Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

na twee en een half jaar kwam een merrie terug op den hof die ik verkocht had.
Wel ze kende me nog en hinnikte luidkeels,ik zet haar in de weide bij haar zoon en dochter(heel dominante paarden net zoals ze zelf altijd was) en ze liepen echt naar mekaar en gingen gelijk naast mekaar eten.

Paarden kennen hun goede meesters en vrienden zekers nog,ps zij was een arabier...

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:50

Na 1,5 zocht ik ons mini shetje weer eens op en hij kende nog precies het commando 'voetje' (met been naar voren slaan).
Die mensen hadden het hem nog nooit zien doen en ik was ook de enige die dat kunstje met hem deed. Het ging hem misschien meer om het commando dan om mij maar toch.

Mijn eerste pony herkende de weg naar haar oude (ons) huis vlekkeloos toen we haar na een ongelukkig jaar bij nieuwe eigenaar terug naar huis brachten. Was heel bijzonder, een kilometer voor huis begon ze te hinneken en te rennen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:51

@senna, ik denk ook niet dat eten als beloning wordt bezien door paarden. Maar ik geloof best dat ze bepaalde dingen lekkerder qua smaak vinden dan andere dingen en ze de link leggen van lekkere dingen in combinatie met mensen. Dus elke keer als je komt en je paard een appeltje geeft wanneer deze dus alleen van een appeltje kan genieten als jij er bent dan wordt er een link tussen jou en dat appeltje gelegd.
Dus het eten in het algemeen niet, maar bepaalde aspecten ervan wel. Denk dat dat met kroelen hetzelfde is.
Mijn paarden staan normaal gesproken altijd samen. Ze kunnen een hele dan aan elkaar knabbelen en schuren, maar toch komen ze naar mij toe om op hun voorhoofd te krabbelen omdat ze dat onderling niet zo lekker kunnen als bij mij. Dus de link dat dat hoofdgekrabbel kan wanneer ik er ben is gelegd. Komen niet naar mij toe om aan hun kont te krabbelen, daarvoor gaan ze naar elkaar toe.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:57

Wat een leuk onderzoek! en die foto :+:
Heel misschien gaan we op vakantie van het zomer om mijn oude pony op te zoeken, maar die heb ik een jaartje niet gezien.. niet zo heel lang (al voelde het van wel) Ben benieuwd of hij iets laat merken, 't is nogal een nuchtere pony :Y)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:00

mijn witte brak haast zijn nek zo snel draaide hij in de trailer toen die mijn stem hoorde
hij was in erbarmelijke staat
ben er van overtuigd dat hij mij herkende
herkende overigens ook zijn oude vriendje en vica versa
tevens mijn man en kind

anders om ook .. toen we m nog niet zo lang hadden *maand of 2
kwam een vorige eigenaar
mijn paard veranderde te plekke van een braaf rustig dier
in een stuiterende boze hyper zoals we m ook gekregen hadden
heb de beste man vriendelijk verzocht om weg te gaan :o

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:01

Misschien een wat ander voorbeeld: Ik heb mijn paardje nu bijna een jaar. Sinds ik haar heb opgehaald heeft ze niet meer in de trailer gestaan. Afgelopen maandag trailer opgehaald om trailerladen met haar te oefenen. Ik kwam met een voor haar onbekende auto, maar bij het zien van de trailer hinnikte ze als een gek! Positieve herinneringen aan een trailer lijkt me ;)

Chocopasta

Re: Paarden vergeten menselijke vrienden nooit meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:05

Misschien lees ik er over heen, maar hoe zagen de onderzoekers dan precies die herkenning bij de paarden?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:08

Ahh denk dat, dat wel geval is en ik denk ze ook kunnen aanvoellen wanneer ze nieuwe baas hebben.

Nowie had de vorige eigenares(verzorgster) lekker eraf laten sodemiederen toen ik haar had gekocht en zij voor laast keer reed.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:14

Ik geloof dit ook zeker wel.
Onze shet heeft zeker 5 jaar met onze oude schimmel gestaan, helaas hebben we die eind 2008 in moeten laten slapen.
Maar nogsteeds als we in het bos op een afstand een schimmel tegen komen, gaat meneer enorm tekeer tot we dichtbij genoeg zijn en hij merkt dat het onze Max niet is.. Dus al paarden elkaar zo lang onthouden zullen ze ook mensen niet vergeten.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:15

Abercrombie schreef:
Zeker bijzonder, heb wel eens een paard opgezocht wat ik verkocht had maar ik had niet het idee dat hij me herkende..

Ik had precies hetzelfde, paard leek me ook niet meer te herkennen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:18

Elisa2 schreef:
Ik wist al wel dat ze dat konden,paarden zijn slimmer dan wij denken.

Paarden zijn niet slim, maar hebben een heel goed geheugen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:19

Paarden vergeten positieve en negatieve dingen nooit, ze hebben gewoon een fenomenaal geheugen, reed vroeger een paard op wedstrijd , begint er aan de andere kant van het veld eentje te hinniken en :# :# jawel hoor, z'n mam, nou dan kun je wel nagaan wat er gebeurde, geen kontrole bij beide amazones, zij kwam uit de dressuur en ik uit de springring, onvrijwillig maar wat hebben we gelachen en wij zijn goede vriendinnen geworden.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:20

Ik geloof daar ook wel in, dat ze iemand kunnen herkennen en een link kunnen leggen, maar ook andere dieren kunnen dat (komt er een vraagjein me op: dat ze geheugen hebben is alom bekend, zou er ook iets van geweten in zitten?)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:20

Even zien hoor... Ik had in mijn vorige vak een hoorcollege over hoe goed dieren iets onthouden onder welke omstandigheden, dus ik ga even die grafiek opzoeken.

... Helaas, dat hoorcollege is dan net niet op het internet gezet! Wat stom!

In ieder geval van wat ik onthouden heb: extreem vervelende of extreem leuke omstandigheden onthoudt een dier veel sneller. Neutrale wat minder. Het geslacht schijnt ook uit te maken.
Natuurlijk is er dan ook nog het feit dat ieder dier gewoon verschillend is. Net als dat ik een beter of slechter geheugen kan hebben dan de persoon die voor mij gepost heeft.

Maar er zit zekere logica in het onderzoek, ik zou dus alleen willen dat ze het nu met meer paarden en verschillende rassen zouden doen, want dit is niet representatief.

Overigens hebben paarden maar een klein stel hersentjes, maar ik ben niet echt geneigd te zeggen dat ze dom of slim zijn... ze hebben een enorm leervermogen, maar het is het aanpassingsvermogen en het inschatten van nieuwe situaties dat aantoont of ze intelligent zijn. Het zijn echter geen jagers dus ze hoeven niet snel aan te passen aan nieuwe situaties/prooien - dus in dat opzicht zijn ze niet slim, nee.

Maar het leervermogen en geheugen zijn zeker wel noemenswaardig.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:21

Ik d8 het al heel lang maar het is nu ook bewezen ook. Ik kende heel lang een geweldige pony heette Romeo stond bij mij op de manege.Was egt een geweldig beest 75% kroelkont de rest was ondeugendheid. Heb helaas nooit op hem gereden maar kwam hem 2 kker per week opzoeken en was er alrijd mee bezig met poetsen met kroelen of met gwn in zijn stal zitten terwijl hij eet. Hij kreeg nooit zoveel aand8 behalve van mij en een paar andere mensen. Ook stond hij in een donkere stal. Hij herkende mij egt altijd al kende ik hem maar een half jaar ofzo en hij reageert heel erg goed als je in ged8en met hem praat. Toen ik de stallen in kwam kreeg ik uit de 8erste stal een getrap tegen de staldeur en een hoop gehinnik. En als ik een woensdag niet kwam hoorde ik van mijn vrieden dat hij de hele dag bij de deur op me w8te :D . Maar vorige week woensdag was dit voorbij ik heb maar net afscheid kunnen geven want hij is terug gestuurd naar zijn vorige baasje. Redenen: Te vaak kreupel en ongeloovelijk vervelend :?. Mis hem zo erg ik hoop dat als ik hem (ooit) terug zie hij me nog herkent :P

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:22

Toen ik mijn pony weer ging opzoeken na een halfjaar leek ze mij nog heel goed te herkennen. Ze keek op en draaide haar kont naar mij toe en dat terwijl ik haar altijd goed behandeld heb! :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:32

Misschien was ze beledigd?
Het hangt erg van het paard af of ze je willen herkennen, is mijn ervaring.
Mijn KWPN'er herkende me na verkoop tot twee keer toe met een tussenpose van een jaar en ik maar janken |(
Mijn dravertje wilde me niet eens meer aankijken toen ze omdat ik geblesseerd was op een andere pensionstal stond waar ik haar drie maanden niet kon bezoeken (ook janken dus |( ) ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:33

Misschien hangt het ook af van hoe ze het hebben in vergelijking tot hoe ze het hadden? Maar het hangt ook wel van het karakter van het paard af denk ik.

Sommige zijn van nature nogal uit de hoogte. :+

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:34

Ik had een veulen gehad van mijn vorige pony, die veulen heb ik tot 2,5 jarige gehouden en daarna werd hij verkocht. Na 5 jaar kwam ik weer bij hem langst, ik was hem een lange tijd uit oog verloren en hij herkende mij direct. Hij kwam met zijn hoofd op mijn schouder, liet dan lekker aaien, liet zich vangen en was op gemak onder het zadel. Hij is bang voor mannen en hij is niet bang voor mij! :D

Alleen het afscheid nemen was wel ff zwaar omdat hij mij echt goed herkende....

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:36

Net als mensen hihi

Maar kan me idd goed voorstellen dat dieren (paarden) een selectief geheugen hebben, en gebeurtenissen kunnen classificeren als positief en negatief

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:37

ik heb het zelf inderdaad ook ondervonden. paardje een half jaar niet gezoen en ze herkende me wel. was meteen helemaal tot rust gekomen. ik had het zelf niet verwacht dat ze mijn nog zou kennen.

en sjoert: geweldig mooie foto :j

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:41

Wij hadden ons op mijn 16 of 17 jarige leeftijd verkocht, drie jaar geleden kwamen wij hem tegen op een manege. Hij herkende onze voetstappen en stemgeluid, begon meteen te hinneken. Wij waren 1000% zeker van dat hij dat was en hebben hem teruggekocht...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:52

_shana_ schreef:
Net als mensen hihi

Maar kan me idd goed voorstellen dat dieren (paarden) een selectief geheugen hebben, en gebeurtenissen kunnen classificeren als positief en negatief

Heel negatieve of heel positieve gebeurtenissen worden dus het makkelijkst onthouden. Dat geldt voor ons als mensen ook. De ECHT heel traumatische worden echter weer selectief vergeten (bv moment vlak voor het auto-ongeluk/tijdens/vlak na wordt vaak vergeten door mensen die in een crash terecht komen etc.). Dat is beschermingsmechanisme van het geheugen.

De negatieve en positieve zijn belangrijk om een aantal redenen, daarom pikt het geheugen die er makkelijker uit. De negatieve zodat ze vermeden of bestreden kunnen worden, de positieve zodat ze weer opnieuw nagebootst kunnen worden.

Emma040

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:15

Mijn paard heeft ook een super geheugen.
Ik geloof het ook echt. Ben ik lief voor mijn paard krijg ik het altijd terug. Ben ik gemeen. Doet ie niks voor me. Als ik de stal ook binnen kom. Hij weeet dat ik bij hem hoor en hinnikt ie.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:16

leuk onderzoek!
het bevestigd inderdaad het gevoel wat mensen soms hebben!