Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Re: Kamervragen aan Verburg over o.a. hyperflexie en couperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:12

Poespas in de springsport leeft lang zo erg nog niet, als de rollkur... Ik vermoed dat de springsport nog wel gaat volgen... :j

Is het gevaar van op 4 jarige leeftijd al op een keuring niet dat de lat weer hoger gelegd gaat worden, en dat men er nog eerder mee bezig gaat? Kan me er iets bij voorstellen namelijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:20

Ja dat gevaar is er zeker,daarom zei ik ookal..minimaal vanaf 4 jaar.Maar goed dan komen er mischien wel weer andere problemen inderdaad.Zo makkelijk is het niet,er moet eerst een mentaliteitsverandering komen wat dat betreft.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:23

MarcelDufour schreef:
oliebol!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!

Is dat zo?! Weet niet beter dat het hyperflexie of rollkur wordt genoemd wanneer je met veel druk ( agressie) je paard naar beneden werkt, en hem zo dwingt om in de krul te lopen. Daarnaast is valt volgens mij het extreme inbuigen wat je sommige ( helaas prof..) ruiters ziet doen ook onder de hyperflexie.
LDR staat voor laag diep en rond, wat alleen zo genoemd wordt als dit op een ontspannen manier gebeurt. Het paard geeft dus na, en wordt hierbij gestimuleerd om laag te lopen om zo de rugspieren te gebruiken. Zelf ben ik een groot voorstander van lang en laag losrijden, waarbij ik het paard steeds wat dieper probeer te krijgen, vragend en niet dwingend! Ik vind dat veel paarden hier voordeel van hebben, en zo op een ontspannen manier steeds wat meer opgepakt worden, in plaats van gelijk in de krul getrokken te worden.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:24

Elisa2 schreef:
Het is wel goed dat er aandacht voor is,we kunnen wel allemaal boos reageren maar dat schiet niet op.Aandacht voor welzijn is belangrijk!

Hyperflexie is trouwens iets anders dan rollkur,rollkur is met de kin op de borst rondrijden en hyperflexie is met de kin op de borst en dan links en rechts trekken om ze los te krijgen.En dat laatste is nu al net verboden bij de Fei.

haha ja dat bedoelde ik dus! Ik moet beter lezen de volgende keer :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:53

madelein schreef:
MarcelDufour schreef:
oliebol!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!

Is dat zo?! Weet niet beter dat het hyperflexie of rollkur wordt genoemd wanneer je met veel druk ( agressie) je paard naar beneden werkt, en hem zo dwingt om in de krul te lopen. Daarnaast is valt volgens mij het extreme inbuigen wat je sommige ( helaas prof..) ruiters ziet doen ook onder de hyperflexie.
LDR staat voor laag diep en rond, wat alleen zo genoemd wordt als dit op een ontspannen manier gebeurt. Het paard geeft dus na, en wordt hierbij gestimuleerd om laag te lopen om zo de rugspieren te gebruiken. Zelf ben ik een groot voorstander van lang en laag losrijden, waarbij ik het paard steeds wat dieper probeer te krijgen, vragend en niet dwingend! Ik vind dat veel paarden hier voordeel van hebben, en zo op een ontspannen manier steeds wat meer opgepakt worden, in plaats van gelijk in de krul getrokken te worden.

Zoals jij het beschrijft, zo is het goed. Maar dat is niet wat ze doen in de top.
Dit is wat ze doen in de top;
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
En dat is toch iets anders. En nu hyperflexie en rollkur verboden is, noemen ze dit gewoon LDR!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:56

MarcelDufour schreef:
Shit!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!

Haha, als de PvdD maar niet met een campagne komt zoals de PvdA in Delfzijl _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:58

Elisa2 schreef:
Het is wel goed dat er aandacht voor is,we kunnen wel allemaal boos reageren maar dat schiet niet op.Aandacht voor welzijn is belangrijk!

Hyperflexie is trouwens iets anders dan rollkur,rollkur is met de kin op de borst rondrijden en hyperflexie is met de kin op de borst en dan links en rechts trekken om ze los te krijgen.En dat laatste is nu al net verboden bij de Fei.

Nee hoor...het is allebei verboden. Zowel rollkur als hyperflexie.
Kan je lezen op de site van de FEI http://www.fei.org/disciplines/dressage/press-releases/fei-round-table-conference-resolves-rollkur-controversy

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:59

Maar LDR is ook relatief... Of zijn er inmiddels al duidelijke richtlijnen?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:00

hoe triest...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:24

MarcelDufour schreef:
Zoals jij het beschrijft, zo is het goed. Maar dat is niet wat ze doen in de top.
Dit is wat ze doen in de top;

En dat is toch iets anders. En nu hyperflexie en rollkur verboden is, noemen ze dit gewoon LDR!

Klopt, dat had ik ook geschreven, dat dit vooral onder de prof normaal schijnt te zijn... Bizar trouwens dat deze zogenaamde professionals nu aangrijpen op de LDR...
Blijf het belachelijk vinden dat hier uberhaupt een discussie over moet ontstaan, het is toch duidelijk dat deze manier van rijden zeer dieronvriendelijk is?!
Inderdaad zijn zowel de rollkur als de hyperflexie verboden. Er is trouwens erg veel over te lezen in de laatste paar hoefslagen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:25

Janine1990 schreef:
Maar LDR is ook relatief... Of zijn er inmiddels al duidelijke richtlijnen?

volgens mij geen officiele richtlijn. Wel is het pas LDR als dit zonder harde hand gebeurt, dus RIJDEN naar onstpanning, aanleuning en diepte ( ofwel rek in de nek en rug) en niet TREKKEN!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:37

Misschien moeten hier: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6134 ... tml?p=37,2
eens kamervragen over gesteld worden in plaats van over beesten die dagelijks goed te eten en te drinken krijgen en een paar keer per dag hun stal uitkomen.
Lijkt mij een zinvollere tijdsbesteding.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:39

youngster schreef:
eens kamervragen over gesteld worden in plaats van over beesten die dagelijks goed te eten en te drinken krijgen en een paar keer per dag hun stal uitkomen.

Inderdaad... Maar blijkbaar is dat niet interessant genoeg voor de PvdD, hoe profileer je je dan als organisatie? :z

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:40

*\o/* *\o/*

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:50

youngster schreef:

uhm... ja daar heb je een punt... Misschien kan marcel de foto mailen :D die heeft blijkbaar verregaande contacten ;)
al het dierenleed is vreselijk, en daar mag best meer aandacht voor komen in Nederland... Ook al komen de paarden elke dag buiten ( vaak niet meer dan een half uurtje in een paddock in hun uppie, leuk voor een groepsdier die het liefst 24 uur per dag buiten staat...) dan nog is dat geen reden om gebruiken als rollkur etc goed te keuren, en mag dat wat mij betreft ter discussie gesteld worden. Maar inderdaad, er is veeeeel meer dierenleed! Misschien kunnen we dit dan beter zien als een stap in de goede richting? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:40

madelein schreef:
uhm... ja daar heb je een punt... Misschien kan marcel de foto mailen :D die heeft blijkbaar verregaande contacten ;)
al het dierenleed is vreselijk, en daar mag best meer aandacht voor komen in Nederland... Ook al komen de paarden elke dag buiten ( vaak niet meer dan een half uurtje in een paddock in hun uppie, leuk voor een groepsdier die het liefst 24 uur per dag buiten staat...) dan nog is dat geen reden om gebruiken als rollkur etc goed te keuren, en mag dat wat mij betreft ter discussie gesteld worden. Maar inderdaad, er is veeeeel meer dierenleed! Misschien kunnen we dit dan beter zien als een stap in de goede richting? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd..

Nee hoor, niks geen contacten. Gewoon naar de site van PVDD gaan, op contact klikken en mailen maar. Hoef je geen contact voor te hebben. Ik denk trouwens dat ze een foto die zo prominent in De Telegraaf staat, wel hebben al.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:51

Pff... Spuit 11 zeg die Marianne met haar Hyperflexie. Had ze beter een tikkie eerder mee kunnen komen.

Bovendien vind ik het feit dat ze het welzijn van hengsten voor de keuring in twijfel trekt ook echt belachelijk. Die jonge hengsten zijn perfect in conditie, glimmen als een spiegel, staan goed op de voeten. Tot in de puntjes verzorgd.

Als ze zich nou eens gaat bezighouden met zaken die er wel toedoen. Zoals Youngster al aankaart dergelijke zaken, maar ook al die manegepaarden die elke dag maar uren rondjes lopen met al die hupsende ruiters op hun rug. En waarvan de verzorging en harnachement ook regelmatig te wensen overlaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:00

smeetjoew schreef:
Pff... Spuit 11 zeg die Marianne met haar Hyperflexie. Had ze beter een tikkie eerder mee kunnen komen.

Bovendien vind ik het feit dat ze het welzijn van hengsten voor de keuring in twijfel trekt ook echt belachelijk. Die jonge hengsten zijn perfect in conditie, glimmen als een spiegel, staan goed op de voeten. Tot in de puntjes verzorgd.

Als ze zich nou eens gaat bezighouden met zaken die er wel toedoen. Zoals Youngster al aankaart dergelijke zaken, maar ook al die manegepaarden die elke dag maar uren rondjes lopen met al die hupsende ruiters op hun rug. En waarvan de verzorging en harnachement ook regelmatig te wensen overlaat.

Ik las hier laatst anders weer verhalen dat sommige fokkers hun paarden in het keuringsseizoen geen ruwvoer meer geven en sommige zelfs hun paarden op berperkt tot geen water zetten een paard dagen voor de keuring om de buiken weg te laten trekken ed. Bovendien word er soms wel erg vroeg begonnen.

Bovendien is het gewoon belachelijk dat paarden hun staarten gewoon in het buitenland gecoupeerd krijgen. Het is al zo lang verboden in nl. daar mag onderhand wel een wedstrijd/keuringsverbod op komen.
(Dat is natuurlijk minder erg dan 'echte' verwaarlozing maar dan nog mag er wel naar gekeken worden.)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:45

Mwaoh. Ik vind de reacties hier alarmerend. Politiek is traag , dat zou iedere burger toch moeten snappen. Nee , ik krijg ook niet binnen 5 minuten mijn zin. Dat is een kwestie van heulen, zeulen, praten over een compomie.

Dan worden er een keer kamervragen gesteld door een behoorlijk doorgewinterd paardenmens en dan is het nog op details niet goed. Paarden=paarden en politiek=politiek. Ik snap die negatieve reacties niet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:09

stoffel schreef:
Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het is inderdaad niet de goede vraag of hyperflexie wel/niet verboden moet worden, het gaat erom of het landsbelang in dit geval zo groot is dat een minister hier (keer op keer) voor op moet draven....

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:10

smeetjoew schreef:

ben het helemaal met je eens!!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:15

Even over de hengstenkeuring, iedere hengst die zich daar heeft getoond had een korte staart. Het is dus logisch dat de winnaars ook een korte staard hadden! Als ze alleen langstaarten hadden toegelaten hadden we helemaal geen hengstenkeuring gehad terwijl dat wel zo belangrijk is voor de trekpaard fokkerij!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:10

Dat couperen is heel makkelijk op te lossen. Als de bond gewoon stelt in de reglementen dat paarden met gecoupeerde staarten niet deel kunnen nemen, zie je er niet een meer. Bij de hondenkeuringen is precies hetzelfde gebeurd. Daar mochten op den duur ook honden met gecoupeerde staart en/of oren niet meer deelnemen. En nu heeft niemand het er meer over, het is de gewoonste zaak van de wereld geworden.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:56

Ik denk ook dat het Ministerie eens met de vuist op tafel moet slaan wat betreft het nog langer tolereren van de gang van zaken binnen het Nederlands Trekpaard Stamboek.

Het zelfreinigend vermogen van die vereniging schiet ernstig tekort. De leden laten het bestuur maar aanrommelen. Dan maar het fokkerijbesluit aanpassen en dreigen met intrekking van de erkenning van het stamboek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:01

stoffel schreef:
Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.

smeetjoew schreef:

_/-\o_
Zo fijn als mensen me voor zijn ;)