Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:madamX schreef:En omdat dit gedoe al jaaaaaren bekend is, werk ik ook allang niet meer met chemische wormmiddelen. Ik ontworm met super spul, goedkoop en zeer effectief en wormen kunnen er niet resistent voor worden (en het is nog gezond ook).
Zo´n middel bestaat niet.
__Marloes schreef:dorientjuh schreef:Maar het probleem lijkt mij ook te zitten in het feit dat heel veel mensen tegen beter weten in blijven vast houden aan het oude systeem, dus standaard om de zoveel tijd ontwormen. Misschien is het nieuwe systeem te ingewikkeld voor hen? Of denken ze dat de paarden door het nieuwe systeem teveel gevaar lopen op een worminfectie?
Mijn ervaring is in ieder geval dat paardeneigenaren, ondanks dat ze op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, gewoon volgens het oude systeem blijven ontwormen, met dergelijke gevolgen. Die gedachtengang moet eerst worden veranderd, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.
De mensen die dat doen zijn geen paardenmensen, maar mensen met paarden. Je bent gewoon DOM (ja sorry, ik kan er niets anders van maken) als je zo eigenwijs bent en niet eens een andere methode wilt proberen omdat bewezen is dat de oude methode niet helpt.
Kuggur schreef:MadameX hult zich in mysterieus stilzwijgen met betrekking tot de aard van haar wondermiddel (mss overweegt ze patentaanvraag?), maar als het gaat om de terpentijn/lijnolie mix die Geerke beschrijft dan kan ze het vergeten dat het "gezond" is voor haar paarden, terpentijn is giftige rotzooi. Er zijn goede redenen voor waarom dergelijke "paardenmiddelen" in onbruik zijn geraakt.
madamX schreef:je bevestigd je domheid...triest.
Overigens heb ik hier nergens beweerd dat ik haarlemmerolie oid gebruik, laat staan terpentijn; hoe dom kan men zijn om dergelijke suggesties de wereld in te helpen?
Het middel is gewoon gebaseerd op kruiden, en ja, wetenschappelijk getest en bewezen dat het werkt en niet schadelijk is voor vee; ook niet voor de wormen trouwens, vandaar dat die nooit resistent kunnen worden. En inderdaad, al vele jaren bekend. Ik gebruik 1 merk, maar er zijn inmiddels meerdere merken op de markt; heb ze allemaal een keer geprobeerd maar bleef bij 1 merk 'hangen' omdat die toch het beste werkte en het voordeligst is in gebruik.
Kuggur schreef:madamX schreef:je bevestigd je domheid...triest.
Overigens heb ik hier nergens beweerd dat ik haarlemmerolie oid gebruik, laat staan terpentijn; hoe dom kan men zijn om dergelijke suggesties de wereld in te helpen?
Het middel is gewoon gebaseerd op kruiden, en ja, wetenschappelijk getest en bewezen dat het werkt en niet schadelijk is voor vee; ook niet voor de wormen trouwens, vandaar dat die nooit resistent kunnen worden. En inderdaad, al vele jaren bekend. Ik gebruik 1 merk, maar er zijn inmiddels meerdere merken op de markt; heb ze allemaal een keer geprobeerd maar bleef bij 1 merk 'hangen' omdat die toch het beste werkte en het voordeligst is in gebruik.
Tsk tsk tsk, een onbeleefd standje ben jij...Mensen domheid verwijten terwijl jij met een geheimzinnig kruidenmengseltje je paarden meent te ontwormen. Merk? Inhoud? Werkzame stoffen?
Wij beweren ook niet dat je haarlemmer olie gebruikt, was slechts een hypothese van Geerke als gevolg van jouw (persisterende) onwil de identiteit van dit wondermiddel te onthullen. Want als het zo super werkt als jij beschrijft willen we daar natúúrlijk allemaal onze paarden mee ontwormen; gezond , goedkoop, werkt geweldig, wormen die er niet eens resistent voor kunnen worden, het kan niet op...!
geerke schreef:een wormkuur hoeft niet duur te zijn hoor...omdat er geen patent meer staat op eqvalan,kun je voor weinig geld ook een goede wormkuur kopen tegen de horzellarven....als er maar ivermectine inzit.
Er zijn o.a twee dingen die resistentie voorkomen...liefst iets overdoseren,en zorgen dat de weilanden schoon zijn en de stallen ook.
(Dat maakt de kans op een wormbesmetting al kleiner)
MamboBeach schreef:Onderdoseren is niet goed maar overdoseren helemaal niet...
dorientjuh schreef:En daarnaast goed weidemanagement dus bijvoorbeeld minimaal elke twee dagen de mest uit het weiland / paddock halen enzovoorts.
MamboBeach schreef:Onderdoseren is niet goed maar overdoseren helemaal niet...