Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:26

cathyvans schreef:
Hee, leuk, een foto! Ik vind het er toch echt Gelders uitzien en erg bergopwaarts bewegen!

ik vind hem ook wel iets van zijn vader weghebben.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:36

Ja, maar wel iets zwaarder dacht ik.

@ de lichte tour amazone heeft bewezen goed te kunnen opleiden dus dat is JUIST de plaats om een jong en nog onbedorven paard de juiste scholing vanaf het begin te laten krijgen

Stoffel: wel wat makkelijk om zo anoniem een paard af te kraken. Dat het jouw smaak niet is kan natuurlijk, maar het commentaar dat jij geeft is ongenuanceerd.... :Z Dit is volgens mij een discussieforum, geen afzeik-internet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:43

cathyvans schreef:
Ja, maar wel iets zwaarder dacht ik.

@ de lichte tour amazone heeft bewezen goed te kunnen opleiden dus dat is JUIST de plaats om een jong en nog onbedorven paard de juiste scholing vanaf het begin te laten krijgen

Stoffel: wel wat makkelijk om zo anoniem een paard af te kraken. Dat het jouw smaak niet is kan natuurlijk, maar het commentaar dat jij geeft is ongenuanceerd.... :Z Dit is volgens mij een discussieforum, geen afzeik-internet.

een gelders paard die juist de dressuur in gaat bewijst toch zijn veelzijdigheid..
hij lijkt inderdaad wat grover dan zijn vader!

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 10:51

Afwachten hoe het gaat lopen. er schijnt al even iemand te hebben opgezeten. Hij was al wel betuigd want hij sleepte elke dag de bak. :D Hij blijkt goudeerlijk te zijn, hopelijk gaat hij mooie reclame maken voor het fijne karakter van een Gelderse! En dan maar geen goedgekeurde hengst....ik vraag me ook af of zoiets de kosten er weer uit haalt want ze dekken geloof ik niet zoveel?
Heb Sander in Ermelo gezien, kan ook heel fijn bewegen!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:02

cathyvans schreef:
Afwachten hoe het gaat lopen. er schijnt al even iemand te hebben opgezeten. Hij was al wel betuigd want hij sleepte elke dag de bak. :D Hij blijkt goudeerlijk te zijn, hopelijk gaat hij mooie reclame maken voor het fijne karakter van een Gelderse! En dan maar geen goedgekeurde hengst....ik vraag me ook af of zoiets de kosten er weer uit haalt want ze dekken geloof ik niet zoveel?
Heb Sander in Ermelo gezien, kan ook heel fijn bewegen!

sander heeft ook een heel fijn karakter en zou heel braaf wezen volgens de eigenaren zou je er een beginner op kunnen zetten, wij zelf hebben ook een Sander.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:06

O leuk! Wat doe je met hem, rijden of tuigen? Ik zag Sander's fotos in je profiel; dat lijkt toch wel erg op Cidienio zeg!
En als je met je Sander toevallig wedstrijden rijdt, krijg je dan ook commentaar dat het een 'tuiger' is?

DDW1190

Re: Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:12

ik ben van plan om met hem dressuur te gaan starten, van het zomer gaat hij nog even het land op omdat hij pas 3 jaar is.
je kan wel aan hem zien dat er tuigpaard in zit, hij heeft veel front en is wat langer in de rug dan een normale KWPNer, maar toch is het geen typische tuiger, hij trekt zijn achter benen niet naar het kruis toe en hij heeft wat vlakke gangen voor een tuiger. ik heb een filmpje in mijn profiel staan van hem toen hij nog bij de vorige eigenaren stond, daar kun je ook nog zien dat hij wat jonger oogt en hij is niet zo grof als Cidienio :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:25

stoffel schreef:
Ik vindt deze hengst die te grof in de gewrichten was

Dat is trouwens precies wat ik mis bij de andere hengsten die aangewezen zijn. 3 daarvan zijn niet herkenbaar Gelders maar gewoon rijpaarden om te zien. Aangezien een steeds groter deel van de merriestapel dat probleem ook heeft mag er van mij wel weer eens een klassieke hengst met knappe gewrichten bij.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:25

Agnes75 schreef:
Duidelijk antwoord, dankjewel!
Van vaders kant zie ik een hoop "vreemd" bloed, zoals jij al aangeeft (Holsteiner, Engels volbloed). De grootmoeder aan vaders kant is half Gelders volgens de stamboom dan. Ginus dus nog een kwart, en in Casaron dan nog 1/8 van dit bloed.
De moeder van Casaron is een ander verhaal, daar zit meer Gelders bloed in, maar de hengst Zichem is goedgekeurd voor het Gelders Paard, en deze zit vrij recent in de stamboom, dus ik zie daar de bloedverversing nog niet zo in terug.

Ik snap je verhaal mbt Oregon en Amor, duidelijk. Maar denk je dat met zo'n kleine fractie Gelders bloed van vader's kant bij Casaron nog kunt spreken van bloedverversing (afgezien van de meerwaarde van de bijzondere bloedvoering zoals je al aangaf)? En zoja, hoe gebruik je dat dan weer als je deze hengst zou willen kruisen met een 100% Gelderse merrie (die uiteraard geen Zichem-nakomeling is)?

In een kleine populatie zijn de mogelijkheden zeer beperkt, dus je moet wat, ook dat begrijp ik. Vind het trouwens wel zeer in het voordeel van de fokkers spreken dat er nog steeds gezonde, goede Gelderse paarden worden gefokt, terwijl de basis dan kennelijk zo nauw is.

Het bloed van Zichem komt nou niet zo overdreven veel voor in de populatie. Dus dat is niet zo'n probleem.
En de bloedvoering is vrij. Maar wel typisch Gelders.

Het oorspronkelijke Gelderse paard is ontstaan uit een vermenging van Engels, Duits, frans en inheems(wat nog niet Gelders was!)bloed. Dat is dus helemaal niet zo bijzonder.
Deze Ginus heeft dus een voor de Gelderse polulatie "vrij" bloed. Vrij van Koss en vrij van Hoogheid/Indiaan/Oregon

Als je deze hengst inzet op een merrie die wat klassiek en/of tuigtypisch is kan het veulen dus in een klap echt Gelders type hebben. Je kan dan weer terug naar een klassiekere hengst als Alexandro.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 13:39

[***] schreef:
stoffel schreef:
Ik vindt deze hengst die te grof in de gewrichten was

Dat is trouwens precies wat ik mis bij de andere hengsten die aangewezen zijn. 3 daarvan zijn niet herkenbaar Gelders maar gewoon rijpaarden om te zien. Aangezien een steeds groter deel van de merriestapel dat probleem ook heeft mag er van mij wel weer eens een klassieke hengst met knappe gewrichten bij.

Ben ik niet maar ten dele met je eens. Zeker de Upperville heeft even tijd nodig. En die is in feite net zo Gelders gefokt als de Sander.

Upperville is Gelders
x Zep is Gelders
x Amor klassieke holsteiner sgldt gekeurd
x Commandant is Gelders
x Eclatant klassieke hanoveraan
x Wachtmeester is Gelders

Dat hij nu nog een beetje rijtypisch oogt heeft echt met de leeftijd te maken. Dat stammetje heeft meer tijd nodig. Kijk maar naar Bella...die zag er vorig jaar rond deze tijd ook "modern" uit.

Nou....die weegt nu 100 kilo meer.

Ik vind de Sander op deze foto er beknopt uit zien. Wat ik enigzins apart vind want Sander zelf oogt voor mij niet beknopt.
Ik vind de Sander wel echt een heel erg leuk paard. en ik zal nu wel weer iets fouts zeggen...
Ze hadden de Ahoy van mij mogen inwisselen voor de Sander. Want die heeft wel een erg mooi type...hij loopt niet. Ik hoop dat hij dat wel in stegeren gaat doen maar...ik weet het niet.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:07

Even een vraag over Casararon.
Ik weet dat hij terug getrokken is uit het verrichtingsonderzoek.
Maar wat ik niet kan achterhalen is waar hij nu staat. Of van wie hij is.
Weet iemand hier waar ik meer informatie over hem kan inwinnen?

En nog een vraag. Hoeveel procent gelders bloed moet een veulen voer voor ze bij dat stamboek ingeschreven kan worden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:17

anjore schreef:
Even een vraag over Casararon.
Ik weet dat hij terug getrokken is uit het verrichtingsonderzoek.
Maar wat ik niet kan achterhalen is waar hij nu staat. Of van wie hij is.
Weet iemand hier waar ik meer informatie over hem kan inwinnen?

En nog een vraag. Hoeveel procent gelders bloed moet een veulen voer voor ze bij dat stamboek ingeschreven kan worden?

Hij is niet terug getrokken hij is doorvervezen naar het najaarsonderzoek.
Hij staat nog steeds bij de fokker.

Een veulen kan geregistreerd worden als Gelders als hij uit Gelderse ouders geboren word.
Minimaal 1 van de ouders moet dan Gelders zijn. Het liefst beide.
Als dat niet het geval is maar dat het veulen veel Geldersbloed heeft en klassiek uitgroeid kan je het als 3 jarige ter keuring aanbieden en op diemanier(als het dier in het Gelderse type staat) als Gelders Paard registreren.

anjore

Re: Stichting Zeldzame Huisdierrassen blij met aanwijzing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 20:21

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had inderdaad niet moeten zeggen terug getrokken, heeft met een blessure te maken als ik goed ben geinformeerd.
Misschien kun je me per pb aan een adres of naam helpen van waar hij staat.