Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:05

xxMACYYY schreef:
missblondie schreef:
Volgens mij is er vorig jaar/dit jaar in Houten hier ook al een 'paardenklas' begonnen..

Dat zei ik net _O-
Maar het begint dus volgend jaar met de 1e klas. Dus ik kan er niet in helaas. :\

haha, sorry, ik had niet alle reacties gelezen! :+

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:06

ik zit ook op het vmbo klas 3 in de tweede moest ik voor een richting kieze ik koos groen met paardenhouderij..
achteraf niet z'n goede keuze..

ik ga 1 keer per twee weken met school naar een manage waar we dan op een pony les krijgen(waar je nou niet echt wat van leert)
en 1keer per twee weken theorieles, hier leer je wel veel, zoals de vele verschillende ziektes giftige planten enzv..

opzich best leuk maar je hebt er niks aan voor later,
aals ik opnieuw mocht kiezen ging ik toch liever voor handel en verkoop..

gelukkig kan ik op de vervolg opleiding(als ik dat ga doen) alle kanten op en ga dan zekker niks met paarden kiezen.
Laatst bijgewerkt door judith__ op 14-03-10 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

superpony schreef:
Zo raar is het nou ook weer niet. Er zijn al heel veel scholen met soprt klassen en topsportklassen in verschillende sporten. Voor voetbal kan alles, maar als je verder wil in de paarden is het ene stuk lastiger. Je krijgt wel veel vrij voor trainingen etc, maar het kan niet op school.
Het zou dus alleen voor de echte talenten moeten zijn met zware selectie vooraf en of je dat kan bepalen met 12 jaar??? Soms wel, vaak niet..........

Mijn zoon zit op niveau voetbal en gata naar een gewone middelbare, waar bij topsport wel veel mogelijkheden zijn. Veel jongens uit zijn team gaan wel naar de sportschool met topsportklas.

Daarnaast is het raar dat het alleen op deze plekken is, want 12 jarigen gaan niet snel uit huis, dus is het nog niet voor iedereen weggelegd en of je dan degene krijgt voor wie het bedoeld is???

Als je topsport doet in de paarden, kan je ook terecht in zo'n sportklas en dus extra tijd krijgen om te trainen :). Dus net zoals dat voor voetbal geldt, geldt dat ook voor paardensport ;)

Ik denk dat je het concept niet helemaal snapt (of ik niet :+ ). Topsport in voetbal voor die kids worden veelal gestimuleerd vanuit de clubs en de scholen geven daar gelegenheid voor. Volgens mij is het bij dit concept juist dat school stimuleert om kinderen iets met paarden gaan doen. Er komt verder geen club aan te pas zoals ik het lees. Imo wordt het dus gewoon een soort opleiding ala deurne (alleen dat natuurlijk een niveau lager ;) ) en dat vind ik veel en veel te vroeg voor die kinderen om een goede keuze te maken. Leer ze eerst maar eens van alles wat, laat ze wat opgroeien en bekijken wat ze later echt willen doen/studeren.

Ik vind het prima zoals het is. Nu is de hoge paardensport wellicht vaak weggelegd voor de mensen met geld, goede pony's, vaak lieve pappa's en mamma's (juist op die leeftijd!). Kunnen ze daarbij ook nog rijden dan worden ze vanzelf gespot door het talentenplan en dan zijn er voor die kids ook genoeg mogelijkheden op school om aan topsport te doen naast hun lessen. En dan heb je weer hetzelfde als met de topsportvoetbal, toch? Het probleem is alleen dat paardensport een stuk minder makkelijk toegankelijker is dan bijvoorbeeld voetbal. Ik vind dat alleen maar goed, want topsport met paarden en zowiezo geld verdienen in de paarden is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd ;)

amonatjuh60

aan de ene kant vind ik het een goed idee maar de andere kant ook niet voor de mensen die er echt serieus iets mee willen is de kans er nou. Maar denk dat er ook veel kinderen naartoe gaan (zoals al eerder gezegd) die denken dat ze goed kunnen rijden.

Wel jammer dat het allen voor VMBO is.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:08

Het is ook een soort van voorproefje op Paardenhouderij opleiding.
Ik vind het super om tijdens mijn middelbare school met paarden bezig te zijn, ook al wil ik er later niet mijn werk van maken. Het is toch een mogelijkheid waar je veel van kan leren? Niet iedereen krijgt die mogelijkheid dus dat is toch mooi meegenomen? jammer voor de havo'ers en vwo'ers... ;(

zap

Re: Paardrijden tijdens schooltijd mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:12

Maar waarom moet dat op je 12de? Welk kind vind het nou niet geweldig om met paarden om te gaan als het je hobby is? Welk kind gaat rationeel voor deze keuze kiezen, omdat het iets met paarden wilt gaan doen later? Hoeveel mensen kiezen er na hun middelbare school al wel niet verkeerd. Als veel mensen het op die leeftijd niet kunnen, hoe kun je dan verwachten van kinderen van 12 dat ze dat wél kunnen?

Ik ben er echt voor om eerst gewoon van alles wat te leren. Leer de kinderen fatsoenlijk Nederlands, Engels, wiskunde etc, want zonder dat kom je ook in de paardensport niet ver. Als ze dan klaar zijn met school is het nog vroeg genoeg om een echte paardenopleiding te doen :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:13

Sjoert schreef:
Ik denk dat ik het geen goede ontwikkeling vind.

Er zou eens een onderzoek gedaan moeten worden naar hoeveel studenten die met een opleiding zoals paardenhouderij beginnen, daadwerkelijk afstuderen en of in deze sector aan de slag gaan.
Mijn perceptie is dat vele meiden met deze opleiding beginnen omdat ze toevallig 1 of 2 paarden thuis hebben (of shetlanders :D ), waarbij er totaal geen solide basis zoals een reeds bestaand paardenbedrijf achter staat.
Volgens mij wordt er nu wederom een mogelijkheid verschaft voor de 'voor de leuk-amazones' om een dergelijke opleiding te volgen.

Gedeeltelijk mee eens al begrijp ik nu dat deze opleiding alleen een paar uurtjes paardrijden in de week doet ipv bijv. gym? Dan vind ik het geen probleem,maar als het weer een kansloze opleiding voor werken in de paarden is dan ben ik het volledig met je eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:15

Naborah schreef:
Ik vindt dat dit weer een zinloze expeditie is... VMBO'ers (niet persoonlijk bedoeld), maar kunnen die niet beter iets 'gaan leren' in de zin van: Richting je opleiding. Ze hebben denk ik meer aan wat meer kennis...

Het programma van het VMBO ligt gewoon vast en dat diploma moeten ze halen. De theoriekennis zal dus niet verschillen van andere VMBO-scholen van dezelfde richting.
Maar vmbo is bedoeld als onderwijs met een belangrijke praktische component. En dus heb je op VMBO richtingen als handel en administratie, of horeca, of techniek... met daarbij dus praktijklessen en praktijkonderdelen. Ik zou niet weten waarom werken met paarden principieel minder zinvol is dan andere praktische richtingen.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:15

ik vindt eingelijk dat je die richting pas kan kiezen rond je 15e of 16e.
Want in groep 8, als je dan een school moet kiezen, had ik nog de mooiste dromen met paarden.
En wist ook niet echt wat voor andere dingen je allemaal had.
Weet niet of het wel zon slim iets is maar goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:17

Annnn schreef:
ik vindt eingelijk dat je die richting pas kan kiezen rond je 15e of 16e.
Want in groep 8, als je dan een school moet kiezen, had ik nog de mooiste dromen met paarden.
En wist ook niet echt wat voor andere dingen je allemaal had.
Weet niet of het wel zon slim iets is maar goed

Zelfs dat is vroeg.
Ik ben nu bijna 16, net mijn profielkeuze gemaakt, maar ó, wat heb ik lopen wikken en wegen wat ik wou kiezen ;)

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:17

Ze zijn van de straat, dat is t enige positieve wat ik hiervan kan zeggen...
Ik heb zelf MBO paardenhouderij gedaan... Pure tijd en geld verspilling... Geef mij maar een baan met een normaal salaris en dito werktijden, paarden zijn nog alleen hobby.
Er zijn ook geen 1000 Anky's of Edwards...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:19

zap schreef:
Maar waarom moet dat op je 12de? Welk kind vind het nou niet geweldig om met paarden om te gaan als het je hobby is? Welk kind gaat rationeel voor deze keuze kiezen, omdat het iets met paarden wilt gaan doen later? Hoeveel mensen kiezen er na hun middelbare school al wel niet verkeerd. Als veel mensen het op die leeftijd niet kunnen, hoe kun je dan verwachten van kinderen van 12 dat ze dat wél kunnen?

Ik ben er echt voor om eerst gewoon van alles wat te leren. Leer de kinderen fatsoenlijk Nederlands, Engels, wiskunde etc, want zonder dat kom je ook in de paardensport niet ver. Als ze dan klaar zijn met school is het nog vroeg genoeg om een echte paardenopleiding te doen :)

Ze leren ook normaal de gewone vakken, met wat extra's over paarden erbij. Of ze er later wat mee gaan doen is een 2e. Ik vind het juist goed dat er word gekeken of het eerst wat voor je is ja of nee.
Met veel opleidingen heb je dat niet en gaat het later toch de mist in omdat het niet bij je past.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:25

En dan kies je nu een richting met paarden en blijkt dat het niks is..... is toch precies hetzelfde?

Laat ze maar een jaar langer naar school gaan en zorg ervoor dat ze verschillende stages lopen in verschillende sectoren. Dan kom je er zo achter of het wat is of niet :) Maar goed, wie ben ik :D Ik ben zowiezo geen voorstander van hoe het nu is geregeld op de middelbare scholen.

Ik blijf erbij dat ik het veel en veel te vroeg vind. Ik denk dat mensen dit gaan kiezen omdat ze paarden leuk vinden en niet omdat ze later in de paarden willen werken.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:28

zap schreef:
Ik vind het prima zoals het is. Nu is de hoge paardensport wellicht vaak weggelegd voor de mensen met geld, goede pony's, vaak lieve pappa's en mamma's (juist op die leeftijd!). Kunnen ze daarbij ook nog rijden dan worden ze vanzelf gespot door het talentenplan en dan zijn er voor die kids ook genoeg mogelijkheden op school om aan topsport te doen naast hun lessen. En dan heb je weer hetzelfde als met de topsportvoetbal, toch? Het probleem is alleen dat paardensport een stuk minder makkelijk toegankelijker is dan bijvoorbeeld voetbal. Ik vind dat alleen maar goed, want topsport met paarden en zowiezo geld verdienen in de paarden is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd ;)

Ik hoop dat ik je goed begrijp.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens.
zap schreef:
geld, goede pony's, vaak lieve pappa's en mamma's
bij mij ligt daar het probleem. Ik heb geen tijd om 7 dagen per week voor een eigen pony/paard te zorgen, maar het geld is er wel. Bijrijdpaard is de enige optie die nog over is, maar aangezien ik (over een kleine maand) 13 ben, vinden vele paardeneigenaren mij te jong. Maar dat heeft niets met mijn ervaring, kwaliteit, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheidsgevoel te maken.
Een school waarbij +/- 2x per week tijdens school wordt/mag worden gereden op je eigen styl/met project, zou dat voor mij een mooie oplossing zijn. Maar dan puur voor de hobby, want in de paardenwereld haal ik het niet met mijn stellingen :Y)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:34

Shadow0 schreef:
Naborah schreef:
Ik vindt dat dit weer een zinloze expeditie is... VMBO'ers (niet persoonlijk bedoeld), maar kunnen die niet beter iets 'gaan leren' in de zin van: Richting je opleiding. Ze hebben denk ik meer aan wat meer kennis...

Het programma van het VMBO ligt gewoon vast en dat diploma moeten ze halen. De theoriekennis zal dus niet verschillen van andere VMBO-scholen van dezelfde richting.
Maar vmbo is bedoeld als onderwijs met een belangrijke praktische component. En dus heb je op VMBO richtingen als handel en administratie, of horeca, of techniek... met daarbij dus praktijklessen en praktijkonderdelen. Ik zou niet weten waarom werken met paarden principieel minder zinvol is dan andere praktische richtingen.

Daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Ik heb ook niet echt goed verwoord wat ik eigenlijk bedoel.
Eigenlijk bedoel ik dat ik het vervelend vind dat het altijd bij het VMBO wordt gedaan. Ik zit in Gymnasium en kan makkelijk 4 uur missen (is mij al aangeboden). En dat ik het dus eigenlijk ook zou willen, ipv het op allerlei VMBO scholen wordt gedaan, terwijl er vele andere leerlingen zijn...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:35

Naborah, heb jij er ook al over nagedacht hoe je leven er dan uit gaat zien? Complete dagen in de paarden? En dan niet voor je hobby, maar als je werk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:36

Naborah schreef:
Eigenlijk bedoel ik dat ik het vervelend vind dat het altijd bij het VMBO wordt gedaan.

Zou je willen ruilen met iemand op het vmbo?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:37

zap schreef:
Naborah, heb jij er ook al over nagedacht hoe je leven er dan uit gaat zien? Complete dagen in de paarden? En dan niet voor je hobby, maar als je werk?

Ik wel trouwens, het lijkt me best leuk moet ik zeggen :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:49

Ik vind het opzich niet verkeerd, zolang er maar géén tijd afgaat van de 'gewone' lessen. Inderdaad wel jammer dat het alleen voor VMBO is, wat mij betreft zouden ze ook 2 / 3 uur per week zoiets mogen doen op het VWO/HAVO. zolang het maar een aanvulling is van het lespakket, en geen gedeeltelijke vervanging, want dan ben ik er tegen. :+

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:53

xxMACYYY schreef:
zap schreef:

Ik wel trouwens, het lijkt me best leuk moet ik zeggen :D

Macy @ _O-
Zap @ Bedoel je dat positief of negatief? Ik hoef echt geen baan in de paardenwereld. Wil later gewoon mijn eigen paardjes, die zo natuurlijk mogelijk gehouden worden. En daarbij evt. stalling voor dergelijke ( lees: Verbeter de wereld, begin bij jezelf).

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:55

Mijn dochter zit op een groene v.m.b.o. school en zit nu in het 2de jaar.
Ook zij wil al vanaf haar 10de in de paarden maar op deze school krijg je gewoon alle vakken dus ook koken, bloem, dier enz.
Pas in het 3 jaar moeten ze gaan denken wat ze willen en in het 4de maken ze echt de keuze voor het m.b.o en welke richting.
Ze zit er nu aan te denken om niet de paardehouderij te doen maar meer algemeen de dierenverzorging.
Dit omdat ik in een gesprek met haar heb aangegeven dat ik ook vind dat er te weinig werk is in de paarden is hoe leuk je het ook vind.
Blijf paarden gewoon leuk vinden als hobby denk ik dan.
Ik geloof dat ze dat nu ook in ziet, wil haar wel sturen maar laat aan het einde dan is ze 17 de beslising aan haar en zal haar daar ook in steunen.

Het lijkt dus heel leuk die school waar hier over gepraat word maar het lijkt mij meer een mode grill.
Bied dan een school aan waarbij de kinderen de vrijheid hebben om zelf hun gymuren in te delen, dus hou jij van voetbal dan voetballes en wil jij paardrijden dan kun jij naar paardrijles.
Laat dan anders deze kinderen naar een gewone groene school gaan denk dat ze hier veel meer aan hebben.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:55

voor kinderen is het al moeilijk genoeg om voor mbo te kiezen,
als ze ook al voor vmbo moeten kiezen,

ik kon bijna niet kiezen tussen verzorging en economie.
ik zit nu op het prinsentuin MBO paardenhouderij/paardensport,
en zoveel in de paarden zelf(rijden enzo) hebben we niet, maar 1 dag.
Laatst bijgewerkt door xTweetyx op 14-03-10 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:56

@Naborah
Ja, ik had je laatste zin niet helemaal goed gelezen in je vorige post :P

Ik denk overigens niet dat daarvoor deze school is bedoeld en met jouw redenen zou ik ook voor iets anders kiezen. Deze school is er niet zodat iedereen lekker kan rijden en daar tijd voor kan hebben tijdens school...deze school is voor de kinderen bedoeld die (denken dat ze) willen werken met de paarden later ;).

Wees dan verstandig en kies voor jezelf een opleiding waar je zeker wel iets mee wilt doen (en dat is al moeilijk genoeg), maar kies niet voor deze school omdat je dan kan paardrijden omdat je er anders geen tijd voor hebt.
Laatst bijgewerkt door zap op 14-03-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:58

bij mij op de basisschool zeiden ze dat ik het besten naar verzorging kon, ookal wilde ik toen al naar vmbo prinsentuin,

maar ze hebben me er toch heen gestuurd, en in de 2e moest je weer kiezen toen wilde ik toch weer naar prinsentuin en toen hebben ze me toch op die school gehouden(heb de 4e niet gedaan omdat ik van school ben afgepest maar daar deden ze ook niets tegen)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:00

Shadow0 schreef:
Naborah schreef:
Eigenlijk bedoel ik dat ik het vervelend vind dat het altijd bij het VMBO wordt gedaan.

Zou je willen ruilen met iemand op het vmbo?

Tuurlijk niet. In mijn geval niet. Ik heb liever later mijn paardjes dat nu 1x per week extra te kunnen rijden op een manier die mij niet bevalt. ;)