Welsh-jury waarschuwt: 'We willen geen spek keuren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:04

janderegelaa schreef:
Ik vind sportconditie en een mooi droog lichaam veel mooier. Vet kan iedereen kweken, mooie spieren niet.

Nou dat vet kweken lukte ons niet hoor!!
Ben het helemaal met je eens.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:05

Mijn welsh schijnt ook te schraal te zijn om naar de keuring te gaan, baal er stiekem best van, maar ga d'r niet vetmesten voor zoiets..

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:13

Prima dat de jury zo'n signaal afgeeft! Beter voor het welzijn van de pony's! Ik hoop dat er meer stamboeken en jury's zullen volgen die zulke dingen hardop durven zeggen :j

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:16

iedere pony die te vet op de keuring verschijnt is verkeerd klaargemaakt makelijk zat keurings conditie is wat anders als vet, persoonlijk vond ik bij de nieuwe jaargang minder vat als andere jaren maar dat is nu een hot item en dus word dat geroepen nu.
ik denk dat we er al veel meer op vooruitziijn gegaan

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:26

Dat sommige raspaarden zo vetgemest worden voorgesteld, wil dat ook zeggen dat desbetreffende rassen sowieso meer als showpaard worden gezien ( / gefokt?) ipv als gebruikspaard?

loriene

Re: Welsh-jury waarschuwt: 'We willen geen spek keuren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:52

Wij hebben welshen om te gebruiken niet om mooi te wezen in de wei.
Onze welsh B merrie vond ik veel te dik.
Maar was op de keuring toch niet dik genoeg.
Nou dan niet,laat het vetmesten wel aan anderen over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:33

Ik kon het bijna niet geloven, toen ik las dat een Welsh-jurylid waarschuwde tegen teveel vetmesten. Het was notabene vanwege de Welsh-juryleden, dat mensen hun pony's rolrond mestten. Begint het gezonde verstand dan eindelijk door te dringen? *\o/*

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:44

peer2005 schreef:
Dat sommige raspaarden zo vetgemest worden voorgesteld, wil dat ook zeggen dat desbetreffende rassen sowieso meer als showpaard worden gezien ( / gefokt?) ipv als gebruikspaard?

Als je bij de A-tjes en de B-tjes kijkt zul je inderdaad meer de keurings/fokpony's vinden en niet een grote groep sportpony's.

Ik vind het overigens wel frapant dat er nu iets over 'gezegd' wordt, lijkt mij al langer bekend? En jah ook mij zijn een aantal pony's opgevallen. Zonde van heel de pony, je moet het niet willen. :n

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:53

loriene schreef:
Nou he he !!!!!
Ben vorig jaar op de hengstekeuring geweest,heb me dood geergerd aan die dikke overgevoerde welsh A hengsten. :(
Sommigen konden niet eens normaal lopen !!
Zelf een welsh B merrie voor de keuring gehad,nou voor mij nooit weer. 8)7
Dikker konden we ze niet krijgen!! Wel een 1ste premie maar niet naar de centrale want ze was niet dik genoeg. BAH. %)
Sommigen zitten haast tegen het hoefbevangen aan.
Toch niet gezond.

Was ze niet dik genoeg of had ze niet genoeg breedte en diepte/bot. Dat is namelijk totaal wat anders.

Verder worden pony's vaak vetgemest omdat mensen het verschil niet (willen) weten daartussen. En denken dat het dus beter is als ze de pony te vet voeren.

De jury zegt er al langer iets van, maar gaven nu ook duidelijk te kennen dat ze ook op den duur hardere maatregelen moeten nemen dat ookal is het een goede pony dat als ze zo vet zijn dat het écht niet meer door de beugel kan ze de pony toch echt niet op kop kunnen zetten.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:11

Ik heb me idd al een paar jaar verbaasd over de fotos van de keuringen bij de A'tjes. Ik zie spekkies lopen met bijna hangbuiken maar wat ik me dan afvraag; wat is het criterium, want als je de dit jaar geplaatste kopnummers ziet is het 1 en al spek. Hadden ze dat dan niet wat harder kunnen afstraffen? En als ik het goed begrijp is dat wat de jury wilde zien en de fokkers brengen hun hengsten daarom in zo'n rijke conditie voor?
Zijn de hengsten dan het hele jaar door te rijk in conditie of is dit alleen maar in de aanloop naar en tijdens de HK?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:18

Zou ook het credo op menig tinkerkeuring moeten zijn!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:50

AniekR schreef:
loriene schreef:
Nou he he !!!!!
Ben vorig jaar op de hengstekeuring geweest,heb me dood geergerd aan die dikke overgevoerde welsh A hengsten. :(
Sommigen konden niet eens normaal lopen !!
Zelf een welsh B merrie voor de keuring gehad,nou voor mij nooit weer. 8)7
Dikker konden we ze niet krijgen!! Wel een 1ste premie maar niet naar de centrale want ze was niet dik genoeg. BAH. %)
Toch niet gezond.

Was ze niet dik genoeg of had ze niet genoeg breedte en diepte/bot. Dat is namelijk totaal wat anders.

Verder worden pony's vaak vetgemest omdat mensen het verschil niet (willen) weten daartussen. En denken dat het dus beter is als ze de pony te vet voeren.

De jury zegt er al langer iets van, maar gaven nu ook duidelijk te kennen dat ze ook op den duur hardere maatregelen moeten nemen dat ookal is het een goede pony dat als ze zo vet zijn dat het écht niet meer door de beugel kan ze de pony toch echt niet op kop kunnen zetten.

Het enigste wat de jury zei toen ik vroeg waarom ze niet naar de centrale mocht dat ze niet dik genoeg was.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:15

jury werkt het zelf in de hand om dikke vette pony's op de keuring te krijgen. Als je hem niet zwaar cq vet hebt, krijg je maar al te vaak en te snel de opmerking dat je pony te jeugdig is of postuur mist. Sommigen blubberen inderdaad wel van vettigheid maar sommigen zijn net zo dik maar daar zit het vast op. Zolang een jury de pony's niet aanraakt lijkt het mij moeilijk te beoordelen of ze wel of niet vet zijn. Let op: keuringsconditie betekent niet pony's vet voeren!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:28

dat jeugdig komt mij bekent voor

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:29

Bij fjorden hetzelfde verhaal.. Ik had mijn paard bijna terug getrokken omdat ze te dik was.. Zat een medische reden achter, klinkt een beetje krom, maar goed ze werd die dag wel dagkampioen..

Bij jonge paarden is dat ook wel eens vervelend.. Te dik is zo slecht, maar op de keuring zien ze dat vaak toch als goed ontwikkeld, verschilt wel per jury hoor.. Is toch jammer..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:33

over dit item is alzo vaak gesproken en er zal nog lang over worden gesproken. Discussie zal er altijd blijven tussen de gebruikers, fokkers, producers en mensen met paarden. Gevolg heftige en minder aardige opmerkingen van diverse mensen. Hierop moet de redactie/operator weer reageren etc etc. Plaats dan gewoon dit soort topigs niet denk ik dan. Je lokt het elke keer weer uit. Zoals gezegd dit alles is al een eeuwen oude discussie en zal voorlopig echt niet veranderen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:47

Fokkers zorgen ervoor dat hun hengst er zo uitziet als de jury 'm wil zien.
Ze kunnen wel roepen, we willen ze niet meer zo vet, maar dan moeten ook daden bij woorden gevoegd worden.
Zolang dat niet gebeurd, zullen ze in overconditie gepresenteerd worden, omdat men zo (hoog) kan scoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:04

Ik herken dat wel...
Het valt mij ook al jaren op dat veel kleine Britse rassen zo vet worden voorgesteld op keuringen.
Niet alleen de Welsh A ponies, maar ook dartmoor ponies bijvoorbeeld.

Nou is 't natuulijk wel zo dat een pony "voller" voeren makkelijker en sneller gaat dan een pony in de juiste bespiering voller trainen.
Zou geen excuus moeten zijn, maar ik denk dat dat vaak wel de achterliggende oorzaak is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:43

Sjonge gaat het eindelijk tot ze doordringen..
Misschien dat ze dan te vette en daardoor kreupele pony's ook eens de baan uitkunnen sturen...
Want deze worden gewoon nog doorgestuurd naar de CK op de merriekeuringen. Aangezien die een zogenaamd mooi model hebben ( ergens verstopt onder het vet).
Ze hadden hier al veel eerder wat mee moeten doen, het is gewoon dierenmishandeling hoe sommige pony's klaargemaakt worden.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:47

Ik ben het er wel mee eens.
Je kan nu gaan zeuren over het feit dat het 'altijd wat is met de jury' maar daarvoor is het een jury sport ;)
Er is nu eenmaal niet veranderlijker dan de mening van een mens. Het zijn meningen en iedere andere combinatie van mensen die een jury moeten vormen zullen nu eenmaal een ander oordeel vellen.

Zelf heb ik de mening dat een paard gewoon gezond gewicht moet hebben, glanzende vacht en voldoende beweging. Je merkt snel genoeg wanneer een paard niet lekker in zijn vel zit, dan is het moment daar om er iets aan proberen te doen.
Als je het niet eens bent met de mening van de jury op keuringen, moet je gewoon niet mee doen of een paard kopen wat je wel aanstaat en die papieren al heeft. Dan kun je er mee doen en laten wat je zelf wil.
Wanneer het echt de spuigaten uit begint te lopen staat vanzelf de dierenbescherming op je stoep neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 19-02-10 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:48

loriene schreef:
Toch niet gezond.

Zo heb ik inderdaad eens een merrie hartstikke kreupel/bevangen zien lopen op de keuring; wat was die vet, echt zielig...
Maar liep nog wel aardig vooraan mee; jammer...

Een Welsh moet gewoon stoer zijn, niet moddervet!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:54

Dat je dat als jury niet ziet. 8)7

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:32

Asjemenou_ schreef:
Ze hebben altijd wat, toen ik een welsh voor de keuring had, had deze te weinig vet..

Nee, maar er liepen echt een paar veel te dikke bij. Het was geen porum.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:43

loriene schreef:
Dat je dat als jury niet ziet. 8)7

Ze zien het wel, maar sommige eigenaren hebben behoorlijk wat invloed :roll:

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:57

Ja weet ik.
Zit er over te denken om mijn NWR over te laten schrijven naar het NRPS.
Ze is nu 1.55 en ze was te paardachtig!!!!!!!
Heb je wel ooit.