Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Re: Onderzoek naar afstamming van nakomelingen Rypke 321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:57

oepsssss :+

je zal het maar hebben zeg. betaal je voor een ggk hengst en dan krijg je er een van een hengst die niet ggk is :P
krijg je als t ware een veulen die niks waard is. dat zou balen zijn. hoe zijn ze hier trouwens achter gekomen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:03

NatasjavE schreef:
Volgens mij gebeurt DNA controle niet systematisch hoor. Bij mijn veulen destijds(2000) hebben ze geen DNA vergeleken.
Bij mijn huidige paard dan weer wel.

bij friezen blijkbaar niet, fjorden bijvoorbeeld wel, ijslanders ook btw(ik moet dalijk ook weer de DA haren laten trekken bij moeder en veul , hengst is al bekend kwa profiel bij Stanmboek )
maar dit ge emmer is te voorkomen door bij geboorte dna te laten trekken bij moeder en kind
de hengsten zijn meestal wel bekend kwa profiel

mar erg jammer dit en dom... ik bedoel het is gewoon ontzettend dom/naief om te denken dat je met dit soort dingen weg kunt komen

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:15

Het zal je als merriehouder maar gebeuren :oo

Wel een beetje dom van de hengstenhouder

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:38

De hengstenhouder heeft dan wel een mooi probleem.
Direct niet meer goedkeuren die hengst!!
En laat die man ook geen andere hengsten meer aanbrengen voor de keuring.

Fok je een ''duur'' veulen en dan blijkt uiteindelijk dat het een ''onbekend'' dier is en niet eens stamboek-waardig.

Denk dat het nog wel een staartje gaat krijgen.
Als het bij mijn merrie zou gebeuren zou ik het er niet bij laten zitten.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:07

Waar stond hij ter dekking?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:20

bij zijn fokker...
weet niet of er namen genoemd mogen worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:22

van Rypke wel hoor. Die staat toch op internet ivm dekstation.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:44

oke; hij staat bij de familie Annema te zwaagwesteinde

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:10

Hij staat bij ons om de hoek.. O:)
Zijn er vroeger wel geweest met merrie's van eilanders.

Die 'kennis' van ons (wiens veulen dus niet van rypke blijkt te zijn) is ook zo woedend.. Hij stond amper voor zichzelf in. :=
Hij laat zijn merrie al jaren dekken door Rypke en vertrouwde de eigenaar daarvan ook volkomen..
Hij voelt zich dus gewoon enorm genaaid! Denk dat alle merrie houders zich nu zo voelen..

Volgens mij had Rypke een aantal jaren toch ook zijn piemel gebroken tijdens een dekking?
Zoiets staat mij nog bij.. Misschien dat het daarna de verkeerde kant op is gegaan?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:21

Debbie schreef:
Hij laat zijn merrie al jaren dekken door Rypke en vertrouwde de eigenaar daarvan ook volkomen..
Hij voelt zich dus gewoon enorm genaaid! Denk dat alle merrie houders zich nu zo voelen..

Zijn al die andere veulens dan wel van Rypke of zijn die ook van een niet GGK-hengst.........

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:57

Ik heb ook een Rypke, ruin van 2001. En moet eigenlijk zeggen dat ik nu nog meer twijfel. Heb altijd al zoiets van, is dit wel een Rypke. Hij lijkt helemaal niet op z'n vader. Maar dat zal wel toeval zijn, hij lijkt vast meer op z'n mama. Wel allemaal heel vervelend voor de mensen die hier mee te maken hebben.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:59

Debbie schreef:

Die 'kennis' van ons (wiens veulen dus niet van rypke blijkt te zijn) is ook zo woedend.. Hij stond amper voor zichzelf in. :=

Volgens mij had Rypke een aantal jaren toch ook zijn piemel gebroken tijdens een dekking?
Zoiets staat mij nog bij.. Misschien dat het daarna de verkeerde kant op is gegaan?

Gebroken zal wel niet, maar als ze een zeer piemeltje gehad hebben, durven ze soms niet zo goed meer te dekken.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:10

Bonnelover schreef:
Ik heb ook een Rypke, ruin van 2001. En moet eigenlijk zeggen dat ik nu nog meer twijfel. Heb altijd al zoiets van, is dit wel een Rypke. Hij lijkt helemaal niet op z'n vader. Maar dat zal wel toeval zijn, hij lijkt vast meer op z'n mama. Wel allemaal heel vervelend voor de mensen die hier mee te maken hebben.

ik heb er ook 1 van 2001, dat is wel een echte rypke.
dus ja om hoe ver terug er getwijfeld moet worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:19

Haha.

Wat een schandaal weer zeg, blij dat mijn merrie een typisch Rypke hoofd heeft, anders was ik ook gaan twijfelen! :+
Pfft. Dat dit nog voorkomt na Lucky Boy.. :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 08:15

badtothebone schreef:
Debbie schreef:

Gebroken zal wel niet, maar als ze een zeer piemeltje gehad hebben, durven ze soms niet zo goed meer te dekken.

Zijn penis is misvormd door een ongeluk idd. Althans: zo heb ik het begrepen. Natuurlijk dekken was geen probleem.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:16

hij heeft een trap gekregen tijdens het dekken, hij kon nog wel dekken, maar inderdaad het zag er niet uit.
Als ik een rypke nakomeling had zou ik eisen op een dna-test op kosten van de eigenaar van de hengst

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 10:52

Hij dekte met een Rypke zoon heb ik begrepen, dus als je paard een 'Rypke-hoofd' heeft zegt dat nog niks natuurlijk... Ik wil geen paniek zaaien, maar ik zou zorgen dat ik (wat janny zegt) een DNA onderzoek kreeg op kosten van de eigenaar en eventueel een schadevergoeding als het niet een Rypke blijkt te zijn. Ik hoop dat iedereen rechtsbijstand heeft (alleen kan Annema dan wel inpakken, die is meteen failliet vrees ik). Erg sneu voor die man, maar wie zijn kont brand moet op de blaren zitten.
Ik zou niet kunnen leven met de onzekerheid dat ik de afstamming van mijn paard niet zeker weet.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:01

zeker niet als je er ook nog eens mee gaat fokken (on geval van merrie)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:43

Lante schreef:
Hij dekte met een Rypke zoon heb ik begrepen, dus als je paard een 'Rypke-hoofd' heeft zegt dat nog niks natuurlijk... Ik wil geen paniek zaaien, maar ik zou zorgen dat ik (wat janny zegt) een DNA onderzoek kreeg op kosten van de eigenaar en eventueel een schadevergoeding als het niet een Rypke blijkt te zijn. Ik hoop dat iedereen rechtsbijstand heeft (alleen kan Annema dan wel inpakken, die is meteen failliet vrees ik). Erg sneu voor die man, maar wie zijn kont brand moet op de blaren zitten.
Ik zou niet kunnen leven met de onzekerheid dat ik de afstamming van mijn paard niet zeker weet.

Vraag me af hoeveel er te halen valt. Van een kale kip kan je niet plukken en ik vraag me af hoeveel veren deze hengstenhouder nog over heeft :Y)

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:58

Hij dekte niet met een Rypkezoon, maar met een Aan keer Reitse, waarvan de moederlijn overeenkomt met die van Rypke, hoezo niet over nagedacht }>

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:04

ja ik las hele verhalen op het friespaardenforum!
wat een idioot die man! hoe kom je er in vredesnaam op??
Nu wantrouwen veel hem, en terecht.
en idd, gewoon een vergoeding eisen, dekgeld terug, en de waarde wat het paard heeft als het wel in het gewone stamboek zou staan!
Stel je hebt nu een Rypke, wat niet een Rypke blijkt te zijn, ben je dan mooi klaar mee.
Komen ze in het bijboek, als het dus van die Aan hengst is.
Er kunnen nare dingen gebeuren, wat nu als je Rypke op je aan merrie hebt laten springen? (ik weet zo niet of dat mogelijk zou zijn). dan is de kans op waterhoofd en dwerggroei e.d veel groter, lekker dan zo'n hengstenhouden!
daar word je toch niet goed van..

Jolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:02

De fam. Annema zijn nette mensen (bijna bejaard) ik kan me niet voorstellen dat ze dit bewust hebben gedaan. Ze hadden daar een bedrijfsleider of zo iets. Misschien dat hij/zij zonder medeweten van Annema maar wat gedaan heeft en gehoopt heeft dat ie niet door de mand zou vallen ( is dat wel erg dom want dat doe je geheid een keer)

Maar dat de Fam. Annema dit bewust heeft gedaan geloof ik niets van. Je kunt wel van alles aanhalen en of eisen, maar eerst maar eens wachten wat de uitkomst is van de verder onderzoeken.

Ik hoop dat het beperkt blijft
Rijpke is een prachtig paard Hij is een typische fries. veel sok en behang. Ik zou het heel erg jammer vinden dat zolang hij nog op deze aarde is (hij is al 21) dat hij niet meer voor nakomelingen kan zorgen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:03

voor zover ik weet hebben ze geen bedrijfsleider daar!

Jolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:06

Daar is wel iemand die de dekkingen verzorgen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:11

oke, dan ben je mooi klaar met zo een iemand.. mocht meneer annema er zelf niks van weten...