Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:17

jahoor, Verburg kan lekker naar de markt dr biologische dingetjes uit gaan zoeken, die heeft toch ook geen hek om dr huis zodat ze dr niet uit kan als dr vreten op is?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:19

Madeliefjes schreef:
Jaa daaaaaaag geloof je dat zelf. Wij achterlijke gekken stoppen een kudde dieren in een afgesloten gebied zonder eten. .

Het was bij voorbaat al niet erg realistisch. Paarden planten zich voort, en in een gebied met een hek eromheen en geen natuurlijke vijanden kan je op je vingers natellen dat je dit soort toestanden krijgt.

Je kan niet natuur willen nabootsen en er vervolgens een hek omheen zetten. Gooi er dan merries en ruinen in, een afgepast groepje. En verzorg die.

Anoniem

Re: Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:21

Hoezo natuur???? er staan gewoon hekken en stroom omheen....
Bovendien zijn paarden en runderen nog steeds geen wild, ook niet als ze de pech hebben in de Oostvaardersplassen lopen.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:24

Ze is van de pot gerukt. Letterlijk en figuurlijk. }:0

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:27

Wat een vreselijke egotripper dat wijf................ _-:( _-:( _-:(
Dit heeft niks meer met "natuur" te maken, dit is een strafkamp zonder eten. In de echte natuur verhongert geen beest, die is allang uit zijn lijden verlost door een roofdier. De hongerdood duurt ongeveer 90 dagen, dat wens je toch geen dier? Laat ze zelf in de OVP gaan zitten zonder eten...............

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:41

Hou je nu niet gewoon de sterkste dieren over? Ze passen zich na jaren echt wel aan.

Natuurlijk vind ik het zielig maar als ze natuur willen maken moeten ze niet ingrijpen denk ik.
Maar ik zie die dieren niet lopen zou ze denk ik niet kunnen zien want dan breekt echt mijn hart wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:42

Linky, in de echte natuur gaan er ook dieren dood aan de honger. En daar zijn de dieren al zo 'gefokt' dat ze ontzettend sterk zijn. Onze paarden zjn minder sterk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:45

KiWiKo schreef:
Cayenne schreef:
http://www.trouw.nl

Afbeelding
foto: Silent Shiver Design.

Minister Verburg ziet niets in bijvoeren.

Hongerige paarden, runderen en herten in het natuurgebied de Oostvaardersplassen die te lijden hebben van het strenge winterweer, moeten per direct worden bijgevoerd. Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer, bleek woensdag tijdens een spoeddebat met demissionair minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA).

Het beleid in de Oostvaadersplassen is om de natuur zijn gang te laten gaan. Dat heeft ervoor gezorgd dat tussen 1 januari en 1 maart 815 dieren het loodje hebben gelegd: 65 heckrunderen, 230 konikpaarden en 520 edelherten. Daarmee ligt het sterftepercentage deze winter op 21 procent, dat is nog binnen de norm van dertig procent.

CDA, VVD en de PVV vinden echter dat onmiddellijk moet worden gestopt met dit beleid. Volgens Kamerlid Henk Jan Ormel (CDA) is er sprake van 'ernstig dierenleed'. PVV'er Dion Graus sprak van een 'jaarlijks terugkerende hongersnood' en 'dierenmishandeling'. VVD'er Janneke Snijder vroeg om de dieren niet langer te laten 'lijden'.

Deze partijen vroegen Verburg ook om de dieren per direct bij te voeren met hooi, omdat het gevaar voor deze uitgehongerde dieren nog niet is geweken. De ChristenUnie liet weten ertoe te 'neigen' dit verzoek te steunen, waarmee een meerderheid ontstaat. Andere partijen zoals de PvdA, SP, CU, SGP en GroenLinks vinden een koerswijziging voorlopig nog niet aan de orde.

Ook Verburg ziet niets in bijvoeren. Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou en komt voornamelijk terecht bij de sterke dieren, waarmee de zwakke dieren niet worden geholpen. Ook zorgt het voor sociale onrust en leidt tot de geboorte van extra jongeren wat het probleem alleen maar vergroot in de winters die volgen.

De bewindsvrouw stelde verder dat een 'eenzijdig' beeld wordt vertoond. "Het overgrote deel van de dieren is in redelijke conditie en zal de winter overleven." En de beelden van uitgemergelde dieren zijn weliswaar aangrijpend, maar ook dat is de natuur. "De natuur is niet alleen een verzameling mooie beelden. Het toont alle gezichten van het leven, ook die wij als mensen minder prettig of aangrijpend vinden."

Op verzoek van de Kamer zegde Verburg wel toe een evaluatie naar het beleid in de Oostvaardersplassen een jaar naar voren te halen. Er wordt rond mei mee begonnen, zodat nog voor de komende winter het beleid zou kunnen worden gewijzigd.

ik kan me wel vinden in haar antwoord............... zo werkt het nou eenmaal, of wij mensen het nou leuk vinden of niet..........

alternatief is het overschot afschieten........... maar dat mag denk ik ook niet ;)

Eens, maar dat mag je niet zeggen, want dan heb je gelijk heel bokt over je heen.
Ik kan me ook heel goed in de mening van verburg vinden eerlijk gezegt. Alleen bokt denkt alleen maar heel bekroppen "zielig"

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:51

Ik vind mevrouw Verburg inderdaad erg zielig..

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:53

@ stef Zou je aub gewoon kunnen discusieren. Jij hebt jouw mening, anderen hebben een andere mening. Je hoeft "bokt"
niet voor heel bekrompen en zielig uit te maken.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:55

Bulli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:57

Is weer zo'n typische Nederlandse reactie.

Net zoals Staatbosbeheer de rest van hun gebieden bij houd kijk eens op de Veluwe en waarschijnlijk andere plekken van hun.
Waar runderen of paarden lopen staat voor 60 tot 80 procent volgegroeid met Sint Jacobskruid.
Dat heb ik ook nooit begrepen dat is dan natuur behoud en ze vergeten wel dat die beesten het eten of moeten eten als er weinig is en dat de rest overwaait naar weides van mensen die wel goed voor hun beesten willen zorgen.
En deze zitten met de gebakken peren je kan blijven spuiten tegen die zooi.
Het word tijd dat een fatsoenlijk tv programma dat eens tegen het licht houd.
Ik zou wel eens willen zien wat hun verweer is en waar al de centen naartoe gaan.

Groeten Dimitry

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:57

cas schreef:
@ stef Zou je aub gewoon kunnen discusieren. Jij hebt jouw mening, anderen hebben een andere mening. Je hoeft "bokt"

Ik kan prima normaal discusieren, ervaring leert alleen dat ik zelf afgeschoten wordt als ik mijn mening wel netjes met argumenten onderbouw, betreft dit onderwerp, dus ben daar een beetje klaar mee

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:08

Dit is geen natuur. Gaat het nooit worden ook. Dieren bewust laten lijden is in een ontwikkeld land als Nederland meer dan schandalig.

Filmpje al afgekeken?? Ik word daar heel verdrietig van.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:09

Wat mij vooral opvalt is de verdeeldheid binnen het CDA, Verburg ziet niets in bijvoeren en Henk Jan Ormel spreekt over ernstig dierenleed.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:11

Verburg vindt iets niet zo gauw dierenleed. Zij heeft ook verzonnen dat al die geiten dood moesten zonder dat daar bewijzen voor waren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:25

Citaat:
PvdA, SP, CU, SGP en GroenLinks vinden een koerswijziging voorlopig nog niet aan de orde.

En de PvdD zwijgt ook!
Willen wij dit a.u.b. heel goed onthouden als we binnenkort moet gaan stemmen. Een partij die deze wantoestanden in Nederland toestaat is in mijn ogen ongeschikt om een land te besturen. Als ze al zo willen omgaan met dieren; hoe gaan deze partijen dan met mensen om als het er op aan komt??
Minister "Glossy" Verburg moet zich de ogen uit haar "Ik heb een agrarische achtergrond" kop schamen. Er is in Nederland geen enkele boer die dit prima vindt!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:41

Hee, ik heb vandaag dit debat bijgewoond bij de Tweede Kamer!
Want we gingen met school naar Den Haag toe.
Ik vond mevrouw Ouwehand van de PvdD wel heel goed spreken! Die verdedigde echt haar standpunt.. Alleen een man van de PVV ging er telkens doorheen zonder dat hij toestemming had!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:55

KiWiKo schreef:
ik kan me wel vinden in haar antwoord............... zo werkt het nou eenmaal, of wij mensen het nou leuk vinden of niet..........

alternatief is het overschot afschieten........... maar dat mag denk ik ook niet ;)

Wat een onzin, zo werkt het in de echte natuur helemaal niet. In de echte natuur staan geen hekken, wordt bij gebrek aan voeding doorgetrokken naar een ander gebied, verder zijn er natuurlijke vijanden die de zwakkeren uitschakelen en ala als ze dan een hongerdood sterven is het natuur.
Nederland kan niets van dat alles bieden, behalve het creperen en doodgaan door honger.

Ik heb nog liever dat het overschot wordt afgeschoten en als biologisch vlees wordt verkocht, doen ze met herten ook.

Ik ben blij dat het Verburg wijf straks ophoepelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:56

Wat voor agrarische achtergrond heeft verburg dan, op zondag naar de kinderboerderij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:59

stef schreef:
cas schreef:

Ik kan prima normaal discusieren, ervaring leert alleen dat ik zelf afgeschoten wordt als ik mijn mening wel netjes met argumenten onderbouw, betreft dit onderwerp, dus ben daar een beetje klaar mee

Geef in dit topic eerst die onderbouwde mening maar. In wat voor opzicht vind jij dit dan echte natuur. Als je klaar bent met dit onderwerp, begrijp ik niet waarom je dan uberhaupt reageert?

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:02

Goed, ik sta hier dus ook met de minderheid, maar ik ben ook van mening dat bijvoeren niet aan de orde moet zijn. Daarmee vergroot je het probleem. Het heeft tijd nodig om een natuurlijk evenwicht te ontwikkelen, en met bijvoeren hebben we de volgende winter weer een probleem. In de natuur gaan nou eenmaal dieren dood, het is natuur, of er nou een hek omstaat of niet. De enige oplossing is het natuurgebied opheffen, en dat is ook drastisch want dan moeten alle dieren afgeschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:06

merrietje schreef:
Goed, ik sta hier dus ook met de minderheid, maar ik ben ook van mening dat bijvoeren niet aan de orde moet zijn. Daarmee vergroot je het probleem. Het heeft tijd nodig om een natuurlijk evenwicht te ontwikkelen, en met bijvoeren hebben we de volgende winter weer een probleem. In de natuur gaan nou eenmaal dieren dood, het is natuur, of er nou een hek omstaat of niet. De enige oplossing is het natuurgebied opheffen, en dat is ook drastisch want dan moeten alle dieren afgeschoten.

Wat vind je hier dan natuurlijk aan, niet zeggen, ja maar dat is de natuur. Als het dat was dan kwamen hier van oorsprong nog wel wilde paarden en runderen voor. Een natuurlijk evenwicht regel je met natuurlijke vijanden en die zijn hier niet. Ik heb liever dat er dan gericht wordt afgeschoten (om de natuurlijke vijand dan maar in te vullen) dan de dieren hongerdood laten sterven.

En dat heeft niets met sielugh te maken, maar de verantwoording nemen over de dieren die je in dit gebied hebt uitgezet.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:11

Lalidan schreef:
Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, moet je ook zorgen dat de natuur in alle facetten vertegenwoordigt is. Dan moet je dus ook een stel wolven, beren en andere grote roofdieren in het gebied loslaten. Doe je dat niet, dan krijg je dus dit soort taferelen. Deze komen in de natuur niet voor, omdat de roofdieren de populatie vluchtdieren onder controle houdt.

Laat je geen roofdieren los, dan moet de mens voor roofdier spelen. Maar niet pas als de dieren al op sterven na dood zijn, maar vóór die tijd. En ja, dat betekend dus afschieten. Maar uiteindelijk is dát de natuur: Roofdieren die vluchtdieren doden en opeten.

Dit is maar half beleid en de dieren zijn weer eens het slachtoffer......

Daar ben ik het nou helemaal mee eens. In de natuur is een dier dat maar iets verzwakt is al meteen een prooi voor de roofdieren. En maar goed ook, dat zorgt er dan in ieder geval voor dat langdurig lijden niet aan de orde is. Wat zit de echte! natuur toch mooi in elkaar!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:19

merrietje schreef:

dusssss

als we hier 10 hectaren grond hebben

wacht maak het makkelijker

1 konijntje heeft 100m2 nodig
we gooien hier in de tuin van 1000m2 een mooi uitbraakproef hek om de tuin
en 3 konijntjes 1 mannetje 2 vrouwtjes
nog om de natuur wat diversiteit te geven 3 muisjes
2 vrouwtjes en mannetje
en geen roofdieren

na paar jaar zijn er te veel dieren op te weinig grond
en te weinig voer voor allemaal
in de zomer komt er vanalles boven en vallen er appeltjes ed
maar ja in de winter .. word het beetje wat er is ..tja daar sterft de helft van af door
overbegrazing

maar ja das natuur

dat hersteld zich ook niet meer
dat is ook natuur

zomers is er weer extra voer dus alles fokt lekker door
en \ze hebben allemaal honger en 30% sterft door de honger

ach .. is natuur

kom op word wakker ... dat is geen natuur maar verkeerd beheer