Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:26

Als je met je paard al niet meer op straat mag komen met het risico over reden te worden, waar gaat dat naartoe?
Schaf je een trailer en auto aan, sorry, niet iedereen heeft die mogelijkheid (ik wel, maar jarenlang hiervoor dus niet). Als iedereen gewoon netjes in het verkeer is, dan mag er geen probleem zijn.
Een paard moet ook leren verkeersmak worden, je moet dus wel eens ooit op straat met een groen paard. Mijn paard is goed verkeerskmak, maar als ik een gigantische tractor tegen kom, ga ik nog steeds op een oprit staan van een huis of een weide. Ik doe dan teken even te vertragen en teken waar ik naartoe wil. Wat scheelt die 2 seconden nu voor die boer??? Meestal reageren ze hier positief op, die ene keer niet (was nog een paardenvrachtwagen ook) en ik lag dan ook naast mijn paard (de eerste en enigste keer in 2 jaar). Da's niet leuk natuurlijk.

@ Idefix: voor mij mag er ook zo'n examen komen. Ik heb al genoeg sukkelaars geweten (in mijn vorige vereniging bv) die nog nooit paard gereden hadden en geen kennis, maar het "toch zo leuk om mee te gaan". Meteen een paard onder hun kont (liefst zo goedkoop mogelijk) en meehobbelen met de rest. Levensgevaarlijk en onverantwoord in mijn ogen, ... maar ik was de zeur en de bangerik. Sorry, ik weet wat er kan gebeuren met een paard dat je niet onder controle hebt. Dat ze zichzelf verongelukken tot daar aan toe, maar mij moeten ze daar niet in betrekken. Hèhè effe wat frustraties afschrijven :D .

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:42

Mischien is het handig als een paard als voetganger beschouwd word in het verkeer.

Een paard is toch altijd te voet :Y)

idefix4

Re: Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:53

Wafel: Dus bij jou bepaald je paard de route? Het gaat er om wat jij bent. Jij bent bestuurder. :+

Klinkt me bekend in de oren. Hier is mijn man afgelopen jaar op zijn paard gestapt om een rondje te rijden. Gingen een stel maloten met hun raampje open vanuit de auto proberen of ie wilde schrikken! Gelukkig ging het hier om een heel coole PRE, die zich hooguit afvroeg wat voor gras die nou weer in hun soep hadden gehad, maar je zou zo verongelukken? Dan ben je er zelf volgens mij nog aansprakelijk voor ook. Nee, het verkeer is er hard op achteruit gegaan.

En idd vind ik dat het tegenwoordig maar heel gewoon wordt gevonden dat er een paard wordt gekocht. Meestal lagere prijsklasse idd. Maar wat weet zo iemand van een paard? Ik rijd al vanaf mijn 7e eigen beesten en zelfs ik krab me af en toe nog achter de oren, als ik iets niet weet. Ik heb nu al een aantal paarden mogen zien met harnachement en dan schrik ik ook van de onwetendheid van ruiters. Heel veel weten niet eens waar ze op moeten letten dan. Ook een bron van ongelukken. In Engeland moet een paardeneigenaar hier iets over weten. De expertise blijft dan wel bij de zadelpasser, maar toch is het niet verkeerd om je er als ruiter wat in te verdiepen.

Wafel

Re: Projectgroep opgericht voor veiligheid voor mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:38

Normaal gesproken bepaal ik zelf de route ! Of eigenlijk altijd.

Maar ik denk dat als je als ruiter niet als bestuurder gezien word het wel op veel momenten veiliger is.

Maar dan is de andere kant van het verhaal weer. Dat je erg moeilijk met zn 10e op de stoep kan gaan rijden. Dan zou de stoep trouwens ok wat te zwaar bemest worden..

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:12

Ik stap altijd af als ik óf een vrachtwagen, óf een traktor tegenkom.
Beiden vallen in de catagorie beroepschauffeurs en mijn ervaring is dat je daar weinig begrip van kunt verwachten.
De meeste tractoren zijn tegenwoordig inderdaad bemand door jonge knullen die voor een loonbedrijf werken. Die keren dat het een "echte" boer is krijg ik steevast te horen: een paard is om óp te zitten, niet naast te lopen.

Kortom. Mijn conclusie: Voorlichting geven is niet genoeg. Ik denk niet dat deze catagorie daardoor ook maar iets aan hun gedrag verandert. Zij vinden namelijk dat ruiters rekening moeten houden met hun, en niet andersom!! Ik denk dat je strikt moet verwijzen naar de wetgeving (stapvoets passeren) en de wetgever moet aanmanen om handhavend hierin op te treden.

De groep ruiters wordt wel steeds groter. Het is niet ondenkbaar dat het gebied waarin de recreatie-ruiter zich mag bevinden hierdoor straks steeds kleiner wordt. Echter daar waar een ruiterpad loopt zou op zijn minst toch rekening gehouden moeten worden met paarden zoals het in de wetgeving nu al staat!!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:10

Nou even over het feit wat ik op een zebrapad deed!
Ik moet als ik buitenrijdt toch wel eens een weg oversteken en dan denk ik LAAT IK DAT BIJ HET ZEBRAPAD DOEN?????
Lijkt mij wel logisch als je uberhaupt een weg over wilt dat je dat bij een zebrapad doet toch? Volgens mij zijn zebrapaden daarvoor ontworpen! En leuke praatjes van niet buitenrijden is leuk als je in middle of nowwere woont maar sommigen in de randstad hebben de luxe van onbeperkt bos niet. Voor ik bij het recreatiegebied ben moet ik toch echt een 10 minuten over het fietspad en aan het einde bij het zebrapad oversteken. Al zou ik natuurlijk aan het begin al natuurlijk GEWOON aan de weg over kunnen steken maar ik kies toch voor het zebrapad.