Zenyatta aankomende zaterdag voor het eerst weer aan start

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:44

Gaaf dat ze zo'n topmerrie nog een 2e kans geven op de baan *\o/* . Zo'n topper!

Soms zou ik willen dat oordoppen bij de dressuur en het springen toegestaan waren :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:53

caroline78 schreef:
Gaaf dat ze zo'n topmerrie nog een 2e kans geven op de baan *\o/* . Zo'n topper!

Soms zou ik willen dat oordoppen bij de dressuur en het springen toegestaan waren :D

Bij springen is het toch toegstaan? Met eenoornetje erover? Of heb ik totaal verkeerde informatie in mijn hoofd?

X__Trees

Re: Zenyatta aankomende zaterdag voor het eerst weer aan start

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:59

Hoe het mensen toch lukt om van een mug een olifant te maken.
Moest er nu een foto te zien zijn van een heel ongelukkig paard waar aan die ketting gesleurd wordt, dan mag je praten. Maar nu al beginnen roepen. Ik zie daar op de foto een prachtig gezond paard vol levensvreugde.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:02

Nee oordoppen zijn verboden dan wordt je gediskwalificeerd.

Ik zie ook een superhappy paard op de foto. ik heb er thuis ook 1 die aan de ketting loopt en dat is niet voor niks. Liever dat dan ongelukken :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:46

Even als aansluiting op het verhaal van Joop.
Er is altijd een flink aanbod aan verschillende rennen.
Hier in Nederland niet zo veel maar in Amerika bijvoorbeeld wel.
Ieder paard heeft een bepaalde Hg= handicap general.
Dat is het gewicht wat het paard is toegewezen.
De handicappers denken dan ook dat met die gewichten alle paarden tegelijk over de finish zullen komen(uhm tjha zo baseren ze het gewicht in ieder geval).
Een slecht paard(Hg=30) zal dan ook een laag Hg gewicht hebben en een topper zoals Zenyatta(Hg=70) een heel hoog Hg gewicht.
Nu heb je verschillende klasses in de rensport, net zoals in de dressuur het springen en andere paardensporten.
Logisch is natuurlijk dat hoe hoger het niveau, hoe beter de paarden zijn die daar aan mee doen, en hoe meer prijzengeld.
Nu zul je je misschien afvragen van waarom laten ze dan niet de hele goede paarden een aantal keer een makkelijke koers lopen die ze zeker wint.
Alle rennen worden ingedeeld in een bepaalde klasse.
Zo zal een makkelijke ren bijvoorbeel Hg+ 25 hebben en een moeilijke Hg+5.
Het slechte paard moet dus in de makkelijke race een gewicht van 55 kilo dragen terwijl Zenyatta in dat geval al een gewicht van 95 kilo zou moeten dragen.
In de moeilijke race zou het slechte paard 35 kilo moeten dragen en Zenyatta 75 kilo.
Als je een beetje logisch na denkt laat je een paard niet met 95 kilo op zijn rug lopen en zoek je dus rennen uit die beter bij haar Hg passen.
Door deze variatie in gewichten krijg je dan ook verschillende klasses waardoor het leuk blijft.
Anders is het hetzelfde als een combinatie op Grand Prix niveau altijd in de b blijft rijden en altijd eerste wordt. Omgekeerd natuurlijk hetzelfde, je gaat niet met een klasse b paard starten op Grand Prix niveau.
Dit gaan ze in de rensport onder andere tegen door voor de moeilijke rennen ook veel inschrijfgeld te vragen.
Paarden die dus geen enkele kans maken worden dan bij voorbaat niet ingeschreven.
Ik hoop dat jullie het een beetje snappen en vragen staat vrij.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 12-03-10 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:51

Mooie uitleg! Nu snap ik dat eindelijk eens :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:07

Hier nog een Zenyatta fan! :D

Hopelijk wint ze de race, al zou ik dat weer jammer vinden voor RA

Mariska16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:53

Ik hoop ook dat ze wint! Rachel Alexandra loopt op dezelfde dag in een andere race. Ik hoop dat zij ook wint! Ik vind het trouwens wel opvallend dat er op bokt altijd nieuws komt over Zenyatta en nooit over Rachel terwijl Rachel toch minstens even bekent is.
Even over die handicap, het moet inderdaad de kansen gelijk maken, maar de 127 handicap die Zenyatta heeft gekregen maakt de kansen zeker niet gelijk. Vroeger waren de handicaps veel hoger voor deze goede paarden namelijk rond de 135. Ik vind het trouwens wel goed dat ze het wat verlaagd hebben, maar dit zorgt er wel voor dat paarden nooit meer een handicap krijgen die hun kansen echt gelijk maakt.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:54

Zenyatta! *\o/* *\o/* *\o/*

Én oordoppen én ketting en dan zo de wereld in kijken! :D :+

Echt een klassiek voorbeeld van een zwaar depressief paard..... NOT!!!! :D

Krijg zin om te wedden!

Goede uitleg Kyrkelover +:)+

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:19

Wat een prachtig paardje alleen jammer van die ketting,

dat vind ik het plaatje een beetje verpesten...

Ik ben in de renwereld ook voor Zenyatta :D

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:39

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:40

wisten jullie dat Zenyatta soms bier drinkt

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:46

ponyrenfan schreef:
wisten jullie dat Zenyatta soms bier drinkt

ik ook :D

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:51

Ik vind het zo wie zo een hele topprestatie voor de merrie :D

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:09

caroline78 schreef:
Nee oordoppen zijn verboden dan wordt je gediskwalificeerd.

Inderdaad, maar het wordt zeker wel gebruikt :j Ik heb lang genoeg gegroomd bij springruiters om te weten wat er 'achter de schermen' allemaal gaande is ;)

Bandida schreef:
Heisa? Ik vind het geen mooie foto.
Maar het toont de realiteit.. opgefokt renpaard gaat in tweede carrière nog wat meer geld proberen te verdienen voor de baasjes. En die zitten er blijkbaar niet zo mee dat er niet-knuffel foto's verspreid worden. Gewoon hoe het is.

Opgefokt renpaard wat in een tweede carriere nog even wat geld moet verdienen? Ik denk dat je Zenyatta niet helemaal in de gaten hebt gehouden? Dit paard lééft om te rennen! Dit paard is het meest gelukkig als ze kan rennen, vele malen gelukkiger dan menig dressuur- en springpaard wat ik onder ogen kom. Als ze niet kan rennen, niet kan winnen, is ze niet gelukkig. Daardoor hebben de eigenaren ervoor gekozen haar weer te laten rennen ;)

Ik vind het een prachtig paard in ieder geval en ik wens haar veel succes bij de wedstrijden!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:56

Jose22 schreef:
Als ze niet kan rennen, niet kan winnen, is ze niet gelukkig. Daardoor hebben de eigenaren ervoor gekozen haar weer te laten rennen ;)

Als ze niet kan rennen is ze niet gelukkig, tot daar kan ik volgen. Uiteraard loopt ze graag..
Maar dat is beslist niet de reden waarom de eigenaren ze weer op de baan zetten ;)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:08

Nee, de reden is ook dat ze daarmee een lekker centje kunnen verdienen! Mag dat niet?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:15

Heerlijk koppie en heerlijk paard :+:
wat fijn dat ze terug kan gaan rennen, werkelijk een droom om te zien lopen *\o/*

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:18

Als de merrie nog kerngezond is en nog plezier heeft aan het koersen, waarom dan ook niet?

Vrienden van ons hebben jarenlang met hun dravers in de koers gereden en zij gebruikten ook altijd oorstoppen of watten als ze op de wedstrijden toekwamen omdat de paarden anders bloednerveus werden als ze de andere paarden op de renbaan hoorden koersen, wat mij ook logisch klinkt... zet je eigen paard maar is naast een renbaan waar een 20 tal paarden aan het koersen zijn, ik denk dat de meesten paarden dan wel nerveus worden en denken 'IK WIL MEE!!!'

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:41

Super dat ze weer start! Die merrie heeft er volgens mij veel plezier in!

:P ik hoop dat Zenyatta wint! :1e:

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:35

Heerlijk dier is het toch. Prachtkoppie :+:
Ben benieuwd naar de uitslag!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:14

Go Zenyatta, go !!! *\o/* *\o/*

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:42

@kyrkelover dank je wel voor de heldere uitleg. Weer een stukje wijzer geworden :-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 09:03

Mariska16 schreef:
Ik hoop ook dat ze wint! Rachel Alexandra loopt op dezelfde dag in een andere race. Ik hoop dat zij ook wint! Ik vind het trouwens wel opvallend dat er op bokt altijd nieuws komt over Zenyatta en nooit over Rachel terwijl Rachel toch minstens even bekent is.

Dan hou je het nieuws niet goed in de gaten want vorige week heeft er nog een heel artikel over Rachel Alexandra op de voorpagina gestaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:40

woehoe vanavond is het zo ver.