Gevreesde EIA virus vastgesteld bij paard uit Assebroek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Re: Gevreesde EIA virus vastgesteld bij paard uit Assebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:05

had het toevallig vanochtend met mijn DA over of dit wel eens in NL was geconstateerd. De laatste keer was in de 50 er jaren zijn hij.
Mijn paard moet erop getest worden omdat hij naar USA gaat daar is het elke 6 maanden verplicht als je met je paard op stap gaat

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:10

MarcelDufour schreef:
Jezus! Je zal maar een stal met wedstrijdpaarden hebben die zo via-via besmet raken. Dan komen ze ineens al je dressuur- of springpaarden afmaken! Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen trekken. Stel me net voor dat ze hier op stal komen en vertellen dat ze alle 13 geruimd moeten worden! Moet er niet aan denken. Ineens begrijp ik die veehouders bij wie dit ook gebeurd is. Die geven ook om hun dieren zoals ik om mn paarden geef!

Ja en je zal maar 1 paard hebben waar je ziels veel van houd en die moet geruimd worden! Moet er niet aan denken!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:13

MarcelDufour schreef:
Jezus! Je zal maar een stal met wedstrijdpaarden hebben die zo via-via besmet raken. Dan komen ze ineens al je dressuur- of springpaarden afmaken! Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen trekken. Stel me net voor dat ze hier op stal komen en vertellen dat ze alle 13 geruimd moeten worden! Moet er niet aan denken. Ineens begrijp ik die veehouders bij wie dit ook gebeurd is. Die geven ook om hun dieren zoals ik om mn paarden geef!

Of het nou spring en dressuur paarden zijn, of gewoon mijn stinkie, of onze paarden op stal. Het is allemaal erg..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:23

Ho ho - alleen wat besmet is moet worden afgemaakt - en dat kan ook echt niet anders.
Er zou meer controle moeten zijn op paardentransporten. Als ik wil stap ik morgen in de vrachtauto en kom volgeladen uit Roemenië weer terug. Volgens mij niemand die me onderweg tegenhoudt.
Ik vrees dat dit dan ook geen paardenredders zijn geweest, maar gewoon handelaren aan de onderkant van de markt die dachten dat ze een paar honderd euro per paard konden verdienen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:27

DL_ schreef:
sportpaarden/javi's, die ziekte kijkt echt niet naar het type paard. Feit is gewoon dat je met zulke dingen op moet letten, altijd dat medelijden met die arme paarden.. Voorlichting
heb je veel meer aan, leer die roemeniers maar hoe ze voor de dieren moeten zorgen ipv alles gelijk hierheen te halen

Ze zegt toch dat de paarden zij hierheen gehaald hebben er allemaal op getest zijn? Lezen is een vak....

Zonde voor de paarden... :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:31

Nee joh, wij zijn van plan alle 100.000den paarden uit Roemenië hierheen te halen.........

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:37

Jeetje, het zal je paard maar zijn.
Ik hoop dat het virus nu ook verdwenen is en ze de controle hebben over de situatie! Ik mag er niet aan denken dat het in de buurt van onze stal komt, brrr. Ik wil men paard niet kwijt! Zeker als je weet dat het zo snel verspreid via insecten (een geluk nog dat het winter is)... De nachtmerrie van iedere paardenliefhebber!

Er zou toch écht wat meer controle moeten zijn bij het importeren van paarden uit sommige delen van Europa. Net zoals ze weken in quarantaine moeten als ze met de vlieger of per schip komen, zouden ze ook weken quarantaine moeten voorzien voor paarden die van die kanten komen per vrachtwagen.

En elke 6 maand laten testen op dit virus lijkt me een goed idee, al vrees ik dat dit weer een hoop administratie met zich meebrengt en nog maar te zwijgen over de kosten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:38

Als je al ziet hoeveel miserie het is met de chip.... Zie ik dat idd nog niet gebeuren :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:11

tienus63 schreef:
Prisca schreef:
Mhh zijn dit die paarden die 'gered' moesten worden?.

Fijn zeg hopelijk gaan mensen nu meer nadenken als ze paarden gaan 'redden' uit andere landen. Ben meer voor het probleem daar op te lossen. We hebben al genoeg paarden in nederland.

*zelfde geldt voor mij betreffende andere dieren.

Met al het bovenstaande eens!!!

Dit zijn NIET de geredde paarden.
De geredde paarden waren allemaal hierop getest.
Deze mankeren dus ook niets.

Er komen ook gewone sportpaarden uit Roemenië!!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:18

Het zal wel weer aan mij liggen hoor .. maar waarom nu weer deze paniek ??

Als ik het goed lees is dit een ziekte die a. voor mensen ongevaarlijk is en b. ook bij de paarden zelf 'slechts' tot de de dood kan leiden .. zoals zoveel ziektes en gebreken.

Heb ik nu info gemist, of worden mijn bange vermoedens waarheid?
Zijn nu -- na de varkens (varkenspest), de koeien (gekke koeienziekte), de schapen (mond- en klauwzeer), het pluimvee (vogelgriep), de geiten (Q-koorts) en al die anderen dieren die per ongeluk op 'besmette' bedrijven leefden --, zijn nu dan de paarden 'aan de beurt' om in aantal fors geminderd te worden dmv. 'ruimingen' ??!!

"Men" zal eens moeten accepteren dat ziektes en de dood bij het leven horen en dat het uit voorzorg elimineren nooit een oplossing kan of mag zijn, sterker nog: volstrekt zinloos en onnodig is.
Of wíl "men" niet anders en worden alle mogelijke middelen aangegrepen om de veestapel te doen inkrimpen ??

NB., ik ben dus niet bang voor welke ziekte dan ook (heeft weinig zin, ook dáár houdt je geen ziekte mee tegen) .. maar des te meer voor de menselijke reacties daarop :n

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:41

Wanderers schreef:
Heb ik nu info gemist, of worden mijn bange vermoedens waarheid?
Zijn nu -- na de varkens (varkenspest), de koeien (gekke koeienziekte), de schapen (mond- en klauwzeer), het pluimvee (vogelgriep), de geiten (Q-koorts) en al die anderen dieren die per ongeluk op 'besmette' bedrijven leefden --, zijn nu dan de paarden 'aan de beurt' om in aantal fors geminderd te worden dmv. 'ruimingen' ??!!

Goh, wat jij hierboven schrijft, zijn mijn gedachten :o . Ik hoop dat ik ongelijk heb maar mocht er in de toekomst zoiets komen te gebeuren, sta ik er ook niet raar van te kijken |( :x
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 01-02-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:45

Zoals Brainless en Karina1977 al geroepen hebben, dit zijn niet de geredde paarden. Ik heb ergens anders gelezen dat deze paarden via een handelaar in Belgie en Engeland terecht zijn gekomen. Van ons staat er maar 1 in Belgie, Javi, die overigens kerngezond is, de rest staat in Nederland en inmiddels 1 in Zweden.
Al die paarden zijn gezond en zijn uitgebreid getest voor we ze naar NL hebben gehaald.
Lekker makkelijk om die stumpers gelijk de schuld te geven, terwijl het nu dus een handelaar was (wat wij dus niet zijn) die waarschijnlijk niet zo goed heeft opgelet als dat wij hebben gedaan, er niet zoveel geld in heeft gestoken als wij hebben gedaan.
Overigens is het alweer bijna een jaar geleden sinds de laatste groep naar NL is gekomen, dus wij zijn absoluut niet bezig om alle zielige paarden naar NL te halen, de 2 groepen die zijn gekomen kwamen op ons pad, hebben we niet opgezocht.
Ook ik zie liever dat soort problemen daar opgelost worden, maar helaas is dat makkelijker gezegd als gedaan.

Eerst dus even jezelf goed laten informeren voor je gelijk vingertjes gaat wijzen naar paarden die dus kerngezond naar NL zijn gehaald, en niet door een handelaar, en ook niet in Engeland staan.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:50

Citaat:
Of het nou spring en dressuur paarden zijn, of gewoon mijn stinkie, of onze paarden op stal. Het is allemaal erg.
Emotioneel gezien heb je gelijk, financieel gezien betekent dat bijna het bankroet van een wedstrijdstal.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 03:08

dacht hier ook aan wabderes...nu onze knollebollen...hoop het van niet...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:35

MarcelDufour schreef:
Citaat:
Of het nou spring en dressuur paarden zijn, of gewoon mijn stinkie, of onze paarden op stal. Het is allemaal erg.
Emotioneel gezien heb je gelijk, financieel gezien betekent dat bijna het bankroet van een wedstrijdstal.

Ik heb een fokstal ,en zou ook emotioneel als financieel serieus aan de grond zitten.
Voor mij is de shetlander van een kindje evenveel verlies als het top sportpaard bij een
bekend ruiter,het is een dier dat iemand moet afgeven,vaak is de top sporter ruimschoots verzekerd en is het verlies in de sport,en is het shetje niet verzekerd en tekend zoiets het leven van een kind

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:41

hopen dat het niet verder uitbreekt .. maar dat het bij dit enkele geval blijft!! hou mn hart vast !!!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:24

Beetje rare reactie van MarcelDufour....
De kern is waarheid, maar totaal niet op z'n plaats hier.

Is dit nu wel of niet het West Nile Virus?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:41

Wie die beesten naar NL heeft gehaald doet er niet toe. Wijs ik naar jullie met een beschuldigend vingertje? Zeg ik dat dit jullie schuld is? volgens mij niet nl. Prima dat jullie ze laten controleren, hartstikke leuk en vooral blijven doen. De pest is alleen dat je steeds meer mensen op het idee brengt om zielige paarden te halen waarbij niet iedereen even goed oplet.

Snap niet dat jullie je meteen zo aangesproken voelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:47

DL_ schreef:
Wie die beesten naar NL heeft gehaald doet er niet toe. Wijs ik naar jullie met een beschuldigend vingertje? Zeg ik dat dit jullie schuld is? volgens mij niet nl. Prima dat jullie ze laten controleren, hartstikke leuk en vooral blijven doen. De pest is alleen dat je steeds meer mensen op het idee brengt om zielige paarden te halen waarbij niet iedereen even goed oplet.

Snap niet dat jullie je meteen zo aangesproken voelen.

Je bedoelt dat wel direct en daarbij voel ik mij dus wel aangesproken.
Ik ben benieuwd wie je bedoelt "met andere mensen" want ik ken geen "andere mensen" die zielige paardjes hebben opgehaald.
De bedoeling was om bekendheid te krijgen (en dat is gelukt...) en daardoor komt de hulpstroom eindelijk opgang (hulp daar te plekke!!).
De EU heeft nu niet meer de ogen gesloten voor de problemen daar.