"Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:11

Dat er geen buitenbakken met verlichting mogen snap ik. Dat er geen binnenbanen mogen snap ik ook helemaal. Dat er geen containers of schuilstallen van steen en staal mogen snap ik ook al.
Maar dat er per 1 hectare een een houten schuilstal mag staan, daar krijg je naar mijn idee geen echte verrommeling van het landschap van

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:12

Misschien wil niet iedereen een strak en modern land, waarin alles tot in de puntjes gecontrolleerd wordt.. Schaf auto´s dan ook af, die stinken ontzettend. En daar heb je vooral last van als je zelf lekker milieubewust aan het fietsen bent. Maar dat is zeker weer niet in het belang van de overheid..
Je kunt ook moeilijker doen dan nodig is. Belgie heeft ook geen onzin zoals een ´welstandscommissie´. Prima toch? Als het maar goed is voor de paarden zal het me een rotzorg zijn hoe het er precies uitziet..
En zoals eerder al gezegd is, als die industrieterreinen allemaal kunnen, dan dit zeker..

Alane

Re: "Buitenlopende paarden moeten in pensionstallen staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:26

en terecht....
Is toch van den zotte dat iemand die een bedrijf moet opstarten aan allerlei eregels en eisen moet voldoen, iemand die een huis wil bouwen aan regels moet voldoen en alleen omdat jij een paard hebt maar niet aan de eisen kunt voldoen moeten alle regels maar aan jouw worden aangepast?
Je kiest er immers zelf voor om paarden te houden, niemand heeft je daartoe gedwongen.

Voldoet je weide niet aan de basiseisen dan kun je uitwijken naar een pensionstal... kun je dat niet betalen dan paard verkopen of andere weide zoeken..

Je hebt nu al de verlinting van het landschap, die heeft zo'n afrastering die heeft een zus afrastering, en dan nog die hamsterbanen die her en der aangelegd worden...
ik vind het geen gezicht.
En dan ook nog eens toestaan om her en der schuren te gaan bouwen...

btw achter die bedrijven zitten ook mensen, mensen die aan veel eisen moesten voldoen om hun bedrijf op te kunnen zetten en aan nog meer eisen moeten voldoen om het te kunnen handhaven... hebben die dan niet zovel rechten als de particulier, zo niet meer rechten omdat het ook nog eens hun broodwinning is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:38

Nou ja wat een regeling. Zoveel betaalbare pensionstallingen zijn er nou ook weer niet in die regio. Laat staan waar ze in de winter buiten komen, shetlanders of hengsten wel welkom zijn enz. En de regio loopt over van de bioindustrie schuren volgepompt met varkens en kippen. En een van de gemeentes die in de regio liggen bouwen zich heel geniepig een natuurgebied in en omzeilen zo veel officiele regels.

En ook in de zomer met slecht nat of erg heet weer is een schuilstal ook geen overbodige luxe. En dat te bedenken dat er gemeentes zijn die juist wel een schuilstal aanmoedigen waarbij er keuze is uit een aantal ontwerpen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:43

russel schreef:
Ergens geef ik ze geen ongelijk, stel dat in elke schuur een pension komt, en op elk erf een binnenbak wordt gebouwd. Dan moet je voor alles toestaan, de een wil paardenpension, de andere wil een andere bedrijfsvoering..gaat van alles bouwen...het is tenslotte een klein landje.

Hier heeft iedereen een buitenbak, allemaal zonder vergunning, maar gelukkig woon in net ver genoeg van onze achterburen die dus wel een illegaal pension hebben, een paar in pension, maar van af 17.00 uur branden er 4 giga sterke lampen tot 23.00 uur, want men wil rijden in de winter, geen ongelijk, maar gelukkig zoals ik zeg, woon ik er niet naast, maar wel ver genoeg, maar als ik in het donker ga rijden met mijn ene lampje, kijk ik wel in die schijnwerpers, wij wonen in een vlak buiten gebiedje...ze zullen maar bij je binnen schijnen......

Tja, voor dat soort situaties bestaat de hinderwet... Dat is wel aan te pakken als dat echt overlast bezorgd.

Nou is voorkomen beter dan genezen dus een goede regelgeving is prima in mijn ogen, maar dat kan op zon manier dat velen hun hobby gewoon prettig kunnen uitoefenen in het buitengebied.

Overigens ontstaat veel 'verrommeling' juist door het stringente en krampachtige bouwbeleid in het buitengebied... Geef mensen de kans om een stevige schuur te zetten, eventueel afhankelijk van het aantal ha. dat bij een bouwblok hoort, zodat ze hun trailer, hooi en stro binnen kunnen halen.
Via die welstandcommisie kun je dan voorkomen dat er bizarre bouwwerken in het bouwgebied verschijnen (hoewel ik er persoonlijk voorstander van ben om iedereen zoveel mogelijk zelf te laten bepalen wat hij met zijn geld en goed doet. Grootste probleem in Nederland: al die mensen die voor een ander de zaken willen bepalen.)
Maar díe filter bestond al dus het buitengebied was altijd al te reguleren.

Dat het hele buitengebied dan volgeplempt wordt slaat overigens nergens op. Paardenhouders willen meestal voldoende weiland overhouden. Niet iedereen wil ook meteen 10 paarden, schat dat de meeste hobbyisten er 2-3 aan huis hebben, of een groter aantal kleinere ponys.
Bovendien, wel eens nagekeken wat zon schuur nou eigenlijk kost vanaf het aanvragen van vergunningen e.d. tot aan de laatste spijker?

Net of iedereen dat geld maar in een oude sok onder het bed heeft. 8)7

@Alane: en jij bepaalt wat er wel of niet mooi is in het buitengebied? verlinting, laat me niet lachen: toen het prikkeldraad zijn intrede deed, was dat de moord voor het landschap volgens de 'natuurbrigade'.
Diezelfde club is nu de grootste sponsor van de dradenmetprikkersindustrie, in deze regio verschijnt om ieder lullig natuurgebied zes rijen dik van dat spul.

Is maar waar je je druk over maakt... Ik ben altijd maar blij dat er nog geen welstandscommisie bestond in de tijd van de houten hutjes. Stel je voor, dakpannen in het NL landschap!!!
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 16-03-10 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:02

karuna schreef:
Nou ja wat een regeling. Zoveel betaalbare pensionstallingen zijn er nou ook weer niet in die regio. Laat staan waar ze in de winter buiten komen, shetlanders of hengsten wel welkom zijn enz. En de regio loopt over van de bioindustrie schuren volgepompt met varkens en kippen. En een van de gemeentes die in de regio liggen bouwen zich heel geniepig een natuurgebied in en omzeilen zo veel officiele regels.

En ook in de zomer met slecht nat of erg heet weer is een schuilstal ook geen overbodige luxe. En dat te bedenken dat er gemeentes zijn die juist wel een schuilstal aanmoedigen waarbij er keuze is uit een aantal ontwerpen.

Mijn paarden gaan nooit op stal staan in de winter, in de zomer wel tegen de insecten. Maar ook daar mag geen oplossing voor komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:19

zap schreef:
DubbelDun schreef:
@Nikia: 'versteninging' moet je niet té letterlijk nemen. Het gaat om bouwsels in het algemeen ongeacht de gebruikte materialen.
@nado: degene die de handreiking hebben geschreven zijn duidelijk géén paardenmensen dat ze 's winters een paard liever 24/7 in een box van 3x3 hebben.
Triest gebeuren weer ;(

Dubbeldun, iets meer relativeren kan ook wel he ;). Een paard op een pensionstal zetten betekent niet gelijk dat het paard 24/7 in een box van 3x3 moet staan ;)

hoe groot is het percentage van de pensionstallen die daadwerkelijk 24/7 loopgelegenheid bieden?
dan wel paddock met soortgenoten, dan wel weide met soortgenoten, beide met schuilstal?
het gros van de stallen bied in de winter stalling met beperkte paddocktijd aan, voor mijn paard bijvoorbeeld, absoluut geen optie :n
ik vind de voorstellen in de rapportage erg star en totaal niet empathish met de dieren of hun eigenaars , en ook totaal niet openstaand voor mogelijkheden die daadwerkelijk geen afbreuk doen aan het beeld, of juist wel toegevoegde waarde hebben voor het landschap

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:29

randalinpony schreef:
Tja, voor dat soort situaties bestaat de hinderwet... Dat is wel aan te pakken als dat echt overlast bezorgd.

Nou is voorkomen beter dan genezen dus een goede regelgeving is prima in mijn ogen, maar dat kan op zon manier dat velen hun hobby gewoon prettig kunnen uitoefenen in het buitengebied.

Overigens ontstaat veel 'verrommeling' juist door het stringente en krampachtige bouwbeleid in het buitengebied... Geef mensen de kans om een stevige schuur te zetten, eventueel afhankelijk van het aantal ha. dat bij een bouwblok hoort, zodat ze hun trailer, hooi en stro binnen kunnen halen.

En die verromeling komt omdat dat hok er illegaal staat, en helaas de gemeentes geen mankracht en geld hebben om alles tot op de mm te controleren...

randalinpony schreef:
Via die welstandcommisie kun je dan voorkomen dat er bizarre bouwwerken in het bouwgebied verschijnen (hoewel ik er persoonlijk voorstander van ben om iedereen zoveel mogelijk zelf te laten bepalen wat hij met zijn geld en goed doet. Grootste probleem in Nederland: al die mensen die voor een ander de zaken willen bepalen.)
Maar díe filter bestond al dus het buitengebied was altijd al te reguleren.

Er zijn regels waaraan bouwwerken moet voldoen... het toestaan van een schuilmogeliijkheid cq schuur zal uitmonden in een verstedelijking van het buitengebied, maar dan met schuren/hokjes etc....
En dat wat jij mooi vind, een schuur in een weide hoeft een ander niet mooi te vinden + haal je een pensionhouder het brood van de plank.

randalinpony schreef:
Dat het hele buitengebied dan volgeplempt wordt slaat overigens nergens op. Paardenhouders willen meestal voldoende weiland overhouden. Niet iedereen wil ook meteen 10 paarden, schat dat de meeste hobbyisten er 2-3 aan huis hebben, of een groter aantal kleinere ponys.
Bovendien, wel eens nagekeken wat zon schuur nou eigenlijk kost vanaf het aanvragen van vergunningen e.d. tot aan de laatste spijker?

En wie bepaalt dan hoe groot het stuk grond moet zijn voor je een schuilmogelijkheid mag bouwen?
en wat is dan de volgende stap, schuilstal wordt stal wordt stal met voer opslag wordt 2 stallen met voer opslag wordt 2 stallen met voer opslag en zadelkamer en carport voor trailer en overkapping en buitenbak met verlichting, erfverharding etc etc... en dan is het wel handig als je vlakbij woont... ze moeten ergens een grens trekken en dat hebben ze gedaan ...
Wat denk je dat een bouwvergunning kost voor een huis? jij wilt een schuur en daar zijn regels aan vebonden... en aan die regels hangen ook prijskaartjes... en je moet niets... je moet geen paard houden, je wilt een paard houden...

randalinpony schreef:
Net of iedereen dat geld maar in een oude sok onder het bed heeft. 8)7
als je geen centjes hebt, dan er niet aanbeginnen...

randalinpony schreef:
@Alane: en jij bepaalt wat er wel of niet mooi is in het buitengebied? verlinting, laat me niet lachen: toen het prikkeldraad zijn intrede deed, was dat de moord voor het landschap volgens de 'natuurbrigade'.
Diezelfde club is nu de grootste sponsor van de dradenmetprikkers, in deze regio verschijnt om ieder lullig natuurgebied zes rijen dik van dat spul.

Ik bepaal helemaal niet wat mooi of lelijk is, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn mening niet mag verkondigen...
of vind jij het mooi die stukken grond met half doorhangende witte linten aan witte paaltjes lijkend op een doolhof?
verlinting is een naam die ik niet bedacht hebt... en staat geheel los van schriklint... rubberband hoort daar ook bij...
http://www2.alterra.wur.nl/Webdocs/PDFF ... rt1444.pdf

Dat is hier ook... 6 rijen prikkeldraad en dan maar 1 meter hoog....
Hier in de omgeving hebben ze bij grote wegen ook draad... en het aparte van draad is dat het opgaat in het landschap.... vooral icm gekloofd hout... op afstand zie je het prikkeldraad niet meer...
daarom hebben wij gekozen voor een houten afrastering... met achter de liggers een stroomdraad, het stroomdraad zie je niet, en van afstand gaat, mede door de kleur, de omheining op in het landschap.

randalinpony schreef:
Is maar waar je je druk over maakt... Ik ben altijd maar blij dat er nog geen welstandscommisie bestond in de tijd van de houten hutjes. Stel je voor, dakpannen in het NL landschap!!!

het is niet alleen het plaatsen maar ook het onderhoud... en dat gebeurde niet waardoor er her en der van die krotten staan waar niemand wat aan heeft, die het landschap teniet doen en er mede voorgezorgd hebben dat nu niet meer alles mag en mogelijk is...
en alles wat er nog meer bijkomt... denk aan mestopslag, mestafvoer, opslag voor bodembedekking etc... het is niet alleen de schuilstal... voor dat ene paard, het zijn de schuilstallen voor al

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:33

We willen minder regeltjes maar als het er op aan komt dan houden we de overheid verantwoordelijk voor het welzijn van paarden en eisen we regeltjes hiervoor :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:35

Sonja_vR schreef:
zap schreef:

Dubbeldun, iets meer relativeren kan ook wel he ;). Een paard op een pensionstal zetten betekent niet gelijk dat het paard 24/7 in een box van 3x3 moet staan ;)

hoe groot is het percentage van de pensionstallen die daadwerkelijk 24/7 loopgelegenheid bieden?
dan wel paddock met soortgenoten, dan wel weide met soortgenoten, beide met schuilstal?
het gros van de stallen bied in de winter stalling met beperkte paddocktijd aan, voor mijn paard bijvoorbeeld, absoluut geen optie :n
ik vind de voorstellen in de rapportage erg star en totaal niet empathish met de dieren of hun eigenaars , en ook totaal niet openstaand voor mogelijkheden die daadwerkelijk geen afbreuk doen aan het beeld, of juist wel toegevoegde waarde hebben voor het landschap

Er is een wereld buiten 24/7 loopgelegenheid :j.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:40

Tja, dat word pensionstal in de winter.......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:42

Als je weide niet voldoet aan de de basiseisen en behoeftes van je paard, dan zul je een andere oplossing moet zoeken.... door een schuilstal verandrd je modderpoelweide niet spontaan in een droge weelderige wei... en zul je je paard. in het meest ongunstige geval ook moeten ophokken... en dat kan dan bij de buurman die een pesnionstal heeft... :j
en anders peerd verkopen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:55

Gemeenten kunnen de plank soms zooooo misslaan :n

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:18

KiWiKo schreef:
Tja, dat word pensionstal in de winter.......

En in de zomer tegen insecten? Daar lees ik in de openingspost niets over.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:36

Ben ik blij dat ik daar niet woon. Hier mag je zonder vergunning 30m2 bouwen, en straks word dat 100m2
Maar goed ik heb 2 stallen nodig van 3x3 en dat is maar 18 bij mekaar dus ruimte over nog voor een klein hokje.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:41

Dat mag jij ook niet in de wei. Dat mag alleen op een bouwblok. :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:43

nikia schreef:
Ik vind dit echt onzin! Niet iedereen heeft het geld om zijn paarden aan minimaal € 275,00 per maand te stallen in een pensionstalling. Wij hebben er nu drie lopen met een veulen op komst. die staan buiten en op 2 van onze 3 weien hebben ze een schuilstal. Deze hoeven ook niet perse van steen te zijn. Het spreekt ook het verhaal van de dierenbescherming tegen, dat elk paard dat buiten staat voorzien moet zijn van een beschutte plek. Zo maken ze het je niet gemakkelijk om paarden te houden. Alles word wel volgebouwd met nieuwbouw en industrie.

buiten dat heb je ook nog misschien voorkeuren! ;) ik vind het ook onzin

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:49

dt is leuk, je zou maar mijn paard hebben, deze staat ook op het land met open stal.
als je deze zo als de meeste stallen, binnen zet, hoest ze haar longen uit haar lijf.
wat is dier vrienlijker?
onder dak, in binnen stal met hoesten of fris en gezond in buiten stal?
ik vind dat de gemeente beter over na moet denken.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:52

Ik denk dat men de bouwvallen wilt weren die regelmatig te zien zijn...

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:53

_sparta_ schreef:

Heb je het tegen mij? Ik heb ook geen behoefte om mijn stallen in de wei te zetten.
Die komen in de zandpaddock te staan.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:54

Ach die mensen zijn niet wijs..... zijn gewoon een stel stadsen zonder hersens die totaal niet weten waar ze het over hebben..... geld en macht is belangrijker he...
Ze kunnen zo mooi gaan beschrijven wat dan wel mag, maar nee dat doen ze niet. Het is links of rechts en er is geen tussenweg mogelijk..... te triest voor woorden.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:57

JuravelOX schreef:
zijn gewoon een stel stadsen zonder hersens die totaal niet weten waar ze het over hebbenk.....

Nee, dit komt erg intelligent over :+
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 16-03-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:57

Zeeuwtje68 schreef:
_sparta_ schreef:

Heb je het tegen mij? Ik heb ook geen behoefte om mijn stallen in de wei te zetten.
Die komen in de zandpaddock te staan.

Ik had het inderdaad tegen jou. Dat van die 30m2 is landelijk en mag op elk bouwblok. (met natuurlijk de regels die er wel aan vast zitten). Maar het mag dus niet in de wei, ook niet een wei dat bij een huis hoort. Daar waar wel vaak de schuilstallen gezet worden.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:59

Vind het wel goed dat ze kleine schuilstalletjes zouden afschaffen, en dat de paarden dan naar pensionstallen gaan; dan worden ze iig elke dag bekeken en goed verzorgt. Maar ik ben wel bang voor het feit dat niemand dadelijk meer paarden aan huis mag hebben...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:01

Marilyn_C schreef:
Vind het wel goed dat ze kleine schuilstalletjes zouden afschaffen, en dat de paarden dan naar pensionstallen gaan; dan worden ze iig elke dag bekeken en goed verzorgt. Maar ik ben wel bang voor het feit dat niemand dadelijk meer paarden aan huis mag hebben...

En dat doen mensen met een paard op een weide niet?