Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:41

stalnijmegen schreef:
packer schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp is, waarom laat je je paard niet eerst keuren voordat je hem meeneemt. Doe dit dan ter plekke, wordt ie afgekeurd, kan je hem laten staan.
En niet eerst paard op de trailer en dan achteraf betalen, tis vervelend, maar tegenwoordig kan je mensen niet echt meer vertrouwen

gebeurd wel vaker hoor. Dat je bv een paard een week mee op proef krijgt en dan als je hem wilt, in of na die week keurd bv

Laat het nu eens een les zijn ALTIJD een paard klinisch te keuren voordat je hem meeneemt. Ook al neem je hem op proef KEUREN....
Toen ik mijn paard kocht heb ik voordat ze hem ging inrijden en aan de slag gingen helemaal laten keuren. Ik wilde geen risico lopen.

En neem iemand mee die er EXTRA verstand van heeft die ook kan bekijken wat stijf is en wat kreupel is.

Mosh

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:45

Het komt niet zo vaak meer voor dat je een paard op proef krijgt hoor.. Tenminste, mijn paard verlaat mijn erf niet eerder als dat er betaald is. Stel dat ze kreupel raken.. Daar sta je dan als verkoper. En een paard wat niet goedgekeurd is komt niet eens ons erf OP. Dus ik ga met Prisca mee ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:46

En toch, als je "aankoop paard" intikt op Google krijg je een heleboel informatie, waaronder een link naar de KNHS met zeer uitgebreide informatie.

Het is natuurlijk van de gekke dat mensen glashard opgelicht worden, maar aan de andere kant laten mensen zich ook echt oplichtend door zich ondegelijk in te lezen en/of hulp te vragen mbt aankoop.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:47

Heel treurig voor het meisje, en erg asociaal van de handelaar. Dat je uberhaupt een paard verkoopt als rijpaard als je weet dat het dier niet in orde is, want dat hebben de handelaren echt wel geweten als het paard zo overduidelijk niet goed was.

Aan het eind werd inderdaad aangegeven dat het veel voor komt, en gaven ze tips waar je op moest letten. Persoonlijk vond ik die tips alleen maar logische acties bij de aankoop van een paard die je met een beetje gezond verstand sowieso zou ondernemen :o

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:48

Ik snap niet dat zulke mensen nog steeds rond kunnen lopen.

Zelf paar jaar geleden ook genaaid met de aankoop van een paard, bleek een slachtpaard
te zijn.... Ik weet hoe pijnlijk het is om er afstand van te doen. Ik had em maar 6 weken maar
voel me er nog steeds af en toe rot om. Bij mij werd ook gezegd dat hij naar de slacht ging....
Mensen hebben geen gevoel in hun donder!

Ik snap alleen niet dat je een paard al een jaar hebt....en dan nog terug doet.
Meestal laat je een paard toch meteen keuren.
Of begrijp ik het verkeerd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:51

misskiry schreef:
Bij mij werd ook gezegd dat hij naar de slacht ging....
Mensen hebben geen gevoel in hun donder!

Ik snap alleen niet dat je een paard al een jaar hebt....en dan nog terug doet.
Meestal laat je een paard toch meteen keuren.
Of begrijp ik het verkeerd.

Dat zeggen ze alleen maar om je te laten zeggen: nou dan hou ik hem wel want de slacht is zielig. Wss gaat ie weer gewoon op stal om de volgende onnozele te pakken.

En dat jaar... er heeft een rechtzaak tussen gezeten, dat duurt allemaal even ;) Verkopende partij heeft natuurlijk zo lang mogelijk gerekt.

Vreselijk dat er zulke mensen bestaan die willens en wetens mensen bedonderen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:52

Natuurlijk was het heel naief van deze mensen , het internet staat toch vol met waarschuwingen.
Het wordt lijkt wel steeds moeilijker een paard te kopen.
Kopers willen meer maar ook verkopers willen steeds meer.
Ik begin bevoorbeeld niet aan keuren wordt betaald door koper.
Bij mij zijn er 10 die ik wou kopen, niet door de keuring gekomen. Stel je voor dat ik die had moeten betalen.
De handel wordt harder nu de prijzen lager worden maar ik heb ook hele dure paarden gezien die op slingse wijzen worden verkocht onder de noemer gezond.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 15-02-10 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:56

kohtje schreef:
Bij mij zijn er 10 niet door de keuring gekomen. Stel je voor dat ik die had moeten betalen.

Je kunt toch ook afspreken: bij goedkeuring zijn de kosten voor de koper, bij afkeuring voor de verkoper. JIJ beweert toch een gezond paard aan te bieden?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:58

Ik heb het gister ook gezien, vind het allemaal een beetje dom eigenlijk.
Het bevestigt wel weer dat paardenland nederland vaak niet te vertrouwen is helaas ;(

Maar die oplichtingen zie je eerder bij een particulier die wel is waar hobbymatig wat fokt/handelt, dan echt een beroeps... Die er daadwerkelijk z'n brood mee op de plank moet krijgen.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:00

Heb het ook gezien, en vond het erg sneu voor het meisje..

Maar dan komt bij mij wel meteen weer de gedachte naar boven: Wat voor paard koop je tegenwoordig nog voor 1900 euro?

Erg sneu voor het meisje, en ook erg arrogant van de verkopende partij. De relatie was over, dus heeft zij er niets meer mee te maken. Verschrikkelijk...

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:02

ik snap niet dat ze de koppen van die mensen ook nog beschermen.. ze kiezen er toch zelf voor om mensen op te lichten, dan mag heel nederland ook best weten wie ze zijn zodat ze er zich tegen kunnen beschermen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:03

Je ziet eigenlijk al op de foto's dat paard op zijn minst als zwak te betitelen is.
Neemt niet weg dat paardenhandel smerig is, ook genoeg voorbeelden hier op bokt te lezen.
Maar ook de kopers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan is het risico van miskoop ook wel groter.

Verkoopster komt me bekend voor ondanks balkje. Weet iemand waar dit zich afgespeeld heeft? Mag ook per pb

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:05

Lekker makkelijke prooi ben je als je een paard niet laat keuren voor de aankoop. Sorry maar dan ben je niet bijster slim bezig. Aso mensen zijn er altijd en overal maar met een beetje oppassen kun je heibel ermee makkelijk vermijden. Is altijd naar deze verhalen te lezen, dat mensen echt gewoon zo aso zijn iemand bewust op te lichten. Maar krijg er ook altijd een dubbel gevoel van, zo van 'dat was niet zo een slimme actie' als het gaat om de slachtoffers. Zeker met dieren, altijd zeker van de zaak zijn voordat je koopt. En als keuringen niet zijn toegestaan (of enkel door hun dierenarts) kun je het dier zowieso beter laten staan. Mensen zijn vaak helaas te naif en dan krijg je dit soort vervelende situaties.

@Siets: Niet iedereen heeft het geld en de zin zich een 6000 euro dier aan te schaffen. En voor 1900 euro kun je wel degelijk een leuk gezond dier vinden waar je op alle vlakken meekomt. Prijs zegt imo niet altijd iets over kwaliteit. Maar dat terzijde. Keuren moet je toch altijd, of het nu gaat om 1900 of om 6000 euro.

@66996236: Helaas is dat het recht op privacy, dit mag niet geschonden worden. De televisie moet altijd toestemming hebben gezichten te laten zien, hebben ze dit niet en wordt zenden ze het uit kunnen ze er grote problemen mee krijgen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:07

jury schreef:
Maar ook de kopers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dan is het risico van miskoop ook wel groter.

Dit was duidelijk een meisje wat geen ambities in de sport had, gewoon een paardje zocht waar ze lekker op kon rondhobbelen buiten. Dat moet voor dat geld toch wel te realiseren zijn? Vind dat geen geval van "dubbeltje op de eerste rang"
De verkoper wilde er gewoon een slaatje uit slaan, door een slecht paard nog voor zoveel te durven verkopen, en dan nog zeggen dat ie wel 100x gekeurd mag worden :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:08

IKbenEllen schreef:
kohtje schreef:
Bij mij zijn er 10 niet door de keuring gekomen. Stel je voor dat ik die had moeten betalen.

Je kunt toch ook afspreken: bij goedkeuring zijn de kosten voor de koper, bij afkeuring voor de verkoper. JIJ beweert toch een gezond paard aan te bieden?

Ik was de koper.
Er zijn steeds meer verkopers die dus willen dat de koper betaald al wordt er afgekeurd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:09

kohtje schreef:
Ik was de koper.
Er zijn steeds meer verkopers die dus willen dat de koper betaald al wordt er afgekeurd.

Oh ok, excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:10

Aanvaard :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:14

Tuurlijk proberen verkopers altijd zo min mogelijk risico te lopen bij de verkoop van hun paard.
Maar als koper bepaal je zelf de voorwaarden en als iedereen zijn poot nu maar stijf houdt met bv de kosten van keuring, gaan ze echt wel om hoor.
Ik ga bij een paard bv niet kijken alvorens de mogelijkheid er is om te keuren en bij afkeuring kosten verkoper. Anders ben je na een paar negatieve keuringen al bijna de kosten voor een paard kwijt.

IkbenEllen, voor 1500 een gezond paard (niet bejaard of < 3jr) kopen kan eigenlijk niet. Of hij moet oerlelijk zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is dan de speld in de hooiberg, de andere aanbiedingen zijn dus hooi/miskopen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:16

jury schreef:
IkbenEllen, voor 1500 een gezond paard (niet bejaard of < 3jr) kopen kan eigenlijk niet. Of hij moet oerlelijk zijn.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dat is dan de speld in de hooiberg, de andere aanbiedingen zijn dus hooi/miskopen.

Bepaalde aandoeninkjes zijn voor de recreatie niet schadelijk, maar maken ze voor de sport een stuk minder waard, neem bv lichte cornage.
Dit paard was trouwens geen 1500 euro, en ik weet niet of jij hem heel mooi vond?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:20

Denk dat je in deze tijd best wel paarden voor weinig kan vinden die ook nog geschikt zijn voor een beetje sport, de handel is ingestord.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:22

Voor 1900 is er echt wel een gezond recreatie paard te vinden hoor
genoeg papierloze paarden, of paarden die iets ouder zijn, of geen geweldige gangen hebben, of een verkoper die goed tehuis belangrijker vind dan de prijs

de aflevering van de week ervoor was wel meer dubbeltje eerste rang, voor die prijs wilde zij een sportpaard, en dat is een stuk moeilijker

Gisteren met open mond gekeken, wie laad nu een paard in, en laat al wegrijden, voordat je het geld hebt?
Wie laat pas keuren als het paard al bij je thuis staat?
En dan een jaar lang ermee bezig zijn, ik had zelf allang dat paard ingeladen en teruggebracht ipv af te wachten
En verder alles op papier zetten!! Ook dat paard retour mag bij afkeuring

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:23

Ik had de indruk dat dat meisje een leuk recreatiepaard zocht.. En die moeten er in die prijsklasse best te vinden zijn. Vind dat ook niet iets van op de eerste rang zitten.
Daarbij was er een duidelijke afspraak gemaakt over keuren en terugbrengen bij afkeuring.. Dus ik kan me voorstellen dat dat vertrouwen schept en je het paard pas na de koop laat keuren.. Omdat je denkt "er kan me in principe niets gebeuren".

Maar wat ik uiteindelijk niet begrijp (met de voorgeschiedenis) dat ze heeft toegestaan dat de auto met trailer met paard al mocht vertrekken, voordat zij haar geld had ontvangen..

Maar aan de andere kant geeft het goed aan, hoe goed deze mensen van vertrouwen waren. Er lag notabene een gerechtelijke uitspraak, de handelaarster is komen opdagen... Dan ga je ervan uit dat het na een jaar eindelijk geregeld gaat worden, en dan krijgt ze zoiets..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:23

niet mijn paard, maar lelijk door gebrek, als je hier mee zou kunnen gaan trainen wordt ie vanzelf mooier.
Zat nog even op site te kijken maar paard was 1900, waarom ze dan maar 1500 vd rechter toegekend krijg begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ik zou ook nog de kosten voor verzorging vergoed willen zien. Je kunt tenslotte het paard niet optimaal benutten.

Dat instorten van de handel vind ik nog wel meevallen hoor. Ik zit zelf in het vastgoed en daar zie je net als bij de paarden dat goede panden nog steeds verkopen. Maar panden met een gebrek gaan wat minder

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:24

Weet iemand of Melanie inmiddels een ander paard heeft. Is ze een bokker?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 10:25

jury schreef:
Zat nog even op site te kijken maar paard was 1900, waarom ze dan maar 1500 vd rechter toegekend krijg begrijp ik eerlijk gezegd niet.

Staat in de tekst.
Het was een wederzijdse afspraak en Melanie kreeg 1500 terug ipv 1900 euro omdat ze het zadel wilde houden.