Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xCarolaa

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:12

Ik ben zoiezo al niet van de rensport, toch heeft het ergens wel iets dat het paard gewoon z'n hart eruit rent voor z'n jockey, hardstikke sneu voor het paard !

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:23

xEline schreef:
Nou ik vind toch wel dat paarden in de rensport vaak neer storten! dus ik denk dat dit er toch wel iets mee heb te maken.

Dit komt ook door de vooroordelen die er hier in Nederland heersen.
Kijk er moeten 10 dressuurpaarden dood neervallen en dan wordt het misschien niet meer verzwegen, valt er 1 renpaard neer komt het in het nieuws.
En hier moet je echt rekening mee houden.

ponyrenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:45

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

Als je goed leest staat er dat dit ook in andere sporten zomaar gebeurt. Mensen die nooit wat hebben gehad krijgen soms ook plotseling een hartaanval, dus vind ik het oneerlijk om de rensport daar de schuld van te geven. Denk eerst even na voor je zo'n ongefundeerde opmerking plaatst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:05

xEline schreef:
Nou ik vind toch wel dat paarden in de rensport vaak neer storten! dus ik denk dat dit er toch wel iets mee heb te maken.

Onzin :z
Het gebeurt vaak bij mensen en dieren. Zo is het leven helaas...
Mensen kunnen echter vertellen of ze zich slecht voelen.
Een slagaderlijke bloeding, gescheurde aorta, daar kan je tegen proberen te vechten, maar daar zijn geen garanties voor.
Heeft niets te maken met de sport... Dat is echt grote onzin.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:15

Waarom word het in de dressuur sport dan verzwegen en bij de ren sport niet?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:23

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

hier ben ik het opsoluut niet mee eens.
als die paarden op een baan aan komen zijn ze niet meer te houden.
ze willen maar 1 ding rennen.
een paard wat dit niet wil zal geen topper worden.
helaas heb je er enkeledieren bij die zich eigen letterlijke ferguurlijkdood lopen.
zo geheten dood lopers.
toch houd dit niet in dat het een rot sport is en niet plezierig voor die paarden.
deze dieren zijn geboren om te rennen.
zoals jij paard BV is geboren om te knuffelen.
het zit ze in het bloed en daar is niks verkeerds aan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:24

Janine1990 schreef:
xEline schreef:

Onzin :z
Het gebeurt vaak bij mensen en dieren. Zo is het leven helaas...
Mensen kunnen echter vertellen of ze zich slecht voelen.
Een slagaderlijke bloeding, gescheurde aorta, daar kan je tegen proberen te vechten, maar daar zijn geen garanties voor.
Heeft niets te maken met de sport... Dat is echt grote onzin.

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...

Tja, hoe vaak hoor je niet dat een hardloper dood neervalt tijdens een training. En hardlopen is hartstikke gezond!

Het ligt echt niet aan de rensport, het kan overal gebeuren. Misschien dat het vaker voorkomt in de rensport, maar ik heb geen kijk op die cijfers. Dat zou net zo goed kunnen liggen aan bijvoorbeeld het ras (een grotere kans op hart en vaataandoeningen door een erfelijke predispositie).

En denk een terug aan het trieste bericht van Gribaldi, een tijdje terug? Die was net met pensioen, en werd afgetraind toen hij hiermee te maken kreeg. Dit kan voorkomen in ieder tak van de sport. Je hoort het bij de springsport ook wel vaker. En het is ook meer dan eens voorgekomen dat een dressuurpaard uitgestapt en afgezadeld in de trailer instort.

Ik denk dat deze conclusies worden getrokken omdat men bij voorbaat al wat tegen de rensport heeft, omdat men eigenlijk geen benul heeft van hoe het er echt aan toegaat, en hun oordeel baseren op alle (slecht) nieuwsberichten die in de media verschijnen. Van de andere takken zeggen ze niets omdat ze zelf wéten hoe het eraan toe gaat.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 05-03-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:26

Persoonlijk denk ik dat van alle paardensporten die er zijn, de rensport (let wel, alleen het rennen, niet zoiets barbaars als steeplechase) nog wel de meest eerlijke is.

Een paard hoeft in die sport namelijk alleen maar.... juist, te rennen.

En waar is een paard voor gemaakt? Juist, om te rennen.

Een paard is niet direct gemaakt om 1,40 te springen of om in passage te lopen.

(al heb ik niets tegen spring- en dressuursport, dressuur zelf ook!)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:28

Waarom in vredesnaam alleen maar paardensporten noemen?
Het gebeurt bij alle levende wezens!!! Echter bij grote paarden wordt er ook sectie verricht.....
En inderdaad Abeltje, zo slecht is de rensport absoluut niet... :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:31

xEline schreef:
Waarom word het in de dressuur sport dan verzwegen en bij de ren sport niet?

Waar heb je het over???
Heb je je wel eens verdiept in het scheuren van aorta's en slagaderlijke bloedingen???

guppytoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:37

He he Dit kan bij ieder paard gebeuren. Dit heeft niets met de rensport te maken. Ik heb zelf een oud ren paard gehad. Ik kreeg hem op zijn 7e met een pees bleseure, hij is 33 jaar oud geworden, en heeft het maximalen uit het leven gehaald. Tot zijn 31 jaar heb ik hem gereden en ik heb t/m de laatste rit alle zeilen bij moeten zetten om geen vlieg les te krijgen, omdat hij van mij geen rengalop meer mocht. Het leukste wat er was voor hem was plankgas. Jong of op leeftijd maakte geen verschil voor hem. Helaas is hij aan een basterie overleden, maar zijn hart was super sterk. Dat geluk heb ik wel gehad.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:40

kyrkelover schreef:
xEline schreef:

Dit komt ook door de vooroordelen die er hier in Nederland heersen.
Kijk er moeten 10 dressuurpaarden dood neervallen en dan wordt het misschien niet meer verzwegen, valt er 1 renpaard neer komt het in het nieuws.
En hier moet je echt rekening mee houden.

Wat een onzin dat het in de dressuursport verzwegen wordt :?

Janine: ze heeft het over het bericht van deze dame. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:48

Ja, dat begreep ik wel... Maar ze heeft zich dus ook duidelijk niet verdiept in slagaderlijke bloedingen en gescheurde aortas ;)

Edit: Beide trouwens...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:49

Sowieso hebben ze zich niet echt verdiept want er stond laatst toch echt een vrij beroemt dressuurpaard op de voorpagina met een gescheurde aorta. ;)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:06

Ik vraag het ook niet voor niets aan kyrkelover waarom het bij dressuur paarden word verzwegen omdat ik dat andere ook heb gelezen dat betekent niet dat ik zeg dan het word verzwegen.

En ik heb me er zeker wel op verdiept. en gescheurde aorta komt meestal omdat er in een korte tijd te veel bloed door de aorta stroomt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:11

xEline schreef:
Ik vraag het ook niet voor niets aan kyrkelover waarom het bij dressuur paarden word verzwegen omdat ik dat andere ook heb gelezen dat betekent niet dat ik zeg dan het word verzwegen.

En ik heb me er zeker wel op verdiept. en gescheurde aorta komt meestal omdat er in een korte tijd te veel bloed door de aorta stroomt

Dan zou je weten dat het door een gevoelige plek in het vat komt... Op een gegeven moment heb je dan een doorbraak... Teveel bloed? Mijn god, dan zouden we allemaal op moeten passen als we gaan sporten, of 's ochtends ons verslapen en uit bed schieten...

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:22

ik had nooit gedacht dat dit ooit nog es zou gebeuren...

zo erg |(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:25

kristinaaa97 schreef:

zo erg |(

Het gebeurt vaker hoor :)
Paar weken geleden nog bij Gribaldi en regelmatig bij mensen... :)

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:31

Janine1990 schreef:
kristinaaa97 schreef:

zo erg |(

Het gebeurt vaker hoor :)
Paar weken geleden nog bij Gribaldi en regelmatig bij mensen... :)

echt??

ik let niet zo vaak op rensport enzo maar dat is bes erg... :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:32

kristinaaa97 schreef:
echt??

Gribaldi komt niet uit in de rensport hoor... Dat is nogal een beroemd dressuurpaard en dekhengst...
En ook mensen overkomt het...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:33

Janine1990 schreef:
xEline schreef:

Dan zou je weten dat het door een gevoelige plek in het vat komt... Op een gegeven moment heb je dan een doorbraak... Teveel bloed? Mijn god, dan zouden we allemaal op moeten passen als we gaan sporten, of 's ochtends ons verslapen en uit bed schieten...

Nou in dat geval zal het dus zijn dat het paard zijn hele leven al een hogebloed druk had en dus een verzwakte vaatwand en dus meer kans dat er een aneurysma ontstaat. Is dus meer een combinatie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:38

xEline schreef:
Nou in dat geval zal het dus zijn dat het paard zijn hele leven al een hogebloed druk had en dus een verzwakte vaatwand en dus meer kans dat er een aneurysma ontstaat. Is dus meer een combinatie.

Het is niet per definitie een hoge bloeddruk hoor. De verzwakking kan ook aangeboren zijn.
Wel grappig dat je dit van internet hebt gehaald... :P

http://www.dokter.nl/index.php/Hart-blo ... t-dat.html

Misschien moet je de rest ook even lezen ;)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:44

Dat heb ik ook gedaan, en ik wilde er nog bij zetten dat ik het net tegen kwam op internet. maar we zullen we dus niet achter komen hoe het komt uiteinderlijk zonder een onderzoek bij dat paardje. ( maar daarbij blijf ik de rensport maar niks vinden)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:46

xEline schreef:
Dat heb ik ook gedaan, en ik wilde er nog bij zetten dat ik het net tegen kwam op internet. maar we zullen we dus niet achter komen hoe het komt uiteinderlijk zonder een onderzoek bij dat paardje. ( maar daarbij blijf ik de rensport maar niks vinden)

Nou, er is dus onderzoek gedaan... Staat in de beginpost...
En het heeft heus niets met de sport te maken te hebben. Jammer dat je je niet in de sport verdiept...

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:50

Janine1990 schreef:
kristinaaa97 schreef:
echt??

Gribaldi komt niet uit in de rensport hoor... Dat is nogal een beroemd dressuurpaard en dekhengst...
En ook mensen overkomt het...

ohw.. haha! XD