superpony schreef:Zo raar is het nou ook weer niet. Er zijn al heel veel scholen met soprt klassen en topsportklassen in verschillende sporten. Voor voetbal kan alles, maar als je verder wil in de paarden is het ene stuk lastiger. Je krijgt wel veel vrij voor trainingen etc, maar het kan niet op school.
Het zou dus alleen voor de echte talenten moeten zijn met zware selectie vooraf en of je dat kan bepalen met 12 jaar??? Soms wel, vaak niet..........
Mijn zoon zit op niveau voetbal en gata naar een gewone middelbare, waar bij topsport wel veel mogelijkheden zijn. Veel jongens uit zijn team gaan wel naar de sportschool met topsportklas.
Daarnaast is het raar dat het alleen op deze plekken is, want 12 jarigen gaan niet snel uit huis, dus is het nog niet voor iedereen weggelegd en of je dan degene krijgt voor wie het bedoeld is???
Als je topsport doet in de paarden, kan je ook terecht in zo'n sportklas en dus extra tijd krijgen om te trainen
. Dus net zoals dat voor voetbal geldt, geldt dat ook voor paardensport 
Ik denk dat je het concept niet helemaal snapt (of ik niet
). Topsport in voetbal voor die kids worden veelal gestimuleerd vanuit de clubs en de scholen geven daar gelegenheid voor. Volgens mij is het bij dit concept juist dat school stimuleert om kinderen iets met paarden gaan doen. Er komt verder geen club aan te pas zoals ik het lees. Imo wordt het dus gewoon een soort opleiding ala deurne (alleen dat natuurlijk een niveau lager
) en dat vind ik veel en veel te vroeg voor die kinderen om een goede keuze te maken. Leer ze eerst maar eens van alles wat, laat ze wat opgroeien en bekijken wat ze later echt willen doen/studeren.
Ik vind het prima zoals het is. Nu is de hoge paardensport wellicht vaak weggelegd voor de mensen met geld, goede pony's, vaak lieve pappa's en mamma's (juist op die leeftijd!). Kunnen ze daarbij ook nog rijden dan worden ze vanzelf gespot door het talentenplan en dan zijn er voor die kids ook genoeg mogelijkheden op school om aan topsport te doen naast hun lessen. En dan heb je weer hetzelfde als met de topsportvoetbal, toch? Het probleem is alleen dat paardensport een stuk minder makkelijk toegankelijker is dan bijvoorbeeld voetbal. Ik vind dat alleen maar goed, want topsport met paarden en zowiezo geld verdienen in de paarden is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd