"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:21

Antoiinette schreef:
Zoals ik hier meerdere keren lees, zijn vele van mening dat ze een gecoupeerd trekpaard moeten afkeuren om hun korte staart. Alleen het is zo, de trekpaarden, zoals menig weten hebben een korte levenduur door hun slechte beenwerk. Waarom zou je dan een goede hengst met perfecht droog beenwerk die de levensduur zou kunnen rekken van een trekpaard afkeuren!? Er zijn indd. weinig 'langstaarten' zoals ik die noem. En zeker vooral op de keuring kom je ze weinig tegen, maar om nu ieder paard af te keuren omdat die een gecoupeerde staart hebt!? Nee dat is ook niet de oplossing lijkt mij.

Het is de enige oplossing. De enige straf die ervoor zorgt dat deze praktijk stopt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:22

[***] schreef:
Ja dat klopt wel, maar een beetje da die kijkt naar wat dat dier op dat moment mankeert en zegt niet .. ja ik ga dat paard niet behandelen, omdat hij een gecoupeerde staart heeft, dan wordt het paard dus 2x gestraft om koppigheid en onnozelheid (heb dr geen andere benaming voor) van de mens.
Als je als da een paard voor je hebt staan met pijn en je kan met een strak gezicht zeggen dat je hem hoe dan ook niet gaat behandelen vanwege zijn (missende) staart, dan ben je in mijn ogen geen dierenarts-zijn waard.

Een dierenarts kan ook gewoon het paard behandelen en daarna aangifte doen.

Anouk91

Re: Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:24

@Arno8, hier helpt je dus niet mee om het ras en levenduur te verbeteren

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:26

joyce B schreef:
Inderdaad, als paarden met gecoupeerde staarten, van na 1991, geweigerd worden op de keuring omdat ze zich niet aan de wet en reglementen houden van de Nederlandse wetgeving en fokvereniging, dan heeft het voor Nederlandse Fokkers geen zin meer om illegaal in het buitenland te laten couperen. (en dat kun je ook op laten gaan voor brandmerken, zoals dat ook nog gebeurde met bepaalde rassen)

Het verhaaltje van legaal maken zodat het door dierenartsen gebeurd gaat niet op.
Het is juist verboden omdat het onnodige verminking van een dier is. Dan ga je die dierenbeschermingswet toch niet terugdraaien omdat mensen het nu in het buitenland laten doen?
Voor honden hebben ze dezelfde regel doorgevoerd en daar mogen honden gewoon niet met gecoupeerde staart op de keuring komen. Wel pech voor die honden die hun lange staart gecoupeerd hebben gekregen vanwege staartbreuk, maar ja, dat is dan jammer: afgekeurd voor het keuringsleven ;)

Hier ben ik het wel mee eens, mischien denken de fokkers er dan een nog een keertje over voor ze gaan couperen!

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:27

Antoiinette schreef:
Zoals ik hier meerdere keren lees, zijn vele van mening dat ze een gecoupeerd trekpaard moeten afkeuren om hun korte staart. Alleen het is zo, de trekpaarden, zoals menig weten hebben een korte levenduur door hun slechte beenwerk. Waarom zou je dan een goede hengst met perfecht droog beenwerk die de levensduur zou kunnen rekken van een trekpaard afkeuren!? Er zijn indd. weinig 'langstaarten' zoals ik die noem. En zeker vooral op de keuring kom je ze weinig tegen, maar om nu ieder paard af te keuren omdat die een gecoupeerde staart hebt!? Nee dat is ook niet de oplossing lijkt mij.

maar door juist paarden met korte staarten geboren na 2002 ;) steeds weer toe te staan op shows ,keuringen enz ,hou je couperen in stand vind ik
de fokkers die ze doelbewust meest naar frankrijk brengen (zelfs in verzameltransporten onderling ) worden daavoor "beloond" door hun hengst na 2002 geboren met kortstaart voor te brengen en dan ook goedgekeurd worden
zo lijkt het of couperen beter is voor de keuring dan om een hengst met lange staart voor te brengen
een hengst moet ook goedgekeurd kunnen worden met lange staart ,tenslotte heeft de staart niks met beenwerk nodig en levensduur

een deel van de verantwoording ligt hierbij ook bij stamboek om paarden na 2002 geboren ,met kortstaart ,dus wel uit te sluiten voor (hengsten)keuringen
is mijn persoonlijke mening
dus helemaal niet toestaan meer

waarom zou je ook couperen als de andere kwaliteiten in orde zijn als er alleen maar langstaarten mogen komen dan gaat minstens de helft van de fokkers met hun jonge paarden niet meer over de grens( of ringetje met een da die wel een verklaring afgeeft ervoor )

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:31

Antoiinette schreef:

Jaa, maar dit kan ook met een lange staart!
Dus dat de nieuwe trekpaarden worden gecoupeerd zou verboden moeten worden! En dat er alleen paarden met een lange staart word toegestaan op de keuring!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:32

Antoiinette schreef:

Kom nou, de fokkerij is al jaren niet meer gericht op sterke gezonde paarden, maar kijkt vooral naar uiterlijke kenmerken. Als je duidelijk maakt dat ALLE paarden die vanaf nu worden geknot NIET in de keuring mogen, dan kiezen fokkers er zelf voor als ze hun paard toch laten knotten en is het hun eigen schuld.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:34

arno8 schreef:
Antoiinette schreef:

Kom nou, de fokkerij is al jaren niet meer gericht op sterke gezonde paarden, maar kijkt vooral naar uiterlijke kenmerken. Als je duidelijk maakt dat ALLE paarden die vanaf nu worden geknot NIET in de keuring mogen, dan kiezen fokkers er zelf voor als ze hun paard toch laten knotten en is het hun eigen schuld.

Jaa dan komen ze er vanzelf achter dat hun hengsten in de dekwereld niet meer nodig zijn, omdat ze een korte staart hebben!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:35

tina schreef:
Antoiinette schreef:

maar door juist paarden met korte staarten geboren na 2002 ;) steeds weer toe te staan op shows ,keuringen enz ,hou je couperen in stand vind ik
de fokkers die ze doelbewust meest naar frankrijk brengen (zelfs in verzameltransporten onderling ) worden daavoor "beloond" door hun hengst na 2002 geboren met kortstaart voor te brengen en dan ook goedgekeurd worden
zo lijkt het of couperen beter is voor de keuring dan om een hengst met lange staart voor te brengen
een hengst moet ook goedgekeurd kunnen worden met lange staart ,tenslotte heeft de staart niks met beenwerk nodig en levensduur

een deel van de verantwoording ligt hierbij ook bij stamboek om paarden na 2002 geboren ,met kortstaart ,dus wel uit te sluiten voor (hengsten)keuringen

waarom zou je ook couperen als de andere kwaliteiten in orde zijn als er alleen maar langstaarten mogen komen dan gaat minstens de helft van de fokkers met hun jonge paarden niet meer over de grens( of ringetje met een da die wel een verklaring afgeeft ervoor )

Je hebt indd. gelijk dat het zeker kan met lange staart. Maar zijn nu zo vele hengsten al die na 2001 geboren zijn & gecoupeerd die goedgekeurd zijn. Dan heeft het weinig zin om ze nu af te keuren.. Dan kunnen ze beter de regel aanpassen en bijv. zeggen van volgend jaar geen kortstaarten op de keuring...?
Anders ben je gelijk heel de hengstenpopulatie kwijt ;)
Ikzelf heb ook een verzorgtrekpaard, met een gecoupeerde staart maar die is geboren in '99..

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:37

arno8 schreef:
Antoiinette schreef:

Nou dan heb jij denk ik een verkeerd beeld van wat het fokdoel is.. en die ligt grote deel bij gezonde en sterke paarden met een gezond beenwerk................

LadyMadonna

Re: Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:37

idd het stamboek aanpakken en paarden die na 2002 geboren zijn en een gecoupeerde staart hebben niet op de keuring toelaten.

Iris82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:41

Antoiinette schreef:

Nee, dat is onzin. Wanneer je gewoon deze paarden uitsluit vanaf moment x, dan is het aan de fokkers om de paarden niet meer te laten couperen.

Het is heel anders wanneer het 'geen staart hebben' een erfelijke afwijking is en de genenpoul te smal zou worden door het uitsluiten van de staartloze dieren. Maar het couperen is een keuze!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:44

Iris82 schreef:
Antoiinette schreef:

Nee, dat is onzin. Wanneer je gewoon deze paarden uitsluit vanaf moment x, dan is het aan de fokkers om de paarden niet meer te laten couperen.

Het is heel anders wanneer het 'geen staart hebben' een erfelijke afwijking is en de genenpoul te smal zou worden door het uitsluiten van de staartloze dieren. Maar het couperen is een keuze!

Je moet ff me andere post lezen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:49

Antoiinette schreef:
tina schreef:

Je hebt indd. gelijk dat het zeker kan met lange staart. Maar zijn nu zo vele hengsten al die na 2001 geboren zijn & gecoupeerd die goedgekeurd zijn. Dan heeft het weinig zin om ze nu af te keuren.. Dan kunnen ze beter de regel aanpassen en bijv. zeggen van volgend jaar geen kortstaarten op de keuring...?
Ikzelf heb ook een verzorgtrekpaard, met een gecoupeerde staart maar die is geboren in '99..

Dan ben je idd heel je hengstenpopulatie kwijt. En dan kun je je als fokkers af gaan vragen waar je in hemelsnaam mee bezig bent.

Je verkloot het voor jezelf en voor je ras als je coupeerd, dat moet de boodschap worden. Je goede hengst wordt niet meer toegelaten, dus je bent je eigen ras aan het vergiftigen.

Iris82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:50

Ik ben het helemaal met je eens na je andere post. ;)
Nu nog afwachten wat de Sectorraad ermee gaat doen.

Trouwens erg grappig hoe open iedereen er over is. Ik kom 1x per jaar bij een trekpaardenkeuring en daar spreek ik altijd met de fokkers. En die willen graag vertellen hoe ze het regelen hoor. Geen probleem. (We rijden gewoon met de veewagen naar Frankrijk!)

yarrah

Antoiinette schreef:
En zeker vooral op de keuring kom je ze weinig tegen, maar om nu ieder paard af te keuren omdat die een gecoupeerde staart hebt!? Nee dat is ook niet de oplossing lijkt mij.

Als je ze niet toelaat op de keuring worden ze niet gekeurd.... laat staan goedgekeurd.
En bij de honden lukt het toch ook, waarom niet bij de paarden???

arno8

Antoiinette schreef:

Nou dan heb jij denk ik een verkeerd beeld van wat het fokdoel is.. en die ligt grote deel bij gezonde en sterke paarden met een gezond beenwerk................

En alleen de paarden met een gecoupeerde staart hebben gezond beenwerk? Er zijn alleen drogredenen om niet per direct in te voeren dat paarden die vanaf nu worden gecoupeerd niet meer op de keuring welkom zijn. Nogmaals: de keus ligt dan bij de fokker. Als hij wil fokken, moet hij er voor kiezen het paard NIET te couperen. Als hij het dan toch doet, is het zijn eigen domme schuld.

Voor paarden die al in het verleden gecoupeerd zijn hoeft dit niet te gelden, dan is er niets aan de hand.

Edit: zie nu dat we het met elkaar eens zijn.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:52

Buiten het feit dat het niet mag. Hebben de hengsten die goedgekeurd zijn ook daadwerkelijk een bewijs dat ze in Frankrijk van hun staart ontdaan zijn.
Of staan ze op jonge leeftijd, met een touwtje om de staart, in de wei om er langzaam af te rotten?
Nederland blijft zo maar een zoetsappig land hoor. Aanpakken ho maar.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:53

Antoiinette schreef:
tina schreef:

Dan ben je idd heel je hengstenpopulatie kwijt. En dan kun je je als fokkers af gaan vragen waar je in hemelsnaam mee bezig bent.

Je verkloot het voor jezelf en voor je ras als je coupeerd, dat moet de boodschap worden. Je goede hengst wordt niet meer toegelaten, dus je bent je eigen ras aan het vergiftigen.[/quote]

Er zijn op moment geen trekpaard hengsten met lange staart.. En die ware 2 Febr. jl. ook niet op de keuring bij de 3 jarige hengsten.. dus als je nu alles afkeurd(die ook al goedgekeurd zijn)heb je alleen de oude hengsten over.. die lost helemaal niks op.. dan kan je beter zeggen van we willen geen hengsten zien die gecoupeerd zijn uit 2010 ofzo..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:54

Overgens vind ik het ook een prima idee om veulens van merries met een gecoupeerde staart (geboren na 2001) te weren.

Ik denk dat de paardenwereld moet beseffen dat als je iets wilt, dat het gevolgen heeft...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:55

Antoiinette schreef:
Antoiinette schreef:

Je verkloot het voor jezelf en voor je ras als je coupeerd, dat moet de boodschap worden. Je goede hengst wordt niet meer toegelaten, dus je bent je eigen ras aan het vergiftigen.

Er zijn op moment geen trekpaard hengsten met lange staart.. En die ware 2 Febr. jl. ook niet op de keuring bij de 3 jarige hengsten.. dus als je nu alles afkeurd(die ook al goedgekeurd zijn)heb je alleen de oude hengsten over.. die lost helemaal niks op.. dan kan je beter zeggen van we willen geen hengsten zien die gecoupeerd zijn uit 2010 ofzo..[/quote]

Ja, dan heb je alleen oude hengsten over. Misschien hadden mensen daar in 2001 aan moeten denken, en niet allemaal sluipweggetjes moeten bedenken om het toch te doen...

Overgens scheren ze in Engeland de staartwortel gewoon kaal. Niet gecoupeerd, wel blote billen, en net zo slecht. Om maar eens iets te noemen hoe je er onderuit kunt komen.

Iris82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:56

Ik ben het nu helemaal eens met Antoiinette overigens.
Het is onbegonnen werk om nu te zeggen: vanaf 1-3-2010 mogen er geen gecoupeerde dieren meer aangeboden worden op de keuringen. Want dan houdt je geen paard meer over.

Wat er wel afgesproken moet worden: De veulens die geboren worden vanaf 1-3-2010 mogen niet meer met gecoupeerde staart aangeboden worden op de keuring. Zo heb je binnen een aantal jaar alle dieren met lange staarten.

Duurt even, maar is de enige logische weg.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:56

Vjestagirl schreef:
Overgens vind ik het ook een prima idee om veulens van merries met een gecoupeerde staart (geboren na 2001) te weren.

Ik denk dat de paardenwereld moet beseffen dat als je iets wilt, dat het gevolgen heeft...

En.. hoe wil je dat gaan doen? >;)

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:57

Iris82 schreef:
Ik ben het nu helemaal eens met Antoiinette overigens.
Het is onbegonnen werk om nu te zeggen: vanaf 1-3-2010 mogen er geen gecoupeerde dieren meer aangeboden worden op de keuringen. Want dan houdt je geen paard meer over.

Wat er wel afgesproken moet worden: De veulens die geboren worden vanaf 1-3-2010 mogen niet meer met gecoupeerde staart aangeboden worden op de keuring. Zo heb je binnen een aantal jaar alle dieren met lange staarten.

Duurt even, maar is de enige logische weg.

Kijk dat bedoelde ik nou :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:57

Antoiinette schreef:
Vjestagirl schreef:

En.. hoe wil je dat gaan doen? >;)

Je schrijft je veulen in voor de keuring. Papier van moeders moet je meenemen, want je mag je paard niet vervoeren zonder dat je papier bij je hebt. Voor de veulens de ring in gaan wordt het papier van moeders bekeken. Is moeders na 2001 geboren, maar heeft een gecoupeerde staart? 'Sorry, u mag met dit veulen niet deelnemen. Prettige reis terug'.

Lijkt me niet zo moeilijk.