Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:51

Ik vind het schandalig, hier in Nederland is niet hun natuurlijke levensvorm en hier is te weinig eten voor zoveel wilde dieren op zo'n klein oppervlakte!!!

Dus verhongeren ze maar en aan het einde verlossen we ze uit hun lossen, SCHAND dit is gewoon dierenmishandeling en begrijp dan ook echt niet hoe dierenorganistaties in dit politiek kormee land hier hun ogen zo voor kunnen sluiten en slechts met loze argumenten en dreigingen gooien!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:51

Natuurlijk moet je bijvoeren, anders hebben de jagers niks te schieten dit jaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:55

Citaat:
de oplossing is laten creperen en dan een genadeschot
Ze krijgen niet eens een genadeschot, ze hongeren over het algemeen gewoon zielig in hun eentje ergens in de kou en nattigheid dood. Mijn verontwaardiging geldt trouwens niet alleen voor de paarden natuurlijk, om al die dieren, het is gewoon schandalig. Zorg dan dat je in de herfst alle mogelijke 'overschot' netjes opruimt. En beter natuurlijk: zorg dat er geen overschot komt |(

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:55

Het is echt te schandalig voor woorden zoveel overleden dieren :n..

trustHim schreef:
ik zal heel bokt wel over me heen krijgen maar ik vind het nog wel meevallen als je kijkt naar de aantallen dieren. Iedereen roept dater teveel dieren zijn op een te klein stuk grond, tja dan zullen er een aantal weg moeten en dat is nu gebeurd

of het al dan niet goed is op deze manier laat ik me niet over uit

Maar waarom dan zoveel beesten in het wild zetten :o? Ok dat natuur zijn loopt neemt en zwakke dieren bij wijze van eruit filtert. Maar er zijn hier geen roofdieren die populaties in stand houden, dus dan zo.. nee dit vind ik onnodig leiden voor die beesten :n Als ze zonnodig zoveel beesten de "vrijheid" in willen sturen neem daar dan wel eens fatsoenlijk gebied qua grootte voor ..

trustHim

Re: Honderdnegentig Koniks dood door strenge Nederlandse winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:57

er word een kleine groep uitgezet he maar ja je weet hoe het werkt met mannentjes en vrouwtjes neem ik aan

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:58

VanHuisUit schreef:
Citaat:
de oplossing is laten creperen en dan een genadeschot
Ze krijgen niet eens een genadeschot, ze hongeren over het algemeen gewoon zielig in hun eentje ergens in de kou en nattigheid dood. Mijn verontwaardiging geldt trouwens niet alleen voor de paarden natuurlijk, om al die dieren, het is gewoon schandalig. Zorg dan dat je in de herfst alle mogelijke 'overschot' netjes opruimt. En beter natuurlijk: zorg dat er geen overschot komt |(

Uit kamerbrief een quote
10-03-2010: Situatie dieren Oostvaardersplassen en wintersterfte
http://www.minlnv.nl/pls/portal/url/pag ... id=2000275

Citaat:
Dieren die uitzichtloos lijden, bijvoorbeeld door ziekte, zijn gedood.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:59

Cayenne schreef:
Het ministerie hield rekening met een uitvalpercentage tot dertig procent. Mogelijk betekent dit dat populaties robuuster worden op basis van natuurlijke selectie, schrijft Verburg. Boswachters hebben dieren die gewond, ziek of door hun vetreserves heen waren gedood.

Misselijk om zo deze walgelijke toestanden recht te willen praten... :r

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:03

trustHim schreef:
er word een kleine groep uitgezet he maar ja je weet hoe het werkt met mannentjes en vrouwtjes neem ik aan

Tja, en dat hadden diegene die eraan begonnen ook moeten beseffen. Dan had je er rekening mee kunnen houden dat je meerdere mondjes te voeden hebt. En daar nemen hun geen verantwoordelijkheid voor, omdat het 'wilde' dieren zijn...
Ik vind het belachelijk, het maakt niet uit dat de cijfers lager zijn dan normaal, het gaat hier om levende wezens, niet om cijfertjes.
Dit is overigens niet aanvallend bedoelt tegen jou, ik kan me alleen nogal opwinden over de 'organisatie' achter dit project.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:04

In NATUUR? In de natuur zouden ze lekker over al kunnen komen en zoeken naar eten maar op zo'n afgezet stukkie 'natuur' vreten ze natuurlijk alles op.
Doodzonde van die beestjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:15

De enige die je hier de schuld van kan geven zijn de natuurfreaks die dit zo nodig moesten doen!!!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:19

Morgenavond (donderdag) om 18:15 op Ned 1 komt er op Een Vandaag een reportage over de Oostvaardersplassen!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:20

dit is helemaal niet te vergelijken met de natuur.
Dat ze die arme dieren maar snel gaan bijvoeren,potverdikkie zeg!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:20

dorientjuh schreef:
Morgenavond (donderdag) om 18:15 op Ned 1 komt er op Een Vandaag een reportage over de Oostvaardersplassen!

Hmm dat ga ik eens kijken.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:22

Huh :oo Dit is toch niet normaal meer, waarom worden die dieren niet bijgevoerd!!
Natuur??? Dat kleine stukje waarop ze kunnen komen, is toch niet de echte natuur?? In Nederland heb je geen echte natuur meer.
En dan die dieren gewoon dood laten hongeren?? Ik vind het gewoon te gek voor woorden, niet normaal meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:25

tja wannabe nature, dat gaat hem niet worden....
dieren die hier niet thuis horen onder de mantel van puur natuur, tegeleijkrtijd vingerwijzen naar paarden die op stal staan, en dan vergeten achterom te kijken of de natuurlijk gehouden beesten in hun onnatuurlijke omgeving wel voldoende voedsel en beschutting hebben.

ik had toch iets meer wijsheid toegedacht.... wat kan een mens zich toch vergissen....

hierzo worden de wilde dieren, wilde zwijnen, roodwild etc bijgevoerd... en die lopen echt in het wild, vrij en daar waar ze thuis horen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:26

In Nederland kun je geen grote natuurgebieden creëren waar dieren zonder bijvoeren op een normale manier kunnen leven. Ons kikkerlandje is daar simpelweg te klein voor.. :n. Lange leve de natuurfreaks |o. Laat de beesten los,zet er een hek omheen en kijk toe hoe ze verhongeren...lekker diervriendelijk.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:28

Het afschietbeleid is dusdanig dat de dieren tegewoordig worden afgeschoten als ze niet meer goed bij de kudde kunnen blijven (maar dus nog wel staan en lopen etc). Van creperen van de honger is dus geen sprake meer.
Meer dan 90% van de zwakke dieren komen er op die manier aan hun einde, dat betekent dat maar 5 tot 10% van de zwakke paarden en runderen daadwerkelijk aan voedselgebrek sterven.

Je zou eens na kunnen denken over de effecten die bijvoederen hebben. De vraag daarbij is of de dieren die daar het meest behoefte aan hebben daar het meest van profiteren of juist niet (weggejaagd worden waarbij extra energie wordt verbrand, oplopen van wonden, niet kunnen eten omdat dominantere paarden hen van het voer afhouden)
Daarnaast, als je bijvoert levert dat ook meer dieren op in het voorjaar waardoor het probleem alleen maar groeit.

In wat wij natuur noemen (gebieden in afrika bijv) sterft ook een groot gedeelte van de dieren een hongersdood. Roofdieren hebben maar een succespercentage van zo'n 40 procent, wat betekent dat zo'n 60 % van de zwakke dieren sterft aan hongersdood. Opvallend is dat als er meer dieren zwak worden de roofdieren vaker gezonde dieren aanvallen en doden (daar zit tenslotte nog vlees aan).

Of de grote grazers al dan niet aanwezig horen te zijn in de oostvaardersplassen is overigens weer een tweede vraag.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:33

Verschrikkelijk....

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:35

Daar zit wat in, memory, maar in dit geval vind ik dit niet van toepassing aangezien je niet over wilde dieren en niet over natuurgebied spreekt. Dit is in feite voor deze dieren een stukje weiland met een hek er omheen.
En ja, ik vind het bijvoeren wel nuttig aangezien elk dier aan de beurt komt als je genoeg bijvoert. En anders meerdere hooistapels maken in het gebied, zo komt iedereen aan de beurt.
En tja, dat er meerdere dieren in het voorjaar zijn daar hebben die mensen zelf om gevraagd.
Was dit een kwestie in een natuurgebied, had je mij er niet over gehoord, maar het feit dat dit het niet is maakt het niet goed.
Ik neem aan dat wij dit met onze eigen dieren ook niet doen, en deze dieren zijn nou eenmaal ook eigendom van iemand. Dan moet je er ook de verantwoordelijkheid voor nemen.
En anders die hekken weghalen dan mag je spreken over wilde dieren in een natuurgebied.

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:39

dacht dat er van de winter een man zich had ingezet om te mogen bijvoeren, de dieren stonden te bedelen om voer en men kon ze dus niet echt wild meer noemen, ik kan er even niks van op internet vinden,

eerst mocht het niet maar het was besproken in de politiek en er is daarna toch groenlicht gegeven om bij te voeren.

dan is het wel te laat gebeurt helaas.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:41

tja, in de politiek zijn ze nou eenmaal niet zo snel. Eerst alles even 10x nakijken en daarna mag het wel. Helaas is er dan al een groot aantal dood.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:47

De Oostvaardersplassen zijn volgens de wet een natuurgebied, en die dieren die er lopen zijn daarmee dus ook 'niet-gehouden'. Met het wel al dan niet bestaan van een hek heeft die bepaling weinigt te maken. er wordt gekeken of het een sluitend ecosysteem is en dat is het wel (afgezien van de bepaling dat de dode runderen en paarden zoveel mogelijk moeten worden afgevoerd vanwege besmettelijke dierziekten)

Voeren betekend volgend jaar meer dieren en dat betekent op den duur dat je moet gaan afschieten. Bij afschieten dood je in zo'n geval willekeurig dieren waardoor er geen natuurlijke selectie meer plaats zou vinden op robuustheid. Iets wat wel in stand kan worden gehouden door de dieren hun gang te laten gaan en de individuen die niet goed mee kunnen komen af te schieten (om het lijden zoveel mogelijk te beperken).

Het beperken van het lijden van dieren wordt effectief uitgevoerd door staatsbosbeheer. Er staat blijkbaar voldoende voedsel in het gebied dat de aantallen dieren de afgelopen jaren alleen maar gegroeid is. De draagkracht van het gebied is blijkbaar nog voldoende.

Op vergelijkbare gebieden (eilanden bij engeland of scandinavie bijv) kan soms een streftepercentage ontstaan van zo'n 35 tot 60% als er een strenge winter is geweest. Wat dat betreft blijken de dieren zich dus prima te kunnen redden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 22:55

Citaat:
Het beperken van het lijden van dieren wordt effectief uitgevoerd door staatsbosbeheer

Excuses ze worden blijkbaar 'op tijd' afgeschoten/afgemaakt. Nog een kleine troost.
Ik blijf het hoe dan ook merkwaardig vinden dat men in Nederland denkt in een zo klein gebied op 'natuurlijke' wijze dieren te houden. Vergelijking met Scandinavie / andere landen waar het sterftepercentage dan blijkbaar hoger is vind ik niet van toepassing, we hebben het hier over Nederland.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:02

haffie36

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:05

ik bel de dieren bescherming :D