FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:28

Citaat:
De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard ( TENZIJ JE ZE VAST MAAKT AAN DE BAKSTUKKEN)

Maar waar maak je het bit dan aan vast? Alleen aan de teugel??? En wat doe je dan met de bakstukken.
Sorry, ook een beetje blond:o heb echt geen idee!
En is dit vriendelijker dan een dubbelgebroken aurigan (of zoiets).

Riddershow

Re: FEI scherpt reglementen voor optomingen bij pony's aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:56

De teugels zitten aan de middelste ring, maar de bovenste ""pin" zit dan dmv een leertje aan het bakstuk vast. Op die manier ligt het nog stiller. Ik weet zelf niet of dit ook een hefboom effect heeft.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:17

KambiusH schreef:
zoekend76 schreef:
ik vind dat ook de pelham en passoa erg steng zijn vooral (3 rings) en helemaal voor de pony's leer de kinderen eerst maar eens met gewone bitten te rijden ,moeten paarden in de lagere klassen toch ook??
en anders misschien betere les of andere pony.

Je mag toch niet meer met 3 ringen rijden? :z

Ligt eraan hoe je telt. Als je alleen de grote en daar 2 onder rekent mag het inderdaad niet (dit is toch een 4-rings?), tel je de bovenste, de grote en 1 eronder is het 3-rings.

Ik rijd zelf ook leuk mee in de bovenste klasses bij de pony's (op een normaal, enkelgebroken bustrensje) maar de meesten weten echt wel hoe je moet rijden. Je komt niet zomaar in de Z, een enkeling die er wel zomaar is geraakt komt daar in een grandioze stop.

De enkele teugel vind ik ergens wel jammer, hier worden echt wel weer andere truukjes op verzonnen door enkelingen.

Een pelham in de basissport vind ik ook fijn, iig bij de paarden. Met mijn pony's rijd ik tot nog toe op niets anders dan enkel en dubbel bus en watertrensen

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:23

Ik vind het wat de regel van de pelham betreft nog steeds raar, het lijkt mij toch vriendelijk om daarmee met dubbele teugel te rijden. Dan werkt hij niet altijd hard in. Maarja aan de andere kant als je daar niet mee kan rijden is het sowieso nog onvriendelijker, dan kan hij dus ook veel scherper inwerken. Misschien helemaal maar afschaffen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:20

XxJustinexX schreef:
De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard ( TENZIJ JE ZE VAST MAAKT AAN DE BAKSTUKKEN), ideaal voor de ruiter die soms wat trekt, ideaal voor jonge paarden, door de knevels heeft het een hele rustige ligging en de knevels zorgen er ook voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken, fijn zacht bit.
Een kneveltrens ligt heel stil in de mond, omdat je hem niet door de mond kunt trekken.
Verder stuur je ook nog een beetje door de druk van die "pinnen"
Want die drukken tegen de wang en dat werkt dan net zo als dat jezelf met je hand zijn hoofd opzij drukt.
Zo drukken die "pinnen" ook zijn hoofd opzij.

Dit bit word vooral bij het springen gebruikt.
Dit omdat de ruiter daar in een korte draai in de barage wel eens te veel aan 1 teugel hangt.
Zo voorkomt hij dat het bit door de mond getrokken word

die pinnen dat zijn de scharen
http://www.kerckhaert.be/dbupload/_p33_ ... etail_.jpg

Scharen? Dit bit heeft geen scharen. Het is geen stang, slechts een stang heeft scharen. De uitsteeksels noem je gewoon knevels. De knevels verbinden met het bakstuk dmv speciale lusjes veranderen niets aan de inwerking, ze laten het bit alleen nog stabieler liggen. Ben het overigens verder ook niet met je eens, wat jij opnoemt (extra scherpe bochten kunnen maken omdat het bit niet door de mond wordt getrokken) is het reinste misbruik van dit bit. Dit bit gebruik je om zijn stabiele ligging en duidelijk signaal, níet om je eigen onkunde (of het gebrek aan scholing van het paard) te camoufleren.

OT: Wat idioot dat dat soort bitten toegestaan worden en in de handen geraken van kinderen. En een pelham verplicht met een pelhamriempje? Dat riempje is het meest oneerlijke wat je kan doen, het hele signaal vertroebelt, er is geen verschil meer tussen een lichte en een scherpere hulp. Rare reglementen hoor.

@sighthound: Ik vind dat het vriendelijkste bit het bit is met het duidelijkste signaal. Geen dubbele schakels op het mondstuk die het bit zeer beweeglijk maakt de signalen van de ruiter vertroebelen. Een kneveltrens laat de signalen van de teugel veel duidelijker doorkomen. Wil je het optimale van een stabiele ligging en een signaal met weinig ruis neem je een ongebroken kneveltrens. (ongebroken zonder hefboomwerking, dus géén stang voor de leken) Maar ieder paard is anders, je kunt niet vooraf zeggen welk bit ze het prettigst vinden. Sommigen houden van een stil bit en anderen reageren super op een (meermaals) gebroken bit. Dat is gewoon een kwestie van proberen.

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:10

Ik vind het ook maar raar dat met zulke bitten gereden mag worden! ik rijd zelf die van mij met een dubbelgebroken watertrens weet niet of dat heel scherp is? wil graag het zachtste bitje om dat ik niet alijd mijn handen stil kan houden!! Die van mij is dressuur matig goed te rijden, maar met springen kan ze nog wel is een beetje raar uit de hoek komen en kan ze heel sterk zijn, dit is ook op een buiterit zo!
(Wie weet welk bit het minst scherp is voor een paard/pony?)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:01

zoekend76 schreef:
ik vind dat ook de pelham en passoa erg steng zijn vooral (3 rings) en helemaal voor de pony's leer de kinderen eerst maar eens met gewone bitten te rijden ,moeten paarden in de lagere klassen toch ook??

Ik sluit me echt helemaal bij je aan. :=

thaampje; Je kan niet over een bepaald bit zeggen dat die het vriendelijkst is, het ligt eraan hoe vriendelijk de ruiter het bit gebruikt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:01

Hele goeie regelwijziging. Vooral het nog maar met een teugel mogen rijden is goed. Daarmee haal je veruit de meeste hefboomwerking weg. Ik heb me er altijd over verbaasd dat zulke jonge kinderen al met dat soort bitten mochten rijden. De FEI is echt bezig aan de grote schoonmaak.

Afbeelding

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:16

Sette schreef:
zoekend76 schreef:

Ben het helemaal met je eens. Laat ze eerst maar eens normaal leren rijden ipv een scherper bit erin hangen.
Kindertjes in het Z kunnen vaak een leuk stukje sturen.
In heel veel landen zie je juist vrij scherpe bitten bij minder ervaren ruiters maar die ruiters worden wel getraind om met een extreem zachte hand te rijden, dat zie ik liever dan geruk en gepluk met een dikke bustrens.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:53

bigone schreef:
Geen beginners maar hoevaak zie je niet de doorgewinterde zz-springpony onder de kont van een 10-jarig ruitertje omdat ze allemaal in het kader willen, dus vroeg beginnen, pony's zijn vaak bloedpony's en jammergenoeg word er dan een scherp bit ingehangen anders verongelukken ze ermee en wat de pony ervan vindt? het zal de meesten een worst zijn, zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk anders is het niet interessant.

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik was vandaag nog op concours en zag genoeg doorgewinterde pony's veel met pessoabit of andere scherpe optomingen. En sommige zitten er dan ook nog op te trekken en te hangen.. :s oh-oh.. zal het ooit veranderen?

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 18:58

Lara zilver, MIJN onkunde.. dat slaat nergens op , want ik gebruik dat bit niet eens dus..

Edit: en zo is het hoe ik het geleerd heb ;) dus niet mijn ONKUNDE ....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:42

XxJustinexX schreef:
Lara zilver, MIJN onkunde.. dat slaat nergens op , want ik gebruik dat bit niet eens dus..

Edit: en zo is het hoe ik het geleerd heb ;) dus niet mijn ONKUNDE ....

Dan heb je mijn post fout begrepen. Maakt niet uit, had het anders moeten formuleren, meer als: 'Men moet dit bit niet gebruiken om zijn/haar onkunde te camoufleren.'

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:54

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:20

heeeii,
dat is Lisa bongers op die foto! :D :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:29

Little_pony schreef:
macke schreef:
waar zijn nu de dressuurruiters met hun commentaar over de slof en thiedeman teugel?? Ik vind een pessoabit harder inwerken dan stang en trens...

Hou toch eens op met die eindeloze discussie's (aanhalen) over slofteugels, stang en trens en pessoabitten. Dit zijn nu eenmaal de regels opgesteld door de FEI/KNHS en so be it! Wat jij vind van een bit dat boeit verder niemand wat en het verandert al helemaal niks.

en wat is daar mis mee? als iemand zijn/haar mening wil geven, dan laat 'm! jemig we wonen in een vrij land en zijn vrij meningen te geven, dus JIJ gaat niet voor iemand anders bepalen of die 'daar mee op moet houden' kom nou. En wie zegt dat dat niemand boeit? mij boeit 't misschien wel? En wie zegt dat er hierdoor helemaal niks verandert? ik denk JUIST doordat mensen tegen bepaalde dingen zijn en hierover hun mening geven dat daardoor JUIST dingen veranderen. Soms (vaak!) moet je je mening geven als je wilt dat er iets verandert ;)

mijn mening, het is een vooruitgang :j persoonlijk zie ik alleen 't liefst alle bitten verdwijnen :Y) dus ik zegen de dag waarop bitten over 't algemeen niet meer mogen!

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:41

Love_Uggs schreef:
bigone schreef:
Geen beginners maar hoevaak zie je niet de doorgewinterde zz-springpony onder de kont van een 10-jarig ruitertje omdat ze allemaal in het kader willen, dus vroeg beginnen, pony's zijn vaak bloedpony's en jammergenoeg word er dan een scherp bit ingehangen anders verongelukken ze ermee en wat de pony ervan vindt? het zal de meesten een worst zijn, zo snel mogelijk, zo hoog mogelijk anders is het niet interessant.

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik was vandaag nog op concours en zag genoeg doorgewinterde pony's veel met pessoabit of andere scherpe optomingen. En sommige zitten er dan ook nog op te trekken en te hangen.. :s oh-oh.. zal het ooit veranderen?

offtopic :Y) :P
z`n 10 jarig '' ruitertje'' volgens jullie die kan nog geen eens in het kader komen want je mag pas in het kader als je 12 bent.
en zit zelf ook in het kader.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:44

x_joyce_x schreef:
z`n 10 jarig '' ruitertje'' volgens jullie die kan nog geen eens in het kader komen want je mag pas in het kader als je 12 bent.
In welk kader zit je dan?

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 22:59

XxJustinexX schreef:
De kneveltrens is een van de vriendelijkste bitten voor een paard ( TENZIJ JE ZE VAST MAAKT AAN DE BAKSTUKKEN), ideaal voor de ruiter die soms wat trekt, ideaal voor jonge paarden, door de knevels heeft het een hele rustige ligging en de knevels zorgen er ook voor dat het bit niet door de mond kan worden getrokken, fijn zacht bit.
Een kneveltrens ligt heel stil in de mond, omdat je hem niet door de mond kunt trekken.
Verder stuur je ook nog een beetje door de druk van die "pinnen"
Want die drukken tegen de wang en dat werkt dan net zo als dat jezelf met je hand zijn hoofd opzij drukt.
Zo drukken die "pinnen" ook zijn hoofd opzij.

Dit bit word vooral bij het springen gebruikt.
Dit omdat de ruiter daar in een korte draai in de barage wel eens te veel aan 1 teugel hangt.
Zo voorkomt hij dat het bit door de mond getrokken word

die pinnen dat zijn de scharen
Afbeelding

Volgens mij begrijp ik jouw uitleg verkeerd, een bit zit toch altijd vast aan de bakstukken, en aan de teugels? Waar wil je anders het bit aan vast doen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 23:31

Ik heb er nog geen foto van kunnen maken, maar het bit zit idd met de ring aan bakstuk en teugel. Maar je kunt ook nog de bovenste knevel aan het bakstuk bevestigen met een leertje. Het bit ligt dan nog stiller (zoals eerder gezegt, komt er volgens mij geen hefboomwerking bij) Maar dat is ookal eerder hier gezegd ;)

Sannetjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:34

ik vind gewoon dat die jonge kinderen je lol van paar rijden eerst moeten leren,
je paard lekker poetsen, knuffelen, mee spelen, lekker buiten rijden, Kortom lekker ontspannen rijden en lol hebben met je paard.
Ik vind het goed dat ze tot de klasse M een beetje met normalen bitten moeten rijden, daar leer je rijden van!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:43

Een pelham met dubbele teugel is in mijn ogen veel vriendelijker en makkelijker dan eentje met een riempje ertussen.
Je hoeft de onderste teugel niet te gebruiken, net zoals bij een stand en trens. Door het gebruik van de riempjes raak je de "fune-tuning" bij een pelham kwijt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 09:45

Naomi_unique schreef:
Volgens mij begrijp ik jouw uitleg verkeerd, een bit zit toch altijd vast aan de bakstukken, en aan de teugels? Waar wil je anders het bit aan vast doen?

Je kunt een kneveltrens met clipjes/riepmjes vastmaken aan het bakstuk. Daarmee bedoel ik de bovenste "pin". Die zet je vast tegen het bakstuk aan, met als gevolg dat het bit niet meer kan kantelen. Je krijgt dan een soort hefboomwerking. Als je sterk inwerkt op het bit, kantelt de bovenste "pin" normaal gesproken naar voren. Als je dit vastzet aan het bakstuk, kan dat niet meer, dan komt er druk op het bakstuk en achter de oren... En daarmee krijgt het een hefboomwerking.

Afbeelding

edit: foto toegevoegd

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 11:50

Katja schreef:
x_joyce_x schreef:
In welk kader zit je dan?

B kader Eventing :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:15

Liezel1 schreef:
Naomi_unique schreef:

Je kunt een kneveltrens met clipjes/riepmjes vastmaken aan het bakstuk. Daarmee bedoel ik de bovenste "pin". Die zet je vast tegen het bakstuk aan, met als gevolg dat het bit niet meer kan kantelen. Je krijgt dan een soort hefboomwerking. Als je sterk inwerkt op het bit, kantelt de bovenste "pin" normaal gesproken naar voren. Als je dit vastzet aan het bakstuk, kan dat niet meer, dan komt er druk op het bakstuk en achter de oren... En daarmee krijgt het een hefboomwerking.

http://lizditz.typepad.com/photos/horse ... ewebal.jpg

edit: foto toegevoegd

Hefboomwerking? Hoe wil die optreden, de teugels kunnen vrij over de ring bewegen en hebben geen invloed op de kanteling van de knevels, ook niet als deze met een lusje vast zitten. Dit laat het bit enkel nog stiller liggen. Het is niet mogelijk dat een hefboomwerking optreedt, de inwerking van de teugel heeft enkel invloed op de zijwaartse werking van de knevels, niet het kantelen ervan. Ik kan het weten, hier op stal loopt ook een van de merrie's met deze optoming rond, heb eens bekeken of het de werking veranderd en dat doet het niet. (de optoming zie je in mijn profiel, onderste foto)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:34

Ik bedoel met dat 10-jarige ruiterje dat er een zz pony gekocht word die met dit ruitertje in de B begint en dan maar zo snel mogelijk de klasses door zodat ze zelf zz rijden als ze 11 of 12 zijn, in het begin is het kind vaak veel te onervaren om de pony in toom te houden en worden er vaak scherpe bitten in gehangen voor de controle omdat deze sportpony's vaak veel te heftig voor de nog niet ervaren ruiters zijn, ik vind dat de omgekeerde wereld en niet goed voor de pony en niet goed voor het ontwikkelen van het juiste gevoel bij de vaak jonge ruitertjes, zo, ik hoop dat deze uitleg iets duidelijker is.