door het verbinden van de Oostvaardersplassen met de Veluwe en gebieden als het Hollandse Hout. De dieren kunnen dan migreren, iets waarvoor de partij al tijden pleit.
De Partij voor de Dieren zal zich voor dit alles in de Tweede Kamer blijven inzetten, want onze eerste prioriteit is en blijft het waarborgen van dierenwelzijn.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor meer informatie kunt u kijken op onze website. Op de weblog van Marianne Thieme staat meer informatie over het bezoek aan de Oostvaardersplassen van Marianne Thieme en Esther Ouwehand op 12 maart.
Met vriendelijke groet,

Roza Vink

Partij voor de Dieren
Postbus 16698
1001 RD Amsterdam

er kwan nog een reactie van de Groep dierenleed Oostvaardersplassen:

Geachte heer Prins,
Dank u voor uw informatieve mail.
We zijn echter op de hoogte van deze 'prikpil'' voor paarden en dit is ook voorgelegd aan de tweede kamer.
Mogelijk zal dit tot een van de oplossingen gaan behoren.
Dit omdat het probleem zo complex is dat één oplossing waarschijnlijk niet voldoende zal zijn.
Aankomende dinsdag wordt er gestemt over het spoeddebat van gisteren.
Het is te hopen dat er een meerderheid komt.

Met vriendelijke groet,

Nikolai
Groep dierenleed Oostvaardersplassen

andere hebben niet eens de moeite genomen om te reageren... (mss ook wel begrijpelijk zullen wel druk zijn ;))
Ook was er een goed stukje op BNR te horen over wat sommigen deskundigen vinden van het beleid en de situatie ieder jaar weer. En moet zeggen dat de mening niet veel afwijkt van wat ik hier kan lezen.
Hopelijk word het niet weer 'vergeten' omdat er dus binnenkort weer wat meer voer zal zijn en er weer mooiere foto's te voorschijn zullen komen.
Laatst bijgewerkt door KC op 23-03-10 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:59

In Afrika gaat het ook gewoon zoals in de natuur: mensen hebben geen vreten en gaan dood. Ik stel voor daar geen eten heen te sturen het is tenslotte natuurlijke selectie. De populatie wordt van zelf minder zodat er toch weer genoeg eten is voor de overgeblevenen.
Misschien is afschieten ook wel een idee om een hongerdood te voorkomen. We moeten dan wel alle kadavers bij elkaar leggen zodat de europese safari deelnemers het niet zien. Ene meneer Adolf H. heeft hier uitgebreidde ervaring mee er is vast nog wel informatie te vinden op Google.Com of Wikipedia.

*hoopt dat de dieren bijgevoerd gaan worden en dat de pvdd opzout of een beter beleid gaat krijgen.*