Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:31

Maar wat jij in het landschap vind passen vind je buurman juist niet en andersom en daarom is alles nu eenmaal vastgelegd in een bestemmingsplan.
Zo'n plan wordt een in de zoveel tijd herzien en dan kan iedereen zienswijzen indienen en wordt iets weer up to date gemaakt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Drie jaar wachten en nog steeds geen paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:35

tjee 1.93 :O das groot!

vervelend zeg dat het niet mag van de gemeente! hoop dat er snel een oplossing komt..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:35

Moelijk.
Vaak maak je mee dat gemeentes moeilijk willen doen...
Maar nu geloof ik toch echt dat het gevraagde behoorlijk is, terwijl zij zelfs "niet" naar het bestemmingsplan hadden gekeken. (vraag mij dat af als je een groot gebouw erbij wil zetten...zou wel dóm zijn )
Citaat:
Twee boxen van elk 20 vierkante meter, een looppad, 16 vierkante meter voor de opslag van voer, ruimte voor 50 kuub stro en 50 kuub hooi, een afdak om de paarden te borstelen en af te spuiten.

Het gaat hier niet om een schuilstalletje :n

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:41

Tja, dat is gemeente Apeldoorn. Die maakt het houden van paarden bijna onmogelijk.
Die doen overal moeilijk over!

Helaas, de boerderij die hier bedoelt wordt ken ik ook. Prachtig paard! En genoeg ruimte om een mooie niet te opvallende stal te bouwen...

Hopelijk stemmen ze er nog mee in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:42

jury schreef:
Ibbel schreef:
Ze kunnen een sloopvergunning plus herbouw voor die schaapskooi als paardenstal aanvragen en dat krijgen ze dan ook. Herbouwen mag, mits het hetzelfde aantal vierkante meters is. Waarom doen ze dat dan niet?
dat klopt helaas niet.
herbouw mag als het alleen in het huidige bestemmingsplan past.
Is er dus een beperking door het bestemmingsplan in m2 en/of hoogte (meestal minder resp. lager) dan zul je de nieuw/herbouw moeten aanpassen.

Wat ik begrijp uit het stuk is dat er nu 74 m2 staat, en dat er 75 m2 aan bijgebouwen gebouwd mag worden. Maw, ze zitten nu niet aan het maximum. Daaruit concludeer ik dat de schaapskooi herbouwd mag worden.

Daarmee is Apeldoorn nog liberaal. Hier geldt voor woonbestemming (dus geen agrarische bestemming) dat er 60 m2 bijgebouwen mogen zijn.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:47

jury schreef:
Maar wat jij in het landschap vind passen vind je buurman juist niet en andersom en daarom is alles nu eenmaal vastgelegd in een bestemmingsplan.
Zo'n plan wordt een in de zoveel tijd herzien en dan kan iedereen zienswijzen indienen en wordt iets weer up to date gemaakt.

Ow ik zeg ook absoluut niet dat het bestemmingsplan de deur uit moet, en dat alles maar moet mogen! Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook niet dat de buurman een binnenmanege gaat bouwen!

Maar iets meer aanpassen aan het nieuwe gebruik van percelen in het buiten gebied is in dit geval denk ik geen overbodige luxe. En dan weer binnen de grenzen van een nieuw bestemmingsplan en een commissie die bekijkt of de plannen binnen het landschap passen.
Op die manier voorkom je ook alle rommelige hutjes en dergelijk, die je nu dus inderdaad ontzettend veel hebt in het buitengebied van Apeldoorn. Op het moment dat je de gemeente grens overgaat is er meer mogelijk en ziet het landschap er ineens veel netter uit! Dat is in ieder geval mijn persoonlijke indruk :Y)

In dit specifieke geval ben ik het er absoluut mee eens dat deze mensen hun vooronderzoek hadden moeten doen. Bestemmingsplan verander je niet zo even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:49

jury schreef:

Een bestemmingsplan is er niet voor de bewoners hoor, maar wat de gemeente met de grond wil. Denk je dat ze eer ze een vergunning geven eerst gaan vragen wat je buurman er van vindt?
En dat bewoners een verzoek indienen voor een wijziging in het bestemmingsplan eens in de zo veel tijd, wil niet zeggen dat het wordt ingewilligd.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:50

Mindim schreef:
jury schreef:

Een bestemmingsplan is er niet voor de bewoners hoor, maar wat de gemeente met de grond wil. Denk je dat ze eer ze een vergunning geven eerst gaan vragen wat je buurman er van vindt?
En dat bewoners een verzoek indienen voor een wijziging in het bestemmingsplan eens in de zo veel tijd, wil niet zeggen dat het wordt ingewilligd.

Ja je kan als buren wel altijd bezwaar maken tegen bouwplannen! Of er wat mee gedaan wordt is natuurlijk vers 2 ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:51

Tuurlijk kan je bezwaar maken. Maar dat wil niet zeggen dat de gemeente eerst aan je buren gaat vragen wat ze er van vinden. Zij kijken of het in hun optiek kan, niet aan die van de buurman.

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:56

De ambtenarij zoekt en vindt steeds nieuwe regels uit, het lijkt wel een ontmoedigingsbeleid.
Welstandscommissie, bestemmingsplan, vergunningen, aankondigingen in lokale media waar de buurt bezwaren kan aantekenen (horizonvervuiling).
Begrijpelijk in een woonwijk waar men het eten bij de buren van het bord kan kijken, maar toch niet in een landelijk gebied of waar men de beschikking heeft over een stuk grond.
Soms werkt men het illegaal bouwen zelf in de hand, met hun vigerende wetten....
Misschien is het opheffen van diverse vergunningen maar het instellen van een meldingsplicht een oplossing, niet?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:56

tja, aan de andere kant ite skopen en dan maar hopen dat je bij mag bouwen of een bedrijf mag beginnen is natuurlijk ook een beetje dom..hadden ze beter van te voren uit kunnen zoeken.. in een wijk heb je zelfs toestemming nodig om een schutting neer te zetten, dus een stal van 75 m2 vind ik nog niet zo vreemd..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:00

Bestemmingsplan is er wel degelijk ook voor de buren.

Als ik een woning koop dan kijk ik naar het bestemmingsplan om te kijken wat er om mij heen gebouwd mag worden.
Ik heb nu achter mijn woning vrij uitzicht over weilanden. Grond is gekocht door woningstichting dus je kan er op wachten dat er gebouwd gaat worden. (gelukkig wacht ik er al 20 jaar op en zoals het eruit ziet duurt het ook nog wel 10 jaar, maar goed).
Als er nu wel op gebouwd gaat worden dan heb ik dus recht op planschade. Ik weet dus wat mijn rechten en plichtin zijn.

Daarnaast heeft de gemeente een visie neergelegd met een bestemmingsplan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:01

Oei, ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is, maar ook ontzettend dom om dat niet eerst uit te zoeken...
Dat weet je toch, zeker in het buitengebied?
Veel mensen denken daar wat gemakkelijk over, maar lijkt me toch, dat je dat eerst eens gaat uitzoeken en idd als jij geen argrarisch bedrijf hebt (winstgevend uiteraard en niet hobby-matig) dan mag je in het buitengebied gewoon niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:08

jury schreef:
Bestemmingsplan is er wel degelijk ook voor de buren.

Als ik een woning koop dan kijk ik naar het bestemmingsplan om te kijken wat er om mij heen gebouwd mag worden.
Ik heb nu achter mijn woning vrij uitzicht over weilanden. Grond is gekocht door woningstichting dus je kan er op wachten dat er gebouwd gaat worden. (gelukkig wacht ik er al 20 jaar op en zoals het eruit ziet duurt het ook nog wel 10 jaar, maar goed).
Als er nu wel op gebouwd gaat worden dan heb ik dus recht op planschade. Ik weet dus wat mijn rechten en plichtin zijn.

Daarnaast heeft de gemeente een visie neergelegd met een bestemmingsplan.

Ja, maar de gemeente komt niet eerst jouw goedkeuring vragen of je buurman mag gaan bouwen.

Je kunt het inzien, maar verder weinig aan doen.

Mijn ouders wonen in een smalle straat, eenrichtingsverkeer, aan de ene kant van de weg staan auto's geparkeerd en daar kan je dan langs rijden. Het zijn rijtjeswoningen en velen hebben geen parkeergelegenheid bij huis. Nu hebben ze er tweerichtingsverkeer van gemaakt. Heel de straat heeft geprotesteerd, maar de plannen worden niet gewijzigd, het is een crime door de straat te moeten rijden, Je kunt niet uitwijken niets. Nu gaan ze een andere straat ook zo inrichten, want het bevalt de bewoners van de eerste straat zo goed. Maw de gemeente doet lekker wat ie wil, ongeacht protesten van mensen die er dagelijks mee van doen hebben.
Gemeentes zijn er niet voor de burger, maar vooral voor zichzelf, ze vellen vaak een oordeel zonder uberhaupt op locatie te zijn geweest.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:18

Het hele probleem is bij hen dat het bakhuis ooit door de bewoners in dagelijks gebruik bij het woonhuis is betrokken, maar door de gemeente nog steeds als schuur wordt gezien. En dus bij de 75 m2 toegestane bijgebouwen wordt gerekend. Op zich is dat heel logisch. Ik heb ook last van de 75 m2 bijgebouwen regel (mijn oude schuur met paardenstal is bijna het dubbele). Als ik ga herbouwen, dan zal ik me aan die regel moeten houden. Ze zouden met de gemeente in overleg moeten gaan om het bakhuis als woonruimte te laten gelden. Als ze dat kunnen regelen, dan hebben ze hun probleem met de te bouwen stal qua m2 opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:24

Stefje: ze willen het volgende...Twee boxen van elk 20 vierkante meter, een looppad, 16 vierkante meter voor de opslag van voer, ruimte voor 50 kuub stro en 50 kuub hooi, een afdak om de paarden te borstelen en af te spuiten.
Dat past dus nooit in die paar vierkante meter die zo'n bakhuisje oplevert.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:34

Nou, dan hebben wij mooi geluk gehad.
Wij wonen ook in de gemeente Apeldoorn. Toen wij ons huis kochten, deden we dat onder voorbehoud van bouwvergunning. OP het stuk grond dat we bij het huis kochten zat bestemming: landbouwgrond met landschappelijke waarde. Daar mag je dus niet bouwen (en dat geldt voor de hectare van deze mensen net zo, denk ik), dus moest het op het perceel van het huis.
We hadden acht weken om de vergunning rond te krijgen, anders ging de koop niet door.
En we hadden een ambtenaar die ik gebeld had, die de vergunning er voor ons in zes weken door heeft gekregen.
Ik kan dus niks anders zeggen dan dat ik alle medewerking heb gehad.
Ik denk dat het ook ligt aan hoe je jezelf er van te voren in verdiept. Dan weet je wat je kunt en wat je mag....en of je dan het huis nog wilt. Ik denk dat deze mensen heel naief zijn geweest....
Als wij geen vergunning hadden kunnen krijgen, hadden we ons huis dus niet gekocht en verder gezocht naar wat anders.
Zo simpel is het.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:36

Lia_ je hebt gelijk. Ik had niet gelezen hoe de stal eruit moest zien, wel dat het bakhuis een probleem was... 20 m2 per box ging ik niet van uit ;-) maar dat had ik inderdaad kunnen lezen. Ik denk dat je 2 paarden met boxen van 10m2 kan huisvesten incl. voeropslag e.d. op 75 m2 maar ruim is het niet... Ik hoop altijd nog dat de regel verruimd wordt in de toekomst... Ik zou als ik hen was gaan voor een tussenvorm van de stal (2 paarden en reguliere boxoppervlak), het bakhuis regelen en eerst de 2 paarden gaan huisvesten op 75m2.

Edit: er staat trouwens niet dat ze dat willen, maar dat dat aanbevolen wordt. Trouwens wel een sterk punt! Een tegenstrijdigheid in advies versus wet.

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:40

Inderdaad heel dom om het bestemmingsplan niet na te kijken, de gemeente Apeldoorn heeft een strak beleid m.b.t. het houden van paarden. Dit is algemeen bekend omdat er al vele zaken gelopen hebben en dit ook terug te vinden was in de diverse media. Ik ben zeker geen fan van de gemeente A'doorn in deze, weet dat ook al past het in het beleidsplan ze ook nog moeilijk kunnen doen, maar in dit geval.... tja....

cherryberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:44

Ja tuurlijk regeltjes zijn er niet voor niks. Maar vind wel dat gemeentes meer moet kijken naar mogelijkheden binnen een beleid en niet alleen wat er afgekeurd kan worden en er allemaal niet mag!!

Zit zelf als ondernemer in een bestemmingsplan-verhaal. Ons verhaal begon in 2001 (en wilden alles precies volgens de regels) in 2007 na veel "van kastje naar de muur" gesprekken hadden voor de zoveelste keer we een nieuw plan en heeft mijn vader ingesproken tijdens een gemeente.

Iedere keer waren de beleidsmedewerkers heel enthousiast .... met uitspraken van geweldig plan aanvulling want is vernieuwend voor onze gemeente ...weer terug naar sorry niet mogelijk binnen de regel moet het bestemmingsplan voor worden veranderd ... nou dat willen we al 9 jaar
Het is frustrerend te zien dat andere bedrijven die in 2001 gewoon deden zonder zich aan de regels te houden draaien nu (wat wij voor ogen hadden) en in het nieuwe bestemmings plan mee genomen worden en nu dus legaal zijn.

Nu 2010 is het bedrijf inmiddels door mij overgenomen. We zijn nog geen steek verder!!!
Afgelopen week kregen we toch werkelijk een bevestiging van inspraak die mijn vader in 2007 deed en dat zijn plan klaar ligt. Sorry hoor maar dit kan toch ook niet de bedoeling zijn ... vind echt dat regels nodig zijn!! maar er moet wel gekeken wat er voor mogelijkheden zijn en niet alleen om maar te kijken wat er niet mag of wat afgekeurd moet worden!!

Lijkt me toch dat met samenwerking en binnen de regels een plan bekeken moeten worden om samen tot een oplossing te komen en er samen een prachtig maar vooral leefbaar gebied (binnen en buiten de bebouwde kom) van te maken en houden.

Dwaal een beetje af.... maar snap de frustratie echt wel hoor ..... Als er niks kan!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:52

De regels in het buitengebied zijn zo streng geworden omdat er behoorlijk misbruik gemaakt werd van de coulance die er wel was.

Ik vind dat de gemeente hierin een stuk beter had kunnen communiceren en meedenken... maar dat je plannen maakt over verbouwingen en aanbouwen en uitbreidingen zonder te controleren of het haalbaar is, vind ik niet zo verstandig.

_shana_: het is ook een ontmoedigingsbeleid. Ze willen het buitengebied open houden, dus mag je de boel niet volbouwen. Wil je dat wel, dan moet je op zoek gaan naar een ander soort locatie.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:09

Gemeenten leuk he?! :r

Vaak weten ze zelf geneens hoe de regels in elkaar steken.
Hebben we zelf meegemaakt en tjongejonge wat een elende achteraf gehad door de bleudheid van zo'n baliemiep! :(

Achterlijk land dat nederland,voor zo'n k*t moskee hebben ze ruimte en geld maar voor een stalletje beschijten ze zich! -:(-

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:18

polly2 schreef:
Nou, dan hebben wij mooi geluk gehad.
Wij wonen ook in de gemeente Apeldoorn. Toen wij ons huis kochten, deden we dat onder voorbehoud van bouwvergunning. OP het stuk grond dat we bij het huis kochten zat bestemming: landbouwgrond met landschappelijke waarde. Daar mag je dus niet bouwen (en dat geldt voor de hectare van deze mensen net zo, denk ik), dus moest het op het perceel van het huis.
We hadden acht weken om de vergunning rond te krijgen, anders ging de koop niet door.
En we hadden een ambtenaar die ik gebeld had, die de vergunning er voor ons in zes weken door heeft gekregen.
Ik kan dus niks anders zeggen dan dat ik alle medewerking heb gehad.
Ik denk dat het ook ligt aan hoe je jezelf er van te voren in verdiept. Dan weet je wat je kunt en wat je mag....en of je dan het huis nog wilt. Ik denk dat deze mensen heel naief zijn geweest....
Als wij geen vergunning hadden kunnen krijgen, hadden we ons huis dus niet gekocht en verder gezocht naar wat anders.
Zo simpel is het.

Dan was er geen sprake van een probleem met het bestemmingsplan want dat moet ook via de provincie (art 19 lid 2 procedure geloof ik) en dat duurt minimaal een jaar. Zolang wacht geen enkele verkoper. Helaas moet je soms de gok nemen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:58

Wij zijn inmiddels ook ervaren met regelgeving en bestemmingsplannen. Het is ook vaak enorm frustrerend en voor je gevoel onterecht. Toch is hier een naieve inschattingsfout gemaakt door de eigenaren: "het komt wel goed" werkt echt niet bij gemeentes. Ik heb wel eens het idee dat de ambtenaren zich veel te veel bezighouden met de regeltjes ipv de redelijkheid van het verzoek te onderzoeken. Meestal stopt hun antwoord na het opsommen van de regels. Het zou beter zijn als ze daarna met je mee zouden denken naar een goede oplossing die voor beide partijen wel haalbaar is. Meer gericht op de burger en een klantvriendelijke opstelling.
Vaak heeft het ook te maken met communicatie; goed luisteren naar elkaar en elkaar willen begrijpen.

groet Ninia

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:01

ik ken de betreffende boerderij en mensen ook en vind het belachelijk dat ze al 3 jaar bezig zijn met de gemeente.... 8)7
vanaf de weg zie je de stallen en de rest niet eens... :n dus het uitzicht verpesten of wat dan ook gaat hier niet voor op!!