Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 01:03

tamary schreef:
Chip is makkelijk mee te frauderen, plus dat chippen in een spier (zoals dat in NL gaat) ook risico's met zich meebrengt qua mogelijke functiebeperkingen..

Alane schreef:
Er wordt al meer dan 10 jaar gechipt in NL, denk je niet dat wanneer dit niet waterdicht is men iets anders had bedacht?

ben het niet met Alane eens.. over die chip.
ik ken een paardje die werd gechipt, wat later lag zijn nek open, nog later zat er een compleet gat in zijn nek, onherstelbaar, dierenarts erbij en die constateerde dat de chip in de spier was geprikt, fijn... paardje is in moeten laten slapen, leuk jong diertje was het nog!! ..

verder over het brandmerken heb ik niet echt een mening eigenlijk. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 02:34

Brandmerk moet weg omdat het pijn doet, nou doe dan de chip ook maar meteen weg... Mensen die niet geloven dat een chip pijn doet moeten voor de lol maar eens een implantaatje laten zetten.. :x

En over het betrouwbaarheidsverhaal zullen we maar helemaal niet beginnen. Diefstallen enz worden echt niet sneller opgelost met chips.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 05:35

Mijn paard heeft een uniek eigen brandmerk en een chip. Mocht zijn chip het niet goed doen kunnen we altijd nog naar het plaatje kijken. Geloof niet dat hij getraumatiseerd is doorwat hem is overkomen.

petraaken

Re: Britse paardenorganisatie wil brandmerken laten verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:46

Nou ik heb paarden gehad die gebrandmerkt werden. Ze reageerden nog nooit op het warme ijzer. Dat chippen brengt heel wat meer stress. Eerst scheren, dan chippen en ontsmetten. De eerste merrie die gechipt werd bij ons steigerde en viel achterover (gelukkig zonder erg) ondanks dat het het rustigste dier is van mijn stal ook bij het gewone enten. De anderen hadden een stijve nek na het chippen en de laatste moesten we met 2 zijn zodat de DA kon chippen. Een aan het hoofd en een aan de achterhand en ze in een hoek tegenhouden. Ondanks dat de laaste gechipt werden als veulen gaf dat toch stress. En we waren blij dat de laatste die gechipt werd als veulen nog maar 3 maanden was want ik moet er niet aan denken om deze als volwassen dier te chippen. Geef mij maar een brandmerk stukken veiliger voor de eigenaar en je hoeft er tenminste geen dierenarts bij te halen in België. Daarbij is het ook stukken goedkoper. Chippen hier in België is duur.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:14

Ik vind dat mensen die brandmerken misschien kan tot een bepaalde hoogte maar dan met verdoving van het paard op de plaats waar het brandmerk moet komen. Of een nacose erbij. Dan kost het ook weer geld en heeft ook weer andere risicos.

Ook bij de chip zijn er nog voor en nadelen. En kan problemen geven. En we horen vaak alleen de uitzonderingen van paarden die een reactie geven op een chip of waar de chip niet meer werkt enz. De goed gechipte hoor je nooit iets van en dat zijn er miljoenen inmiddels.

Dan had men tot voor kort nog kunnen kiezen voor DNA registratie is 1x een naaldje voor bloed en is het geregisteerd. Waterdicht zeker niet, gaat bij mensen alleen al vaak genoeg mis dus laat staan bij een paard.

Vroeger had je een paspoort met kenmerken van het paard. Tja makkelijk om te gooien natuurlijk.

Alle identificatiemiddelen hebben voor en na delen en zijn nooit 100% waterdicht te krijgen. Het lukt ons niet eens bij mensen om iets te bedenken dat je het echt bent. En als je wil frauderen lukt het je altijd..bij elk identificatie middel. Bij mens en dier. Dus moet je meer gaan kijken naar eerlijkheid van de mens en dat lukt helemaal nooit.

En je moet kijken naar de verhoudingen van het aantal paarden wat een identifactie heeft en welke type identificatie middel dit is. En hoeveel paarden met dat indentificatie type rondlopen. En welke er problemen door gekregen hebben en welke niet.

Dan kan je pas zeggen wat goed of slecht is voor een dier en hoeveel leed het geeft.

En zo is er van veel meer dingen iets te zeggen en heeft alles een risico bij mens en dier. Net als elke operatie, casteratie enz een risico of probleem met zich mee kan brengen. Kijk naar ons eigen paspoort zeker niet water dicht.

Dus voor je een mening kan geven moet er eerst jaren onderzoek naar dingen zijn gedaan en een totaal beeld wereld wijd gevormd worden wat nu het beste blijkt en lijkt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:47

Bij mijn paardje kon je niets aan hem merken toen hij gechipt werd.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:25

magictwist schreef:
tamary schreef:
Chip is makkelijk mee te frauderen, plus dat chippen in een spier (zoals dat in NL gaat) ook risico's met zich meebrengt qua mogelijke functiebeperkingen..

Alane schreef:
Er wordt al meer dan 10 jaar gechipt in NL, denk je niet dat wanneer dit niet waterdicht is men iets anders had bedacht?

ik ken een paardje die werd gechipt, wat later lag zijn nek open, nog later zat er een compleet gat in zijn nek, onherstelbaar, dierenarts erbij en die constateerde dat de chip in de spier was geprikt, fijn... paardje is in moeten laten slapen, leuk jong diertje was het nog!! ..

Dat het in een spier is geprikt wil niet zeggen dat de chip niet goed werkt, hoe vervelend het ook was dat het paardje het niet heeft overleefd, betekend het niet dat de chip niet waterdicht is. Dat is naar mijn mening de schuld van de DA omdat hij verantwoordelijk is dat de chip goed word geplaatst.
Wat Alane probeerd te zeggen is dat de chip al zo lang word gebruikt dat het waterdicht is dat er niet gefraudeerd mee kan worden, of nauwelijks in elk geval...
en dat met die Magneet vind ik een erg sterk verhaal. Kan iemand mij dat misschien wat ophelderen??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:56

Marie_X_X schreef:
Dat het in een spier is geprikt wil niet zeggen dat de chip niet goed werkt, hoe vervelend het ook was dat het paardje het niet heeft overleefd, betekend het niet dat de chip niet waterdicht is. Dat is naar mijn mening de schuld van de DA omdat hij verantwoordelijk is dat de chip goed word geplaatst.
Wat Alane probeerd te zeggen is dat de chip al zo lang word gebruikt dat het waterdicht is dat er niet gefraudeerd mee kan worden, of nauwelijks in elk geval...
en dat met die Magneet vind ik een erg sterk verhaal. Kan iemand mij dat misschien wat ophelderen??

Als je weet waar je chip zit, hoef je alleen maar een sterke magneet (neem bijvoorbeeld uit je harde schijf) er langs te halen. Zelfde als met videobanden ;)

Laten we het zo stellen: NIETS is waterdicht... :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:47

magictwist schreef:
tamary schreef:

Alane schreef:

En zo ken ik verhalen en zelf gezien over brandmerken... dat iets gaat ontsteken komt niet door de transponder, 10 van de 10 keer menselijk falen...
zo gaan ook aarden dood door een enting, of worden er doodziek van.

Ik heb nu zoveel paardenveulens vooral meegemaakt die gechipt werden en niet 1 die in de stress schoot door het chippen, eerder door de commotie van de mensen erom heen of omdat het dier weinig tot geen contact had gehad met mensen.

Janine1990: dat is een fabel die al jaren wordt verteld, dat zal je lukken met je pinpas/chipknip, zelfde idee iets andere makelaardy (kun je vergelijken als auto versus vliegtuig, hebben beide een motor en toch kan de auto niet vliegen... )

brandmerken is als een ster op een mercedes, een statussymbool tenminste hier NL, hoemeer stempels hoe hoger de status...

Duitsland kun je kiezen tussen brandmerk en transponder, en er worden steeds meer paarden gechipt ipv gebrandmerkt, oa schockemoehle is er geheel vanaf gestapt en al zijn veulens (en dat zijn er best veel op jaarbasis) worden gechipt.

De Friezen worden al jaren gechipt, de fjorden idem.. denk je dat wanneer er heel veel complicaties zouden zijn de stamboeken niet aan de bel hadden getrokken?

I&R dmc transponder is zo waterdicht als de mens er mee omgaat...
brandmerken daar entegen is over te branden, eruit te snijden etc....
DNA is leuk, maar je kunt niet iemand verplichten mee te helpen om te bewijzen dat hij of zij een paard heeft dat niet bij de papieren hoort.... (denk aan het gedoe rond het apard van Albert Zoer, moets een rechter aan te pas komen om DNA vergelijk te kunnen doen)

Daarnaast heb eens 20 Friezen op stal staan, je trekt van 1 haren voor een vergelijk, en voor je het resultaat hebt is het paard verwisseld met een ander, en krijg je nog het verkeerde paard voor je neus....
Transponder daarentegen kun je uitlezen zonder het paard aan te raken en is terplekke te zien met welk nummer je van doen hebt, paspoort erbij en je weet de geschiedenis (ent geschiedenis, meet geschiedenis, ouders en voorouders etc.)

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:10

linky schreef:
Onze Friezen werden vroeger allemaal gebrand, en er is nog nooit eentje getraumatiseerd door geraakt. Het enige waar ze wel eens op reageerden was de rook. Wij waren trots op het brandmerk, netjes F of FS in de hals! Niks mis mee...........
Chip kan per ongeluk kapot gaan, met opzet (o.a. een zware magneet erbij houden) en tijdens controle bij export zijn er legio niet meer te vinden of zitten op rare plekken zoals oksel, heup. Er wordt wel meer aan verdiend uiteraard............. :+

Helemaal mee eens! In Duitsland schijnt het er ook door te zijn, niet meer brandmerken maar chippen. Ik ben benieuwd wanneer ze hun verstand weer terug gaan krijgen.
Bij veulens heb ik ook nooit wat gemerkt van stress in Holstein, bij chippen des meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:16

Adriana tot op heden mag je nog kiezen, tenminste: buurman's veulen wordt gebrandmerkt...

Alsje veulens op een keuring hebt lopen zijn ze al zo onder de indruk van hetgeen er gebeurd om hen heen, dit itt chippen wat thuis gebeurd in een bekende omgeving, en hier ook nog nooit stress meegemaakt...

Mijn paarden staan ook keurig stil als ze geent worden, maar zie ook paarden die compleet over de zeik gaan als de DA komt... op 1 na, 1 pony flipte compleet als de DA nog maar op het erf stond.... die hebben we dan ook altijd zelf geent... en dat ging prima.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:29

Dat schockemuhle zijn veulens chipt heeft denk ik meer met klantenbinding te maken dan dat hij voorstander is van het chippen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:29

Ik geloof best dat er uitzonderingen zijn aan beide kanten, maar tot nu toe heb ik echt meer stress gezien bij veulens/paarden die gechipt worden dan bij het brandmerken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:32

Adriana schreef:
Ik geloof best dat er uitzonderingen zijn aan beide kanten, maar tot nu toe heb ik echt meer stress gezien bij veulens/paarden die gechipt worden dan bij het brandmerken.

ik ervaar dat ook zo Adriana. Ik heb er maar 2 gehad die niet echt gestresst waren bij het chippen en de laatste flipte haast ondanks dat het bij ons thuis was. Brandmerken gaat een stuk sneller.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:43

Adriana schreef:
Helemaal mee eens! In Duitsland schijnt het er ook door te zijn, niet meer brandmerken maar chippen. Ik ben benieuwd wanneer ze hun verstand weer terug gaan krijgen.
.

gevonden, brandmerken mag echter nog steeds maar daarnaast moet het paard ook een transponder krijgen.

Letop onderstaand is van toepassing op Duitsland, nederlandse regels vind je hier:
http://www.nl-paardenpaspoort.nl

bron:[url=http://www.pferdezüchten.de/zuchtdaten/44-daten/133-wird-pflicht-transponder-zusaaetzlich-zum-brandzeichen.html]naast brandmerk ook transponder[/url] zij verwjzen weer naar FN actuell

Citaat:
Wordt verplicht: Transponder naast brandmerk

Het klassieke brandmerk op de bil van het paard heeft uitgediend. In een burocratische act heeft de regering besloten dat naast het brandmerk nu ook een transponder geimplanteerd moet worden. een paard met transponder maar zonder brandmerk is ook toegestaan. De extra kosten en moeite voor de fokkers en stmboekverenigingen zijn het gevolg, daarnaast zijn er geen inhoudelijke regels binnen de EU Dat alls onder het mom van de regels die gelden voor I&R (moet de nederlandse benaming er even bij zoeken).

Alle paardachtigen geboren na 1 juli 2009 moeten voorzien zijn van een transponder. De fokverengiingen en de Duitse bond hebben zich daarvoor de laatste maanden intensief ingezet om het brandmerk als enige kenteken te mogen behouden.

Nieuw is ook dat iedere paardenhouder zijn vierbener, ook die, die nergens geregistreerd staan, een paardenpasporot moet hebben, . Om een paardenpasporot te krijgen bij je paard moet het paard een transponder hebben.

Eerder was een paardenpaspoort alleen dan verlicht wanneer een paard vervoerd werd, verplaatst moest worden. In de wet staat nu:"Met de aanvraag voor en paardenpaspoort moet de hoeder zijn registratienummer [...] en de eigenaar te vermelden." Dat betekend dat het paardenpaspoort alleen dan uitgegeven wordtals zowel houder als eigenaar vermeld worden.

ps: heb alleen het belangrijkste eruit gehaald, het berixht heeft het verder erover hoe de stamboekverenigingen en de FN zich hebben ingezet, en over het mogelijke verlies van fokkers en de burocratische rompslomp rond het gebruik en de registratie van een transponder en dat er eigenlijk een stuk regeringsverantwoordeing neergelegd wordt bij de stamboekverenigingen en de FN omdat zij moeten registreren wie de houders en de eigenaren zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:47

petraaken schreef:
Dat schockemuhle zijn veulens chipt heeft denk ik meer met klantenbinding te maken dan dat hij voorstander is van het chippen.

Waarom heeft dat met klantenbinding te maken?
in eerste instantie fokt hij voor zichzelf, alsdus een reportage, wat hij niet zelf aanhoud wordt verkocht sommigen via de achterdeur, incidenteel kom ik er wel eens eentje tegen in NL, anderen via veilingen.

Juist de duitsers vinden een brandmerk helemaal geweldig, mensen hier in de omgeving vonden het maar raar dat wij paarden hadden zonder stamboom.... en toen we verteld hebben dat ze wel papieren hadden was het mooi dom dat dat aan de buitenkant niet te zien was :D

Ik heb momenteel 2 duitsers, eentje met brandmerk en transponder, de andere met brandmerk en die krijgt nog een transponder.
En bij beide is het brandmerk momenteel heel slecht af te lezen, helemaal als je niet weet wat er staat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:50

petraaken schreef:
Adriana schreef:

ik ervaar dat ook zo Adriana. Ik heb er maar 2 gehad die niet echt gestresst waren bij het chippen en de laatste flipte haast ondanks dat het bij ons thuis was. Brandmerken gaat een stuk sneller.

Juist omdat het thuis gebeurd, kan een paard eerder flippen...
wat denk je dat zo'n merriekeuring voor een impact heeft op een veulen?
Als die dan gebrand wordt krijgen ze vaak helemaal niet mee....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:40

Mijn oude arabier had een brandmerk bestaande uit 4 cijfers op zijn rug. (2 voor geboorte jaar, 2 er onder voor veulen nummer) Voor hem een zeer onprettige plek. Het schuurde altijd kapot met een gewoon dekje. Moest altijd een dikke bont dekje gebruiken hoe warm het ook was.
Dus brandmerken op de rug, nee. In de hals of op de bil, waarom niet. Bij het chippen moest hij een praam op, hij werd gechipt op een keuring en leverde erg veel stress op. Van hem is toen ook DNA getrokken plus dat zijn haar kruintjes ingetekend zijn in zijn paspoort.
Hij was dus: gebrandmerkt
geschetst zowel aftekeningen als kruintjes
gechipt
DNA geregistreerd

Mijn huidige 2 pony's zijn gechipt en DAN geregistreerd. (Dat laatste moest voor registratie EASP stamboek) Op vraag of ze ook geschetst konden worden, werd *nee* geantwoord. Geen schets van aftekeningen en kruintjes. Was niet nodig, de chip was voldoende. Ik zelf heb, om bovenstaande redenen, geen vertrouwen alleen in chippen. Ik mag niet zelf de schets invullen, die zit dus voor jandoedel in het paspoort. Een eigen brandmerk heb ik ook niet, vind dat ook niet verstandig. Veel paarden wisselen vaak van eigenaar, dat word een puinhoop. Veel brandmerken geven alleen aan bij welk stamboek het paard is opgenomen, niet van wie het paard is zoals in amerika.
Ik vind het vreemd dat de kruintjes vaak niet geschetst worden terwijl dit de "vinger afdruk" van het paard is. Er is hierin geen paard gelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:54

Bij export wordt de schets wel ingetekend, bij 1 van mijn paarden is hij met rood ingetekend.
De anderen niet.
Als ik een paard koop, laat ik altijd het chipnummer uitlezen en vergelijk dat met hetgeen er in het paspoort staat.

Het schetsen van paarden is in het verleden niet als afdoende gebleken.
Als je het paspoort kwijt raakt, is het ondoendelojk te achterhalen welk paspoort er voor dat paard is uitgegeven.
Idem met het brandmerk... kleur, nummer etc moeten overeenkomen om het paard terug te vinden in de boeken, heb je dan friezen heb je wederom een probleem...
Schimmels idem... vosgeboren en met 5 jaar spierwit...
een rbandmerk is over te branden en vaak in de winter niet af te lezen.
een transpondernummer wijzigd nooit

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:14

Ik ken verscheidene paarden die met 2 of meer chips in de nek rond lopen, dus is ook uitvogelen welke de juiste is. Ik blijf toch meer bij het schetsen van aftekeningen (ook bij schimmels zijn aftekeningen te zien bij nat maken, als ze bij de geboorte tenminste aftekeningen hebben) en kruintjes, dan de schets blad plasticiveren. Kan er ook niet bij getekend worden. Volgens mij worden ook alleen maar paarden gebrandmerkt als deze ras zuiver zijn en in een stamboek geregistreerd zijn. Overige paarden komen niet eens voor een brandmerk in aanmerking.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:35

aikon schreef:
Ik ken verscheidene paarden die met 2 of meer chips in de nek rond lopen, dus is ook uitvogelen welke de juiste is. Ik blijf toch meer bij het schetsen van aftekeningen (ook bij schimmels zijn aftekeningen te zien bij nat maken, als ze bij de geboorte tenminste aftekeningen hebben) en kruintjes, dan de schets blad plasticiveren. Kan er ook niet bij getekend worden. Volgens mij worden ook alleen maar paarden gebrandmerkt als deze ras zuiver zijn en in een stamboek geregistreerd zijn. Overige paarden komen niet eens voor een brandmerk in aanmerking.

Ook met meerder transponders is uit te vissen welke het origineel is.... en vaker te wijten aan een ondeskundige chipper dan aan de transponders zelf.
De I&R regeling moet het simpel houden om apard en paspoort te koppelen en zo de identeit te achterhalen van het paard en de geschiedenis ervan. en moet ten aller tijde gekoppeld en terug gekoppeld kunnen worden, ook als het paspoort zoek raakt, verloren/brand of diefstal van documenten.
Hoe wil je dan een duplicaat terug krijgen als je eerst een schetser moet laten komen om de kruinen opnieuw te tekenen en vervolgens de gehele database moet doorpluizen tot een match?

Nu geef je het transponder nummer in, je weet dan gelijk waar geregistreerd, en kunt de PUI benaderen voor gegevens.
Heeft het dier meerdere transponders, dan zal altijd 1 als eerste geregistreerd zijn...

vwb kleuren, voor de transponder ingevoerd werd, was er al een paspoort waar de utierlijke kenmerken werden vermeld, aftekeningen en kleur... maar hoe hoog of groot is een witvoetje?
en hoe lang is een druipkol... hoe bruin is bruin en hoe bont is bont?
Dit bleef problemen geven, de ene schetser vind iets een sok, de ander enen sokje... idem voor een DA die een identiteits controle moet doorvoeren voor bijv. een keuring. Een schimmel die niet wit wordt... lichte vos, donkere vos, licht bruin donker bruin, wel of geen kopersnoet.
Was en is niet waterdicht... idem voor brandmerken... stuitte op problemen bij oa paarden die uiterlijk zeer op elkaar lijken, haflingers, fjorden maar ook friezen... tatoo in lip of tong... vervaagd of werd uitgesneden... brandmerken werden overgebrand, of niet vermeld en bleven en blijven soms jaren onzichtbaar...
Zo momenteel ook bij 1 van mijn paarden, als je niet weet dat er een brandmerk zit, valt het geheel niet op......

een kruin iets meer naar links of rechts ingetekend of uitgelezen geeft een ander beeld, en hoe weet je of het paspoort dat je voor je hebt origineel is? of bij dat paard hoort als er geen andere kenmerken zijn?

Ook paarden die niet raszuiver zijn krijgen/kregen brandmerken... neem het KWPN, dat is geen ras maar een verzameling en kruisingen van paaden, zoveel raszuivere paarden zijn er niet meer.
Kijk de afstammingen maar na... invoer engels, arabisch volbloed, holsteins X westfaals.
De meesten zijn fokverenigingen, waar fokkers zich aangesloten hebben en de paarden geregistreerd worden.
Zo kan het dus zijn en gebeuren dat je een paard tegenkomt met een brandmerk maar wiens ouders niet bekend zijn.

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:43

Ik ken mensen waar ooit een paardje van uit de wei is gestolen. Een tijdje later bleek dat ze het paard misschien hadden gevonden. Ze gingen controleren op de chip, maar die was er op een of andere manier blijkbaar uitgegaan. Wat waren de eigenaren van het paard blij dat ze via het brandmerk toch konden bewijzen dat hij van hun was :D Verder heb ik nog nooit een paard tekenen vertonen dat hij pijn had bij het brandmerken. Een paard heeft immers een dikke huid, het is zo gebeurd en het is ietwat te vergelijken met een prikje of het weg laten stippen van een wratje. Voor de paarden is de rook en de stok meestal spannender dan het brandmerken zelf.

En als we toch aandacht aan paardenwelzijn gaan besteden, doe liever eerst het couperen van de staart afschaffen ;)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 17:27

Een chip kan je net als: je gsm, je pc, je pinpas, je paspoort etc onklaar maken door een magneet. Dit is omdat deze dingen een lichte magnetische straling hebben. Ga er met een magneet langs en het vernietigd zichzelf. Geloof me, ik heb er nog les over gehad en mocht het zelf uittesten :)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:49

http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Nee hoor, zal een paard echt niet voelen..
Jij vindt littekenweefsel toch ook niet fijn, waarom een paard dan wel?
Waarom mag een paard wel een giga litteken? Je kan mij echt niet vertellen
dat zo een paard niets voelt van een ijzer dat 100 graden boven nul zit (minimaal).

Natuurlijk is een chip ook niet fijn, maar chippen werkt op dezelfde wijze als inenten.
Alleen dan word er een stukje haar weggeschoren, waar het paard niets van voelt.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:52

Ik kan aan honderden foto's bewijzen dat mijn paard van mij is, en als je je paard een beetje goed kent, ken je al zijn kruinen en dingen.
Zo ken ik mijn paard zijn hele lichaam uit mijn hoofd haha ;)