Landschappelijke inpassing voor Drentse paardenhouderijen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:04

Ik mag hopen dat houten omheiningen NIET horen bij de landschappelijke inpassing, want dat vind ik landschappelijk zeker geen verbetering. Om nog maar niet te spreken over witte plastic omheiningen...

(Gekloofde) palen met BRUIN schrikdraad lijkt me een prima keuze, net als wilgen, elzen of meidoornhagen. Bewustwording lijkt me ook belangrijk, zodat bijvoorbeeld niet nog meer oude houtwallen of solitaire bomen verdwijnen.

Over betalen?? Het is vrijwillig en je kan subsidie krijgen...
De boeren hebben de afgelopen honderden jaren het landschap bijgehouden, nu veel boeren stoppen of te druk zijn op grote bedrijven, is het van belang dat de nieuwe bewoners/bedrijven het landschap gaan onderhouden.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:35

hihi := , wat zal die E 500,- die je (maximaal) aan subsidie kunt krijgen helpen zeg !!

Voor dat geld kunnen wij het weiland nog niet eens omheinen met lint :+
Laat staan boompjes / heggen / struiken planten of een houten omheining .
Was het maar zo....

Het is trouwens niet alleen voor paardenhouderijen maar ook particulieren . ( voor zover ik weet )

Voor de bokkers uit Drenthe hier , het bedrag heb ik gelezen op Rtv Drenthe - Teletekst - .

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:39

Zo even uit mijn hoofd, als ik mij niet vergis is die 500 euro max voor het beheer. Dat wil zeggen, je krijgt 6 jaar na het plaatsen elk jaar geld om je nieuwe landschapselement te onderhouden, en dat is maximaal 500euro per jaar.

Bij het plaatsen van nieuwe Landschapselementen krijg je 95% van de kosten vergoed.

HorseChica

Re: Landschappelijke inpassing voor Drentse paardenhouderijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:48

Oké dat scheelt weer , dus als je bijvoorbeeld hekwerk voor 1000 euro aanschaft en struiken/beplanting voor 750 dan vergoeden zij 95 % van die 1750,- ?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:23

daar komt het inderdaad in grote lijnen op neer.
Wel staat per gebied staat aangegeven welke landschapselementen wel en niet in het subsidiepakket vallen voor die locatie en moeten de landschapselementen aan bepaalde eisen voldoen. Een boomgaard moet bijvoorbeeld wel een bepaalde omvang en aantallen hebben. Een rij knotwilgen moet ook een minimale afmeting hebben met een bepaald aantal wilgen etc. etc.

Anders krijg je mensen die 2 appelbomen in hun wei zetten en subsidie willen voor hun 'boomgaard'.

Maar als je een landschapselement plaatst dat aan de eisen voldoet en is aangewezen is voor subsidie voor die locatie dan krijg je 95% van het bedrag vergoed. Dus je zou dan in jouw voorbeeld ongeveer 1660 vergoed krijgen.
En vervolgens kun je elk jaar max 500 euro, (met een maximum van 6 jaar) vergoed krijgen om het onderhoud aan de landschapselementen tegemoet te komen.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:25

jeej dat is wel wat anders dan dat er op teletekst vermeld stond.... Ik zal dit thuis is even gaan aankaarten :)*
Dankjewel PomPomPom :D