Dekgeld en voorwaarden Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:16

bulck schreef:
Het KWPN, heeft diezelfde hengst wel jaren ervoor niet goedgekeurd, maar door de hype nu snel aanvaard.
Vind ik al een groot verschil. Dat het een supergoede sporthengst is, dat trek ik niet in twijfel. Ben er zelf fan van, maar als dekhengst moet hij het allemaal nog maar doen.

En Gribaldi is idd een bewezen vaderdier, maar dat zegt niets over wat Totilas kan toevoegen aan de fokkerij.

en @ Bomba

Niets vind ik te weinig maar goed, dat is jou mening.
Het KWPN zei in de laatste IDS dat ze op de HK niet op zoek ging naar een GP hengst maar naar een foktopper.
Dus dan kan ik de conclusie toch wel trekken dat ze meer dan een top GP hengst in Totilas zien? Ze kijken uiteraard ook naar vaderskant en moederskant. Vaderskant is bewezen en voor de fokkerij ook erg belangrijk.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:17

Wat een geld zeg, maar ergens snap ik het wel.
Zo word er iig door mensen meer gekeken naar een goede merrie ipv dat iedereen hem maar op elke merrie zet.
Wel belachelijk vind ik het, want dan zou elk veulen ongeveer 10.000euro op moeten brengen met 3jaar.

Ben benieuwd wat eruit komt rollen :+

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:20

Niezzz schreef:
griebels schreef:
Als je een 2e Totilas wilt fokken (vind 1 meer dan genoeg ;) ) moet je bij zijn ouders zijn en niet bij Totilas zelf.

Als je een tweede wil kan je hem ook gewoon klonen 8-)

Wel een absurd bedrag, ben wel benieuwd naar de nakomenlingen hopelijk komt er meer van terecht dan Lingh zijn nakomenlingen.

_O- Dat dat nog niet is gebeurd dan? dat wordt tegenwoordig ook al gedaan, haha.

Ja, ik snap wel dat ze er veel voor vragen, net wat alle andere mensen hebben gezegd, dat hij geen huistuinenkeuken merries dekt..
Hoop echt wel dat hij het nog goed blijft doen in de sport... :(:)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:24

apple01 schreef:
bulck schreef:
Het KWPN, heeft diezelfde hengst wel jaren ervoor niet goedgekeurd, maar door de hype nu snel aanvaard.
Vind ik al een groot verschil. Dat het een supergoede sporthengst is, dat trek ik niet in twijfel. Ben er zelf fan van, maar als dekhengst moet hij het allemaal nog maar doen.

En Gribaldi is idd een bewezen vaderdier, maar dat zegt niets over wat Totilas kan toevoegen aan de fokkerij.

en @ Bomba

Niets vind ik te weinig maar goed, dat is jou mening.
Het KWPN zei in de laatste IDS dat ze op de HK niet op zoek ging naar een GP hengst maar naar een foktopper.
Dus dan kan ik de conclusie toch wel trekken dat ze meer dan een top GP hengst in Totilas zien? Ze kijken uiteraard ook naar vaderskant en moederskant. Vaderskant is bewezen en voor de fokkerij ook erg belangrijk.

5000 tot 5500 euro, dat is veel, teveel. Helemaal omdat hij zich als fokhengst nog niet bewezen heeft. Misschien vallen zijn nakomelingen tegen, misschien zijn als zijn nakomelingen toppers. Voordat zijn eerste veulens zijn geboren is dat nog onzeker, en daarom vind ik het teveel. Ze hadden beter iets lager kunnen beginnen en wanneer zijn veulens veelbelovend leken het dekgeld omhoog kunnen doen.

Dat alleen vaderskant bewezen is, zegt niet genoeg. Uit zijn moederlijn komen voornamelijk veel goede springpaarden voort.

Maar verder heb ik geen problemen met het dekgeld, ik zou hem toch niet gebruiken. Er lopen straks wel genoeg Totilasjes rond. :+

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:48

Citaat:
Beste leden van de Totilas Hyve,

Door de enorme vraag naar sperma van Totilas is er door zijn eigenaren ‘Moorland Stables’, in goed overleg met Edward en Nicole, besloten Totilas toch ter dekking te stellen.

Inmiddels is Totilas al even aan het dekken en tot onze grote verbazing en opluchting is hij niets anders dan anders. Een enorme geruststelling!

Verbluffend is het om te zien hoe dit super intelligente dier zich weet te gedragen. Op zijn gemakje wandelt hij naar het dekstation, dekt en wandelt op zijn gemakje weer terug. Weer iets waar dit machtige paard ons mee verbaasd.

Totilas zal beperkt worden ingezet en enkel middels diepvriessperma beschikbaar zijn. Zijn sportcarrière blijft ten aller tijden prioriteit hebben. Fokkers die geïnteresseerd zijn in Totilas kunnen via een speciale website een inschrijfformulier invullen. Hoogst waarschijnlijk zal deze site woensdag online gaan. De voorwaarden worden binnenkort gepubliceerd op onder andere http://www.edwardgal.nl

We houden jullie op de hoogte

Groeten,
Edward en Nicole

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:29

[/quote]
Voordat zijn eerste veulens zijn geboren is dat nog onzeker, en daarom vind ik het teveel. Ze hadden beter iets lager kunnen beginnen en wanneer zijn veulens veelbelovend leken het dekgeld omhoog kunnen doen.
[/quote]

Met die zin heb je gelijk. Dat was misschien wel beter geweest maar misschien is dit in hun 'ogen' ook ene begin prijsje? Who knows? En stijgt het dekgeld later? Ik ben benieuwd wanneer de site online is zoals casperrrrr aangeeft

sans6

Re: Dekgeld en voorwaarden Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:25

Ik ben blij dat ze ook aan de merries hoge eisen stellen, en dat het dekgeld goed hoog gehouden wordt.
Op een enorme hoeveelheid Totilas- nakomelingen uit "slechte" merries of iig slechte combinaties zit niemand te wachten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:28

sans6 schreef:
Ik ben blij dat ze ook aan de merries hoge eisen stellen, en dat het dekgeld goed hoog gehouden wordt.
Op een enorme hoeveelheid Totilas- nakomelingen uit "slechte" merries of iig slechte combinaties zit niemand te wachten.

Dat geldt voor elke hengst lijkt me....
Ik blijf voorstander van een goede fokmerrie, eerder dan een hengst

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:37

sans6 schreef:

M.i. lukt dat ook wel met een dekgeld van 2000 euro (wat ik nog behoorlijk hoog vind, voor een hengst waarvan zijn nafok niet bekend is)...

De meeste massaproducties komen voort uit hengsten van rond en onder de 1000 euro en zodra het de 1500 euro te boven gaat, valt het vaak al reuze mee.

Waarom? Omdat maar weinig mensen dermate goede merries hebben staan, dat ze voorafgaande aan de de dekking zeker weten dat ze het veulen kunnen slijten voor minimaal 5 á 6000 euries...

Mensen met standaard merries, zullen die gok niet wagen denk ik zo maar eens, want zeker in de huidige markt, zullen weinig mensen dat voor een goed veulen uitgeven. (Tenzij er sprake is van fokkers, kenners en/of liefhebbers)...

Ik zou ook geen dekgeld á 2000 euro spenderen aan mijn jonge merries, niet wetende hoe ze fokken of ze daadwerkelijk in 3x pakken (want leuk dat ik na 3x een andere hengst mag nemen, maar wie zegt dat ik die hengst persoonlijk interessant vind!) en hopende dat mijn veulens dat geld ook minimaal weer opleveren (incl. de gemaakte veeartskosten etc.)...

Nee, ik moet het allemaal nog maar even zien of hij zich in nafok ook zo goed waarmaakt..

Persoonlijk zou ik het vaderdier, dus Gribaldi, in deze verkiezen boven zijn zoon. Uiteindelijk is het paps die hem een groot deel van deze genen heeft meegegeven... Los van het feit dat paps mij exterieurmatig meer aanspreekt als zoonlief...

Maar dat hij waanzinnige prestaties heeft geleverd.. heee... dat horen jullie mij niet ontkennen hoor!

Jazzebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:52

Tja eerlijk gezegd vind ik het heel slim om de merries te selecteren. Het betekend dat ze veel meer controle hebben over de nakomelingen van Totilas: goede merries, goede opfok, goeie stal, en hopelijk een goede ruiter en het plaatje is rond. Deze paarden krijgen automatisch meer "kansen" dus er zal op zeker een goed product tussen zitten. Of het uiteindelijk ook echt goeie paarden zijn laat ik in het midden.
Over het dekgeld, denk dat er stiekem een aantal mensen teleurgesteld zijn omdat het buiten het budget valt :+ Het valt namelijk heel erg mee zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de draf en rensport waar je rustig € 20.000 dekgeld en €5000 veulengeld (levend geboren veulen en de eerste week) mag betalen :=
Extreem voorbeeld is de volbloed Storm Cat, een rietje van dat paard koste $500.000 :D

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:55

Tja, in de arabierenwereld gaat er ook grof geld over tafel bij goede hengsten, maar bij het kwpn viel dit altijd wel mee (vind ik)... En stiekem vind ik het helemaal niet erg als dat voorlopig zo blijft ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:03

Jazzebel schreef:
Tja eerlijk gezegd vind ik het heel slim om de merries te selecteren. Het betekend dat ze veel meer controle hebben over de nakomelingen van Totilas: goede merries, goede opfok, goeie stal, en hopelijk een goede ruiter en het plaatje is rond. Deze paarden krijgen automatisch meer "kansen" dus er zal op zeker een goed product tussen zitten. Of het uiteindelijk ook echt goeie paarden zijn laat ik in het midden.

Uiteraard is dit een slimme zet! Helemaal voor het plaatje: kijk ons een goede veulens fokken. Maar inderdaad: Wat is de fokkerij zonder bijzondere merries? Nog veel minder dan een fokkerij met bijzondere hengsten. Leuk hoor Totilas, maar zijn invloed op de fokkerij zal niet zo memorabel zijn dan verschillende merries uit prestatiestammen.

Jazzebel schreef:
Over het dekgeld, denk dat er stiekem een aantal mensen teleurgesteld zijn omdat het buiten het budget valt :+ Het valt namelijk heel erg mee zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de draf en rensport waar je rustig € 20.000 dekgeld en €5000 veulengeld (levend geboren veulen en de eerste week) mag betalen :=
Extreem voorbeeld is de volbloed Storm Cat, een rietje van dat paard koste $500.000 :D

Teleurstelling is een goede ja. Voor veel hobbyfokkers was Totilas een mooie gok geweest, bijvoorbeeld op een niet heel bijzonder bewegende merrie. Maar wederom: Wat gaat hij doen voor de fokkerij??

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:09

Ik vind het een goede zaak dat het dekgeld zo hoog is (en zo hoog vind ik het eigenlijk nog niet eens, zat eerder zelf met het dubbele in mijn hoofd!). Ook het feit dat ze de merries echt gaan selecteren vind ik alleen maar beter, anders kan bij wijze van elk penny meisje haar 'ffet Gavuh arabiiEr' laten dekken door Totilas.

En anders zat de Nederlandse fokkerij over een paar jaar geheid met een toti -overschot :=

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:25

Het dekgeld is pas te hoog als niemand het wil betalen, als jij de gok neemt ook al zijn er geen nakomelingen dan is het toch je eigen keuze/ risico?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:31

Echt... ik geef ze groot gelijk :D

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:03

Nou ik geef ze groot gelijk. Er zijn vast genoeg buitenlandse fokkers die geld over hebben en die het geld ervoor neer willen leggen. Of hij het nou waard is of niet, dat moeten die fokkers dan maar zelf beslissen .Waarom zou je 2000 vragen als je 5500 kan krijgen, dan ben je toch dief van je eigen portomonee. pech voor diegene die dat niet kan betalen. En er zijn er genoeg die het wel kunnen als je ziet voor wat voor prijzen paarden tegenwoordig verkocht worden 0.0.

Voor de eigenaar van totilas is het met weinig dekkingen veel geld scheppen en als dat kan waarom zou je het dan niet doen. Er zijn waarschijnlijk ook nog veel aanmelding verwacht, waardoor ze dus de mogelijkheid hebben om de merries te selecteren, dus naast dat het ze heel veel geld opleverd, is de kans op goede nakomelingen ook nog een sgroter. Mooier kun je het als hengsteneigenaar toch niet krijgen.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:05

Vergeleken met de dekgelden die ze bij arabische volbloedpaarden van europees- en wereldniveau vragen is dit nog een lachertje! :D Wel erg gaaf dat hij nu ook ter dekking komt te staan en ontzettend verstandig om een strenge selectie te houden voor de merries!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:10

Wat een geld zeg. :+ Kan het me voorstellen nu er zo'n Totilas-hype is, maar jeetje, wat een bedrag!
En dan zul je zien dat hij toch een stel ezelgenen doorgeeft... :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:59