Antoiinette schreef:Zoals ik hier meerdere keren lees, zijn vele van mening dat ze een gecoupeerd trekpaard moeten afkeuren om hun korte staart. Alleen het is zo, de trekpaarden, zoals menig weten hebben een korte levenduur door hun slechte beenwerk. Waarom zou je dan een goede hengst met perfecht droog beenwerk die de levensduur zou kunnen rekken van een trekpaard afkeuren!? Er zijn indd. weinig 'langstaarten' zoals ik die noem. En zeker vooral op de keuring kom je ze weinig tegen, maar om nu ieder paard af te keuren omdat die een gecoupeerde staart hebt!? Nee dat is ook niet de oplossing lijkt mij.
maar door juist paarden met korte staarten geboren na 2002

steeds weer toe te staan op shows ,keuringen enz ,hou je couperen in stand vind ik
de fokkers die ze doelbewust meest naar frankrijk brengen (zelfs in verzameltransporten onderling ) worden daavoor "beloond" door hun hengst na 2002 geboren met kortstaart voor te brengen en dan ook goedgekeurd worden
zo lijkt het of couperen beter is voor de keuring dan om een hengst met lange staart voor te brengen
een hengst moet ook goedgekeurd kunnen worden met lange staart ,tenslotte heeft de staart niks met beenwerk nodig en levensduur
een deel van de verantwoording ligt hierbij ook bij stamboek om paarden na 2002 geboren ,met kortstaart ,dus wel uit te sluiten voor (hengsten)keuringen
is mijn persoonlijke mening
dus helemaal niet toestaan meer
waarom zou je ook couperen als de andere kwaliteiten in orde zijn als er alleen maar langstaarten mogen komen dan gaat minstens de helft van de fokkers met hun jonge paarden niet meer over de grens( of ringetje met een da die wel een verklaring afgeeft ervoor )