KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:54

Suzanne F. schreef:
Wie zou de eerste zijn in de GP zonder sporen en op trens?? :D

Ja inderdaad! Vind het absoluut een goede ontwikkeling, maar hoeveel GP-ruiters zullen hier gebruik van maken?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:54

Tjee wat een veranderingen.
Wel jammer dat ze alle klassen nu toestaan met spoor te rijden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:56

Mindfields schreef:
Bonita_Bon schreef:
Blijft er nog wat over van de reglementen?!?

Is er dan iets mis mee dat s&t niet meer verplicht is en sporen ook niet meer?

Ik zeg ook niet dat DAT fout is. Prima toch dat dat nu kan.
Alleen er wordt het laatste jaar zo vreselijk veel veranderd in de regelementen! Nu mag je natuurlijk al in gekleurd jasje rijden, plastron is niet meer verplicht, je mag een slof met de prijsuitreiking (is het hele eier eten in de dressuur feitelijk niet dat je je paard laat gehoorzamen?), losrijden met thiedemann, je mag in sommige gevallen met regenbroek rijden???
Ik hou wel van het traditionele dressuurpakje, dat geeft een bepaalde charme. Maar goed, dat zal wel nostalgisch denken zijn.
Overigens kijk ik niet erg uit naar de prijsuitreikingen met allerlei paarden die met een slof in toom worden gehouden, ik ken zo een gros ruiters die dat ding er snel om gaan hangen, staan ze eindelijk niet meer 'voor paal' met hun stuiterende kracks. Die van mij huppelt ook maar zit er met een brede grijns op, is toch een onderdeel van de wedstrijd?

Mindfields

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:58

Oh dat ben ik wel met je eens hoor ik ben zelf ook van het traditionele pakkie zwart-wit, evt bruin-wit maar verder geen poespas. Het prijsuitreikingen verhaal snap ik ook jouw mening, maar waar heb je nou nog dressuurwedstrijden met prijsuitreiking te paard, tenminste, ik zie het bijna nergens meer.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:58

Dus wat eerst verpllicht was in de M > rijden met sporen
dat is per april niet meer zo ?
mag je er dan wel met een zweepje mee starten in de M ?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:59

Ik denk dat je in de GP niet zonder sporen kan.
Een spoor is een fijn penseel, je kuit is een dikke verf roller.
In het begin il je alleen maar kleur op je muur, maar op een gegeven moment ook bloemen, dus word je kleiner en fijner met de roller. Dan wil je op de bloemen details tekenen en op dat moment wil je fijne lijntjes kunnen tekenen en pak je het penseel erbij toch?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:00

Zo, idd veel veranderingen en imo ook positief :j. Ik vind het wel beter zo.
Heb ik net een plastron gekocht, als ik dat had geweten. :=

Mindfields

Bonita_Bon schreef:
In het begin il je alleen maar kleur op je muur, maar op een gegeven moment ook bloemen, dus word je kleiner en fijner met de roller. Dan wil je op de bloemen details tekenen en op dat moment wil je fijne lijntjes kunnen tekenen en pak je het penseel erbij toch?

Mee eens. Al denk ik wel dat het zonder sporen KAN, ligt eraan hoe fijn je je paard aan de hulpen hebt staan. Ik rij regelmatig zonder sporen en dan doet ie ook alle oefeningen, seriewissels etc.

Ojajoh

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl / http://www.horses.nl / Nieuwsredactie

De KNHS voert per 1 april 2010 een nieuw wedstrijdreglement dressuur in. In dit reglement zijn enkele grote en kleine veranderingen opgenomen. Een aantal andere dingen zijn gewoon hetzelfde gebleven.

Het gebruik van een stang en trens hoofdstel is vanaf de klasse Z1 toegestaan, maar niet meer verplicht in de nieuwe reglementen. Dit betekent dat het tijdens KNHS wedstrijden zelfs in de Grand Prix is toegestaan op een enkele trens te rijden. Wel kunnen uitzonderingen gemaakt worden voor speciaal door de KNHS aangewezen wedstrijden zoals kadervormingswedstrijden.

Per 1 april is het ook toegestaan om in alle klassen met sporen te rijden, maar het is in geen enkele klasse meer verplicht. Het dragen van een plastron is ook niet langer verplicht als je een dressuurblouse draagt en het is toegestaan om met regenkleding, een speciale regenbroek of met windjack te rijden wanneer de op de wedstrijd aanwezige federatievertegenwoordiger toestemming geeft. Ook het gebruik van een kunststaart bij een paard is onder enkele voorwaarden zonder dispensatie toegestaan.

*\o/* hoera ze gaan eindelijk nadenken!!

Sammie schreef:
Op het voorterrein mag met een (glijdende) martingaal en met een Thiedeman-teugel worden losgereden. Deze laatste alleen in combinatie met een trenshoofdstel. Het gebruik van beenbescherming, glijdende martingaal, Thiedeman-teugel of slofteugel is toegestaan bij een prijsuitreiking. Het gebruik van een slofteugel is alleen toegestaan in combinatie met een hoofdstel, voorzien van enkele trens.

-O- en in dit geval slaan ze de plank weer volledig mis ........

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:01

het inrijden met martingaal of thiedeman vind ik inderdaad ook erg onnozel.. grof/makkelijk gezegt hoor je je paard gewoon normaal te kunnen rijden zonder poespas.

ik ben ook erggg benieuwd hoe mensen het op zich nemen. Of ze ook daadwerkelijk zonder S&T gaan rijden, zonder sporen, en het nog voor elkaar krijgen om een super proef neer te zetten (Y)

Het zijn indd wel grote veranderingen, maar gelukkig wel goede.
Alles heeft zijn voors- en tegens en uiteraard heeft iedereen zijn eigen mening.

DDW1190

@: Bonita_Bon

ach het zijn de reglementen, het is de vraag of het ook word uitgevoerd door de ruiters, ik zelf zou dat nooit willen, met bijvoorbeeld tiedeman inrijden.
maar om met een martingaal je prijs op te gaan halen snap ik nog wel een beetje..

Bonita_Bon

Mindfields schreef:
Oh dat ben ik wel met je eens hoor ik ben zelf ook van het traditionele pakkie zwart-wit, evt bruin-wit maar verder geen poespas. Het prijsuitreikingen verhaal snap ik ook jouw mening, maar waar heb je nou nog dressuurwedstrijden met prijsuitreiking te paard, tenminste, ik zie het bijna nergens meer.

Ik zie ze nog wel, maar dat is ook al een verdwijnend begrip... Dat is het vooral, ik mis vroegah ;-)
Ik blijf stug in m'n apenpakkie rijden hoor, gewoon zwart wit. Blijft het mooiste. Als men over een paar jaar gewend is aan het bruin, grijs, krijtstreep, vaalroze, groen etc vermoed ik dat er veel ruiters terug gaan naar black&white

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:02

Bonita_Bon schreef:
Mindfields schreef:

Ik zie ze nog wel, maar dat is ook al een verdwijnend begrip... Dat is het vooral, ik mis vroegah ;-)
Ik blijf stug in m'n apenpakkie rijden hoor, gewoon zwart wit. Blijft het mooiste. Als men over een paar jaar gewend is aan het bruin, grijs, krijtstreep, vaalroze, groen etc vermoed ik dat er veel ruiters terug gaan naar black&white

Zeker weten ja, dat laatste! Dan is het ineens weer helemaal HIP om in zwart-wit te rijden denk ik! Haha dus ik bewaar alles gewoon lekker haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:02

Wanneer gaan ze de zweep toestaan onder bepaalde voorwaarden? Dat zou ook wel een verbetering kunnen zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:04

Trouwens, dat van die kunststaarten wist ik helemaal niet dat dat niet zonder dispensatie mocht! Ken er genoeg die hem er zo inhangen en geen toestemming vragen aan de KNHS.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:04

Ik denk een beetje aan een 1 april grap.. Maar het ziet er nogal officieel uit. Veel veranderingen maar of dat allemaal goed is...? Hulpteugels zijn op wedstrijdterrein imo niet nodig. 9 van de 10 keer dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:05

wat zit ik hier te balen van die thiedeman en slof, maar dat van de trens is weer super!

Ik vind dat in kleur starten een leuke regel, maar ik vind een roze pakkie iets te ver gaan. Ik start lekker in antraciet, dat is toch wat anders maar nog wel chique.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:06

Bonita_Bon schreef:

dat snap ik wel
maar mijn paard loopt fijner zonder sporen als met sporen
en aangezien ik er m mee rijd en het in die klasse verplicht was
kwam ik voor de zekerheid even navragen of het dan ook niet meer verplicht was

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:06

Mindfields schreef:
Bonita_Bon schreef:

Mee eens. Al denk ik wel dat het zonder sporen KAN, ligt eraan hoe fijn je je paard aan de hulpen hebt staan. Ik rij regelmatig zonder sporen en dan doet ie ook alle oefeningen, seriewissels etc.

Ik begrijp wat je bedoelt, rij in de training ook veel zonder. Een beetje half-half. Buiten altijd zonder, want ze staat prima aan mijn (been-)hulpen, ik heb de spoor echt voor het hierboven beschrevenen. Wil ik een wissel springen doet ze dat altijd op simpele kuithulpen, simpele series ansich ook, maar zodra we naar om de 2 gaan, wil ik sneller en kleiner met mijn been kunnen zijn en precies die 'magic-spot' raken.
Als ik wedstrijd rij, pieker ik er niet over mijn sporen thuis te laten, ik wil heel precies in mijn hulpen zijn, heel fijn, klein maar doeltreffend. En dan heb ik het over ZZ-L, laat staan GP. Daarom mijn mening dat het voor het echhie niet 'kan'

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:11

__Marloes"]wat zit ik hier te balen van die thiedeman en slof, maar dat van de trens is weer super!

Waarom wees blij dat het mag, elke grove inwerking van de slof of Thiedemann kan je de ruiters op het misbruik ervan wijzen, misschien leren zij dan om zonder te rijden!!!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:11

Dat van die kunststaarten snap ik ook niet helemaal? :o?
Als ik dus wat nep-haar zou in laten vlechten in mijn paard zijn staart,
omdat hij weinig haar heeft, moet ik dat eerst aanvragen bij knhs of het mag?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:12

De eerste die in de GP start zonder sporen en met een simpel trensje is mijn nieuwe idool :+

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:13

(oftopic: Mindfields, is Horst jouw ex? grappig, die ken ik via mijn ex)

Ontopic, dat van die nepstaart wist ik trouwens niet dat dat niet mocht... Bedoelen ze daar ook extensions mee? Want daar reed ik met mijn vorige merrie mee, die is ooit met haar staart vast komen te liggen in haar box en heeft toen haar staartwortel kapot getrokken... resultaat: halve staart! Hihi, toch nooit het reglement goed doorgelezen....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:13

Roxxiejj schreef:
De eerste die in de GP start zonder sporen en met een simpel trensje is mijn nieuwe idool :+

haha maar is denk ik wel laatste :o

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:14

Roxxiejj schreef:

De eerste in de GP start zonder sporen en met een simpel trensje EN presteerd is mijn nieuwe idool ;-)