Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:16

Mijn paarden zijn al jaren wormvrij (onderzocht door DA). Wij ontwormen 1 maal per 3 maanden. in overleg met de DA doen wij in Januari invectermine in April nogmaals invectermine, in Juli Equimax en in October equest paramox i.v.m. de maag / darm wormen van de horzels.
In de winter gaan de paarden van de weides af en verder 'snachts op stal. De weides worden voor de winter mestvrij gemaakt.
Voor ons werkt dit goed.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:26

Kuggur schreef:
madamX schreef:
En omdat dit gedoe al jaaaaaren bekend is, werk ik ook allang niet meer met chemische wormmiddelen. Ik ontworm met super spul, goedkoop en zeer effectief en wormen kunnen er niet resistent voor worden (en het is nog gezond ook).

Zo´n middel bestaat niet.

Droom maar lekker verder dan; bestaat nl ook al jaaaren.

Anoniem

Re: Effectiviteit ontwormmiddelen bij Europese paarden neemt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:27

MadamX, ga je ook nog vertellen wat het is, of blijf je liever een beetje vaag doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:42

__Marloes schreef:
dorientjuh schreef:
Maar het probleem lijkt mij ook te zitten in het feit dat heel veel mensen tegen beter weten in blijven vast houden aan het oude systeem, dus standaard om de zoveel tijd ontwormen. Misschien is het nieuwe systeem te ingewikkeld voor hen? Of denken ze dat de paarden door het nieuwe systeem teveel gevaar lopen op een worminfectie?

Mijn ervaring is in ieder geval dat paardeneigenaren, ondanks dat ze op de hoogte zijn van het nieuwe systeem, gewoon volgens het oude systeem blijven ontwormen, met dergelijke gevolgen. Die gedachtengang moet eerst worden veranderd, maar dat is nog niet zo gemakkelijk.

De mensen die dat doen zijn geen paardenmensen, maar mensen met paarden. Je bent gewoon DOM (ja sorry, ik kan er niets anders van maken :n ) als je zo eigenwijs bent en niet eens een andere methode wilt proberen omdat bewezen is dat de oude methode niet helpt.

ook goed ,dan ben ik een mens met paarden.
ik ontworm inderdaad gewoon volgens het 'oude' systeem
fenbendazole na 6 weken weer,ivermectine na 8 weken weer,pramox(praziquantel/moxidectine) na 12 weken weer.

Mestonderzoek heb ik geen vertrouwen in omdat wormen ook een cyclus hebben,als je dus op een verkeert moment een mestonderzoek doet vindt je geen eitjes.....wat nog niet wil zeggen dat ze er niet zijn.

Een derde van de koliek gevallen komt door slecht/niet of onkundig ontwormen....laat ik nu in de dertig jaar dat ik paarden heb nog nooit koliek hebben gehad...

Jaarlijks wordt het bloed gecontroleerd op parasieten....niets te vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:47

madamx....niet nieuws hoor dat middel van jou...daar ontormden ze in engeland de paarden 60 jaar geleden al mee...of het gezond is weet ik niet.

2 or 4 tablespoonsfuls of turpentine to one pint of linseed oil.

Oud engels recept....met wat dubieze geheime kruidjes erin heet het in eens haarlemmer olie.
Het is de terpetijn die de wormen dood maakt....de lijnolie is om te voorkomen dat het peerd zijn slokdarm verbrand.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:59

MadameX hult zich in mysterieus stilzwijgen met betrekking tot de aard van haar wondermiddel (mss overweegt ze patentaanvraag?), maar als het gaat om de terpentijn/lijnolie mix die Geerke beschrijft dan kan ze het vergeten dat het "gezond" is voor haar paarden, terpentijn is giftige rotzooi. Er zijn goede redenen voor waarom dergelijke "paardenmiddelen" in onbruik zijn geraakt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:26

Kuggur schreef:
MadameX hult zich in mysterieus stilzwijgen met betrekking tot de aard van haar wondermiddel (mss overweegt ze patentaanvraag?), maar als het gaat om de terpentijn/lijnolie mix die Geerke beschrijft dan kan ze het vergeten dat het "gezond" is voor haar paarden, terpentijn is giftige rotzooi. Er zijn goede redenen voor waarom dergelijke "paardenmiddelen" in onbruik zijn geraakt.

je bevestigd je domheid...triest.
Overigens heb ik hier nergens beweerd dat ik haarlemmerolie oid gebruik, laat staan terpentijn; hoe dom kan men zijn om dergelijke suggesties de wereld in te helpen?
Het middel is gewoon gebaseerd op kruiden, en ja, wetenschappelijk getest en bewezen dat het werkt en niet schadelijk is voor vee; ook niet voor de wormen trouwens, vandaar dat die nooit resistent kunnen worden. En inderdaad, al vele jaren bekend. Ik gebruik 1 merk, maar er zijn inmiddels meerdere merken op de markt; heb ze allemaal een keer geprobeerd maar bleef bij 1 merk 'hangen' omdat die toch het beste werkte en het voordeligst is in gebruik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:33

ik ken ook iemand die haar ezel op basis van kruiden ontwormd,het dier is drachtig en wel aan de wormen bezweken.
Ik ken het middel niet,ik hoop niet dat jij hetzelfde gebruikt.

Naar mijn weten krijg je parasieten niet dood met natuurlijke middelen,er zijn goede middelen in de handel die mits goed gebruikt relaief weinig schade aanbrengen aan het paard.

De wormen veroorzaken ernstigere schade.

maar dat is mijn mening....ieder doet het op z'n eigen manier

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:40

heb me even een piepklein beetje verdiep in verm x....mijn broek zakte al af bij het commentaar van een trouwe gebruiker.

"Zodra onze paarden een doffe vale vacht krijgen weet ik dat het weer tijd is voor verm x"

Naar mijn idee ben je dan al te laat....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:46

madamX schreef:
Overigens heb ik hier nergens beweerd dat ik haarlemmerolie oid gebruik, laat staan terpentijn; hoe dom kan men zijn om dergelijke suggesties de wereld in te helpen?
Het middel is gewoon gebaseerd op kruiden, en ja, wetenschappelijk getest en bewezen dat het werkt en niet schadelijk is voor vee; ook niet voor de wormen trouwens, vandaar dat die nooit resistent kunnen worden. En inderdaad, al vele jaren bekend. Ik gebruik 1 merk, maar er zijn inmiddels meerdere merken op de markt; heb ze allemaal een keer geprobeerd maar bleef bij 1 merk 'hangen' omdat die toch het beste werkte en het voordeligst is in gebruik.

Tsk tsk tsk, een onbeleefd standje ben jij...Mensen domheid verwijten terwijl jij met een geheimzinnig kruidenmengseltje je paarden meent te ontwormen. Merk? Inhoud? Werkzame stoffen?
Wij beweren ook niet dat je haarlemmer olie gebruikt, was slechts een hypothese van Geerke als gevolg van jouw (persisterende) onwil de identiteit van dit wondermiddel te onthullen. Want als het zo super werkt als jij beschrijft willen we daar natúúrlijk allemaal onze paarden mee ontwormen; gezond , goedkoop, werkt geweldig, wormen die er niet eens resistent voor kunnen worden, het kan niet op...!
Oh ja, je moet dan óók meteen even uitleggen wat het mechanisme is achter een wormmiddel dat "niet schadelijk is voor wormen"

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:51

Kuggur schreef:
madamX schreef:

Tsk tsk tsk, een onbeleefd standje ben jij...Mensen domheid verwijten terwijl jij met een geheimzinnig kruidenmengseltje je paarden meent te ontwormen. Merk? Inhoud? Werkzame stoffen?
Wij beweren ook niet dat je haarlemmer olie gebruikt, was slechts een hypothese van Geerke als gevolg van jouw (persisterende) onwil de identiteit van dit wondermiddel te onthullen. Want als het zo super werkt als jij beschrijft willen we daar natúúrlijk allemaal onze paarden mee ontwormen; gezond , goedkoop, werkt geweldig, wormen die er niet eens resistent voor kunnen worden, het kan niet op...!

Was mijn 'gokje' want heb daarover goede berichten gelezen.... Dus het is iets anders MadamX, share please! Ik zit ook niet te wachten op telkens die troep in mijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:05

Een middel dat niet schadelijk voor wormen is, lijkt mij weinig effectief als bestrijdingsmiddel :?.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:10

Lovely schreef:
Een middel dat niet schadelijk voor wormen is, lijkt mij weinig effectief als bestrijdingsmiddel :?.

Theoretisch lijkt dit mij mogelijk. Wellicht hoeven wormen niet dood om het paardenlichaam te verlaten (geen schade, geen resistentie?) ... Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:14

Het was te verwachten dat dit zou gebeuren natuurlijk! Gevoelsmatig heb ik altijd geweten dat dit nooit goed zou kunnen zijn voor je paard en een manier van geldtrekkerij is. Dat om de 6 weken ontwormen, zo slecht, zo slecht... Stallen die mij dat verplichten ben ik ook nooit gaan staan, IK ben de baas over mijn eigen paard en zoveel ontwormen gebeurt nu net niet... Als mijn paard ontwormt wordt wordt die altijd ondersteund door een vitaminekuur!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:18

En buiten het paardenlichaam sterven volwassen wormen, onschadelijk is hier dus een zeer relatief begrip...
Ach waar hebbben we het over, een of ander naamloos voodoo middeltje waarvan de meest wonderbaarlijke zaken worden geclaimd.
Als iets te goed klinkt om waar te zijn....is het meestal gewoon niet waar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:21

Mijn DA heeft nooit iets gezegd over de "nieuwe" manier hoor. Zijn laatste advies was nog steeds: 3x per jaar Equest en 1x per jaar (in het najaar) Equest Pramox. Tenzij de drollen dagelijks uit de weide gehaald worden, dan zou 1x per jaar Equest en 1x per jaar equest Pramox voldoende zijn.

Aangezien het hier een goed aangeschreven paardenkliniek betreft vertrouw ik op dat advies. Ik heb overigens nooit wormen in de ontlasting gevonden of problemen gehad op dat gebied.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:27

Mensen ontwormen tegenwoordig veel te vaak omdat men niet precies weet hoe het moet, of "te goed" wil zijn voor zijn/haar paard. Daardoor ontstaat de resistentie tegen ontwormingsmiddelen.

Wij ontwormen 3x in het jaar. In februari, ergens in de zomer en in november. In november krijgen de paarden een duurdere ontwormingskuur die ook tegen horzellarven e.d. beschermt.

Bij mijn sportpaard laten we 1 keer in de zoveel tijd een mestonderzoek doen, maar die is altijd schoon. Toen mijn jonge paard erbij kwam (kwam uit de koppel) hebben we die een keer extra ontwormt om ervoor te zorgen dat we ze allebei wormvrij houden.

Ze staan samen in het land en er loopt nooit een "vreemd" paard bij, doordat ze allebei wormvrij zijn is de kans op besmetting vrij klein en daarom ontwormen wij dus niet zo vaak. Mijn paarden hebben nog nooit wormen gehad. Dus volgens mij doen we het goed zo. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:32

een wormkuur hoeft niet duur te zijn hoor...omdat er geen patent meer staat op eqvalan,kun je voor weinig geld ook een goede wormkuur kopen tegen de horzellarven....als er maar ivermectine inzit.

Er zijn o.a twee dingen die resistentie voorkomen...liefst iets overdoseren,en zorgen dat de weilanden schoon zijn en de stallen ook.
(Dat maakt de kans op een wormbesmetting al kleiner)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:33

Hier ook een strak womschema.
Februari equimax
mei iets met ivermectine als basis
Augustus equest
november weer iets met ivermectine.

De jonge paarden krijgen in novamber weer equest ,en de veulens krijgen al eens een horsmintje extra.
Volgens mij is de grote boosdoener voor het resistent maken vooral de onderdosering van mensen die zelf niet kunnen schatten hoeveel hun paard weegt,of denken een paard en shetlander van 1 tuubje te kunnen geven om het goedkoop te maken.

Hier shetlander 1/2 tube en elk paard boven de 1.45m een volle tube.
Een paard boven 1.65m een volle en een halve tube.

Laat bloed controleren en mest ,en mooie resultaten.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:34

geerke schreef:
een wormkuur hoeft niet duur te zijn hoor...omdat er geen patent meer staat op eqvalan,kun je voor weinig geld ook een goede wormkuur kopen tegen de horzellarven....als er maar ivermectine inzit.

Er zijn o.a twee dingen die resistentie voorkomen...liefst iets overdoseren,en zorgen dat de weilanden schoon zijn en de stallen ook.
(Dat maakt de kans op een wormbesmetting al kleiner)

Wij overdoseren inderdaad ook altijd iets en onze weilanden maken wij (vooral in de zomer, als ze veel buitenstaan) vaak schoon.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:37

ivermax is een goede equavalan vervanger en goedkoop en is verder 100% hetzelfde als equavalan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:01

Onderdoseren is niet goed maar overdoseren helemaal niet...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:11

MamboBeach schreef:

Ik weet het exact gewicht van mijn paarden niet dus geef ze altijd een volle spuit, dan weet ik in ieder geval dat ze niet te weinig krijgen. (wij ontwormen ook maar 3x in het jaar dus dan lijkt het me niet zo erg om een keer iets over te doseren)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:12

MamboBeach schreef:

Niet mee eens. Je kan beter wat overdoderen dan onderdoseren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:30

dorientjuh schreef:
En daarnaast goed weidemanagement dus bijvoorbeeld minimaal elke twee dagen de mest uit het weiland / paddock halen enzovoorts.

Kom hier maar mee aan bij de gemiddelde stalhouder of boer. Ene helft vindt het onzin, andere doet het gewoonweg niet. Vaak is de reden : teveel werk (teveel paarden) en "we slepen wel regelmatig, dan is het ook weg." Om het vervolgens raar te vinden dat de paarden 3/4 van het gras niet willen eten, "maar er staat toch zat gras?"

Ik wil als eigenaar dit soort dingen weten (voor mij is dit soort basiskennis je verantwoordelijkheid als eigenaar), maar mijn mogelijkheden, qua zelf bijhouden, zijn ook beperkt. Niet voor niets dat ik nog steeds om me heen kijk naar eigen land.
MamboBeach schreef:

Er blijft altijd iets in de spuit zitten, beetje in een mondhoek kleven, etc. Plus hoe zwaar je paard precies is is ook niet 100% zeker te zeggen. Lees alleen goed de bijsluiter, zodat je weet wat je veiligheidsmarge is.
Mijn pony weegt volgens meetlint ruim 400 kg, lint is 90% nauwkeurig, dus 10% erop (rondgeribde pony) 450kg voor ontworming, marge qua overdosering voor volwassen dier is minimaal 3x dosis voor dat gewicht. Hele spuit kan hier dus makkelijk.

Trouwens bij antibiotica moet je ook altijd de hele kuur afmaken, ookal voel je je na 3,4 dagen al stukken beter (ook soort van overdoseren). Doe je dat niet kweek je ook sneller resistentie.