Verwaarloosde en dode pony's aangetroffen nabij Slochter Ae

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:54

StefenYnia schreef:
Misschien eens massaal op de partij van de dieren stemmen dit jaar? Okay, dat was niet helemaal serieus, maar er mag toch zeker wel strenger opgetreden worden tegen onnodig dierenleed. Je ziet al die spotjes over ezeltjes in azie, beren in China en Polen... maar zullen we eerst eens met z'n allen naar ons eigen kikkerlandje kijken? Hoeveel dieren lijden hier al wel niet? Kijk naar Den Haag, kijk naar de Oostvaardersplassen, en nu dit weer... En dat zijn dan de zaken die het nieuws halen. Er is helaas nog veel meer leed... :(

Hoop dat de overlevende paardjes snel een lief en oppassend mens vinden om voor ze te zorgen...

Dan moet je juist niet op partij vd dieren stemmen ! die zijn hier juist VOOR, Oostvaarderplassen is in hun ogen ook ok !

JoyCiej007

Re: Verwaarloosde en dode pony's aangetroffen nabij Slochter Ae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:15

Ach; partij v/d dieren, komop laat me niet lachen....
Ze hebben vast wel wat goede punten gehad, maar je kan ook te ver doorslaan in een bepaalde richting.

Als het aan hen lag werden sporen, zwepen e.d. allang verbannen uit de paardensport, en een keer een goede mep geven als paardjelief zich echt misdraagt is er dan ook niet meer bij, want dat is 'sielugh' en 'mishandeling'.
Tientallen vragen over goudvissen in vissenkommen.... tsja.

Hier een heel stuk over de kwestie in de Oostvaarderplassen:
http://www.partijvoordedieren.nl/news/view/3064

En wat ik dan wel een heel bizar fragment vind uit bovenstaand artikel:
Citaat:
Door plotselinge temperatuurdalingen of hevige sneeuwval kan een dier ook opeens dood neervallen, waarschijnlijk als gevolg van onderkoeling. Ook in natuurgebieden in Schotland zonder afrastering blijken de afgelopen winter dieren plotseling te zijn omgekomen. Hier gaat geen lange lijdensweg aan vooraf, waardoor vroegtijdig ingrijpen dus ook niet mogelijk is.

Komop zeg, shetten plotseling dood neer vallen vanwege temperatuurverschillen of hevig winterweer/sneeuwval?! Waar hálen ze het vandaan?!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:17

Zo zien we maar weer 24/7 buiten is ook niet alles

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:18

JJane schreef:
Zo zien we maar weer 24/7 buiten is ook niet alles

:roll: >;)
24/7 buiten kan prima, met zo'n beetje elk gezond paard.
Zorgen voor voldoende ruwvoer, water en schuilstal, dan kan dat prima. Dit voorval heeft imo niets met 24/7 buiten te maken, maar met de vereiste basisverzorging daarnaast. En bovendien controle....

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:42

Wat erg zeg! :oo
Hou dan toch geen 25 pony's!

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:06

Iedere keer als ik op Animal Planet het programma Animal Cops zit te kijken over amerikaanse dierenbeschermers, die compleet met pickuptruck en uniform op meldingen van verwaarlozing afgaan en de beesten ter plekke in beslag nemen, denk ik, "Waarom kan dat daar wel en hier niet?"

}:) Weet iemand overigens waar die pony-eigenaar woont? _-:(

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:25

Weer komt het woordje Staatbosbeheer er in voor.
Het is duidelijk dat dieren zonder bijvoeren niet op dit soort natuurgebieden kunnen overleven :n

Weer een duidelijk voorbeeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

ik ben misschien gek.......... maar ik vind de ponies er niet slecht uitzien........

en zijn verklaring over de dode ponies kan, is plausibel.......

daarnaast is het ontzettend natuurlijk

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:12

Kim, je geeft toch ook wel toe dat het zeker bij shetlanders die een vacht krijgen van minimaal 5cm moeilijk van een afstand te zien is of ze mager zijn of niet ? bolle buiken zij zo'n "kudde" kunnen ook wormen of drachtig betekenen.

Viel me op toen ze met de camera draaiden dat er overal huizen te zien waren, begrenzing van hun gebied neem ik aan, en een hele hoop water. En dan het hek natuurlijk.

Dat die ponies daar zo lang liggen wil iig wel zeggen dat er weinig toezicht is en dat er niet wordt voldaan aan de kadaverwet.

Een boer zou eens een dood schaap in zijn wei moeten laten liggen....
tot voor kort mocht je je hond nog niet in de achtertuin begraven....tja begraven daar doen we niet meer aan in NL

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:24

kadaver wet ? op sbb terrein ?
neh joh is goed voor de zeearend
vraag maar aan sbb

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:31

wie doet nou zo iets..

24/7 kan prima hoor! voer ze alleen bij als het nodig is.. sommig emensen snappen dat gewoon iet.. :S

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:01

Kiwiko: ik vind ze er zo op het oog ook niet super 'zielig' en verwaarloosd uit zien nee, maar bij shetten is het idd zo dat er een héle hoop wordt verborgen onder zo'n dikke vacht, daarbij vind ik de buiken wel redelijk lijken op wormbuikjes, vacht vind ik er niet 'gezond' uit zien, in zekere zin lijkt het me wel degelijk dat ze wat te kort komen.

En kan me ook moeilijk voorstellen hoe ze anders gestorven zouden moeten zijn; die beesten vallen echt niet zomaar dood neer door redelijk extreem winterweer....

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:10

Ik vind het echt slecht, ik heb er altijd hard gelopen toen ik nog in harkstede woonde.
leuke ponie, erg verwilderd.
jammer dat de eigenaar verzuimd heeft in het bijvoeren van de pony's een kleine moeite,
het is helemaal niet nodig geweest dat de pony's verwaarloosd werden en doden.
zo zielig, zijn zulke schatjes :o

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:27

"Simpelweg door het ijs gezakt"

Ach ja, dieren hebben toch geen gevoel...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:31

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:45

Tsja, goed maar aan de andere kant kan ik de soms ietwat terughoudendheid van de DB en andere instellingen bij klachten ook wel begrijpen; bedoel hoeveel 'pennymeisjes' (en trouwens ook volwassenen en met name paardenleken) klagen in dit seizoen en in de winter niet over 'sielughe paardjes die met dit koude weer buiten staan'?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:47

Sorry maar op het oog waren deze dieren gewoon echt niet zielig!
Dus paardenmeisjes in de buurt hadden geen reden om alarm te slaan! Zo zie ik het!

Bovendien ga ik altijd uit in het goede van de mens. Je zorgt goed voor je dieren!!! (dus te weinig eten=> bijvoeren) Deze pony's lopen/liepen op zo'n groot stuk weiland dat je amper ziet of ze worden bijgevoerd. Veel pony's moeten het doen met een klein hoekje gras waar ze in de drek staan en dat was hier ook gewoon niet zo.

edit: typefout

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:51

Op het oog bedoel ik mee, als je er langs rijd. Maar het is misschien wel goed als de dierenbescherming een negatief verleden heeft met een bepaalde dierenhouder, dat hier even extra op toe gezien wordt. Dat kunnen we hier misschien wel uit leren?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:09

Joyciej hier kom jij niet langs, daar rijden geen treinen en ook geen bussen...

Ik ben opgegroeid in die omgeving. Ik ken achter Harkstede ook het stuk natuurgebied, maar dat is nog gescheiden van Woudbloem. Weet ook niet of het dezelfde eigenaar is van de paarden. De pony's in Harkstede zagen er altijd -behalve 1 'misbaksel' maar dat was aangeboren zo te zien- prima uit. Reed daar regelmatig buiten toen mijn pony daar in de buurt stond. Vind het op beide plekken niet echt het toppunt van kwaliteit, prikkeldraad bijvoorbeeld, maar heb er nooit echt misstanden gezien. Moet zeggen dat ik er al bijna 5 jaar niet meer woon en er nu niet meer kom.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:18

oh, oké, dan lijkt het heel erg op zo'n gebiedje vlak voor grunn waar de trein wel langsheen gaat :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:29

Jij bedoelt denk ik bij Westerbroek?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:30

hoe het heet, geen idee, maar vlak voor groningen, langs het spoor, als je vanaf zwolle komt aan de rechterkant, van die weilanden die aan elkaar liggen met aan de voorkant steeds een smalle doorgang en in 't midden vaak een plas/meer, en dan een aantal van die weide's naast elkaar.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:13

tjah dit is weer typisch nederland he eerst 100 x waarschuwen en dan niet controleren dat er nu 3 ponys de dupe van worden

in 1 woord vreselijk ;(

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:16

opisop_shop schreef:
Joyciej hier kom jij niet langs, daar rijden geen treinen en ook geen bussen...

Ik ben opgegroeid in die omgeving. Ik ken achter Harkstede ook het stuk natuurgebied, maar dat is nog gescheiden van Woudbloem. Weet ook niet of het dezelfde eigenaar is van de paarden. De pony's in Harkstede zagen er altijd -behalve 1 'misbaksel' maar dat was aangeboren zo te zien- prima uit. Reed daar regelmatig buiten toen mijn pony daar in de buurt stond. Vind het op beide plekken niet echt het toppunt van kwaliteit, prikkeldraad bijvoorbeeld, maar heb er nooit echt misstanden gezien. Moet zeggen dat ik er al bijna 5 jaar niet meer woon en er nu niet meer kom.

Ik kom hier ook regelmatig langs,m'n paard staat er ook, rijd daar veel buiten...
Ik denk dat die pony's van Scharmer Ae van dezelfde eigenaar zijn als die van die pony's in Harkstede.
Ben erachter gekomen dat sommige van die pony's, die bij harkstede staan ,onder de luizen zitten, en sommige véél te lange hoefjes hebben, erg sneu ;(
Maar er is nog een man (zeg geen namen) die heeft daar bij Scharner Ae ook wel 's pony's lopen,maar ik kan me niet voorstellen dat die van hém zijn,want ik dacht dat hij altijd wel goed voor de pony's was, hij heeft namelijk bij zijn oude boerderij ,die hij verkocht heeft aan de projectontwikkelaar , allemaal wilde vogels, eenden en duiven, die hij élke dag nog komt voeren , terwijl hij er niet meer woont.
In de zomer lopen die pony's(stuk of 25) bij zijn voormalige boerderij die verkocht is en in de winter in natuurgebieden...

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:14

Net gehoort wie de eigenaar is, niet de man van de vogels,maar die andere dus...
Ik ben daar ook al wel 's op stal geweest, schrok me rot, hij heeft ook nog wat grotere paarden,vooral jonge, en die stonden tot de knien in de poep :n
Ik snap niet dat die man nog paarden mag houden...hij heeft al verschillende waarschuwingen gehad...
Mijn ene pony komt er dus ook vandaan.
Toen we haar ophaalden zat ze ónder de schurft en ze moest nodig bekapt worden :\
Maarja, wat doe je eraan......