Het is bijna gebeurd met draf- en rensport in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re: Het is bijna gebeurd met draf- en rensport in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:50

Dat zou echt een enorm verlies zijn zeg. Wat ontzettend jammer! Geldt het zowel voor de draverijen als voor de rennen?
Moeilijk voor te stellen, ik zit nu in Australie en hier zijn de rennen ontzettend groot en populair. Erg zonde dat het in Nederland langzaam doodbloedt. :\

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:53

de rensport was al minder als de drafsport,er word al jaren alleen op duindigt rennen gehouden,voor de dravers zijn er meerdere banen waar gekoerst word.
maar in het loop van de jaren verdwenen er ook drafbanen,zoals hilversum,drachten..

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:06

jammer zeg :oo , ik wil dit graag nog eens in real live bekijken het lijkt me echt prachtig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:16

Het wordt steeds erger, zonde..

kim_hester schreef:
het kan mij niks schelen wat iedereen van mijn mening vind, ik heb nog nooit een draf/renpaard met de oren naar voren zien lopen, en als een paard niet goed genoeg is, gaat t naar de slacht, of verkocht terwijl zon paard al veel heeft meegemaakt, van dit hele gebeuren. en paarden op hun 2 jarige beleren voor zon sulky en gelijk maar de baan op? schandalig! ben blij als ze dit hele gebeuren stoppen! aangezien ik weer een te kortzichtige opmerking heb geplaatst. En ja in iedere tak zitten rotte appels, zo ook in de dressuursport, hier heb ik ook geen goed woord over, net zoals de drafsport

Ik heb als ik op Duindigt fotografeer bijv. minder openstaande monden en nare taferelen op de foto dan op de gemiddelde dressuurwedstrijd, dus tja, wat is onvriendelijk.. rotte appels heb je overal en dat zijn er in de draf- of rensport niet meer dan in de dressuursport. Ik fotografeer haast nooit meer op paardensportevenementen omdat ik gewoon niet vrolijk wordt van alles wat ik daar voor de lens krijg..

Kan je overigens genoeg foto's van renpaarden met de oren naar voren laten zien hoor, dus mocht je daar benieuwd naar zijn dan mag je altijd een PB sturen :j

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 01:33

kim_hester schreef:
het kan mij niks schelen wat iedereen van mijn mening vind, ik heb nog nooit een draf/renpaard met de oren naar voren zien lopen, en als een paard niet goed genoeg is, gaat t naar de slacht, of verkocht terwijl zon paard al veel heeft meegemaakt, van dit hele gebeuren. en paarden op hun 2 jarige beleren voor zon sulky en gelijk maar de baan op? schandalig! ben blij als ze dit hele gebeuren stoppen! aangezien ik weer een te kortzichtige opmerking heb geplaatst. En ja in iedere tak zitten rotte appels, zo ook in de dressuursport, hier heb ik ook geen goed woord over, net zoals de drafsport

kim ik heb jaren in de draf en rensport gewerkt als jockey/pikeur en die paarden worden beter verzorgd dan menig recreatiepaardje van een of ander pennykind,wat ik daarin al gezien heb....kinderen die amper kunnen rijden krijgen van pa en moe een paard en maar scheuren door de bak en maar trekken aan het bit ....en de meeste gepensionneerde renpaarden/dravers worden meestal doorverkocht als recreatiepaard/rijpaard
en wat ik in de dressuursport gezien heb ,bit in de mond getrokken,nageeflijk lopen...of te wel kin op de borst wat is daar mooi aan ,loop jij maar is een uurlang met je kin op de borst....dat moet dan zogenaamd ontspanning geven...laat me niet lachenen, en oh ja ...als het slecht weer is laat je toch gewoon je bijrijder komen,hoef je er zelf niet uit om te mesten en te rijden met je paard want dat is te koud....
heb je wel is gezien wat voor schema,s pikeurs/jockey,s hebben,die beginnen s,morgens om 5 uur al met hun eigen conditie-training en dan gaan ze het paard trainen ongeacht het weer,ze werken knoerthard en dat kan je van zo,n pennygrietje niet zeggen.....want oh oh wat houden ze van hun paard ,behalve in de winter...dan mag de bijrijder het opknappen,of ze willen stappen in het weekend,daar hebben de jockey,s/pikeurs geen tijd voor,die zijn veel zorgzamer voor het paard dan menig recreatieruiter/amazone...

hopelijk komt het nog goed bij de NDR

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:47

kim_hester schreef:

Het is altijd makkelijk om een mening te hebben als je niet weet waar je het over hebt! Zie in je profiel dat je dressuur rijd volgens mij staat jou disipline ook niet altijd zo netjes o de kaart. Mijn volbloedje laat elke dag zien dat hij bijzonder happy is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:42

bij ons op stal lopen de paarden toch allemaal met de oortjes naar voren, hoor. Die rennen graag en harder dan de bedoeling is op dagelijkse training. Een volbloed die z'n werk niet graag doet, laat dat goed genoeg weten en die gaan er dan ook uit. En ik vermoed dat dit voor dravers net hetzelfde is. Of ze doen het graag en trekken zelf om de kop te kunnen doen of ze lopen er maar wat achteraan...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:46

Er wordt al tijden voor 400 euro gekoerst, dat is niet iets van de laatste tijd en ook niet de reden dat mensen op dít moment meer naar het buitenland trekken dan voorheen. De reden nu is de winter, er worden te weinig inschrijvingen gedaan, omdat maar weinig trainers kunnen trainen, zoals Peetje al zei. Dat het op dit moment nog rotter uitkomt dan anders dat de meetingen niet doorgaan, is wel waar, want de voor Wolvega gaan de kosten gewoon door, terwijl er geen inkomsten zijn.

Oren naar voren =blij paard, oren naar achter is ongelukkig paard..... :z Wat een onzin! En dat was maar 1 van de opmerkingen die niet zo heel zinnig waren uit die post

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:48

petitparis schreef:
Een volbloed die z'n werk niet graag doet, laat dat goed genoeg weten en die gaan er dan ook uit. ...

Tuurlijk, ze gaan echt niet harder voor je lopen als ze het zelf niet willen. Een draver kan je niet dwingen hard voor je te lopen, dat moeten ze zelf willen. ze zijn veel te intelligent om zich daartoe te laten dwingen ;) .

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:49

Tat_jana schreef:
jammer zeg :oo , ik wil dit graag nog eens in real live bekijken het lijkt me echt prachtig !

dat is echt geweldig om te zien!
de paarden zijn zo mooi om te zien,je kunt zo voor de koers los zien stappen,en ik smeld dan altijd helemaal weg zo mooi vind ik ze.
en de ren zelf krijg je kippevel van,vooral als ze voorbij komen!

quintessence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:51

Hoop dat de drafsport (en rensport) in Nederland nog te redden valt. Dat kan door goed bestuur en....heel belangrijk : de media!! Wedden op paarden moet makkelijk te doen zijn, koers op tv, wedden via internet of misschien via de pinpas . Het moet bekendheid krijgen. Mensen blijven toch gokkers, zoals staatsloterij of krasloten kopen. maar ik denk dat het al te ver heen is, probeer dat maar te redden......Maar ,zou het geen moedwillig spelletje zijn van de overheid , aangezien de overheid aan andere wedvormen meer geld overhoud dan aan de drafsport??? En wie wil nog de deksel openen van een diepe beerput? Blijven hopen dat er iemand opstaat met de oplossing om de o zo mooie drafsport ( en rensport)in Nederland te redden.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:41

sandyQ schreef:
kim_hester schreef:

kim ik heb jaren in de draf en rensport gewerkt als jockey/pikeur en die paarden worden beter verzorgd dan menig recreatiepaardje van een of ander pennykind,wat ik daarin al gezien heb....kinderen die amper kunnen rijden krijgen van pa en moe een paard en maar scheuren door de bak en maar trekken aan het bit ....en de meeste gepensionneerde renpaarden/dravers worden meestal doorverkocht als recreatiepaard/rijpaard
en wat ik in de dressuursport gezien heb ,bit in de mond getrokken,nageeflijk lopen...of te wel kin op de borst wat is daar mooi aan ,loop jij maar is een uurlang met je kin op de borst....dat moet dan zogenaamd ontspanning geven...laat me niet lachenen, en oh ja ...als het slecht weer is laat je toch gewoon je bijrijder komen,hoef je er zelf niet uit om te mesten en te rijden met je paard want dat is te koud....
heb je wel is gezien wat voor schema,s pikeurs/jockey,s hebben,die beginnen s,morgens om 5 uur al met hun eigen conditie-training en dan gaan ze het paard trainen ongeacht het weer,ze werken knoerthard en dat kan je van zo,n pennygrietje niet zeggen.....want oh oh wat houden ze van hun paard ,behalve in de winter...dan mag de bijrijder het opknappen,of ze willen stappen in het weekend,daar hebben de jockey,s/pikeurs geen tijd voor,die zijn veel zorgzamer voor het paard dan menig recreatieruiter/amazone...

Mooi gezegd! Is helemaal waar!
Hoop dat het nog te redden is, zou zonde zijn van de sport. :n

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:44

Daarbij als de paarden de oren naar voren houden met die snelheid krijgen ze een behoorlijke wind in de oren. Is ook niet geheel prettig.
En heel veel ex-dravers en ex-renpaarden lopen nog gewoon in een andere tak van sport hoor.
Mijne is klasse 4 endurance, en zo zijn er nog veel meer.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze geslacht worden. Misschien in Amerika ofzo, maar hier niet :n

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:16

griebels schreef:
Daarbij als de paarden de oren naar voren houden met die snelheid krijgen ze een behoorlijke wind in de oren. Is ook niet geheel prettig.
En heel veel ex-dravers en ex-renpaarden lopen nog gewoon in een andere tak van sport hoor.
Mijne is klasse 4 endurance, en zo zijn er nog veel meer.
Ik heb nog nooit gehoord dat ze geslacht worden. Misschien in Amerika ofzo, maar hier niet :n

ze worden wel geslacht ook hier in nederland!
maar er worden net zoveel spring dressuur en belgen en hafjes,friesen geslacht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:29

Ik kan er niet wakker van liggen; Er is blijkbaar niet genoeg belangstelling voor van sponsor/publieks zijde, en dan is er geen bestaansrecht, pech gehad. Ik zie niet in waarom de dure hobby van een klein groepje mensen gesubsidieerd zou moeten worden, het geld kan wal aan zinniger dingen worden besteed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:33

griebels schreef:
.

In de VS mogen paarden helemaal niet geslacht worden (overigens een nogal stupide maatregel maar dat terzijde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:37

ik heb zo mijn twijfels over deze sport....
soms vinden paard het echt super leuk etc maar je ziet ook vaak hele verkeerde dingen... maar goed dit is eigenlijk bij bijna elke tak van de paarden sport...
we moeten weer goede samenwerking vinden! zonder al dat getrek etc ( natuurlijk zijn er vele mensen die gelukkig goed en paardvriendelijk rijden :D )
onder andere die 3 fotos van dat bruine paard voor de sulki, rennen en in de wei. ziet er goed uit :)

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:55

Ik ben in augustus 2008 op een drafstal gaan kijken, omdat ik graag het zweefmoment wilde fotograferen. Ik ben er niet meer weggegaan!!!!!
Wat een mooie sport en ze worden (merendeels) goed verzorgt. Ik kwam hiervoor op een manege en daar konden de paarden niet naar buiten.
Op de stal waar ik nu kom, staan ze zelfs in de winter nog buiten. Heerlijk voor ze.
Ik hoop echt dat ze er weer bovenop komen, want ik heb nu net mijn draai gevonden in deze sport.

Citaat:
Ik zie niet in waarom de dure hobby van een klein groepje mensen gesubsidieerd zou moeten worden

Er zijn heel wat mensen die hun inkomsten moeten hebben uit deze sport, dus voor hen is het echt geen hobby.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:25

na heel wat jaren met dravers en renpaarden hebben gewerkt weet ik zeker het rennen zit gewoon in hun bloed...ze willen ook echt graag rennen , dat kan je van sommige dressuur paarden nietzeggen dat ze willen lopen voor hun baasje...want zo fijn is dat niet een uurlang met je kin op de borst te lopen ,en wat doen ze daaraan ,slofteugel,teugels kort en maar trekken aan het bit ....had je bij mijn draver echt niet hoeven te proberen,die ging daar dwars tegen in ....zucht Young Gold Weber...mis je nog zooooo

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:33

Zo jammer dat het zo verschrikkelijk uit de hand is gelopen met een van de mooiste paardensporten!
Voor de mensen die negatief reageren: Wat een arogantie en onwetendheid!!!!!!!!!!!!
Een hele bekende arts heeft laten weten dat als hij als paard zou terug keren dat als een draver of renpaard zou zijn omdat deze mensen tenminste snappen wat belangrijk voor een paard is en er goed voor zorgen!
Hopelijk wordt er een oplossing gevonden want er gaat zo verschrikkelijk veel kostbare informatie verloren.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:22

sandyQ schreef:
kim_hester schreef:

ik ben hier helemaal mee eens iik werk momenteel op een entrainement als zaterdagbaantje/vakantiebaantje en ik vind inderdaad dat menige medewerker daar veel beter en vakkundiger met de paarden om gaat als al die dressuur tutjes op stal waar ik sta (ik heb zelf een dressuur paard)
daar komt bij dat het hele oren verhaal onzin is.. Opium bijv. bokt toch ook en heeft ook de oren plat in de nek zitten... en toch blijft hij springen., als hij niet wou sprong die ook niet alles hoor.. wat een onzin..

en inderdaad vingers kruisen dat het ooit mischien zo word zoals het in frankrijk australie en de vs is :) maar dat zijn maar dromen

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:24

en inderdaad bij ons staan ze ook elke dag buiten en dik de hele dag en niet zoals gemiddeld dressuurpaard dat ze of niet buiten komen of een halfuur in een paddock

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:35

Kuggur schreef:
griebels schreef:
.

In de VS mogen paarden helemaal niet geslacht worden (overigens een nogal stupide maatregel maar dat terzijde).

daarom worden de slachtpaarden daar ook naar mexico of canada ofzo gestuurd...

Ik zei dat ik het niet gehoord had dat hier ex-koerspaarden geslacht werden, niet dat het niet zo is ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:37

Niet alle entrainementen hebben de paarden de hele dag buiten he...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:39

griebels schreef:
Niet alle entrainementen hebben de paarden de hele dag buiten he...

welke niet dan?
ik ken er een heleboel in nederland duitsland en frankrijk,zweden.
maar ik ken er niet 1 die de paarden niet buiten heeft,dus ik ben dan wel beneiuwd wie dat is.

edit,ow en de hele dag buiten lopen zo ook niet,maar wel zo lang mogenlijk.
ik zou een dagje training van mijn draver uitleggen.

zomers:morgen's word hij uit de wei gehaalt om te eten,als hij rustig gegeten heeft,word hij getraind,waarna hij tussen de middag weer eten krijgt,tegen 4 uur krijgt hij weer eten,waarna hij om half 5 weer op de wei staat tot de volgende dag.

winter's:eerst even eten en dan in de stapmolen,daarna word hij getraind,waarna hij de rest van de dag in de wei loopt.