Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

russel schreef:Ergens geef ik ze geen ongelijk, stel dat in elke schuur een pension komt, en op elk erf een binnenbak wordt gebouwd. Dan moet je voor alles toestaan, de een wil paardenpension, de andere wil een andere bedrijfsvoering..gaat van alles bouwen...het is tenslotte een klein landje.
Hier heeft iedereen een buitenbak, allemaal zonder vergunning, maar gelukkig woon in net ver genoeg van onze achterburen die dus wel een illegaal pension hebben, een paar in pension, maar van af 17.00 uur branden er 4 giga sterke lampen tot 23.00 uur, want men wil rijden in de winter, geen ongelijk, maar gelukkig zoals ik zeg, woon ik er niet naast, maar wel ver genoeg, maar als ik in het donker ga rijden met mijn ene lampje, kijk ik wel in die schijnwerpers, wij wonen in een vlak buiten gebiedje...ze zullen maar bij je binnen schijnen......

karuna schreef:Nou ja wat een regeling. Zoveel betaalbare pensionstallingen zijn er nou ook weer niet in die regio. Laat staan waar ze in de winter buiten komen, shetlanders of hengsten wel welkom zijn enz. En de regio loopt over van de bioindustrie schuren volgepompt met varkens en kippen. En een van de gemeentes die in de regio liggen bouwen zich heel geniepig een natuurgebied in en omzeilen zo veel officiele regels.
En ook in de zomer met slecht nat of erg heet weer is een schuilstal ook geen overbodige luxe. En dat te bedenken dat er gemeentes zijn die juist wel een schuilstal aanmoedigen waarbij er keuze is uit een aantal ontwerpen.
zap schreef:DubbelDun schreef:@Nikia: 'versteninging' moet je niet té letterlijk nemen. Het gaat om bouwsels in het algemeen ongeacht de gebruikte materialen.
@nado: degene die de handreiking hebben geschreven zijn duidelijk géén paardenmensen dat ze 's winters een paard liever 24/7 in een box van 3x3 hebben.
Triest gebeuren weer
Dubbeldun, iets meer relativeren kan ook wel he. Een paard op een pensionstal zetten betekent niet gelijk dat het paard 24/7 in een box van 3x3 moet staan

randalinpony schreef:Tja, voor dat soort situaties bestaat de hinderwet... Dat is wel aan te pakken als dat echt overlast bezorgd.
Nou is voorkomen beter dan genezen dus een goede regelgeving is prima in mijn ogen, maar dat kan op zon manier dat velen hun hobby gewoon prettig kunnen uitoefenen in het buitengebied.
Overigens ontstaat veel 'verrommeling' juist door het stringente en krampachtige bouwbeleid in het buitengebied... Geef mensen de kans om een stevige schuur te zetten, eventueel afhankelijk van het aantal ha. dat bij een bouwblok hoort, zodat ze hun trailer, hooi en stro binnen kunnen halen.
randalinpony schreef:Via die welstandcommisie kun je dan voorkomen dat er bizarre bouwwerken in het bouwgebied verschijnen (hoewel ik er persoonlijk voorstander van ben om iedereen zoveel mogelijk zelf te laten bepalen wat hij met zijn geld en goed doet. Grootste probleem in Nederland: al die mensen die voor een ander de zaken willen bepalen.)
Maar díe filter bestond al dus het buitengebied was altijd al te reguleren.
randalinpony schreef:Dat het hele buitengebied dan volgeplempt wordt slaat overigens nergens op. Paardenhouders willen meestal voldoende weiland overhouden. Niet iedereen wil ook meteen 10 paarden, schat dat de meeste hobbyisten er 2-3 aan huis hebben, of een groter aantal kleinere ponys.
Bovendien, wel eens nagekeken wat zon schuur nou eigenlijk kost vanaf het aanvragen van vergunningen e.d. tot aan de laatste spijker?
randalinpony schreef:als je geen centjes hebt, dan er niet aanbeginnen...Net of iedereen dat geld maar in een oude sok onder het bed heeft.
randalinpony schreef:@Alane: en jij bepaalt wat er wel of niet mooi is in het buitengebied? verlinting, laat me niet lachen: toen het prikkeldraad zijn intrede deed, was dat de moord voor het landschap volgens de 'natuurbrigade'.
Diezelfde club is nu de grootste sponsor van de dradenmetprikkers, in deze regio verschijnt om ieder lullig natuurgebied zes rijen dik van dat spul.
randalinpony schreef:Is maar waar je je druk over maakt... Ik ben altijd maar blij dat er nog geen welstandscommisie bestond in de tijd van de houten hutjes. Stel je voor, dakpannen in het NL landschap!!!
Sonja_vR schreef:zap schreef:
Dubbeldun, iets meer relativeren kan ook wel he. Een paard op een pensionstal zetten betekent niet gelijk dat het paard 24/7 in een box van 3x3 moet staan
hoe groot is het percentage van de pensionstallen die daadwerkelijk 24/7 loopgelegenheid bieden?
dan wel paddock met soortgenoten, dan wel weide met soortgenoten, beide met schuilstal?
het gros van de stallen bied in de winter stalling met beperkte paddocktijd aan, voor mijn paard bijvoorbeeld, absoluut geen optie
ik vind de voorstellen in de rapportage erg star en totaal niet empathish met de dieren of hun eigenaars , en ook totaal niet openstaand voor mogelijkheden die daadwerkelijk geen afbreuk doen aan het beeld, of juist wel toegevoegde waarde hebben voor het landschap
. 

nikia schreef:Ik vind dit echt onzin! Niet iedereen heeft het geld om zijn paarden aan minimaal € 275,00 per maand te stallen in een pensionstalling. Wij hebben er nu drie lopen met een veulen op komst. die staan buiten en op 2 van onze 3 weien hebben ze een schuilstal. Deze hoeven ook niet perse van steen te zijn. Het spreekt ook het verhaal van de dierenbescherming tegen, dat elk paard dat buiten staat voorzien moet zijn van een beschutte plek. Zo maken ze het je niet gemakkelijk om paarden te houden. Alles word wel volgebouwd met nieuwbouw en industrie.
ik vind het ook onzin 
Zeeuwtje68 schreef:_sparta_ schreef:Dat mag jij ook niet in de wei. Dat mag alleen op een bouwblok.
Heb je het tegen mij? Ik heb ook geen behoefte om mijn stallen in de wei te zetten.
Die komen in de zandpaddock te staan.

Marilyn_C schreef:Vind het wel goed dat ze kleine schuilstalletjes zouden afschaffen, en dat de paarden dan naar pensionstallen gaan; dan worden ze iig elke dag bekeken en goed verzorgt. Maar ik ben wel bang voor het feit dat niemand dadelijk meer paarden aan huis mag hebben...