Slager verantwoordelijk voor dodelijk ongeval door paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

whitje

Re: Slager verantwoordelijk voor dodelijk ongeval door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:16

Ingewikkeld verhaal en sneu voor alle partijen...

wat ik me afvraag. Ze zijn opzoek geweest naar de aanstekers van het vuurwerk... stel ze hadden die wel gevonden hadden deze aansprakelijk gesteld geworden of niet?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:07

whitje schreef:
Ingewikkeld verhaal en sneu voor alle partijen...

wat ik me afvraag. Ze zijn opzoek geweest naar de aanstekers van het vuurwerk... stel ze hadden die wel gevonden hadden deze aansprakelijk gesteld geworden of niet?

misschien dat die dan wel weer aansprakelijk gesteld konden worden, voor de schade die de slager heeft gelden, maar verder denk ik niet. maar goed, dat zal ook wel weer heel ingewikkeld kunnen worden.
hoe het ook is. het is gewoon voor alle partijen vreselijk...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 19:19

Bloodymary schreef:
Tja, dat is toch wat je dan moet proberen. Mijn paard staat in pension op een manege en daar komen elk jaar rond oudjaar diverse paarden staan van mensen die ze thuis hebben lopen, zodat ze geen last van het vuurwerk hebben.

Dus wij moeten onze veulens, jaarlingen etc die in groep op de wei staan op pension zetten?
Nie zeveren è seg...

syl81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:39

tjee wat heftig ik wens de man toch wel sterkte toe en ook de betrokken slachtoffers

Donilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:14

das heftig,,

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:27

s0173957 schreef:
Bloodymary schreef:
Tja, dat is toch wat je dan moet proberen. Mijn paard staat in pension op een manege en daar komen elk jaar rond oudjaar diverse paarden staan van mensen die ze thuis hebben lopen, zodat ze geen last van het vuurwerk hebben.

Dus wij moeten onze veulens, jaarlingen etc die in groep op de wei staan op pension zetten?
Nie zeveren è seg...

Òf je moet zorgen dat ze niet los kunnen komen. Dus b.v. omheining van 3 meter ongeveer :j Ik zou me iig niet schuldig willen voelen over een overleden persoon.....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:50

Ik hoop dat ik hier sarcasme bespeur?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:57

Nee, geen sarcasme. Maar ken hier een opfokker in de buurt die met draadjes werkt van 1 meter hoog waar zelfs een shetje nog overheen kan. En die zou ik met alle plezier aansprakelijk èn verantwoordelijk willen stellen als zijn paarden ongelukken veroorzaken.

Om nog maar niet te spreken van de verwondingen die het de paarden toe kan brengen.

Maar hoe dan ook, het zijn jouw paarden die eventueel een ongeluk veroorzaken en daar ben jij verantwoordelijk voor. En jij maakt de keuze waar je ze neerzet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:22

Dus het is onze fout dat we op 1 januari jongstleden meerdere vuurpijlen van vuurwerk in onze weide aantreoffen, waar 3 drachtige merries staan? Is dat echt dan onze verantwoordelijkheid? Zullen we dan ineens ook maar onze hele weide overdekken??
Onze weides zijn afgespannen met 3 draden met elektriciteit, zo'n 1m50 hoog. Die waar de merries instaan is nog tuindraad omheen ook. Maar je kan doen wat je wilt, als ze verdomme de vuurpijlen in de wei schieten...

De fout zit hier NIET bij de eigenaar, maar bij het ongelooflijk onverantwoorde gedrag van de vuurwerkafschieters.
Je kan toch nooit paarden die in de wei staan, veulens, jaarlingen, drachtige merries allemaal op een stal gaan zetten voor een maand omdat er enkele idioten maar blijven vuurwerk afsteken?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:33

Ik zeg alleen dat àls ze een ongeluk veroorzaken jij als eigenaar wel degelijk verantwoordelijk bent. Jij hebt te zorgen dat ze binnen de omheining blijven..... En hoe gek het ook klinkt, je moet je ook imo verantwoordelijk voelen als ze iets overkomt.

Tenzij je duidelijk een ander ervoor PERSOONLIJK aan kunt wijzen en aan kunt spreken. Uitgezonderd overmacht.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:37

Oud en nieuw is nou eenmaal een gelegenheid waarbij mensen vuurwerk afschieten. En er zijn nou eenmaal mensen die daarbij geen grenzen kennen. Ik vind dat je als eigenaar dan je dieren hoort te beschermen en binnen moet zetten. Dan weet je zeker dat ze niks overkomt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:35

s0173957 schreef:
Dus het is onze fout dat we op 1 januari jongstleden meerdere vuurpijlen van vuurwerk in onze weide aantreoffen, waar 3 drachtige merries staan? Is dat echt dan onze verantwoordelijkheid? Zullen we dan ineens ook maar onze hele weide overdekken??
Onze weides zijn afgespannen met 3 draden met elektriciteit, zo'n 1m50 hoog. Die waar de merries instaan is nog tuindraad omheen ook. Maar je kan doen wat je wilt, als ze verdomme de vuurpijlen in de wei schieten...

De fout zit hier NIET bij de eigenaar, maar bij het ongelooflijk onverantwoorde gedrag van de vuurwerkafschieters.
Je kan toch nooit paarden die in de wei staan, veulens, jaarlingen, drachtige merries allemaal op een stal gaan zetten voor een maand omdat er enkele idioten maar blijven vuurwerk afsteken?

Natuurlijk valt jou helemaal niets te verwijten als er iets gebeurt, en zijn de vuurwerkafstekers die dit bewust opzoeken helemaal fout. Maar het blijft een feit dat je er juridisch wel voor aansprakelijk bent en dat je een vreselijk schuldgevoel zult hebben als er iets met de paarden gebeurt of als de paarden aan anderen letsel of erger veroorzaken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:53

ilse86 schreef:
Oud en nieuw is nou eenmaal een gelegenheid waarbij mensen vuurwerk afschieten. En er zijn nou eenmaal mensen die daarbij geen grenzen kennen. Ik vind dat je als eigenaar dan je dieren hoort te beschermen en binnen moet zetten. Dan weet je zeker dat ze niks overkomt.

Goed, probeer jij maar eens 4 veulens binnen te zetten die in een wei lopen met alleen een schuilstal. Ik wil het je gerust eens zien doen...
Dus als iemand jou paard in je eigen wei zo opjaagt dat hij door z'n omheining gaat, de weg oploopt en een ongeval veroorzaakt ben jij verantwoordelijk en niet diegene die je paard heeft opgejaagd?
Want dat is exact hetzelfde, exact!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:55

Dan moet je ervoor zorgen dat er niemand binnen je wei komt of dat je iig "ziet" en kunt bewijzen "wie" er in je wei, stal of whatever is geweest. Als je dat niet kunt bewijzen ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:58

Voor de wet gezien oké, maar vind je dat zelf terecht?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:09

s0173957 schreef:
ilse86 schreef:

Goed, probeer jij maar eens 4 veulens binnen te zetten die in een wei lopen met alleen een schuilstal. Ik wil het je gerust eens zien doen...
Dus als iemand jou paard in je eigen wei zo opjaagt dat hij door z'n omheining gaat, de weg oploopt en een ongeval veroorzaakt ben jij verantwoordelijk en niet diegene die je paard heeft opgejaagd?

Dat is ook moeilijk. Maar ik vind gewoon dat je als eigenaar je paarden het best binnen kunt zetten met oud en nieuw. Dan weet je zeker dat ze niks overkomt.
Ik vind het ook vreemd dat mensen dieren zo kunnen opjagen dat dit soort dingen gebeuren, maar die idioten lopen er nou eenmaal. Als eigenaar kun je alleen je dieren daartegen beschermen.
Voor de wet ben je idd verantwoordelijk als zoiets gebeurt. Ik vind ook niet dat dat terecht is hoor. Maar zolang er geen bewijs is dat iemand anders schuldig is, ligt de schuld bij de eigenaar. Jouw eigendom heeft immers schade aangericht (zo l*llig is het nou eenmaal beschreven)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:12

s0173957 schreef:

Hier ga ik even kort op in.

Het is niet zo dat óf de ene óf de andere aansprakelijk is. Beide zijn aansprakelijk.

Het verschil is de eenvoud waarmee je iemand aansprakelijk kunt stellen. Op grond van de wet is de bezitter van een dier eenvoudig aansprakelijk te stellen. De schadelijdende partij moet alleen maar bewijzen dat de schade is ontstaan voor een eigen gedraging van het dier. Dat is in principe een eenvoudige zaak.
Lastiger wordt het wanneer de de opjager aansprakelijk wil stellen. Je moet dan aan gaan tonen dat de opjager verwijtbaar heeft gehandeld. Dat is bewijstechnisch een veel lastiger zaak. Een slachtoffer zal dus als hij slim is niet hiervoor kiezen, maar ervoor kiezen om de bezitter (eigenaar) van het dier aan te spreken.

Wanneer de eigenaar van het dier in dat geval schade heeft betaald (of zijn verzekeraar) dan zal deze verhaalsmogelijkheden hebben op de opjager. Je zit dan wel weer met hetzelfde lastiger bewijs.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:14

Kijk, je hebt zelf 1 (?) paard, en dat kan je binnenzetten. Onze sportpaarden staan ook binnen, onze fokmerrie hebben we met oud en nieuw ook binnengezet, maar als je dan nog wat jonge paarden hebt lopen op diverse weiden kan je die toch niet allemaal gaan binnenzetten? Waar moet je ermee naartoe, dat is gewoon niet mogelijk.
En dan kan je ze al een week voor oudjaar en een week na nieuwjaar op stal laten staan, want zo lang gaan ze door.

Er moeten op zo'n momenten samen met eigenaars en gemeenten en 'feestvierders' duidelijke afspraken gemaakt worden wanneer wat kan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:17

Maar die afspraken helpen gewoon niet. Jaarlijks worden talloze dieren opgejaagd en mishandeld met vuurwerk. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om al die veulens binnen te zetten. Maar het gebeurt gewoon. Hoe erg het ook is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:20

s0173957 schreef:
Voor de wet gezien oké, maar vind je dat zelf terecht?

Als het dus bij een ander gebeurt, kan ik me soms voorstellen dàt het gebeurt is en kan ik de eigenaar van de dieren er niet altijd op aankijken. Maar zou het mezelf gebeuren.... dan zou ik een schuldgevoel hebben van hier tot Tokio. Want dan zou het steeds blijven spoken van: had ik maar dit.... of had ik maar dat.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:22

s0173957 schreef:
Waar moet je ermee naartoe, dat is gewoon niet mogelijk.

Toch vind ik dat je niet meer dieren op de wei moet houden, dan dat je in de stal kunt herbergen.... Dat gebeurt bij veehouders ook, dus waarom niet bij paardenhouders?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:24

Ben ik het wel mee eens, slimmerik

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:29

slimmerik schreef:
s0173957 schreef:
Waar moet je ermee naartoe, dat is gewoon niet mogelijk.

Toch vind ik dat je niet meer dieren op de wei moet houden, dan dat je in de stal kunt herbergen.... Dat gebeurt bij veehouders ook, dus waarom niet bij paardenhouders?

Jonge paarden horen niet op een stal te staan, heel simpel... in de groep op de wei.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:33

tuurlijk. maar bij noodzaak (dus bij bijvoorbeeld jaarwisseling of extreem weer) is het wel handig dat ze een stal hebben.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:20

ja, dus voor die ene nacht op een heel jaar, moeten wij zorgen dat we een volledige stal ter beschikking hebben?
hallo, zeg!

ik heb schrikdraad staan, zwaar koord, 5 draden en 1,40 m hoog voor 3 paardjes waarvan de grootste 1,50 is.
de weide ligt een heel eind van de weg, tussen onze huis, een veld en een aantal tuinen in (langs die kant zit nog een dijk van 1,50 hoog tussen).
ik blijf zelf bij de paardjes met oud en nieuw.
nee, sorry, ik vind dat ik zeker genoeg doe om ongelukken te voorkomen.

zoals ik-weet-niet-meer-wie ook al gezegd had, in België wordt op de gekste momenten vuurwerk afgestoken.
en er lopen blijkbaar ook genoeg gekken rond die hekken open zetten etc.
moet ik ze dan maar het hele jaar binnen gaan zetten?
nee, sorry hoor, dan wil ik niet eens meer paarden houden :n