Nederlandse KWPN fokkers zijn toppers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:27

't is allemaal leuk en aardig. Duits of niet. Maar het talent van jonge paarden moet wel erkend worden. En als blijkt dat Nederlanders daar juist een neusje voor hebben, is dat toch prima? Ik vind best dat je er trots op mag zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:32

Devaney2009 schreef:
Was het niet na dat hij de wereldbeker won dat hij werd aangekeurd? Want ik weet nog wel dat er zoveel ophef was, want omdat het een goed sportpaard was, betekende niet dat het een fokhengst was :D Achteraf bleek het natuurlijk wel een fokhengst te zijn.

Nee hoor..Hij is op 6 of 7 jarige leeftijd goedgekeurd voor het KWPN. Heel de wereld heeft steeds gedacht dat hij het niet in zich had om het grote werk aan te kunnen. Behalve Hans Horn.

De wereld beker won hiij op magistrale wijze... nadat hiij vrijwel alle voorondes van de wereldbeker gewonnen had won hij ook de finale, fietsend over de oxer in de Brabanthallen.

Maar het KWPN had hem lang voor die wereldbeker wedstrijd al goedgekeurd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:41

MarcelDufour schreef:
Alleen jammer dat het grootste deel eigenlijk helemaal geen Nederlandse fokproducten zijn. Is net zoiets als bijv Suarez bij Ajax. Nu hij van een Nederlandse club is, noemen we hem maar nederlander. Veruit de meeste hengsten zijn van Duitse afstamming, jong hierheen gebracht en vanaf dat moment noemen we ze gewoon, voor het gemak, nederlandse hengsten.

Sorry maar dat vind ik weer zo'n echte k*l reactie ..het wordt toch eens tijd dat we een beetje Europees gaan denken ..dat geld voor bijna alle stamboeken ..BWP steekt ook veren in zijn reet met Darco en Nabab ..de ene werd uit Duistland gehaald de andere in frankrijk .. wat zou hosltein zijn zonder al dat Cor de la bruyère bloed ... juist en die wilde men als driejarige in eigen land ook niet ...Frankrijk heeft honderd jaar nooit vreemd bloed binnegehaald maar ze kwamen zo vast te zitten dat geen enkel paard nog een papier had zonder -tig keer Almé en Grand Veneur bloed
Men zou trots moeten wezen dat een aantal hengstenhouders in eigen land ( of dat nu NL of Belgie is ) bereid zijn fors te investeren in een goede buitenlandse jonge hengst en die naar hier te halen !!!

NatasjavE

Re: Nederlandse KWPN fokkers zijn toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:44

Bestia...ik probeer dat al 3 topics lang uit te leggen...luk nie

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:49

NatasjavE schreef:

:7
ik ook ..grrrr

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:58

RCHLLKE schreef:
Dit komt van KWPN stallion;
Afstammelingen 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Libero-H definitief goedgekeurd.

Maargoed, we mogen en kunnen zeker trots zijn!

En dit wil zeggen "definitief" dus, hij was op voorhand wel goedgekeurd net als elke andere hengst die ook op zijn nazaten beoordeeld word op 5 jarige 7 jarige en 11 jarige nazaten en doordat de kwaiteit zo dus danig was is hij definitief goed gekeurd voor de rest van zijn leven voor de dekdienst. :Z :Z :Z slaap lekker verder.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:01

bestida: ben het helemaal met je eens, maar darco is wel niet uit duitsland gehaald :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:08

Is Hickstead niet pas na de Olympische Spelen goedgekeurd door het KWPN, terwijl hij wel al door het NRPS was goedgekeurd?! Ik denk dat de KWPN zich dan eerder een beetje moet schamen ipv reclame maken met deze hengst.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:18

Waarom dan ??
er worden elk jaar -tig hengsten pas goedgekeurd voor de dekdienst na eerst succesvol te zijn in de springsport ..en dat is bij elk stamboek hetzelfde ..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:21

merelhof schreef:
bestida: ben het helemaal met je eens, maar darco is wel niet uit duitsland gehaald :o

nou ja je snapt het denk ik wel ..moderlijn is een mengeling van KWPN en Holstein ..en dan een vader erop die uit hannover kwam ..ook het Bwp werd in die periode groot met heel veel hannoveraans bloed ;)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:25

natuurlijk, maar een paar dagen geleden stond hier op bokt te lezen dat Darco een kwpn'er was, om maar even te zeggen dat succes vele vaders heeft :) Maakt ook allemaal niet uit. Proficiat aan de fokkers van de toppaarden is het enige dat je kan zeggen !

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:35

Ik dacht dat het bij het fokken gaat om de aanleg en vererving. Als een goede hengst dan niet bij de juiste ruiter terecht komt, zullen zijn genen niet doorgegeven worden. Hulde dus aan het stamboek die de capaciteiten ziet voordat het paard in de sport wordt uitgebracht (en misschien wel geruind wordt). Overigens weet ik niet of Hickstead wel eerder is aangeboden aan het KWPN, dan heb ik niets gezegd (ik kijk ook alleen maar als leek naar deze materie).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:50

Sammyoo schreef:
Is Hickstead niet pas na de Olympische Spelen goedgekeurd door het KWPN, terwijl hij wel al door het NRPS was goedgekeurd?! Ik denk dat de KWPN zich dan eerder een beetje moet schamen ipv reclame maken met deze hengst.

Sammyoo schreef:
Ik dacht dat het bij het fokken gaat om de aanleg en vererving. Als een goede hengst dan niet bij de juiste ruiter terecht komt, zullen zijn genen niet doorgegeven worden. Hulde dus aan het stamboek die de capaciteiten ziet voordat het paard in de sport wordt uitgebracht (en misschien wel geruind wordt). Overigens weet ik niet of Hickstead wel eerder is aangeboden aan het KWPN, dan heb ik niets gezegd (ik kijk ook alleen maar als leek naar deze materie).

En dan wel zulke uitspraken doen?
Het is toch mooi dat een hengst zich middels zijn sportprestaties nog zover kan opwaarderen dat het alsnog goedgekeurd/erkend wordt voor de dekdienst? Dan moet je nog afwachten wat een dergelijke hengst vereft, want een goed sportpaard is niet per definitie een goed vererver natuurlijk, maat krijgt in ieder geval een kans. Dat vind ik een goed beleid voor een sportpaarden stamboek die steeds wil verbeteren.
Een groot aantal hengsten worden wel herkend als ze worden aangeboden als mogelijk talent en goedgekeurd als ze aan een groot aantal eisen op het gebied van gezondheid, beweging en exterieur voldoen. Een hengst met een aantal minpuntjes qua exterieur kan wel een goed sportpaard zijn of een goede verever, maar dat is een grote gok om goed te keuren. Dan kun je toch beter zeggen, eerst in de sport en dan maar eens kijken wat hij doet en daarna kijken of je hem alsnog een kans geeft als vaderdier binnen het stamboek?

Edit: Stukje erbij getypt, aanvulling. :)

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:59

Bijna ALLE KWPN'ers zijn toppaarden. Ik vind wel dat KWPN het hoogste geklasseerd staat bij fokproducten... zegt toch wel iets?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:38

NatasjavE schreef:

Sja en ze blijven maar jammeren he. Nu weer een stukje in de PK van een 18 jarig meisje die vindt dat de kinderen van Gribaldi, Partout etc alles aan hun Trakehner afstamming te danken hebben en het KWPN daar ten onrechte mee loopt te geuren.

En die onzin wordt dan klakkeloos geplaatst, zonder vermelding dat die hengsten ook ter dekking stonden of staan in het stamboek waar ze vandaan komen en daar nog nooit iets noemenswaardig gepresteerd hebben op fokkerij gebied.
Het is een combinatie van de creatieve fokker en het stamboek dat bepaalde regels op legt die verantwoordelijk zijn voor het huidige succes

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:59

Misschien dat de zeer arrogante uitspraken van Johan Knaap niet echt geapricieerd worden ?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:01

Ik weet niet of je wel eens Duitse hengstenkeuringen bezocht hebt, daar is Knaap een Knaapje bij

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:06

als je de grootste bent, kan je je er best naar gedragen, hoge bomen vangen veel wind. Iets als garantie op medailles, komaan seg, veel gekker kan het niet meer worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:21

Die uitspraak van Knaap is niet belangrijk, dat het huidige KWPN gefokte paard het zo goed doet wel. Het is tenslotte aan de fokkers om deze stijgende lijn aan te houden, we zijn allemaal eigen baas en geen Knaap kan ons vertellen wat we moeten doen. Hij kan alleen richtlijnen aangeven en die hoeven we nog niet eens te volgen ook. Hij is er voor ons, wij niet voor hem, dus waar hebben we het over... Tenminste, dat is mijn mening. :P

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:46

inderdaad, je hebt helemaal gelijk, maar Knaap zijn houding verklaart misschien wel voor een stuk de reacties van sommige mensen (daarom zijn ze nog niet terecht). Heb er nog eens een interview met hem op nagelezen, hij denkt echt dat hij het warm water heeft uitgevonden. Als je zo zit te lullen als baas van een vereniging zet je die vereniging in de storm, en dat is spijtig.

Wat mij vooral tegen de borst stoot is dat hij de superioriteit van het beleid (op springgebied) haalt uit de prestaties van springpaarden die totaal niet volgens zijn regels van het KWPN zijn gefokt (okidoki stamt van een aes gekeurde kwpn afgekeurde vader, sam uit een e-pony, ik zou wel eens een interview willen zien met Arend Zoer en Knaap :) ). Kortom: enige bescheidenheid zou de man sieren en zijn fokkers ten goede komen. Maar voor de rest: proficiat voor de fokkers van die toppaarden, want daar gaat het om!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:59

merelhof schreef:
natuurlijk, maar een paar dagen geleden stond hier op bokt te lezen dat Darco een kwpn'er was, om maar even te zeggen dat succes vele vaders heeft :) Maakt ook allemaal niet uit. Proficiat aan de fokkers van de toppaarden is het enige dat je kan zeggen !

Nee dat werd niet gezegd er werd gezegt(door mij nl dat hij uit een nederlandse moederlijn komt,...niet zijn moeder maar grootmoeder of over grootmoeder)

Geen dingen verzinnen..

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:03

was niet door jouw hoor :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:45

@Lante: Wellicht beschik ik over een beperkte kennis van fokkerij, maar gelukkig wel over een goed verstand. Nog even over Hickstead: hij zal voor de Olympische Spelen ook al goed gepresteerd hebben. Hij is pas na de Spelen goedgekeurd bij het KWPN. Ik denk dat dat veel met marketing te maken heeft.