Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:45

ivy_power89 schreef:
dat is natuur zijn gang laten gaan. de zwakste worden uitgeschakeld, niets aan te doen

Volgens mij is er in de echte natuur altijd wel een roofdier die zorgt dat zwakke dieren dood gemaakt worden. Dit is niet leuk, maar volgens mij altijd beter dan dieren langzaam dood laten hongeren.

Ik kan er gewoon niet bij hoe iemand iets natuur kan noemen als de kringloop niet compleet is. Het zou alleen werken als de doodhongerende dieren doodgeschoten worden of als we leeuwen en tijgers in de Oostvaardersplassen los zouden laten. Maar om ze gewoon te laten sterven van de honger. Walgelijk.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:46

BarbaLala schreef:
Ik weet nog niet wat ik er van vind eerlijk gezegd.

Vind wel dat het nieuws over de Koniks op bokt erg negatief gebracht is.
Op het NOS txt werd het veel objectiever gebracht.
Ze hadden nl een sterfte van 30% verwacht, en het is "maar" 17% geworden.

Objectief en negatief is hier in mijn ogen hetzelfde. Schandalig veel gewoon.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:46

marsmars schreef:
Laat de natuur zijn gang gaan, gisteren was nog op het nieuws dat er dit jaar bij Staatsbosbeheer ondanks de strenge winter, minder dieren zijn overleden dan vorig jaar. De bedoeling is dat het wild wordt nagebootst, dan moet je ze dus ook niet gaan bijvoeren. So be it!

Hoe kan je het wild nou nabootsen op een stukje land wat is afgezet. Als ze in het wild geen voedsel meer kunnen vindne dan trekken ze door naar het volgende gebied, dat wordt ze hier door de hekken onmogelijk gemaakt.
Daarbij zijn het in de natuur dan vaak de roofdieren die er de zwakste uit pikken, ook die ontbreken in deze gebieden.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:48

de foto was van vorige zomer, maar ze zien er elke zomer zo uit.
er staan gewoon teveel paarden op een te klein stuk, en ja zo mager gaan ze de winter al in....
dus dat er zwinters zoveel dood gaan vind ik dan niet gek.
ik heb wel vaker voor deze paardjes gebeld , maar er gebeurd tog niks aan , het is de natuur zeggen ze...

soesita

Mando schreef:
Deze foto's kunnen vertekend zijn in de zomer want zoals bekend zoogt een veulen zijn moeder " leeg" .... en dan krijg je dit beeld.
Wij zien dit normaal niet omdat wij zogende merries bijvoeren om ze niet er op deze manier uit te laten zien. Dit heeft niets met het wintergebeuren te maken vind ik.

Ik heb er niet zoveel verstand van maar het lijkt me sterk dat zogende merries die "normaal" gevoerd worden -dus niets extra's maar wel voldoende, wat je in de zomer in NL zou mogen verwachten- er standaard zo uit zouden zien. Het paard op de foto is meer dan mager!

Ibalia

Mando schreef:
Deze foto's kunnen vertekend zijn in de zomer want zoals bekend zoogt een veulen zijn moeder " leeg" .... en dan krijg je dit beeld.
Wij zien dit normaal niet omdat wij zogende merries bijvoeren om ze niet er op deze manier uit te laten zien. Dit heeft niets met het wintergebeuren te maken vind ik.

Zou jij je merrie zo in het land willen hebben staan?
Als onze merrie zo in het land staat, hebben we binnen de kortste keren de AID op de stoep staan.
Ik hou ook echt niet van het "doodknuffelen" van dieren maar ik juich op deze manier "natuurlijk" houden van paarden ook niet toe.
Zoals ik al vaker gezegd heb, mis ik dan toch een roofdier die ervoor zorgt dat de zwakke dieren er uit geplukt worden..

Hoe natuurlijk is natuurlijk in dit geval..De grazers worden toch beperkt in hun vrijheid doordat ze uiteindelijk toch tegen een afrastering lopen.

*edit, in de tijd dat ik dit typ, hebben een aantal mensen mijn menign al gedeeld 8-) *

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:50

Eeh zolang er een hek om staat is dit geen natuur. :(
Natuur is hier niet te vinden, in dit kleine overbevolkte landje.
Daarvoor moet je toch in Frankrijk, Afrika, Australie enz voor zijn.
Dit is gewoon dierenmoord. Vreselijk dus :( :( hopelijk gaan ze er snel iets aan doen.
En zoveel dieren zetten op zo'n klein stukje, is gewoon vragen om problemen.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:51

Het ontbreken van roofdieren vind ik wel een heel goed argument. Die kunnen ze daar niet loslaten dus hebben ze ook geen 'natuur' kunnen creëren. Ik ben blij dat het niet onder mijn verantwoordelijkheid valt, daar zou ik me toch niet fijn bij voelen.

BarbaLala

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:56

Er is geen gebrek aan roofdieren; jagers schieten de lijdende en zwakke dieren af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:57

BarbaLala schreef:
Er is geen gebrek aan roofdieren; jagers schieten de lijdende en zwakke dieren af.

Natuurlijk alleen de dieren die ze tegen komen, de rest lijd nog wat langer door.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:58

Als het te laat is. Dan zijn ze bijna al dood. In de natuur worden ze er veel eerder uitgepikt. Er is in Nederland geen natuur. Daar is het gewoon te klein voor. En dat moeten mensen eens in gaan zien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:00

Denk dat staatbosbeheer de kudde's toch wel goed in de gaten houd hoor.

ElCidJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:03

Als ze de natuur dan terug willen moeten ze er wolven neerzetten, dan kan er weer natuurlijk evenwicht ontstaan.
Als ik die foto zie kan ik alleen maar zeggen dat het een grof schandaal is wat daar gebeurt.
Ieder jaar een aantal jonge dieren wegvangen en elders uitzetten of verkopen, zoals in Dulmen in Duitsland, of evt. zelfs slachten en het vlees verkopen; alles beter dan ze te laten verhongeren. Dan blijft de groep beperkt en worden dit soort excessen uitgesloten.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:08

BarbaLala schreef:

Dan zullen de jagers beter hun werk moeten doen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:09

4000 dieren op 2200hect grond = 1/2 hect per dier per jaar om op te overleven...

daar is echt over nagedacht... -O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:11

dat was ook mijn idee ja. Geen probleem met het ze-moeten-zichzelf-redden-concept. Maar zorg dan verdorie dat er ruimte genoeg is om eten te vinden voor zoveel dieren !

Ik verzorg 6 pony's op 2 ha, grond, die redden het echt niet als ze niet bijgevoerd worden hoor. :n

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:13

ElCid schreef:
Als ze de natuur dan terug willen moeten ze er wolven neerzetten, dan kan er weer natuurlijk evenwicht ontstaan.
Als ik die foto zie kan ik alleen maar zeggen dat het een grof schandaal is wat daar gebeurt.
Ieder jaar een aantal jonge dieren wegvangen en elders uitzetten of verkopen, zoals in Dulmen in Duitsland, of evt. zelfs slachten en het vlees verkopen; alles beter dan ze te laten verhongeren. Dan blijft de groep beperkt en worden dit soort excessen uitgesloten.

precies, wolven zijn (naar het schijnt, heb ik laatst ergens gelezen) toch al niet zo ver meer verwijderd van de nederlandse grens.
ik vind langzaam verhongeren een stuk erger dan bijvoeren en bijv in de zomer een deel verkopen/slachten/ed.

dieren verhongeren in de natuur volgens mij niet zo snel, grazers in ieder geval niet. zodra die verzwakken is er altijd wel een roofdier die de zwakkeren uit de kudde haalt voor zij een lange hongersdood moeten sterven

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:19

ivy_power89 schreef:
dat is natuur zijn gang laten gaan. de zwakste worden uitgeschakeld, niets aan te doen

in nl kun je niet van echte natuur spreken, hoe graag SBB en consorten ook dat ook zouden willen ...en ook maar al te graag hard roepen
hekkie erom en oila...wilde dieren
lamenielachu...of eerder janken
zolang de dieren niet kunnen migreren achter hun voedsel aan, geen natuurlijke vijanden zoals beren wolven en andere grote roofdieren hebben is het pertinent geen natuurlijke situaatie en zullen wij mensen de postzegeltjesnatuur moeten ondersteunen, door middel van voeren , eventueel afschot en ook door de kuddes grote grazers en kleiner vee te reguleren
in het geval van dieren zoals koeien gebeurt dit al , denk hierbij aan verschillende projecten waarbij het vlees verkocht word
bij paarden is dit ook simpel te realiseren, castreer niet geshikte hengsten, vis het overschot eruit en rijd deze in of maak er biefstuk van ..
"ja maar ze zijn wild" niet dus, het zijn koniks, in hun land van herkomst zijn dit gewoon gebruiksdieren ...
gebruik de gebieden waar nu grote grazers in de stront mogen zakken als opfokgebieden zoals dit bij sommige gebieden al het geval is zoals bijvoorbeeld, de groesplaat, junner koeland, veluwezoom etc, hier staan kuddes ijslanders van particulieren en organisaties(in het geval van de veluwezoom) deze mogen daar opgroeien, en met 4 jaar vertrekken ze weer om terug naar de eigenaar te gaan .

natuurlijke selectie etc , prima, maar dan moeten de dieren ook een eerlijke kans krijgen door te kunnen migreren naar andere gebieden, plaatsen waar wel voeding is , zolang dit niet kan ...en dit kan niet in nl, niet mekkeren dat het wild en natuur is maar je verantwoordelijkheid nemen en de dieren ondersteunen

btw...natuurlijke vijanden...moet je zien wat voor rellen er los zouden breken als er wel grote jagers zouden zijn...dan is het natuurlijk, is het ook niet goed ivm de hoeveelheid afgeslachtte schapen etc

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:24

pluklief schreef:
marsmars schreef:
Laat de natuur zijn gang gaan, gisteren was nog op het nieuws dat er dit jaar bij Staatsbosbeheer ondanks de strenge winter, minder dieren zijn overleden dan vorig jaar. De bedoeling is dat het wild wordt nagebootst, dan moet je ze dus ook niet gaan bijvoeren. So be it!

Hoe kan je het wild nou nabootsen op een stukje land wat is afgezet. Als ze in het wild geen voedsel meer kunnen vindne dan trekken ze door naar het volgende gebied, dat wordt ze hier door de hekken onmogelijk gemaakt.
Daarbij zijn het in de natuur dan vaak de roofdieren die er de zwakste uit pikken, ook die ontbreken in deze gebieden.

Wat voor percentage wordt er in de natuur door roofdieren gedood en welk percentage van de grote grazers wordt door mensen afgeschoten?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:33

goede vraag :j

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:35

Karl66 schreef:
Wat voor percentage wordt er in de natuur door roofdieren gedood en welk percentage van de grote grazers wordt door mensen afgeschoten?

Het gaat niet om de %. Het gaat om de manier waarop. Het lijden. Een licht verzwakt dier is al ten prooi voor een roofdier. Het lijdt daardoor erg weinig. Voordat hier eens wat afgeschoten wordt, is het dier al veel te ver heen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:38

kimmie261 schreef:
4000 dieren op 2200hect grond = 1/2 hect per dier per jaar om op te overleven...

daar is echt over nagedacht... -O-
Inderdaad, een halve hectare... dat wordt al geadviseerd voor een 'huis'paard, en die worden dan ook nog vaak 'volgestopt' met hooi, brok, muesli en allerlei supplementen. Nee, ik ben in principe vóór het houden van dieren in hun natuurlijke situatie maar als dat niet geboden kan worden (en dat kan in NL niet) moet je toch concessies doen. Hierbij denk ik niet aan standaard hooi voeren in het natuurgebied, maar wel op bepaalde plekken zorgen voor zo nu en dan een voorraadje waar ze weer even mee vooruit kunnen. En dan op wisselende plekken zodat ze niet blijven staan wachten op dat ene plekje en bij voorkeur buiten het gezicht van de dieren, zodat ze mensen niet direct gaan associëren met voer.

Een andere mogelijkheid (en waarschijnlijk beter, makkelijker en goedkoper te realiseren) is wellicht het aantal dieren halveren of liever nog verder inkrimpen. 1000 dieren op 2200 hectare, dat is 2,2 ha per dier, dan krijgt het volgens mij toch al meer kans van slagen...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:44

Musjes zijn wild, eenden zijn wild, meeuwen zijn wild die kunnen gaan en staan waar ze willen maar deze arme dieren kunnen geen kant op. En dan vinden ze het nog vreemd ook dat ze over het ijs naar de overkant proberen te komen om voedsel te zoeken!!!!

Hou nou toch eens op met het verdedigen van dat ellendige clubje mensen wat zogenaamd van de NATUUR houd. Ze zijn nog blinder dan blind.

En wat betreft die vreselijk foto's van die merrie met veulen. Hoeveel fokmerrie's lopen niet gewoon dag en nacht in het land met een veulen aan de voet? Zonder dat ze bijgevoerd worden? En die merrie's zien er op lange na niet zo verrot slecht uit als deze bewuste merrie.
Deze merrie kan niet anders dan heel slecht (misschien wel op het nippertje) de winter uitgekomen zijn en toen ook nog eens een veulen gekregen heeft. En dan wil ik er niet eens over nadenken hoe dat arme dier de winter weer in is gegaan. Zou ze nog leven denk je? Ik denk het niet!!!

Wat is er nou zo erg om die dieren de winter door te helpen? Ik bedoel de vogelbescherming roept ook iedereen op om in een strenge winter de vogeltjes te helpen met voer, en die kunnen nog naar plaatsen waar wel voedsel is mochten ze dat echt willen. Want die zijn vrij en wild!!!!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:48

Nergens zijn meer wilde dieren te vinden, dus idd ook hier niet. Maar de wildere dan hier in NL gaan in de winter ook dood omdat er geen eten is, ook niet als ze verder trekken, ja dan trekken ze naar de huizen waar sommige overlijden door aanrijding met auto's....

Bij mijn oude werk staan ook 'wilde' exmoors basiskudde 5 op 55 hectare. Met stel allemaal een veulen erbij. Die overleven in de winter prima, behalve als ze straks ouder worden maar that's life. Gaan ze ook protest tekenen tegen alle veulens die elk jaar sterven bv door verdrinking??

Enne nu hoeven er misschien minder hengstenveulens naar de slacht.......

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:53

De slacht lijkt mij altijd nog vriendelijker dan langzaam doodhongeren.