Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:05

Billy schreef:
Het valt me wel opddat dezelfde mensen die ruzie hadden met het IHW de paarden hier ook ondergebracht hebben..
Misschien moeten ze eens naar groter belang kijken dan eigen belang? ;)

Zijn die niet al uw punt voorbij, zonder een weg terug en andere keuze? Belang van de rassen is al verloren gegaan en vervangen door eigen belang.
Het is niet verplicht lid te worden en het paard bij dat stamboek in te schrijven, maar het is wel een vrije keuze.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:29

NatasjavE schreef:
Het hengstenbestand is hilarisch te noemen. Kan iemand me vertellen waarom Wise Guy een klassieke hengst is?

Er zijn verschillende boeken waar hengsten met een bepaalde bloedvoering invallen. Wellicht wordt dit op de site nog aangepast waardoor het duidelijk is welke hengst in welk boek valt. Hierdoor is het voor de buitenstaander ook duidelijker.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:41

FaberSmid schreef:
Billy schreef:
Het valt me wel opddat dezelfde mensen die ruzie hadden met het IHW de paarden hier ook ondergebracht hebben..
Misschien moeten ze eens naar groter belang kijken dan eigen belang? ;)

Zijn die niet al uw punt voorbij, zonder een weg terug en andere keuze? Belang van de rassen is al verloren gegaan en vervangen door eigen belang.
Het is niet verplicht lid te worden en het paard bij dat stamboek in te schrijven, maar het is wel een vrije keuze.

Het belang van de rassen wordt nu juist beter gediend. Eindelijk is het mogelijk om de paarden die al jaren in verschillende stamboeken staan bijeen te brengen. Een wens die vanuit het PVE al langer bestaat.
De eisen liggen bij het KPST wel hoger, zo moeten de nieuw te keuren hengsten op de röntgenfoto en dient er ook een verrichtingsonderzoek afgelegd te worden.

Dat er blijkbaar toch behoefte is aan dit stamboek blijkt wel uit het hoge aantal aanmeldingen van merrie's en hengsten die in de korte tijd van het bestaan ontvangen is.

Als er draagvlak is voor een nieuw stamboek, om welke reden dan ook, laat er dan een nieuw stamboek zijn. De tijd zal leren of er bestaansrecht is of niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:46

janderegelaa schreef:
NatasjavE schreef:
Het hengstenbestand is hilarisch te noemen. Kan iemand me vertellen waarom Wise Guy een klassieke hengst is?

Er zijn verschillende boeken waar hengsten met een bepaalde bloedvoering invallen. Wellicht wordt dit op de site nog aangepast waardoor het duidelijk is welke hengst in welk boek valt. Hierdoor is het voor de buitenstaander ook duidelijker.

Ja okey..prima. Maar waarom heet het dan Klassiek Paarden Stamboek?
Die naam sugereert dat ze het klassieke type van het Gelderse en Groninger Paard willen fokken.
Dat gaat met die hengsten, ook in een sportboek of luxe type boek niet lukken.

Ze doen dan gewoon hetzelfde wat het KWPN doet. Namenlijk een Gelders(dan wel Groninger)type fokken met modern bloed zoals Koss. Bij het IHW en dit stamboek is Wilskracht daar een mooi voorbeeld van. Wilskracht heeft veel XX en een niet Gelderse vader.

Mag van mij...maar roep niet dat het KWPN het niet goed doet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:48

janderegelaa schreef:
Het belang van de rassen wordt nu juist beter gediend. Eindelijk is het mogelijk om de paarden die al jaren in verschillende stamboeken staan bijeen te brengen. Een wens die vanuit het PVE al langer bestaat.
De eisen liggen bij het KPST wel hoger, zo moeten de nieuw te keuren hengsten op de röntgenfoto en dient er ook een verrichtingsonderzoek afgelegd te worden.

Kijk dit vind ik een zeer positief punt!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:49

hoezo verschillende stamboeken bijeen brengen, er komen steeds meer van deze kul stamboeken.
Het hoge aantal hengsten, dit bijeen geraapt zooitje komt volgens mij rechtstreeks van het IHW.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:01

Nimber schreef:
Er zijn dus al meerdere stamboeken voor klassieke gelderse en groningers die al veel langer bestaan.

Hoe komen jullie er toch bij dat deze club(en die andere) klassieke Gelderse Paarden fokken. Ze gebruiken net zo veel, zo niet meer, vreemd bloed als het KWPN.

Wilskracht is een Amsterdam...Een gewone Oldenburger....Mooi paard hoor...daar niet van.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:04

NatasjavE schreef:
Nimber schreef:
Er zijn dus al meerdere stamboeken voor klassieke gelderse en groningers die al veel langer bestaan.

Hoe komen jullie er toch bij dat deze club(en die andere) klassieke Gelderse Paarden fokken. Ze gebruiken net zo veel, zo niet meer, vreemd bloed als het KWPN.

Wilskracht is een Amsterdam...Een gewone Oldenburger....Mooi paard hoor...daar niet van.

op de site van de familie lutterveld staat dat hij 81,25% gelders bloed heeft

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:04

janderegelaa schreef:

Maar dat is natuurlijk níet wat er gaat gebeuren! Reken er maar niet op dat het Groninger stamboek en het IHW hier hun paarden onder gaan brengen. Voorlopig is dit'een 'wild' stamboek (met blijkbaar ook 'wilde mensen' }> ) Resultaat: de buitenwereld staat verbijsterd te kijken naar dit initiatief en neemt de stamboeken van 'de klassieke paarden' steeds minder serieus. Jammer!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:09

:=
Ik sluit me maar weer aan bij Kendra en Nimber en betreur dit initiatief.

Overigens heb ik geen zwarte band, dus bij dit 'stampboek' [bb] zal ik me niet snel aansluiten #)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:10

DDW1190 schreef:

op de site van de familie lutterveld staat dat hij 81,25% gelders bloed heeft[/quote]

En dat is pure onzin. Zijn vader. Amsterdam is een voor het KWPN goedgekeurde Oldenburger van Argentinus. Kijk maar na op paardenfokken.nl.

81% Gelders bloed is echt niet waar...op 'z'n best 50%

NatasjavE

Re: Gloednieuw stamboek: het Klassiek Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:12

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:16

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:29

Tja...zo gaat dat.
Je zet het op Internet en iedereen slikt het voor zoete koek!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:50

DDW1190 schreef:
nu je het zo zegt..
maar waar halen ze het dan vandaan?
ik heb het van deze site.

http://toevalligenwilskracht.come2me.nl ... Wilskracht

Waar ze dat vandaan hebben...nou uit hun grote duim. :D Het is makkelijk om te schoppen tegen het KWPN. En wat Kendra zegt. Zet het op internet en het zal wel waar zijn.

Nogmaals. Zo van de foto's vind ik het een mooi dier om te zien hoor. En hij ziet er erg Gelders uit. Is ie ook. Maar 81% Geldersbloed...nee hoor.

Maar kom niet zeggen dat het KWPN te veel vreemd bloed gebruikt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:02

NatasjavE schreef:
DDW1190 schreef:
nu je het zo zegt..
maar waar halen ze het dan vandaan?
ik heb het van deze site.

http://toevalligenwilskracht.come2me.nl ... Wilskracht

Waar ze dat vandaan hebben...nou uit hun grote duim. :D Het is makkelijk om te schoppen tegen het KWPN. En wat Kendra zegt. Zet het op internet en het zal wel waar zijn.

Nogmaals. Zo van de foto's vind ik het een mooi dier om te zien hoor. En hij ziet er erg Gelders uit. Is ie ook. Maar 81% Geldersbloed...nee hoor.

Maar kom niet zeggen dat het KWPN te veel vreemd bloed gebruikt.

Er moet staan 81,25% klassiek bloed. Zo is hij ook IHW gekeurd

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:31

De term 'klassiek' kan vele kanten uit. Kan er bv een Lipizaner bij? Hoe meer stamboeken hoe meer vreugd lijkt men te denken. Inderdaad nergens iets over een bestuur ofzo te vinden. Alleen al voor een Groninger kun je naar Het Groninger Paard, het IHW of het NeWp. Allemaal met een handjevol leden en een raadselachtige bloedopbouw in het bestand. Laatste 2 doen ook geregeld aan een robbetje verbaal vechten....ach, ieder is van de straat! En sinds wanneer is Weltmeijer klassiek bloed??

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:18

cathyvans schreef:
De term 'klassiek' kan vele kanten uit. Kan er bv een Lipizaner bij? Hoe meer stamboeken hoe meer vreugd lijkt men te denken. Inderdaad nergens iets over een bestuur ofzo te vinden. Alleen al voor een Groninger kun je naar Het Groninger Paard, het IHW of het NeWp. Allemaal met een handjevol leden en een raadselachtige bloedopbouw in het bestand. Laatste 2 doen ook geregeld aan een robbetje verbaal vechten....ach, ieder is van de straat! En sinds wanneer is Weltmeijer klassiek bloed??

Misschien dat dit enige duidelijkheid schept in jouw vraag over klassiek bloed en wordt er ook meteen duidelijk welke bloedlijnen er bedoeld worden met klassiek bloed bij het KPST.

kpst schreef:
Belangrijk is ook om onze doelstelling te realiseren, dat ingehaakt wordt op de wordingsgeschiedenis van het Gelderse en Groninger paard. Deze zijn overwegend gevormd door de Oldenburgse en Ostfriese stempelhengsten waaronder de hengsten Normann (710), zijn zoon Rubico (952) en diens 2 zonen Ruthard (1255) en Wittelsbacher (1525), alsmede Agamemnon (560) en Emigrant (925). Saillant detail is dat de hengst Hoogheid is doordrenkt met het bloed van Normann.

Maar buiten dat werden er in Noord-Nederland grote koppels jonge paarden geweid afkomstig uit Oldenburg en Ostfriesland. Deze dieren werden dan aan het eind van het seizoen in Nederland verkocht, waarbij veelal de elegantere vossen met de witte benen naar o.a. het Gelderse werden verkocht als koetspaard en de meer donkere zwaardere typen vonden veelal aftrek naar de zwaardere gronden in de Noordelijke provincies. Ook de verwevenheid van de Oldenburgse en Hannoveraanse fokkerij in het verleden betekent dat ook die klassieke lijnen meegenomen zullen worden en alle andere daaraan verweven klassieke lijnen. Uitzondering daarop vormt de Holsteiner fokkerij, omdat daar van origine weinig raakvlakken zijn geweest volgens de toenmalige Ostfriesenfokkerij (1907) en zij geen positieve inbreng hadden.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:40

cathyvans schreef:
De term 'klassiek' kan vele kanten uit. Kan er bv een Lipizaner bij? Hoe meer stamboeken hoe meer vreugd lijkt men te denken. Inderdaad nergens iets over een bestuur ofzo te vinden. Alleen al voor een Groninger kun je naar Het Groninger Paard, het IHW of het NeWp. Allemaal met een handjevol leden en een raadselachtige bloedopbouw in het bestand. Laatste 2 doen ook geregeld aan een robbetje verbaal vechten....

Hmmm... De laatste twee zijn onlangs gebroederlijk samengegaan, dus we hebben goede hoop op een vredelievende voortzetting :Y)

Lippizaners noemen we trouwens barok en, hoewel het prachtige dieren zijn, met Groningers hebben die niet veel te maken :)

Vandaag was overigens de hengstenkeuring van het GrP. Zeer gemoedelijke sfeer, veel leden en heel mooie dieren. Feestje, zo`n dag!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:47

janderegelaa schreef:
Maar buiten dat werden er in Noord-Nederland grote koppels jonge paarden geweid afkomstig uit Oldenburg en Ostfriesland. Deze dieren werden dan aan het eind van het seizoen in Nederland verkocht, waarbij veelal de elegantere vossen met de witte benen naar o.a. het Gelderse werden verkocht als koetspaard en de meer donkere zwaardere typen vonden veelal aftrek naar de zwaardere gronden in de Noordelijke provincies. Ook de verwevenheid van de Oldenburgse en Hannoveraanse fokkerij in het verleden betekent dat ook die klassieke lijnen meegenomen zullen worden en alle andere daaraan verweven klassieke lijnen. Uitzondering daarop vormt de Holsteiner fokkerij, omdat daar van origine weinig raakvlakken zijn geweest volgens de toenmalige Ostfriesenfokkerij (1907) en zij geen positieve inbreng hadden. [/i]

Dit is zo vaag dat je met een beetje goede wil de helft van de KWPN-ers hier ook onder kunt scharen......

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:03

[***] schreef:
Waarom is de Wiki van het Gelderse paard leeg?
Daar hadden we bij de start van de Wiki gelijk al een stuk ingeleverd en dat is toen geplaatst ook...

Dat is er toch nog gewoon : http://www.bokt.nl/wiki/Gelderlander ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:56

janderegelaa schreef:
Er moet staan 81,25% klassiek bloed. Zo is hij ook IHW gekeurd

Klopt het nog niet want Amsterdam is een gfewone moderne oldenburger.
Amsterdam is geen alt-oldenburger. voert maar liefst 18, 5 % XX

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 05:01

Citaat:
Topprioriteit is het betrouwbare karakter, vlijt en hanteerbaarheid.

Ohw. Daar voldoen die 2 Gelderse krengen hier niet aan. _O-

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:30

Ik vind geen goede zaak. Zoals hier eerder al genoemd is versnipperd nu de hele Gelderse populatie.

Daarbij komt dat mijns inziens een klassiek paard niet is wat de markt wil. Het is wel leuk om die dieren voor een ploeg te kunnen zetten, maar welke paardenhouder doet dat nou nog? En daarbij komt: kan dat met een (moderne) Gelderse of rasechte Groninger niet meer?

Ik denk dat je veel beter (moderne) Gelderse paarden kunt fokken en rasechte Groningers, in plaats van een mengelmoes van zogenaamde klassieke paarden.

Veel mensen vinden de klassieke paarden te grof, die willen graag een braaf en veelzijdig paard wat er ook nog eens leuk uit ziet. Dan moet je niet met van die zware ploegpaarden aan komen zetten :n En wees eerlijk: je kunt wel fokken wat je zelf heel mooi vindt, maar als er geen afname is, waar fok je dan voor? De slacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:00

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:
/quote]

Kijk dit vind ik een zeer positief punt!

Is dat wel zo voor een stamboek dat een gewoon familiepaard wil fokken en topprestaties niet belangrijk vindt? Als je zo afgeeft op het KWPN dan moet je hun voorwaarden niet over gaan nemen. Bovendien haal je de kosten van rontgenonderzoek e.d. het er in de verkoop van een klassiek paard niet uit en vinden de mensen die een familiepaard kopen voor weinig die foto's ook helemaal niet belangrijk, de reden waarom ze dat bij Groninger stamboek ook niet doen. Zo'n verrichtingsonderzoek is bij het KWPN goed geregeld en er zitten kundige mensen op je paard, ik ben benieuwd welke gezinnen ze strikken om met een hengst te voltigeren. Ik denk eigenlijk zelfs dat het publiek waar deze vereniging op mikt papier uberhaupt niet belangrijk vindt, en dan staat het bestaansrecht van deze hele club dus ter discussie.

Stephanie schreef:
Dat is er toch nog gewoon : http://www.bokt.nl/wiki/Gelderlander ?

http://www.bokt.nl/wiki/Gelderse_paarden ?

Nouja, kortom, ik denk dat het zinniger is om je energie te steken in het fokken en gebruiken van Gelderse paarden, en als je ze bij het KWPN niet klassiek genoeg meer vind ga dan eens naar een vergadering of stuur een brief, en dan heb je het IHW en NeWP nog waar je anders terecht kan, of je fokt evengoed klassiek en neemt het voor lief dat je bij het KWPN onderaan staat.