Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Eerste Barockpinto hengstenkeuring verloopt naar wens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:12

En ook ik ben het daar mee eens. :) (van de weke ruggen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:15

klopt gedeeltelijk. Vroeger kon echt alles ingeschreven worden. Inschrijven kan overigens nog steeds (afgeven van paspoort), maar dat kan zelfs bij het KWPN (bij wijze van). Echter, om je hengst goedgekeurd te krijgen moet er tegenwoordig minimaal 1 ouder op papier staan (DNA), en zo evolueert een stamboek steeds verder.
Juist door open te zijn heeft het NMPRS nu (10 jaar later) een goede basis om mee verder te gaan.
Ik zie daar het probleem niet van?
Kruisingen AMHA x shet heb ik al diverse hele leuke resultaten van gezien.
Maar goed, je baseert je mening zoals ik het lees enkel op wat je gelezen en geinformeerd hebt en je hebt zelf geen ervaring met het stamboek?

Als je iets vind, moet je ik vind schrijven, en niet dat het zo is, want in je eerdere bericht stelde je het als feit.

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:16

Leuk bonte friezen , kende er vroeger al een , alleen die was Tinker x Fries , maar meer een friese bouw ...

Verwacht ook een kruising fries veulen in mei , spannend .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:20

Vind het imo geen mooi ras, zie ook niet wat er nou zo speciaal aan is.. Ik houd het bij de echte friezen, zien er een stuk beter uit.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:21

Ik heb het niet feitelijk gesteld mijn inziens, maar bon, bij deze is het toch wel duidelijk? En anders had je dat zelf ook kunnen beredeneren ;)

Heb het alleen uit theoretische stof ja, en niet uit praktijk.
Wilde mijn mini Shet eerder bij het NMPRS inschrijven nl, tot ik er meer over las, en dus er achter kwam dat dit voor mij niet de manier is.
Vandaar dat ik nu gewoon NSPS papier wil aanvragen d.m.v dna test.
En ja natuurlijk komen er ook leuke kruisingen uit amha X ... maar daar gaat het niet om, in mijn ogen.
Stamboeken zijn er niet voor niks.
als je een raspaard hebt, moet je dat niet gaan kruisen met een ander (ras)paard of zonder papier.
Dan is het hele idee achter een stamboek weg.
Want hoe achterhaal je dan de ouders, erfelijke punten etc.?
Dan word het een zooitje.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:28

Over de discussie wel of geen stamboeken voor kruisingen:
Maar uiteindelijk zijn vrijwel alle 'raspaarden' ontstaan door te kruisen. Er moet toch ergens worden begonnen.

Ik ben zelf helemaal niet weg van de hengsten. As we wish vind ik vooral erg raar gebouwd vanaf de foto. Ik vraag me echt af wat dit nieuwe ras over 10 jaar is geworden.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:28

Bonte piet ziet wel leuk uit, Maar alle drie de hengsten hebben het commentaar staan dat ze de grond in duiken.

Er staan eigenlijk bij alle hengsten meer nadelen , dan voordelen eerlijk gezegd (op de site van het stamboek)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:29

Ja, uiteraard, maar wat heeft dit stamboek voor meerwaarde naast de overige al ontwikkelde rassen?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:31

BarbaLala schreef:
Ja, uiteraard, maar wat heeft dit stamboek voor meerwaarde naast de overige al ontwikkelde rassen?

Ik vind persoonlijk van niet maar er zijn mensen die daar anders over denken. Als ze het uiteindelijk echt voor elkaar krijgen om een bont paard te fokken met de barocke uitstraling en bouw van een fries die ook nog eens goed gezond in elkaar zitten dan zou ik persoonlijk wel liever voor een BP gaan dan voor een Fries.

Maar ik betwijfel of je met deze hengsten een goed en gezond ras kan gaan fokken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:45

Ho mensen, er is een verschil tussen rassen (fjord, haflinger, hanoveraan, holsteiner, whatever) en stamboeken he?
Stamboeken: NMPRS, NRPS, AESP, KWPN, Zangersheide, NAS, ga zo maar door.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:47

Jolliegirl schreef:
Ik vind het ook niets :n

Weer fokken met kruizingen... :n t gaat maar door.

Hoe denk jij dat de huidige paardenrassen zijn ontstaan ?

Ben benieuwd hoe het stamboek er over 10 jaar uitziet :)

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:50

ik vind die met die 4 witte sokken enorm gaaf!

heel mooie paard zo in stand om te zien.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:15

Ik heb op die site gekeken en dan vind ik daar best interessante bloedcombies bij zitten.ook Bloedlijnen die al oud zijn maar nog zeer bruikbaar. Wat je van de tegenwoordige KWPNners niet kan zeggen.En dan praat ik vooral over de dressuurlijnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:21

op bloedlijnen rijd je niet.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:21

Wat een bende er loopt toch al genoeg rotzooi rond

Toch

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:10

Wat ik zo even op de site zie vind ik die James bont Junior wel een leuk beest om te zien, bouw en bontpatroon vind ik wel bij het paard passen.

Maar dan zie ik bij een ander het volgende staan;
De stap is voldoende maar mist iets tact en regelmaat, dit zal voor ons fokdoel geen probleem geven aangezien warmbloed paarden goed stappen. Zijn afstamming is zeer goed.

Dan vraag ik me af; waarom laat je een hengst voor nakomelingen zorgen waarbij je een goed warmbloedpaard nodig hebt dat de 'nadelen' (of te wel de stap) moet compenseren.. Tja.. ik weet het niet hoor. :\

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:19

Was eerst echt positief over dit stamboek. Maar wordt een beetje naar van de grote opstartproblemen. Mischien moeten ze de naam nog eens doorlezen, BAROCKpinto. De enige barocke paarden die te zien zijn zijn die volle friesen. De rest is gewoon een clubje bonte paarden met de bouw van een ordinaire warmbloed. Geen bonte fries te zien. Jammer, had gedacht dat ze hun eerste rassenkeuring wel wat serieuzer hadden genomen, en ook echt de barokke paarden selecteren en niet die slanke exemplaren. Als ze serieus voor een stamboek gaan moeten ze ook 100% werk doen en geen 50%. Anders wordt het dadelijk gewoon een tweedehands pinto stamboek, dat alles aanneemt wat bont is. Of het nu een bonte kwpner is of een bonte fries. Vind dat ze een beetje van hun wolk moeten afstappen en oppassen dat ze niet alles nu al verpesten.

Overigens gaat mijn post zuiver over de prestaties van het stamboek en is het geen uitspraak over gewone bonte paarden, friezen of bonte friezen. Om verkeerd begrijpen te voorkomen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:25

Hmmmm kan ook niet zeggen dat ik bepaald kapot ben van hetgeen ik hier zie... Ik weet ook niet of ik zou fokken met zo'n hengst, want de nafok kan 2 kanten uitgaan...

Dus als eindproduct misschien heel leuk, maar als tussenstation
(hengst) niet heel betrouwbaar..

Lijkt mij?

Even los van het feit dat ik de hengsten, die zij hun goedkeuring geven, ook niet bepaald aansprekend vind qua type en zeer zeker geen typische vaderdieren, laat staan toekomstige stempelhengsten, vind...

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:31

Ik vraag me dan ook af.. of je uberhaupt een rasstandaard op kunt zetten van deze combinatie. Volgens mij zit hier namelijk enorm veel verschil in de hengsten. (niet dat je dit niet hebt in alle rassen die we kennen), maar volgens mij kan elk bont paard hier door als BP.. wanneer je de hengsten ziet op de site.. Waar bij veel ook weinig barrock aan zit.. zoals manen/nek als bij een fries bijvoorbeeld. Meeste vind ik gewoon een bont paard, zal er niet meteen bij kunnen zeggen dat er iets van een fries in zit bijvoorbeeld. (Met uitzondering van die zwarte)

Ik wil niet zeggen dat ik ze lelijk vind, want de paarden opzich vind ik er over het algemeen leuk uit zien. Maar om er nu een officieel ras van te maken.. mwa.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 02:55

Ik snap het hele nut er niet achter dat dit stamboek is opgericht...

Eerst de Arabo friezen en nu ook nog eens de bonte friezen..
Waar gaat het toch heen met de wereld := (nee dat was charcastische)

Ik ben zo een beetje aan het kijken op de site van het Barack Pinto Stamboek..

Citaat:
"Barockpinto hengsten moeten minimaal 3 geregistreerde voorouders hebben, minimaal 25% Fries bloed voeren en voldoende platenbont (voorkeur zwart) zijn (minimaal 2 vlekken op lichaam met een doorsnede van 10 cm, of via DNA aangetoond tobiano te zijn)"

Wat moeten ze dan bijvoorbeeld met hengst als : King BP 02 (Purioso x een volle zus van moeder van Samber ), Timo Jan ster 03 (Minse x Anton) of met Baron fan Odingastate BP 01 FB (Tsjerk x Jelmer)
De een is toch helemaal warmbloed gefokt zonder maar een procent fries bloed. En die andere twee zijn toch echt volledig zwart!

Ow.. deze vond ik ook wel mooi:
Citaat:
"De hengst moet voldoende bont zijn; minimaal 2 vlekken op het lichaam (hoofd en benen niet meegerekend) met een doorsnede van 10cm of er moet via DNA worden vast gesteld of het hengst tobiano is."
Als je dan naar Bonte Piet fan ´t Proosdijhof BP 03 kijkt.. Die heeft 4 witte benen en 1 witte plek bij de schoft.. (misschien aan de andere kant ook nog wel, maar dat zie ik natuurlijk niet.)

En ik ben nog niet bij 1 goedgekeurde hengst tegen gekomen of de hengst Tobiano is..

Ik heb zo mijn twijfels over dit stamboek.. Maar we zullen zien

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 06:51

ik heb alleen de hengst gezien op de vorige pagina. Die vind ik wel mooi. Ik zal vanavond eens op de site gaan kijken. Misschien stel ik mijn mening dan wel bij. Na jullie berichtjes ben ik toch wel benieuwd. Maar ik zit nu in de trein.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:00

Ik was (en ben) helemaal wild van Bonte Willem, wat een geweldig dier! Bij de meeste hengsten die ik nu zie valt mij vooral de weke rug op. Ik ben benieuwd hoe dit ras zich verder gaat ontwikkelen!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:03

KWPN en BWP zijn ook geen rassen,zijn enkelm stamboeken.
Resultaten van verschillende rassen sportpaarden,dus waarom zou een ander stamboek niet mogen kruisen.
Ik zeg niet dat het leijke of mooie hengsten zijn die aangekeurd zijn,maar men zou meer naar een gelijk type moeten streven en deze hengsten schillen echt mega veel van type.

Al bij al vind ik het toch een leuk initiatief en natuurlijk gaan veel sportpaarden fokkers doen dat hun ras weer veel beter is,allez ras,hun kruisingsprodukt van verschillende rassen ...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:34

Zo er is dus toch nog hoop als dekhengst voor mijn mooie friese hengst met een witte voet :Y) :P.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:47

wat een gezeik!! Laat iedereen toch een keer in zijn waarde!!
Niet iedereen heeft dezelfde smaak gelukkig, maar om een ander zo erop af te kraken....
Als je t geen goed stamboek vind dan zal je nooit een paard ervan kopen, maar je hoeft ze ook weer niet af te kraken.