Zweedse Young Rider kampioene geschorst wegens doping

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:39

Citaat:
Zorba kreeg de medicatie via poeder in water, wat met een injectiespuit in de mond werd gespoten. Volgens Bergstrom Kallstrom is de medicatie op deze manier op de grond terecht gekomen waardoor de box besmet is geraakt. Voor Garcia haar intrek nam in de stal in verband met een wedstrijd, is de box slechts gedeeltelijk gereinigd en is niet alle bodembedekking uit de box gehaald.

Misschien kan het wel. Water mengen met poeder, als ik eens zie hoeveel paarden wel niet met water kunnen knoeien tijdens het drinken. Dan moet dat al helemaal mogelijk zijn wanneer er tegen je wil zo'n spuit je mond in wordt geduwd. Er lekt genoeg langs/uit. En jah als de stal slecht gedeeltelijk schoongemaakt is..en het paard daarna eet stro of iets dergelijks dan denk ik dat de hoeveelheid nanogram snel behaald is. Maar het verdere weet ik er ook niet van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:40

STEL: iemand geeft het paard dat medicijn (express of per ongeluk) dan weet Sara dus echt niet wat er gebeurd is en kan alleen maar gissen.... en spreekt de waarheid.
en ook wij kunnen alleen maar gissen, het is jammer dat het gebeurd is... wat me wel stoord dat ze het ze zegt: "Dat zou niet eerlijk zijn tegenover mezelf, mijn trainer en mijn sponsor.." maar wel eerlijk tegenover haar paard?

Springert

Re: Zweedse Young Rider kampioene geschorst wegens doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:52

En zelfs al zou ze het wel gedaan hebben, wat dan nog?
De halve wereld loopt de hele dag te werken en sporten terwijl ze zwaar onder de dope zitten!
Hypocriet gedoe allemaal. Heiliger dan de paus willen zijn, en die blijkt ook zo heilig niet, als we de verhalen lezen de laatste tijd.
Iedereen die nog nooit met een pijnstiller of valium naar zn werk of examen geweest is, die mag wat zeggen, de rest moet gewoon lezen en mond houden.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

Nou nou, is zo'n reactie nou nodig? Iedereen heeft toch het recht zijn of haar mening te mogen geven?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:55

en dan nog geeneens gesproken over het feit dat een paard nooit medicijnen, of water wat er naar geurt op zou likken. we moeten het niet voor niets altijd in of onder wat lekkers stoppen..
@ marceldufour: ikke * steekt hand op! * ik heb het uberhaupt nog nooit wat sterkers gebruikt als een aspirientje, zelfs dat is een zeldzaamheid.zelfs AB gebruik ik niet...(en ben gelukkig gezond ) maar er is nogal een verschil tussen medicatie nemen-zelf kan je dat gelukkig beslissen, in tegenstelling tot een paard, omdat je naar je werk MOET( niet alle bazen zijn begripvol), als een paard dopen omdat je perse die ene belangrijke wedstrijd wil rijden...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:02

flugelkim schreef:
Maar ik denk niet dat zo'n jonge meid haar kansen zo zou verspelen.

Wellicht spreekt zij haar "waarheid" omdat zij NIETS van die doping afweet. Zo'n jong meisje heeft misschien wel heel steberige ouders die koste wat t kost wil dat hun dochter in de prijzen rijdt?

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:09

iedereen wordt wel erg kwetsbaar, als je een ruiter in
een slecht daglicht wil zetten, hoef je alleen het paard maar iets toe te dienen wat verboden is en dat is het meeste.

Misschien is dat ook nu wel gebeurd, er zijn een hoop jaloerse geesten op de wereld.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:42

ik ben wel jaloers op dat hoofdstel..

maar zover het voor mij duidelijk is, is er medicatie van haar vorige paard op het stro gemorst en heeft haar paard dit opgegeten
Ja kan gebeuren toch? Hoeveelheid etc weet ik niks vanaf.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:48

kan ook zijn dat iemand anders met opzet dit middel aan het paard heeft gegeven uit bijv. jalozie maar ja ze kan er ook zelf wat mee te maken hebben maar ik denk het eerste.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:37

Ik denk niet dat iemand anders dat gedaan heeft, kan bijna niet omdat het zo n klein beetje is. Komt nog niet eens in de buurt van een gram.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:44

doping word nooit in grammen uitgebeeld.zeker niet voor een wedstrijd, dan bouwen ze af.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:59

Gezien de kennis van farmacokinetiek (watte??) van de gemiddelde bokker (uitzonderingen daargelaten)
lijkt het speculeren over wat veel of weinig is me een kansloze bezigheid.
(beken eerlijk dit ook niet na te kunnen rekenen!)

Even voor het vermaak...
Je stopt iets bijvoorbeeld 5 mg/ml (en dan 1 ml) aan de voorkant in een paard van 600 kilo...
Dan mogen jullie nu uitrekenen hoeveel gram per stukje paard er dan nog over is...
(ga het even niet hebben over in welk stukje paard het medicijn gaat zitten, wordt te ingewikkeld)
Vervolgens begint het paard met afbreken van het medicijn en eventueel het uitscheiden van het medicijn..
Dus krijg je ook nog de factor van hoe langer geleden toegediend, hoe minder je er nog van terug gaat vinden.
(heeft iets te doen met halfwaardetijden :D )

Dus totdat iemand daar een licht op heeft kunnen werpen met uitleg, blijft het allemaal heel speculatief.

Blijft staan, of je het netjes is of niet, of ze het wisten of niet en of de jeugdige amazone er iets mee van doen had,
of dat indien er opzet in het spel was, dit idee bij het begeleidend team weg kwam.

Neem aan dat de nodige instanties zich hier over buigen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:18

_Veronique_ schreef:
Nou nou, is zo'n reactie nou nodig? Iedereen heeft toch het recht zijn of haar mening te mogen geven?

dat is tegen helemaal niemand persoonlijk bedoeld, hoor. Blij dat ik dat dus even zeggen kan.
Meer in het algemeen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:19

spicegirl schreef:
en dan nog geeneens gesproken over het feit dat een paard nooit medicijnen, of water wat er naar geurt op zou likken. we moeten het niet voor niets altijd in of onder wat lekkers stoppen..
@ marceldufour: ikke * steekt hand op! * ik heb het uberhaupt nog nooit wat sterkers gebruikt als een aspirientje, zelfs dat is een zeldzaamheid.zelfs AB gebruik ik niet...(en ben gelukkig gezond ) maar er is nogal een verschil tussen medicatie nemen-zelf kan je dat gelukkig beslissen, in tegenstelling tot een paard, omdat je naar je werk MOET( niet alle bazen zijn begripvol), als een paard dopen omdat je perse die ene belangrijke wedstrijd wil rijden...

Aspirine staan ook op de dopinglijst.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:26

MarcelDufour schreef:
_Veronique_ schreef:

dat is tegen helemaal niemand persoonlijk bedoeld, hoor. Blij dat ik dat dus even zeggen kan.
Meer in het algemeen.

Oké. Sorry dan heb ik niks gezegd. :o

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:26

In een gewone rechtzaak zou dit meisje ten alle tijde winnen. De aanklager moet dan aantonen dat zij dat zelf gedaan heeft, of er opdracht toe heeft gegeven. Dat is niet te doen. Iedereen die op concoursen wel eens in de stallen heeft gelopen, kan zich inbeelden dat het een koud kunstje is om een appeltje aan zo'n paard te geven. Ik ben nog nooit op doping betrapt, maar mocht het gebeuren dan ben ik al vast van plan om naar de burgerrechter te stappen en te procederen tot de hoogste instantie aan toe. Deze materie heb ik jaren geleden al eens aan een advocaat voorgelegd en die zei dat, met een zekerheid van 101%, ik zo'n zaak zou winnen.
Maar in de sport gelden hele andere wetten, en bijna niemand durft naar een burgerrechter te stappen.
Het is ook zo dat de straffen voor doping in de paardensport een aanfluiting zijn. 4 maanden stelt niks voor. Als je een andere sport doet, hangt je minstens 1 tot 2 jaar boven je hoofd.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:51

iets niet kunnen bewijzen is wat anders als het ook niet gedaan hebben.zeker hier in NL. is het recht krom.
en over de speculaties van jaloezie ? dat moet je ook maar kunnen bewijzen, of degene op heterdaad betrappen.makkelijk om gelijk naar een ander te wijzen als je zelf word betrapt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:58

MarcelDufour schreef:

dan liegt ze als ze zegt het niet te weten...

en je bent zelf verantwoordelijk voor je paarden op wedstrijden.... dan zou het simpel worden... ik vraag de stalknecht mijn paard te dopen en vertel dat ik er niets van wist en mijn paarden zonder toezicht op stal stonden...
dan kunnen we het gehele antidopingbeleid gelijk afschaffen als een simpele gang naar de rechter je onschuldig zou verklaren...

je paard mag niet onder invloed zijn. [punt] is die dat wel, heb jij als ruiter problemen... zelfs de eigenaar blijft buitenschot en ook het paard... jij als ruiter wordt geschorst en je paard gaat in meest ongunstige geval naar een andere ruiter...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:31

@alane- ik ben het helemaal met je eens! :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:51

Alane schreef:
en ook wij kunnen alleen maar gissen, het is jammer dat het gebeurd is... wat me wel stoord dat ze het ze zegt: "Dat zou niet eerlijk zijn tegenover mezelf, mijn trainer en mijn sponsor.." maar wel eerlijk tegenover haar paard?

Dat viel mij ook op. Die zou ze als eerste moeten noemen!

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:04

Ik vraag mij af wat het voordeel is van deze medicatie dan, om dit op wedstrijd te gebruiken?
Waarom zou dat paard beter gaan lopen van pijnstillers?

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:33

Hannah_Menno schreef:
Ja vind ik ook hoor! := Ik denk ook eerder dat zij liegt maarja..

Dat denk ik ook :P
Dat is gewoon onmogelijk, en het verhaal is veel te 'detailvol', dus ik denk dat ze het gewoon al verzonnen had.. ofzo. ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:01

LisaMS schreef:
Ik vraag mij af wat het voordeel is van deze medicatie dan, om dit op wedstrijd te gebruiken?
Waarom zou dat paard beter gaan lopen van pijnstillers?

Ditwas mij ook nog niet helemaal duidelijk :o .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:10

*Ik heb nog nooit verboden middelen aan mijn paarden gegeven in combinatie met wedstrijden.*
Als deze zin goed vertaald is zegt mij dat ook wat, andere mogelijkheid is dat ze haar paard op stal heeft gezet en iemand er gewoon medicijnen aan gegeven heeft omdat het paard wat normaal in de box stond deze kreeg, van de grond oplikken of uit de emmer is bulshit, dat doet bijna geen enkel paard door de geur.
Ik denk dat ze wel degelijk weet wat er aan de hand is maar op het moment dat zij schuld bekend ze haar net afgesloten sponsorcontract kwijt is, dus liegen maar.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:17

Alane schreef:
MarcelDufour schreef:

dan liegt ze als ze zegt het niet te weten...

en je bent zelf verantwoordelijk voor je paarden op wedstrijden.... dan zou het simpel worden... ik vraag de stalknecht mijn paard te dopen en vertel dat ik er niets van wist en mijn paarden zonder toezicht op stal stonden...
dan kunnen we het gehele antidopingbeleid gelijk afschaffen als een simpele gang naar de rechter je onschuldig zou verklaren...

je paard mag niet onder invloed zijn. [punt] is die dat wel, heb jij als ruiter problemen... zelfs de eigenaar blijft buitenschot en ook het paard... jij als ruiter wordt geschorst en je paard gaat in meest ongunstige geval naar een andere ruiter...

Jij schrijft dingen omdat je DENKT dat het zo is, ik heb me heel goed in deze materie verdiept en WEET dat het niet zo is. Er zijn al diverse rechtzaken geweest in het verleden, en stuk voor stuk zijn die gewonnen door de ruiters. Een gevolg daarvan was onder andere dat de stallen niet meer toegankelijk werden voor publiek, en alleen nog maar mensen met een bandje de stallen in mochten. Er was een bewaker die precies bijhield wie en hoe laat iemand 's nachts de stal in ging. Maar we zijn nu enkele jaren verder en ik heb gemerkt dat het alweer langzaam aan het verwateren is. Maar neem maar van mij aan dat als je een rechtzaak aanspant, dat die met een zekerheid van 100% door de ruiter gewonnen wordt. Tuchtrechtspraak is iets heel anders dan burgerrechtspraak. Maar aangezien de schorsingen voor dopinggebruik in de paardensport maar heel kort zijn, loont het de moeite niet om naar de rechter te stappen. Voordat zo'n zaak begint mag je alweer rijden. Vandaar dat dit bijna niet gebeurt. Wat een sportbond ook in zijn regels heeft staan, ze zijn altijd ondergeschikt aan nationaal recht, en deze is weer ondergeschikt aan europees recht. Het hele dopingbeleid is al aan het veranderen omdat diverse sporters zaken hebben aangespannen en ieder keer wordt er weer een klein beetje afgeknabbeld van de kracht van het dopingbeleid. Een goed voorbeeld is weer die schaatster die laatst door de burgerrechter vrij gesproken is, terwijl het tuchtcollege haar voor 2 jaar geschorst had. Een ander voorbeeld is de Duitse ruiter die geen startvergunning kreeg van de bond vanwege doping, maar de burgerrechter heeft gewoon beslist dat de bond alsnog een vergunning af moest geven. Veel van die schorsingen lopen stuk op het beroepbeginsel. Een beroepsruiter mag je niet zomaar 2 jaar schorsen, omdat hij dan belemmerd wordt in de uitoefening van zijn beroep, en dat is bij wet verboden.