Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatch

Re: Boete geëist voor dodelijk ongeval met stapmolen op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:23

snap het ook niet helemaal, hoe het zit met die orgaandonatie! apart verhaal zeg!

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:30

Het is heel erg wat er met het kindje is gebeurd, maar om dan de manegehouder de schuld te geven vind ik wel erg ver gaan. Natuurlijk had hij een excuus kunnen maken, dit is echter niet gebeurd, moet je dan als wraak er een zaak van maken? Onze ervaring is dat veel ouders te makkelijk hun kinderen laten gaan, controle is er nauwelijks. En dan wel het hardste roepen als er wat mis gaat, dat gaat er bij mij niet in. Het lijkt er wel op dat de kinderen zichzelf moeten opvoeden.

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:34

wat verschrikkelijk |(

glukkig hebben wij op de manege geen stapmolen

je ziet er komen ongelukken vann

xx

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:35

Volgens mij word er hier ook niet goed gelezen. Ik snap namelijk van de ouders heel erg goed dat ze graag een excuus van de manegehouder willen. Want het is ook fijn om te weten als 'slachtoffer' dat de 'dader' er ook mee zit en ook (ik zet hier 'ook' neer, omdat de ouders waarschijnlijk zelf ook een schuldgevoel hebben omdat ze niet goed opgelet hebben) schuldgevoel heeft aan het ongeluk. Als 'slachtoffer' is dit fijn om te weten en helpt dit vaak bij het verwerkingsproces.
Dit is niet gedaan, dit zegt in iedergeval de vader van het jongetje. Dan snap ik best dat je een zaak aanspant, omdat je hierin dan toch je 'gelijk' of iets dergelijks krijgt. Weet niet goed hoe je het moet noemen.

Verder over de orgaandonaties, als er alleen toestemming gegeven is voor het hartje, dan had alleen het hartje eruit gehaald mogen worden. Heel simpel. Fijn dat er waarschijnlijk ook andere kinderen mee gered zijn, maar dat was niet de afspraak. Is gewoon hetzelfde als dat iemand op zijn of haar codicil heeft ingevuld van geen donor, en ze halen een stuk huid/het hart/de nieren eruit.

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:41

Hannah_Menno schreef:
Airborn schreef:
Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

Dan nóg snap ik het probleem niet.. (Maar dat zal wel iets persoonlijks zijn)
Er is aangegeven dat het hart gebruikt mag worden, waarom dan niet de rest van de organen? := Zouden ze nog veel andere mensen 't leven mee redden. Klinkt cru maar 't kind heeft het niet meer nodig.

Wat heeft het dan nog voor nut dat je überhaupt een keuze mag maken in welke organen je wel of niet laat doneren? Dus als jij donor bent en je wil bijvoorbeeld alleen je nieren af staan, ach ze is toch al dood dus haal alles er maar uit..? Zo werkt dat hier in NL volgens mij niet..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:42

Zij willen van die man een excuus.... Een excuus bied je aan als je iets verkeerd gedaan hebt.
Die manege eigenaar heeft in zijn/mijn ogen niks verkeerd gedaan, je kunt tenslotte niet alles afplakken. Een excuus is in mijn ogen dan schuld bekennen voor iets wat je niet hebt gedaan.

Wat mij betreft zoeken die ouders gewoon iemand om de schuld te geven. Want het is veel moeilijker om te leven met het feit dat het gewoon komt omdat je zelf je kind uit het oog verloren bent.

Erg vervelend voor beide partijen is het zowiezo al.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:53

Waarom de manegehouder niet de schuld geven?
Mensen zijn zo makkelijk tegenwoordig... Ze hebben geen idee wie ze waarvoor aansprakelijk kunnen stellen :z
Ik geef de vader geen ongelijk!

Als jullie buurkindje van 5 jaar gewond raakt door iets op jullie eigen terrein. Dan voel je je toch ook lullig? Dan geef je daar toch ook een reactie op? Dan ga je niet je mond houden en denken: Zie maar hoe het loopt... Het is niet mijn kind...

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:57

Ik snap niet zo goed hoe het stuk over de orgaandonatie relevant is voor het ongeluk met de stapmolen. Meer een beetje van 'O ja, en dit is ook niet goed gegaan'. Ik kan het niet zo goed in deze context plaatsen.

Verder is het natuurlijk verschrikkelijk dat dit heeft kunnen gebeuren. Als ik het verhaal lees, ga ik uit van een ongeluk. Als er een ongeluk gebeurt, is dat voor de eigenaar van 'het object' dat het ongeluk veroorzaakt, ook schokkend. Die zou kunnen (en moeten) laten weten hoe erg hij het vindt, maar excuses.. Ik weet het niet. Excuses dat er een stapmolen aanwezig was (op een bedrijf met paarden)? Excuses dat niemand het kind op tijd heeft gewaarschuwd of heeft tegen gehouden? Het kind komt er niet mee terug. Een kind van 6 hoort niet zonder toezicht in/bij een stapmolen te zijn. Of los op een manege rond te scharrelen. Ik snap wel dat de ouders een reactie en een uiting van medeleven willen, maar ik snap ook dat excuses gezien kunnen worden als een schuldbekentenis.

Maar goed, het is makkelijk om te wijzen naar anderen en te zeggen wat wel en niet hoort. Dit had voorkomen kunnen worden als de stapmolen niet bereikbaar/toegankelijk was geweest en/of iemand (wie dan ook, ouders, manegehouder/rondlopende mensen) het kind bij het apparaat hadden kunnen weghouden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:58

Janine1990 schreef:
Mensen zijn zo makkelijk tegenwoordig... Ze hebben geen idee wie ze waarvoor aansprakelijk kunnen stellen :z

Als jullie buurkindje van 5 jaar gewond raakt door iets op jullie eigen terrein. Dan voel je je toch ook banketstaaf? Dan geef je daar toch ook een reactie op? Dan ga je niet je mond houden en denken: Zie maar hoe het loopt... Het is niet mijn kind...

Klinkt misschien qru, maar een kind van 5 heeft niks op mijn terrein te zoeken. En dat kind waarschijnlijk ook niet in een stapmolen...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:59

arlette1234 schreef:
wat verschrikkelijk |(

glukkig hebben wij op de manege geen stapmolen

je ziet er komen ongelukken vann

xx

Nou, er zijn wel meer dingen die fatale ongelukken veroorzaken op een paardenbedrijf hoor!

Maar ik ben het eens met Maras.
Ik zeg: Gecondoleerd ( alsnog) en ik hoop dat ze dit ooit een plekje kunnen geven. Met of zonder excuus van de manegehouder.
in mij ogen heeft het niets met het excuus van de manegehouder te maken of iemand iets wel of niet kan verwerken. Dat is iets waar je zelf voor kiest, maar dat is een andere discussie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:01

Daantje1981 schreef:
Janine1990 schreef:

Als jullie buurkindje van 5 jaar gewond raakt door iets op jullie eigen terrein. Dan voel je je toch ook banketstaaf? Dan geef je daar toch ook een reactie op? Dan ga je niet je mond houden en denken: Zie maar hoe het loopt... Het is niet mijn kind...

Klinkt misschien qru, maar een kind van 5 heeft niks op mijn terrein te zoeken. En dat kind waarschijnlijk ook niet in een stapmolen...

Dan vrees ik dat je beter naar een ander land kunt verhuizen. Zo is de Nederlandse wet nu eenmaal....
Ik kan op deze situatie geen enkele risico-aansprakelijkheid voor de ouder bedenken...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:21

Ik snap die manegehouder heel goed dat hij geen excuus aanbiedt, hij heeft immers niks fout gedaan.
De ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind en daarmee klaar.
Ze kunnen de 'schuld' niet bij een ander neerleggen (al zouden ze heel graag willen...)
Dat orgaandonatie verhaal is ronduit vaag en ik geloof het ook nog niet zo 1,2,3 gezien de vreemde redenatie wijze van de ouders :n

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:27

manie schreef:
Ik snap die manegehouder heel goed dat hij geen excuus aanbiedt, hij heeft immers niks fout gedaan.
De ouders zijn verantwoordelijk voor hun kind en daarmee klaar.
Ze kunnen de 'schuld' niet bij een ander neerleggen (al zouden ze heel graag willen...)
Dat orgaandonatie verhaal is ronduit vaag en ik geloof het ook nog niet zo 1,2,3 gezien de vreemde redenatie wijze van de ouders :n

Hmmmm okee... nog maar weer een keer deze zelfde schulddiscussie. Lijkt geen einde aan te komen :Y) Alleen is het nu extra vaag door het donorgedoe.

Over excuses. Ook al kun je er niets aan doen, dan nog zou het eigenlijk je eerste reaktie moeten zijn.

Als ik in de bak aan het rijden ben en een hond (of kind) rent onder de hoeven van Abel, dan zou ik ook afstappen onder het roepen van sorry sorry! Ik had hem niet gezien! En dat de ouders dan vervolgens zouden (moeten) zeggen: meid, wij hadden beter op moeten letten, dat staat buiten de eerste excuusreaktie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:34

shera schreef:
Een kind van die leeftijd hou je als ouders niet altijd meer in de gaten hoor. Mijn eigen dochter is vorig jaar ook op de manege van het stro gevallen. Stom stommer stomst, maar zoiets gebeurt. Kinderen zijn onberekenbaar.
Maar goed, die discussie is destijds uigebreid gevoerd

Maar het is lijkt me niet de taak van de manegehouder het kind in het oog te houden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:36

Janine1990 schreef:
Dan vrees ik dat je beter naar een ander land kunt verhuizen. Zo is de Nederlandse wet nu eenmaal....
Ik kan op deze situatie geen enkele risico-aansprakelijkheid voor de ouder bedenken...

Dus de manegehouder moet het kind van een ander in de gaten houden?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:37

Wij hebben ook een stapmolen. Als daar een kind in komt en daardoor komt te overlijden zou ik de ouders uiteraard laten weten dat ik het vreselijk vind, maar ik zou echt mijn excuses niet aanbieden. Waarom zou ik? Ik heb toch niets verkeerd gedaan?
Zelfde geldt hier voor de manege vind ik.

Neemt natuurlijk niet weg dat het heel tragisch is en dat ik de ouders heel veel sterkte wens met het verlies van hun kind.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:39

Horseware schreef:
Wij hebben ook een stapmolen. Als daar een kind in komt en daardoor komt te overlijden zou ik de ouders uiteraard laten weten dat ik het vreselijk vind, maar ik zou echt mijn excuses niet aanbieden. Waarom zou ik? Ik heb toch niets verkeerd gedaan?
Zelfde geldt hier voor de manege vind ik.

Neemt natuurlijk niet weg dat het heel tragisch is en dat ik de ouders heel veel sterkte wens met het verlies van hun kind.

Een excuus is misschien wel breder bedoelt dan sorry?
Als in: Het spijt me verschrikkelijk voor u dat dit gebeurd is...
Ja, dat lijkt me ook een redelijk excuus, daarmee laat je weten dat je het verschrikkelijk vindt, maar geef je jezelf niet meteen als schuldige aan.
Helaas voor de manegehouder is hij waarschijnlijk wel risico-aansprakelijk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:39

Adil18 schreef:
Janine1990 schreef:

Dus de manegehouder moet het kind van een ander in de gaten houden?

Nee, dat heet risico-aansprakelijkheid...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:50

Als ik het verhaal zo lees inclusief de andere denk ik bij me eigen echt van die ouders willen nu alleen nog maar geld trekken.
Omdat deze zaak niet echt standaard is kunnen ze het proberen. Maar om nou te zeggen wij willen geld omdat er geen excuus is geweest vind ik zelf een beetje raar eigenlijk.

Het is natuurlijk vreselijk voor ouders en staleigenaar maar om er nu zoveel tijd later zo een drama van te maken vind ik een beetje raar het is al erg zat dat je kind er niet meer is dus sluit het af. Waarom nou de hele tijd geld blijven eisen?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:50

Hannah_Menno schreef:
Airborn schreef:
Hannah_menno, het gaat er daarom om dat er niet is overlegt over het doneren van de extra organen. Tis wel een deel van je kind wat eruit word gehaalt.

Dan nóg snap ik het probleem niet.. (Maar dat zal wel iets persoonlijks zijn)
Er is aangegeven dat het hart gebruikt mag worden, waarom dan niet de rest van de organen? := Zouden ze nog veel andere mensen 't leven mee redden. Klinkt cru maar 't kind heeft het niet meer nodig.

Klopt dat heb ik ook. Als ze je toch openmaken als je dood bent waarom dan niet alles. je kan dan meerdere mensen redden.

Ik heb de resultaten van de donor wel gezien heb toch 4 mensen om mij heen die veel te jong dood zouden gaan zonder dit. Laat ik maar niet vertellen hoe lang het getuurd heeft terwijl er zoveel mensen iedere dag sterven.

Als je wat wil doen doe dit:
http://www.2miljoenhandtekeningen.nl/

Als je dit kind iedere dag op straat ziet spelen met je eigen gezonde kinderen ga je wel nadenken.
http://www.2miljoenhandtekeningen.nl/wa ... rd-1/tiba/

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:54

Munnie schreef:
Als ik het verhaal zo lees inclusief de andere denk ik bij me eigen echt van die ouders willen nu alleen nog maar geld trekken.
Omdat deze zaak niet echt standaard is kunnen ze het proberen. Maar om nou te zeggen wij willen geld omdat er geen excuus is geweest vind ik zelf een beetje raar eigenlijk.

Het is natuurlijk vreselijk voor ouders en staleigenaar maar om er nu zoveel tijd later zo een drama van te maken vind ik een beetje raar het is al erg zat dat je kind er niet meer is dus sluit het af. Waarom nou de hele tijd geld blijven eisen?

Je bent je kind kwijt, die krijg je nooit meer terug... Ik geef die ouders groot gelijk...
In Amerika kan je al geld trekken omdat je overgewicht hebt... :Y)
In Nederland kan je bijna al je boetes laten kwijtschelden, wanneer je een mooie brief stuurt. Kwestie van een beetje kennis van zaken...

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:58

Janine1990 schreef:
Munnie schreef:

Je bent je kind kwijt, die krijg je nooit meer terug... Ik geef die ouders groot gelijk...
In Amerika kan je al geld trekken omdat je overgewicht hebt... :Y)
In Nederland kan je bijna al je boetes laten kwijtschelden, wanneer je een mooie brief stuurt. Kwestie van een beetje kennis van zaken...

Ja maar dat is toch echt een piep reden om te zeggen ja hij zei geen sorry dus ik wil geld...
Neem aan dat de staleigenaar dit niet heeft gewild en hij er ook echt wel mee heeft gezeten. Dus laat die man ook met rust ondertussen en zet je eroverheen.
Vind het een beetje geld trekken over de rug van je overleden zoontje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:59

Destijds al gezegt: Kind heeft niks ook maar in de buurt van die stapmolen te zoeken. Heel erg voor de ouders, maar manegehouder aansprakelijk stellen (kreeg in eerste instantie dood door schuld ten laste gelegd) vind ik ronduit belachelijk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:04

Munnie schreef:
Ja maar dat is toch echt een piep reden om te zeggen ja hij zei geen sorry dus ik wil geld...
Neem aan dat de staleigenaar dit niet heeft gewild en hij er ook echt wel mee heeft gezeten. Dus laat die man ook met rust ondertussen en zet je eroverheen.
Vind het een beetje geld trekken over de rug van je overleden zoontje.

De boete is ge-eist door justitie, en komt dus niet terecht bij de ouders.
Je weet toch wel hoe dat in Nederland gaat? Je geeft iets aan en pas na 2 jaar (op z'n vroegst!) komt dit voor het gerecht...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:07

Fijn om zoiets ook te kunnen verwerken maar niet heus!Zowel ouders als staleigenaar worden nu nog geconfronteerd omdat de wet in Nederland niet sneller werkt!Triest.