Conflict bij manege in Zwolle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsie_Flash

Re: Conflict bij manege in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:06

Wat kinderachtig... hebben ze niets beters te doen daar? :+

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:13

Paintlinger schreef:
Wat een toestand....
Gaat dit dan tussen ritsaert en de manege er direct naast ofzo?

dit gaat over de vroegere manege ritsaert en de rijvereneging, heeft niets met de naastgelegen manege te maken

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:38

[/quote]

het is een manege (ritseart) en een gehandicapten stichting.. die met gehandicapten rijden..
ook word er les gegeven vanuit de groenewelle uit zwolle.. (als er nog les word gegeven)[/quote]

Nee, Het Hoefijzer (Gehandicaptenmanege) staat hier buiten. Het gaat om de Vereniging van Ritsaert en de Stichting van Ritsaert. De één heeft andere taken dan de ander. De Vereniging regelt de lessen etc, terwijl de Stichting gaat over accomodatie en stallingen. Ze móéten dus wel samenwerken, aangezien ze niet zonder elkaar kunnen bestaan, maar dat blijkt helaas nog niet zo makkelijk...[/quote]

oh haha.. ik ging ervan uit dat die stichting de stichting de hoefijzer zou moeten zijn.. mijn fout.. (A)

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:57

Jammer dat dat zo moet, hoop dat het voor alle betrokkenen helemaal goed komt.

rietje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:44

ik snap van dit hele goedoetje egt niets maar ik weet wel dat ik het naar m'n zin heb in de lessen :D

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

Tis 1 maart geweest ben wel benieuwd wat de uitspraak is.

Edit:

De uitspraak is positief!

http://www.destentor.nl/regio/zwolle/6331022/Stichting-mag-leden-Ritsaert-niet-meer-weren.ece

ZWOLLE - Stichting Ruitersport Zwolle-Zuid mag van de kort gedingrechter niet langer leden van ruiterclub Ritsaert weren.

In het vonnis van gisteren verordonneert de rechter dat de leden van de vereniging vrije, onbeperkte en onvoorwaardelijke toegang tot het terrein en het gebouwencomplex aan de Hollewandsweg moeten krijgen. Mocht de stichting in gebreken blijven dan kan ze per weigering een dwangsom van vijfduizend euro - met een maximum van 50.000 euro - tegemoet zien.

Ooit werkten stichting en vereniging innig samen. De stichting werd eind jaren negentig, op advies van een bank, opgericht om alle eigendommen en onroerende zaken van manege Ritsaert te exploiteren. Zij zorgt voor de dagelijkse bedrijfsvoering, terwijl de vereniging allerlei activiteiten in en rond de manege organiseert. In de loop van de tijd groeiden beiden uit elkaar. Zeker de beslissing van de stichting om Ritsaert-ruiters die geen klant zijn te weren van interne wedstrijden, zorgde voor de gang naar de rechter. Een bemiddelingspoging mislukte.

De rechterlijke uitspraak maakt nu duidelijk dat de stichting Ritsaertleden op geen enkele manier meer mag dwarsbomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:20

Meestal wordt zo'n spiltsing van een vereniging in een vereniging en stichting gedaan om onderscheid te maken tussen gebouwen en de activiteiten omdat dat financieel veiliger en verstandiger is, en wettelijk gezien heeft dat voordelen (persoonlijke aansprakelijkheid?).
De stichting draagt dan zorg voor de exploitatie en het onderhoud van de accommodatie, en wordt geleidt door het stichtingsbestuur, en de vereniging draagt dan bij in de kosten van de accommodatie en heeft een verenigingsbestuur. Zo is dat bij veel Scoutingbesturen ook geregeld en ik denk bij wel meer clubs met een "eigen" accommodatie.

Wat vreemd is, is dat in dit geval de stichting niet meer denkt in het belang van de leden van de eigen vereniging.
De enige reden om zo negatief te reageren naar de leden van eigenlijk de "eigen" vereniging, is dat er problemen zijn ivm de financiële exploitatie en het onderhoud etc. van het gebouw.

Dat zijn problemen die in algemene ledenvergaderingen eigenlijk besproken zouden moeten zijn zodat iedereen weet wat de financiële of organisatorische problemen zijn waar het stichtingsbestuur tegenaan loopt.

Ik ben dus erg benieuwd naar het achterliggende verhaal. De geschiedenis...