Is het gevaar van op 4 jarige leeftijd al op een keuring niet dat de lat weer hoger gelegd gaat worden, en dat men er nog eerder mee bezig gaat? Kan me er iets bij voorstellen namelijk...
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MarcelDufour schreef:oliebol!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!
Elisa2 schreef:Het is wel goed dat er aandacht voor is,we kunnen wel allemaal boos reageren maar dat schiet niet op.Aandacht voor welzijn is belangrijk!
Hyperflexie is trouwens iets anders dan rollkur,rollkur is met de kin op de borst rondrijden en hyperflexie is met de kin op de borst en dan links en rechts trekken om ze los te krijgen.En dat laatste is nu al net verboden bij de Fei.
madelein schreef:MarcelDufour schreef:oliebol!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!
Is dat zo?! Weet niet beter dat het hyperflexie of rollkur wordt genoemd wanneer je met veel druk ( agressie) je paard naar beneden werkt, en hem zo dwingt om in de krul te lopen. Daarnaast is valt volgens mij het extreme inbuigen wat je sommige ( helaas prof..) ruiters ziet doen ook onder de hyperflexie.
LDR staat voor laag diep en rond, wat alleen zo genoemd wordt als dit op een ontspannen manier gebeurt. Het paard geeft dus na, en wordt hierbij gestimuleerd om laag te lopen om zo de rugspieren te gebruiken. Zelf ben ik een groot voorstander van lang en laag losrijden, waarbij ik het paard steeds wat dieper probeer te krijgen, vragend en niet dwingend! Ik vind dat veel paarden hier voordeel van hebben, en zo op een ontspannen manier steeds wat meer opgepakt worden, in plaats van gelijk in de krul getrokken te worden.

MarcelDufour schreef:Shit!! Wat heb ik gedaan? Een mailtje met 6 foto's naar Marianne Thieme gestuurd, en nu gaat ze er kamervragen over stellen!!! Dat had ik ook weer niet verwacht. Maar wel goed! Ik juig het toe...er kan niet genoeg druk op de ketel komen, want hyperflexie/rollkur heet tegenwoordig LDR!
Elisa2 schreef:Het is wel goed dat er aandacht voor is,we kunnen wel allemaal boos reageren maar dat schiet niet op.Aandacht voor welzijn is belangrijk!
Hyperflexie is trouwens iets anders dan rollkur,rollkur is met de kin op de borst rondrijden en hyperflexie is met de kin op de borst en dan links en rechts trekken om ze los te krijgen.En dat laatste is nu al net verboden bij de Fei.
MarcelDufour schreef:Zoals jij het beschrijft, zo is het goed. Maar dat is niet wat ze doen in de top.
Dit is wat ze doen in de top;
En dat is toch iets anders. En nu hyperflexie en rollkur verboden is, noemen ze dit gewoon LDR!
youngster schreef:Misschien moeten hier: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6134 ... tml?p=37,2
eens kamervragen over gesteld worden in plaats van over beesten die dagelijks goed te eten en te drinken krijgen en een paar keer per dag hun stal uitkomen.
Lijkt mij een zinvollere tijdsbesteding.
youngster schreef:Misschien moeten hier: http://www.telegraaf.nl/binnenland/6134 ... tml?p=37,2
eens kamervragen over gesteld worden in plaats van over beesten die dagelijks goed te eten en te drinken krijgen en een paar keer per dag hun stal uitkomen.
Lijkt mij een zinvollere tijdsbesteding.
die heeft blijkbaar verregaande contacten 
madelein schreef:uhm... ja daar heb je een punt... Misschien kan marcel de foto mailendie heeft blijkbaar verregaande contacten
al het dierenleed is vreselijk, en daar mag best meer aandacht voor komen in Nederland... Ook al komen de paarden elke dag buiten ( vaak niet meer dan een half uurtje in een paddock in hun uppie, leuk voor een groepsdier die het liefst 24 uur per dag buiten staat...) dan nog is dat geen reden om gebruiken als rollkur etc goed te keuren, en mag dat wat mij betreft ter discussie gesteld worden. Maar inderdaad, er is veeeeel meer dierenleed! Misschien kunnen we dit dan beter zien als een stap in de goede richting? Rome is ook niet in 1 dag gebouwd..
smeetjoew schreef:Pff... Spuit 11 zeg die Marianne met haar Hyperflexie. Had ze beter een tikkie eerder mee kunnen komen.
Bovendien vind ik het feit dat ze het welzijn van hengsten voor de keuring in twijfel trekt ook echt belachelijk. Die jonge hengsten zijn perfect in conditie, glimmen als een spiegel, staan goed op de voeten. Tot in de puntjes verzorgd.
Als ze zich nou eens gaat bezighouden met zaken die er wel toedoen. Zoals Youngster al aankaart dergelijke zaken, maar ook al die manegepaarden die elke dag maar uren rondjes lopen met al die hupsende ruiters op hun rug. En waarvan de verzorging en harnachement ook regelmatig te wensen overlaat.
stoffel schreef:Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.
smeetjoew schreef:Pff... Spuit 11 zeg die Marianne met haar Hyperflexie. Had ze beter een tikkie eerder mee kunnen komen.
Bovendien vind ik het feit dat ze het welzijn van hengsten voor de keuring in twijfel trekt ook echt belachelijk. Die jonge hengsten zijn perfect in conditie, glimmen als een spiegel, staan goed op de voeten. Tot in de puntjes verzorgd.
Als ze zich nou eens gaat bezighouden met zaken die er wel toedoen. Zoals Youngster al aankaart dergelijke zaken, maar ook al die manegepaarden die elke dag maar uren rondjes lopen met al die hupsende ruiters op hun rug. En waarvan de verzorging en harnachement ook regelmatig te wensen overlaat.
stoffel schreef:Verburg heeft meer paarden verstand dan menig ander persoon hier op bokt.
En de parij voor de dieren laat ze die toch snel verbieden kost handen vol geld met hun onzinnige kamervragen kijk maar met wat voor een ongein ze nu weer aankomen alleen maar zieltjes winnen van hen met nog minder kennis van zaken.