Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

DubbelDun schreef:Of een heel goed sportpaard denk aan embryo transfers dan is er niks mis met 25 nakomelingen uit een goede merrie vind ik.Dat is waar, maar je krijgt wel een gezonder paardenbestand
Misschien zouden ze dan een maximaal aantal veulens per merrie registreerbaar moeten maken, want ik snap niet dat iemand trots kan zijn als een fokmerrie 25 veulens gebracht heeft. Dat dier is niets minder als een legbatterij geweest
.
Jeddah schreef:FaberSmid schreef:Hoe zit het dan bijvoorbeeld in Europa met de Haflingers? Die worden gefokt voor de paardenmelk en dan gaan de hengsten afgedankt naar de slacht. Gevolgd door de merries als die uitgemolken zijn.
Dat is niets anders als rijpaarden die na gebruik geslacht worden toch?
Jeddah schreef:En doordat mensen dat vinden wordt de sportmakt óók nog overzadigd met volle broers/zussen van elkaar.
Allemaal sensibele paardjes met balletachtige gangen, waar geen bokker meer op blijft zitten.
HYPP N/N is de vorm waarin het paard NIETS mankeert. Juist de Hypp H/N en H/H gevallen kun je beter links laten liggen.SusanW schreef:Er wordt sowieso teveel gefokt! Overal en met (bijna alle rassen en soorten). Zolang iedereen met een merrie er zo graag eens een veulentje van wil en dan ook nog op bijv. een forum gaat vragen welke hengst ze het beste kunnen nemen (wat natuurlijk altijd de hardste stopper, degene met de mooiste kleur, of de langste manen is) zal het ook niet veranderen en wordt het overschot en aantal dieren met afwijkingen alleen maar groter!
Men kijkt niet eens verder dan de mooiste foto van de hengst! In het echt bekijken? Waarom zou je? Hij staat toch elke maand in de bladen?
.
Citaat:En dat is nu net het probleem bij de AQHA bijv. Er is geen enkele controle op de hele fokkerij! Met uitzondering van die paar ziektes nu misschien. Maar een hengst keuren? Waarom? Hij wint toch geld? Of zijn hoeven achterstevoren staan maakt niet uit![]()
Merries keuren? Tsss.. waarom zou je? Ik kan er toch niet meer mee rijden? Nou dan maar een veulen fokken. Niemand die erop let!
Wat dat betreft loopt het KWPN flink voorop met alle selectieprocedures! Zowel voor de merries als de hengsten! Zou dat verklaren waarom de hele wereldtop op KWPN'ers rijdt?