Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:05

het gegeven feit is dat wanneer er een paard in de rollkur gereden word of gereden word hoe het niet hoort, praat de hele kantine vol afschuw maar niemand die daadwerkelijk naar de ruiter/amazone toestapt!

want stel je toch eens voor dat je ruzie krijgt en niet meer geliefd bent op stal _-:(

de mens praat veel, maar doet weinig.

en zolang dat zo blijft, blijven deze trainingsmethodes gewoon bestaan

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:27

sabine1985 schreef:
het gegeven feit is dat wanneer er een paard in de rollkur gereden word of gereden word hoe het niet hoort, praat de hele kantine vol afschuw maar niemand die daadwerkelijk naar de ruiter/amazone toestapt!

want stel je toch eens voor dat je ruzie krijgt en niet meer geliefd bent op stal _-:(

Mee eens!!!

En vaak zijn de mensen die zo rijden ook verzameld op 1 stal. Het zal dan ook niet meevallen om voor je (tegen roll-kur) principe op te komen, zonder zowat de hele stal over je heen te krijgen. Ze zullen hun methode heftig verdedigen. Als er op deze stallen ook nog jonge meiden rondlopen, die huizenhoog opkijken naar de ruiters die Z en hoger rijden EN als deze ruiters ook nog met prijzen thuiskomen, is de volgende generatie roll-kur rijders nu al in de maak. En het is niet altijd even makkelijk om de dingen die je jong geleerd hebt te veranderen. Dus ja, zolang niemand daadwerkelijk zijn mond open durft te doen, zal het nog lang duren voordat deze rage voorbij is. Arme paarden............

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:36

Emerald schreef:
sabine1985 schreef:

Mee eens!!!

En vaak zijn de mensen die zo rijden ook verzameld op 1 stal. Het zal dan ook niet meevallen om voor je (tegen roll-kur) principe op te komen, zonder zowat de hele stal over je heen te krijgen. Ze zullen hun methode heftig verdedigen. Als er op deze stallen ook nog jonge meiden rondlopen, die huizenhoog opkijken naar de ruiters die Z en hoger rijden EN als deze ruiters ook nog met prijzen thuiskomen, is de volgende generatie roll-kur rijders nu al in de maak. En het is niet altijd even makkelijk om de dingen die je jong geleerd hebt te veranderen. Dus ja, zolang niemand daadwerkelijk zijn mond open durft te doen, zal het nog lang duren voordat deze rage voorbij is. Arme paarden............

Bij zulke stallen heeft het weinig zin je mond open te doen. Mensen voelen zich heel snel persoonlijk aangevallen en pakken het al snel op als 'jij houdt niet van je paard', waarop hun oren dichtklappen. Ook vinden ze bij hun stalgenoten zo veel steun dat ze je al snel afdoen als een enkele gek die zomaar wat roept.

Die tijd steek ik liever in het maken van filmpjes met uitleg. Als iemand zelf vanachter zijn bureaustoel een filmpje tegenkomt, is de kans dat hij voor een boodschap openstaat een stuk groter dan wanneer hij op zijn paard zit en ergens op wordt aangesproken. Ook hoeft hij dan niet 'openlijk' (terwijl de stalgenoten toekijken) toe te geven dat hij wellicht misschien iets fout heeft gedaan.

nofrisiansvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:46

Het is als in elke topsport, als je een lichaam op de verantwoorde manier traint, kan het. Topsport is nooit gezond. Kijk eens hoe topturners/sters, balletdansers of atleten getraind worden. Als je daar op bepaalde momenten een foto van maakt, kun je ook Amnesty International wel bellen :D

Ik heb veel meer zorgen over knoeiers, prutsers en fanatici die op een achterterrein vanuit het niets (of een boekje/foto) aan het copieeren zijn, dan aan toptrainers en ruiters/amazones met goede paarden die weten wat ze aan het doen zijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:57

nofrisiansvp schreef:
Het is als in elke topsport, als je een lichaam op de verantwoorde manier traint, kan het. Topsport is nooit gezond. Kijk eens hoe topturners/sters, balletdansers of atleten getraind worden. Als je daar op bepaalde momenten een foto van maakt, kun je ook Amnesty International wel bellen :D

Ik heb veel meer zorgen over knoeiers, prutsers en fanatici die op een achterterrein vanuit het niets (of een boekje/foto) aan het copieeren zijn, dan aan toptrainers en ruiters/amazones met goede paarden die weten wat ze aan het doen zijn.

En kijk eens hoeveel turnmeisjes voor het leven beschadigd zijn omdat ze zo graag in de topsport wilden, begeleid en al. Daarbij kiezen zij (in veel landen) zelf voor het overbelasten van hun lichaam.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:16

Het is gewoon een circusact! En dan ook nog een hele slechte!
Voor mij is dit ongeveer hetzelfde als beren die leren dansen op een hete plaat, stierenvechten en al die andere dingen die mensen doen met dieren om ze maar iets te laten presteren wat ze zelf niet kunnen. Het liefst bond ik al die ruiters/amazones die dit doen, net zo kort op alsdat ze hun paarden doen, met een lekkere stang in de mond, bevestigd aan een strakgetrokken ketting die om hun hoofd loopt, terwijl ik ze flink aan het prikken ben met een paar scherpe wieletjes in hun ribben. Dat is hoe de dressuur tegenwoordig beoefend wordt. Kijken of ze dan nog volhouden dat het geen kwaad kan en pijnloos is. Als ik er alleen al naar kijk, krijg ik er pijn van in mijn nek

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:28

Cayenne schreef:
De natuur geeft ons geen bewijs op de vraag of paarden uit zichzelf zouden kiezen om lange tijd te bewegen in deze gedwongen houden.

Ik geloof dat paarden liever zelf rondlopen waar ze willen dan in een bak met een mens erop. Imo moeten er sowieso nog goede onderzoeken gedaan worden naar de effecten van:

- Paardrijden
- Springen
- Reining
- Barrelracing
- Paardenrennen
- Harddraven
- Steeple Chase

En vast nog wel iets, ik ben niet voor rollkur maar de bewering dat het onnatuurlijk is vind ik nog altijd het grootste kul argument ook. Paarden houden ís onnatuurlijk.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:40

palo2 schreef:
Sinds het beestje een naam heeft zijn al die zinloze discussies losgebarsten. Er wordt al tig jaar zo rond gereden totdat iemand het een naam heeft gegeven en uit ging leggen hoe het in elkaar stak. Vanaf dat moment zijn de praatgroepen losgebarsten. Als we nou ook een naam verzinnen voor diegene die 'bovenin', zonder rug zonder achterbeen, met scherpe sporen en bitten rijden dan kunnen we daar ook een petitie voor op touw zetten. Het blijft een gebed zonder eind!

AMEN to this!! je hebt helemaal gelijk

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:46

MarcelDufour schreef:
Het is gewoon een circusact! En dan ook nog een hele slechte!
Voor mij is dit ongeveer hetzelfde als beren die leren dansen op een hete plaat, stierenvechten en al die andere dingen die mensen doen met dieren om ze maar iets te laten presteren wat ze zelf niet kunnen. Het liefst bond ik al die ruiters/amazones die dit doen, net zo kort op alsdat ze hun paarden doen, met een lekkere stang in de mond, bevestigd aan een strakgetrokken ketting die om hun hoofd loopt, terwijl ik ze flink aan het prikken ben met een paar scherpe wieletjes in hun ribben. Dat is hoe de dressuur tegenwoordig beoefend wordt. Kijken of ze dan nog volhouden dat het geen kwaad kan en pijnloos is. Als ik er alleen al naar kijk, krijg ik er pijn van in mijn nek

Heb jij je al wel eens verdiept in deze methode? Uitleg gevraagd over het hoe en wat aan een professional?

LDR/Rollkur of hyperflectie heeft niks met dwang te maken, als je een paard naar beneden moet trekken ben je verkeerd bezig. Dit is een geleidelijk proces van steeds de grens opzoeken en verleggen. Het gevaar van de rollkur zit m meer in de wannabee's die het thuis proberen en dus met geweld, rukken, plukken en schoppen afdwingen, dan bij de prof die weten waar ze mee bezig zijn.

Het jammere aan de hele rollkur discusie is dat veel tegenstanders zich niet eens in de methode willen verdiepen, op het medische vlak worden geen problemen gevonden, dan gooien we het maar op het psychische vlak. Maar een paard wat niet goed in zn vel zit zou nooit kunnen en willen presteren (en als ze willen zijn ze echt sterker dan de ruiter ondanks een stang en trens).

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:54

Nimmy schreef:
Heb jij je al wel eens verdiept in deze methode? Uitleg gevraagd over het hoe en wat aan een professional?

Hier heb je een perfect voorbeeld van een professional die zo goed weet hoe het moet.
Die arme knol kan niet eens meer zien waar hij heen loopt.
Met zulke vrienden heeft het paard geen vijanden meer nodig.
Het is maar geluk dat die borst daar zit, want het liefst trok ze zn hoofd zn bips in!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:54

Ik vraag me toch ook werkelijk af hoe Salinero weer naar 84 % is gereden met al die bloedingen in zijn luchtpijp en stress in zijn lijf....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:58

zipje71 schreef:
Ik vraag me toch ook werkelijk af hoe Salinero weer naar 84 % is gereden met al die bloedingen in zijn luchtpijp en stress in zijn lijf....

Of totilas die scores van boven de 90%
@marceldufour, het ziet er idd niet prettig uit, maar kom met betere argumenten dan foto's zonder commetaar of loze kreten zonder onderbouwing waarom het zielig is. (dus idd graag (wetenschappelijk) bewijs)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:07

Nimmy schreef:
het ziet er idd niet prettig uit, maar kom met betere argumenten dan foto's zonder commetaar of loze kreten zonder onderbouwing waarom het zielig is. (dus idd graag (wetenschappelijk) bewijs)

Ik heb geen wetenschappelijk bewijs nodig. Voor mij is gezond verstand genoeg.
Bovendien hoef ik niemand te overtuigen, want 1 foto zegt meer dan 1000 woorden.
Maar je moet maar eens met een handjevol van deze foto's in de winkelstraat gaan staan en gewoon laten zien aan mensen, en dan om hun mening vragen. Wat denk je persoonlijk wat de uitslag zal zijn?
Heb jij misschien voor mij wetenschappelijk bewijs dat stieren echt pijn hebben tijdens het stierenvechten?

zipje71

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:09

ja en wat weet de doorsnee Kalverstraatshopper van paardrijden?

zipje71

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:11

als je die mensen foto's van de puissance laat zien vinden ze dat ook zielig. Ik persoonlijk vind de puissance top.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:13

Nimmy schreef:
zipje71 schreef:

Of totilas die scores van boven de 90%
@marceldufour, het ziet er idd niet prettig uit, maar kom met betere argumenten dan foto's zonder commetaar of loze kreten zonder onderbouwing waarom het zielig is. (dus idd graag (wetenschappelijk) bewijs)

Het ziet er niet prettig uit... wat een briljante opmerking. }> Is dat trouwens sowieso al niet genoeg om het niet te doen?

Mag ik de vraag die je aan Marcel stelt omdraaien? Kennelijk zijn de voorstanders van de Rollkür ervan overtuigd dat het geen kwaad kan. Op basis van welk (wetenschappelijk) bewijs wordt die bewering gestaafd? En kom nou niet aan met de foto's die ooit 's gemaakt zijn van Anky's paarden want dat bewijst niks behalve dat ze op dát specifieke moment geen artrose hadden (overigens is niet alleen artrose een punt, maar what about spieren, rug én geestelijk welzijn van het paard) of een zeer kleinschalig onderzoekje dat ooit door een universiteit in 't zuiden des lands is gedaan. En de kreet dat "die paarden nog steeds gezond in de wei lopen" snijdt wat mij betreft ook geen hout.
Dus... brandt maar los zou ik zeggen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:15

zipje71 schreef:
als je die mensen foto's van de puissance laat zien vinden ze dat ook zielig. Ik persoonlijk vind de puissance top.

Ik vind de puissance helemaal niks aan! Heb je wel eens gezien dat een paard met zijn kogels de grond raakt in de landing? Zo diep buigt dat door. Vandaar dat het ook bijna niet meer verreden wordt, want er deden iedere keer maar 12 deelnemers aan mee. De rest had geen zin om zijn paard er aan te wagen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:18

MarcelDufour schreef:
zipje71 schreef:

Ik vind de puissance helemaal niks aan! Heb je wel eens gezien dat een paard met zijn kogels de grond raakt in de landing? Zo diep buigt dat door. Vandaar dat het ook bijna niet meer verreden wordt, want er deden iedere keer maar 12 deelnemers aan mee. De rest had geen zin om zijn paard er aan te wagen.

op Olympia wordt het nog steeds gereden en de nieuwe rubriek Six Bar is gewoon een nieuwe versie van de puissance. ook verreden op JA trouwens

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:18

Jannepauli schreef:
Het ziet er niet prettig uit... wat een briljante opmerking. }> Is dat trouwens sowieso al niet genoeg om het niet te doen?

Mag ik de vraag die je aan Marcel stelt omdraaien? Kennelijk zijn de voorstanders van de Rollkür ervan overtuigd dat het geen kwaad kan. Op basis van welk (wetenschappelijk) bewijs wordt die bewering gestaafd? En kom nou niet aan met de foto's die ooit 's gemaakt zijn van Anky's paarden want dat bewijst niks behalve dat ze op dát specifieke moment geen artrose hadden (overigens is niet alleen artrose een punt, maar what about spieren, rug én geestelijk welzijn van het paard) of een zeer kleinschalig onderzoekje dat ooit door een universiteit in 't zuiden des lands is gedaan. En de kreet dat "die paarden nog steeds gezond in de wei lopen" snijdt wat mij betreft ook geen hout.

het meest geantwoorde wetenschappelijk bewijs is dat het professionals zijn en die zullen wel weten wat ze doen.
Ik ken springruiters uit het verleden die allemaal kleine spijkertjes op de balken geslagen hadden, maar dat waren professionals dus wisten heus wel wat ze deden. Eigenlijk lijkt het zo dat hoe meer professional iemand is, des te minder pijn voelt zijn paard.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:21

Op de site http://www.sustainabledressage.com/index.php en dan vooral onder het kopje "Rollkur, How and Why Not?" staat het een en ander uitgelegd. Het is allemaal in het Engels, maar zeker waard om te lezen. Het zal ongetwijfeld achterhaald zijn, maar ik vond het bijzonder boeiend en af en toe behoorlijk eng. De auteur van de pagina geeft overigens wel aan niet objectief te zijn over de methode en deze zelf ook niet toe te passen.

Een quote die me heel erg is bijgebleven:
Citaat:
In his studies, he [Dr Vet Horst Weiler] found that 80% of horses used for dressage and jumping had injuries around the attachment of the nuchal cord on the head. Horses used for hacking, trotters, ponies, coldbloods, had these injuries much less or not at all. The injuries consisted of bony build-up on the site of the insertion at the back of the skull, bony nodules inside the ligament, mineralization of the ligament, etc. These are all the inevital result of excessive stress and inflamation, because the body tries to reinforce and area threatened by rupture. (http://www.sustainabledressage.com/roll ... php#nuchal)

Blijkbaar rekt iets tot het scheurt?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:21

zipje71 schreef:
op Olympia wordt het nog steeds gereden en de nieuwe rubriek Six Bar is gewoon een nieuwe versie van de puissance. ook verreden op JA trouwens
Heb je zelf wel eens een six-bar gereden? Ik al tientallen, en in de landing voel je heel goed het verschil. Six-bar komt zelden boven de 2 meter uit, terwijl puissance makkelijk 2.25 haalt! Buiten dat staat er ook nog een oxer van ongeveer 1.60! Dus deze vergelijking gaat mank in mijn ogen.
Ik zei toch ook dat de puissance bijna niet meer verreden wordt. Ik zei niet dat het uitgestorven was.
Weet je nog hoeveel deelnemers die rubriek had in Londen?
Maar eh....ging dit topic ook al over puissance?
Laatst bijgewerkt door Springert op 07-02-10 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:22

MarcelDufour schreef:
Jannepauli schreef:

het meest geantwoorde wetenschappelijk bewijs is dat het professionals zijn en die zullen wel weten wat ze doen.
Ik ken springruiters uit het verleden die allemaal kleine spijkertjes op de balken. geslagen hadden, maar dat waren professionals dus wisten heus wel wat ze deden. Eigenlijk lijkt het zo dat hoe meer professional iemand is, des te minder pijn voelt zijn paard.

Maar hoe kan het dan dat de paarden van Anky en Edward altijd bovenin de top presteren? Als ik bloedingen in mijn luchtpijp heb dan kan ik geen lange gallopreprises volhouden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:23

MarcelDufour schreef:
Jannepauli schreef:
Eigenlijk lijkt het zo dat hoe meer professional iemand is, des te minder pijn voelt zijn paard.

Des te meer professional iemand is, des te minder wordt er zelf nagedacht. Men hoeft zich niet altijd achter wetenschappelijk bewijs te verschuilen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:24

Jannepauli schreef:
Is dat trouwens sowieso al niet genoeg om het niet te doen?

Nee, ik onderbouw dingen liever dan dat ik meteen roep het is slecht.
Bij bijvoorbeeld een cross moeten paarden ook over akelige hindernissen heen springen, ziet er ook niet altijd even fijn uit, maar of dat dan meteen slecht is, sterker nog zat paarden die er enorm veel plezier in hebben.

Citaat:

Zoals ik hierboven ook al aangaf, ik zie graag liever onderbouwt waarom iets goed of slecht is. Ik ben niet tegen LDR trainen maar zou het zelf ook niet doen, om de simpele reden dat ik mn paard ermee zal vergallen en meer kwaad dan goed doe. Ik heb gewoon niet de kennis en kunde in huis die profs wel hebben.

Citaat:
Het officiële standpunt van de FEI is sinds 2006 niet meer veranderd. Een FEI seminar over de trainingsmethode ‘hyperflexie’, waarbij het paard in een ronde houding wordt getraind, concludeerde ‘dat er geen wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat hyperflexie negatief voor het paard is, mits toegepast door ervaren ruiters’. Enkele onderzoeken, die in de afgelopen jaren door gerenommeerde veterinaire universiteiten zijn uitgevoerd, wijzen zelfs op de positieve effecten van deze moderne trainingsmethode.

In het tijdschrift van Diergeneeskunde van maart 2006. concludeerden onderzoekers dat er geen signalen waren dat paarden, die getraind met de zogenaamde ‘rollkur’ trainingsmethode, zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Wel viel op dat de paarden bij deze trainingsmethode betere bewegingen toonden en ook beter op hun ruiter geconcentreerd waren. Ook wordt in zowel de bladen “Het Sportpaard” van 1 juli 2008 als “De Hoefslag” van 3 juli 2008 door de Amerikaanse biomechanica dr. Hilary Clayton het gymnastiseren van het paard helder onderbouwd.

En daarnaast ik zie meer leed bij de gemiddelde hobbyruiter dan bij profs, mensen die de fout niet bij zichzelf maar bij het paard zoeken, paard in een krul trekken of gebruik maken van "hulp"middelen om een paard zn benen te laten zwiepen...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:25

J01andA schreef:
Paarden uiten hun ongenoegen echt wel. Wanneer er een ernstige mishandeling plaatsvindt, gaan ze echt niet even later als een "happy athlete" door de rijbaan.

heb jij wetenschappelijk bewijs voor me dat dat paard zo happy is?
Bovendien kijkt dat paard wel uit om te protesteren! Daar zorgen die sporen met wieltjes wel voor!