KNHS start kampioenschappen voor jonge dressuurpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: KNHS start kampioenschappen voor jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:17

en wie is prof en wie amateur?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:19

stoffel schreef:
en wie is prof en wie amateur?

Dat mogen de hoge heren dan van mij lekker zelf uitzoeken ;).

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:56

In Belgie hebben ze dit al heel lang. Voor mijn werk start ik hier verschillende jonge paarden in. Echt heel handig, bijvoorbeeld omdat je niet afgestraft wordt als je 4-jarige een keer wegspringt of een keer de hoek niet helemaal doorloopt. En je krijgt punten op stap, draf, galop, gereden zijn en aanleg tot dressuurpaard.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:59

stoffel schreef:
[***] schreef:
Leuk, maar ik denk dat weer alleen de bekende hier kans op maken, voor de gewone mensen met leuke jonge paarden zal het wel niet haalbaar zijn.

lijkt mij logisch dat een gewone ruiter met een leuk paard niet op kan tegen een prof met een topper

Nee, dat weet ik, dus daarom krijg je weer een pavo achtige uitslag en niet toevallig iemand die een leuk paard heeft en een goede proef kan neerzetten, zonder dwang, spanning en gejaag.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:16

Het gaat om de kwaliteit van de paarden en dan is leuk niet goed genoeg. En ben je het er niet mee eens niemand verplicht je om mee te doen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:37

Weer een kleuterklas die citotoets moet doen. Wat je in de ring ziet lopen is dan weer geen enkele afspiegeling van wat er in de bak achter het huis gebeurd (ik bedoel niet persé de toppaarden topruiters overigens).
Ik vind dit dus helemaal niet leuk maar erg treurig, het zoveelste gebeuren waarbij (te) jonge paarden commercieel worden ingezet.

Zieske8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:50

stoffel schreef:
Het gaat om de kwaliteit van de paarden en dan is leuk niet goed genoeg. En ben je het er niet mee eens niemand verplicht je om mee te doen

Inderdaad!

Wat mij betreft maken ze er zelfs een systeem van waarbij er langzaamaan gefilterd wordt zodat je de beste 6- en 7-jarigen overhoudt aan het eind van het liedje. Dus is het paard goed genoeg bij de 4-jarigen, dan mag hij ook weer meelopen bij de 5-jarigen etc. Alle bras eruit gooien en zorgen dat je uiteindelijk een groep toppaarden hebt bij de 6-jarigen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die zich pas laat gaan ontwikkelen maar voor die paarden kan er vast iets verzonnen worden om ze toch in dat traject te krijgen...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:43

Pauline schreef:
Weer een kleuterklas die citotoets moet doen. Wat je in de ring ziet lopen is dan weer geen enkele afspiegeling van wat er in de bak achter het huis gebeurd (ik bedoel niet persé de toppaarden topruiters overigens).
Ik vind dit dus helemaal niet leuk maar erg treurig, het zoveelste gebeuren waarbij (te) jonge paarden commercieel worden ingezet.

Vind ik niet. Ik vind het juist heel fijn dat ik met jonge paarden een proef kan rijden waarin ik mijn paard correct en ontspannen kan rijden. Niet dat je door te trekken en te duwen op de letter uitkomt en daardoor een puntje hoger krijgt dan je tegenstander.

Hier in Belgie zijn deze wedstrijden al lang en heb er dus ook al veel gezien en het geeft zeker wel een afspiegeling van de training thuis! Als ze thuis niet los door hun lijf lopen met de juiste aanspanning en balans doen ze dat in de proef ook niet.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:13

Rytm schreef:
Pauline schreef:

Vind ik niet. Ik vind het juist heel fijn dat ik met jonge paarden een proef kan rijden waarin ik mijn paard correct en ontspannen kan rijden. Niet dat je door te trekken en te duwen op de letter uitkomt en daardoor een puntje hoger krijgt dan je tegenstander.

Hier in Belgie zijn deze wedstrijden al lang en heb er dus ook al veel gezien en het geeft zeker wel een afspiegeling van de training thuis! Als ze thuis niet los door hun lijf lopen met de juiste aanspanning en balans doen ze dat in de proef ook niet.

Hier kan ik me helemaal in vinden!
Hoe meer geduw en getrek aan zo;n jong beest hoe meer dat afgestraft zal worden, gaat er meer om dat dat jonge beest goed door de proef geloodst word.

Waarom denk je trouwens dat profs vaak bovenaan staan?
Zelfs als ze hetzelfde kwaliteit paard hebben als een amateur, zijn ze veel handiger in het opleiden en voorbereiden dat een paard beter uit de verf komt..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:42

Maar wordt er gelet op spectulariteit? Welk paard loopt het mooist/best? Of daadwerkelijk op hoe er gereden wordt?

Ik vind dat een 4 jarige, ontspannen en correct gereden moet worden. Zonder enige dwang van precies op de puntjes rijden.. waardoor je spanningen opbouwt en je op de verkeerde dingen wordt afgestraft. Gevolg -> nog meer mensen gaan trekken en plukken.......

Als een paard ontspannen en correct wordt gereden en opgeleid kan het een keurige proef laten zien waar de kwaliteiten van het paard het best op uit komen. En dat is denk ik wat ze willen zien, hoop ik althans.

Ik ben erg benieuwd, ga dit zeker volgen, wellicht voor ons iets om aan mee te doen over 2(,5) jaar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:43

xx_Irisje schreef:
Rytm schreef:

Hier kan ik me helemaal in vinden!
Hoe meer geduw en getrek aan zo;n jong beest hoe meer dat afgestraft zal worden, gaat er meer om dat dat jonge beest goed door de proef geloodst word.

Waarom denk je trouwens dat profs vaak bovenaan staan?
Zelfs als ze hetzelfde kwaliteit paard hebben als een amateur, zijn ze veel handiger in het opleiden en voorbereiden dat een paard beter uit de verf komt..

Weten waar er op gelet wordt, wat belangrijk is ;)
Voor een amateur is het toch vaak maar gokken.... en denk ook wel een beetje de trainingsmentaliteit.....

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:48

Weten waar op gelet word is een slecht argument, een beest moet goed voor elkaar zijn en niet half.
En dat laatste zie je vaak (echt niet altijd gelukkig :D ) terug bij de gemiddelde amateur.
Ken zat amateurs die een betere mentaliteit hebben maar gewoon niet de handigheid om een paard op te leiden.
Daarom zijn de profs, profs geworden en de meeste amateurs, amateurs.
Als is dit wel globaal, we hebben ook heel veel goede amateurs in Nederland die hier bewust voor gekozen hebben maar wel hoog in de sport meerijden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:57

Ik bedoel meer van; weten waar op gelet wordt in de zin van hoe zit zo'n paard nou echt goed in elkaar? Wat is nou goed? Hoe zit het hele plaatje in elkaar? Wat ziet men graag?

Zat amateurs die dat echt niet weten.. en dus maar wat gokken..

Trainingsmentaliteit, ik ken niet veel amateurs tegen gekomen die daadwerkelijk ervoor over hebben om zo'n beetje de hele dag te trainen (dan al niet alleen op hun eigen paard off course.. maar wel zichzelf trainen!) Als je een goed stukje kunt rijden, en wilt ontwikkelen rijd je toch ook wel vaak een paar paardjes er naast bij.. De meesten vinden het dan te druk worden, en andere dingen net wat belangrijker (school/werk niet meegerekend!!!!)

Maar amateurs die er bewust voor kiezen om amateur te blijven, noem ik geen amateur meer hoor.. Voor mij horen die wel in het groepje prof.. ookal hebben ze niet die grote stal of die grote naam. Ze weten wel waar ze mee bezig zijn! Maar goed, daar ging het hier ook weer niet helemaal over :+

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 06:53

Op de protocollen is terug te vinden waar op gelet wordt.
Uit m'n hoofd is het zoiets:
Stap. (ontspanning, takt, activiteit, ruimte)
Draf. (ontspanning, takt, balans, mogelijkeheid tot buigen gewrichten in achterhand, ruggebruik, evenwicht)
Galop. (ontspanning, taks, veer, balans, bergopwaartse cadans, evenwicht)
Gereden zijn. (aanleuning, rechtgerichtheid, doorlaten van de hulpen, gehoorzaamheid)
Algemene indruk als jong dressuurpaard.

En als er dan iemand z'n 4-jarige lekker lang, uit elkaar op de voorhand laat lopen onder het mom van "hij moet op z'n eigen benen lopen" wordt diegene wel met z'n neus op de feiten gedrukt. En het is inderdaad nog maar de vraag of men hier tegen gaan kunnen want vaak verschuilt men zich achter het feit dat er tegen prof's gereden wordt en dat die paarden getrixt zijn en blabla.
En dat is wel een beetje jammer.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 07:46

Dat is wel duidelijk, het vergt wel de juiste training inderaad. En dat gaat vaak fout....

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:55

Ik denk dat juist wanneer je zoiets doet voor de "amateurs", er snel zat duidelijk wordt wie zijn paard voor elkaar heeft en wie niet. Misschien juist wel heel erg goed om mensen zch bewuster te laten worden over wat ze nu aan het doen zijn met hun jonge beest ;).

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:05

Pauline schreef:

precies, dan heb je kans dat mensen hun paarden (veel te) jong gaan inrijden,,
om zonodig mee te moeten doen,, 4 vind k nog wel heeel jong!!
K ken veel mensen die wachten tot hun paard volledig uitgegroeid is en spieren goed ontwikkeld zijn, dat is t beste voor een paard (lijkt mij) voordat dat allemaal volgroeid is, zijn de meeste paarden al wel 3,5\4 en dan moet je ze nog inrijden...
Maar, jaa, wie ben ik om me daarmee te bemoeien.. :Y) }> :+

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:20

Dit doet niet meer als andere wedstrijdjes die er al zijn.

Bovendien wat er in de ring gevraagd word is basis.
Ontspannen in een goed houding stappen, draven en galoperen. En het pasje wijken wat er in zit is zo simpel, weinig jonge paarden die dat niet van zichzelf aanbieden..

Daar kan je ze rustig met 3,5 zadelmak maken en 3 a 4 keer in de week 20 min rijden en voor de rest buiten laten spelen met hun vriendjes..
Zo vreselijk is het allemaal niet, t word pas erg als mensen gaan zitten knoeien met die beesten en er onverantwoord mee rondrijden maar dat ligt niet bij deze wedstrijdjes, meer aan kennisloze mensen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:22

Het is maar net wat je zelf wil, sommige paarden staan met 2 al volop in training en andere pas met 4 inderdaad.

De een vind het beter voor het paard om er een hele tijd niks mee te doen, en vooral te laten groeien. Anderen zijn van mening dat je niet vroeg genoeg kan beginnen. Het heeft bijde ze voor en nadelen denk ik, ik zelf vind het belangrijk dat er vooral wordt gekeken naar het paard. En niet naar de leeftijd (met 2 erop gaan zitten vind ik wel een not done overigens..), wat kan het paard aan? De een kan een prima proefje lopen op z'n 4e, terwijl de andere er toch pas echt met 5 pas klaar voor is..

Tja, alleen helaas staat er soms zo'n druk achter, dat jonge spul doet het misschien in de 1e 10 jaar voortreffelijk. Maar je kunt ze ook vroeg op pensioen gaan zetten... tja wat is goed de een vind dit de ander vind dat...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:26

Denk vooral dat er in zit, hoe er mee gereden word, door gebrek van kennis bij de ruiter.
Word het snel hang, trek en pluk werk en dat wil je juist niet, beestje moet gewoon om eigen benen de baan rond met veel plezier.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:51

Weet je wat het is..
Iemand die echt correct rijdt en weet waar hij mee bezig is kan een 4-jarige met 3/4 keer in de week een half uurtje rijden zo opleiden voor een 4-jarige proef. Maar bij iemand die dat wat minder goed doet lukt dat misschien niet en die denkt "laat ik er eens 6 keer in de week op gaan zitten" misschien lukt het dan. En nee, dan lukt het nog niet op wedstrijd en staan ze nog achter de zgn. profs. Dan krijg je van die scheve verhalen denk ik, want als het hun al niet lukt met 6 keer trainen.. wat moeten die profs dan wel niet doen?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:03

Ik denk dat je daar een heel eind in de goede richting zit Rytm ;)

Jessica1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:39

Erg leuk idee. Wat meerderen zeggen hoop ik ook mee te kunnen doen met mijn 5 jarige merrie. Maar dat hangt even af wat de eisen zijn voor een 5 jarige. Mijn merrie ben ik net weer aan het oppakken. Die heeft bijna een jaar stil gestaan door mijn zwangerschap en het weer. Dus eigenlijks is ze nog maar 4 mnd onder het zadel.

Ik had ook graag aan het HORSEFOOD DRESSUUR TALENT Maar daar moet je minimaal 20meter schouder binnenwaarts en daar zijn we nog niet aan toe. En omdat er even in te stampen voor 6 mrt. Leek mij niet echt eerlijk tegenover mijn merrie.

Dus we op eigen niveau mogen mee doen.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:40

kijk dat is nu de juist instelling, heel netjes Jessica

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:58

Imitador schreef:
Als dat zou betekenen dat er speciale proeven komen, die de jonge paarden minder belasten en zorgen voor een degelijke opbouw van de training (dus niet even overdreven gezegd met 4 jaar het Z in gejaagd), is het helemaal mooi. Goed intiatief in ieder geval.

Het zou inderdaad jammer zijn als door dit wedstrijden mensen met een jong paard zich gedwongen voelen om al te presteren omdat iemand anders met een 4 jarige ook al zoveel kan, bijvoorbeeld.

Die proeven zijn er al.
Ik begreep dat ze een aantal wedstrijden in aanmerking laten komen als selectie. Ben benieuwd!