Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

Pensioen kost wel wat centen want een ouder paard heeft meer zorg nodig. (in veel gevallen)
Mijn gevoel komt ook meer doordat ik ook vaak genoeg op marktplaats van die oproepen zie staan.
Er zijn toch wel een hele hoop mensen die zo goedkoop mogelijk een ouder paard ergens willen onderbrengen. (of er vanaf willen)
Als je alleen al weet hoeveel aanbod sommige zorgboederijen krijgen :roll: .
Ik zie ook meer oproepen staan van mensen die het paard als weide maatje aan bieden(soms gratis of voor heel weinig) dan oproepen ik zoek een weide plek voor mijn oude paard en ik betaal alle kosten.
Dus ja dan krijg je wel een beetje een vooroordeel :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

Jannepauli schreef:
Ik ben er zeker voor dat een eigenaar zijn/haar paard blijft verzorgen zolang als het kan. Maar het verhaal in de openingspost vind ik toch niet prettig om te lezen. Er zijn heus genoeg mensen die hun paard het beste gunnen en het dier ergens willen plaatsen waar het nog een paar goede jaren kan doormaken. Als ik zelf geen land zou hebben of de paarden niet aan huis zou hebben staan, dan zou ik er wellicht ook voor kiezen. Dat lijkt me alleszins beter dan je paard in een pensionstal te zetten waar ze nauwelijks buitenkomen. Dan toch liever op een plek waar ze in een kuddetje kunnen staan en van dierlijk gezelschap kunnen genieten. Om dat nou maar meteen 'dumpen' te noemen.. ik neem aan dat het onderbrengen bij een ouden-van-dagen-paarden-tehuis ook niet gratis is dus het argument van de financiële crisis gaat maar ten dele op.

Je vind het misschien niet prettig om te lezen, maar toch gebeurt het vaak. Struin Mp maar een af, hoe vaak een oud paard nog als weidemaatje wordt aangeboden. Soms omdat mensen het beste voor hebben met het dier en niet beter weten, maar velen slapen lekkerder in de nacht, met het idee dat ze hun paard netjes hebben verzorgd. Terwijl ze ze vaak eigenlijk een hele nare uitstel van executie geven door hun dier de handel in te drukken en een enkeltje salami expres is dan ook niet ondenkbaar.

Neem verantwoording voor je dier, houd het dier en neem de kosten, of laat hem hemelen of je moet een enorm goede plek weten, maar duw een dier niet de handel in.

En dat vooroordeel dat ze op elke pensionstal maar 24/7 binnen staan, wordt een beetje oud, daar ben je toch zelf bij?

@Nutella, het beginartikel in dit topic vind ik niet dat alles over een kam geschoren wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:17

Als we weer eens struikelen over een geval als Nietap, bedenk dan even welke paarden daar in de wei belanden. En wie daar in het beginne voor heeft gezorgd.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:18

Achja, kijk alleen maar eens op bokt.. hoeveel paarden moeten niet weg voor goed huis omdat ze afgeschreven zijn en plaats moet maken voor een nieuwe topper.
Heus zitten er goede argumenten bij, dat zeker.. maar lang niet allemaal.

Deze opmerking is geen persoonlijke aanval maar iets wat me opvalt de laatste tijd.
Heb zelf ook een opvangertje omdat ik hem meer kon bieden als de vorige eigenaren.
Hij loopt nu 24/7 buiten en anders had ie 24/7 binnen moeten staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:18

Wij hebben de luxe dat we ons oude sportpaard gewoon lekker aan huis oud kunnen worden. Hij staat (nu 25 jaar jong) al 5 jaar stil en gaat hier niet levend weg (en dat duurt hoop ik nog tientallen jaren).

Maar kan me wel voorstellen dat het moeilijk wordt om voor je paard te zorgen als je niet zelf wat grond hebt en financieel krap zit. Hoeveel mensen dumpen niet hun hond of kat, terwijl die veel goedkoper zijn om voor te zorgen.

Maar ik ben uiteraard van mening dat als je voor dieren kiest, je hier ook tot het einde toe goed voor moet zorgen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:19

Jannepauli schreef:
Nou dat ziet er niet verkeerd uit Mazzeltje!
Hoe langer ik er over nadenk, hoe onsympathieker ik de uitspraken van de mensen van het Habo's Hof begin te vinden.
Tenzij ze paarden geheel gratis opvangen en verzorgen want dan is het een heel andere invalshoek. Maar ik geloof niet dat dit het geval is en als de eigenaar nog altijd dik betaald voor de opvang, slaat het argument 'crisis' nergens op.
Jammer voor al die mensen die met de beste bedoelingen hun paard dat gunnen en dan vervolgens even zwart gemaakt worden.

Ik was eigenlijk niet van plan om te reageren. Wij weten welke dieren ons worden aangeboden en dat zijn echt heel veel dieren waarvoor men geen cent meer wil betalen. Het is zelfs zo erg, dat men vraagt of we het dier willen halen en als we dan om een bijdrage vragen er gezegd wordt: "jullie zijn toch een stichting"? Dus er komt ,denkt men, genoeg geld binnen. Was dat maar zo. We krijgen maandelijks een gering bedrag aan donaties en verder betalen we alles zelf.
Als je het artikel in de Bit leest, dan zie je ook dat we wel een bijdrage vragen , maar dat het er vaak op uitdraait dat er na een tijdje niet meer wordt betaald voor het paard en dat we dan natuurlijk niet het paard op straat zetten, maar dat de kosten dan voor ons zijn. De eigenaren, die dik willen betalen voor hun paard, zijn wij nog niet tegen gekomen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:20

Ik zie helaas ook wel heeeeel erg veel gezelschapspaarden aangeboden. Op zich niks mis mee. Maar áls mijn paard ergens gezelschapspaard zou worden zou ik toch alle kosten willen betalen en eigenaar blijven. Moet er niet aan denken dat ze de handel in zou gaan. als je je paard weg geeft ben je dus ook alle overzicht kwijt. En ik weet wel zeker dat er ook echt mensen zijn die denken nou dan ben ik hem maar kwijt en is het mijn verantwoordelijkheid niet meer!
Gelukkig zijn er ook echt nog veel mensen die wél het best met hun paard voor hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:20

Citaat:
Er kan geen dier meer bij. Alle plekken waar wij een dier kunnen huisvesten zijn benut. Daarnaast is ook de financiële steun van vele eigenaren weggevallen waardoor de kosten volledig door Stichting Habo's Hof betaald moeten worden hetgeen een enorme aanslag is op onze financiële middelen. De opgebouwde reserves zijn inmiddels volledig opgesoupeerd.

Wij hebben daarom moeten besluiten om een volledige opnamestop in te stellen.
Habo's Hof
Mieke Borg & Paul Hauer

Komt van hun site.
Nou ik denk dat ze dan eigenlijk best wel somber mogen zijn in hun gedachte over hoe mensen hun paard afdanken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:22

Ik heb heel wat oude paardjes opgevangen en nog steeds krijg ik ze aangeboden.Ik heb ze altijd gratis opgevangen,maar ik doe dat niet meer.Als ze hun beestje een oude dag gunnen dan betalen ze er maar voor.Het kost mij ook veel geld.Soms stonden mensen te janken als ze een paardje afleverde bij mij,en dat ze zeker contact zouden houden en het komen bezoeken.Nooit meer iets vernomen van de mensen.Mail je ze hoe het gaat met het beestje,krijg je geen eens antwoord terug.
Nee er zijn er genoeg die het paardje gewoon "dumpen" om vervolgens nooit meer wat van zich te laten horen.Heb er nu 3 oudjes staan en met deze mensen heb ik nog contact,zij willen nog steeds horen hoe het gaat met hun oudje.
Maar gratis hier dumpen?nee dat is voorbij.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:22

ik snap je heel goed Habohof!
Jullie krijgen de schrijnende gevallen en daarom krijg je ook een klein beetje een vertekend beeld. Jij ziet al die akelige gevallen die er helaas ook veel zijn. Ik heb zelf heel lang in het asiel gewerkt en kreeg bijna een hekel aan mensen, dat komt omdat je midden in de slechtigheid van mensen zit, en de goeden dus niet meer ziet.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:23

Neem dan geen nieuw paard als je geen meerdere kan betalen..

Nou mijn oude schat is de dupe niet van de economische ellende!! Ik eet wel een broodje minder en zij 1 extra..

Natuurlijk heb ik het ook wel eens moeilijk qua financien, maar als dat te erg zou worden gaat mijn oude trouwe makkertje niet weg! Nee, integendeel. Mijn nieuwe gaat weg, niet omdat ik niet gek ben op haar.. maar ik lever liever mijn plezier in om te kunnen rijden dan dat ik mijn oude paardje dump!
Zij is me al 19 jaar iedere dag trouw, kent al mijn verhalen.. hinnekt iedere dag als ik naar haar box toe loop, en is altijd blij mij te zien. En om eerlijk te zijn, ik kan me niet voorstellen dat ik dat lekkere koppie ergens dump of af laat maken om geld! Zou mezelf niet meer aan kunnen kijken..

Mij concluzie, dan zoek ik er wel een baantje bij!

Mijn 33 jarige droll
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gelukzoeker op 30-01-10 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:23

gohya schreef:
Ik heb heel wat oude paardjes opgevangen en nog steeds krijg ik ze aangeboden.Ik heb ze altijd gratis opgevangen,maar ik doe dat niet meer.Als ze hun beestje een oude dag gunnen dan betalen ze er maar voor.Het kost mij ook veel geld.Soms stonden mensen te janken als ze een paardje afleverde bij mij,en dat ze zeker contact zouden houden en het komen bezoeken.Nooit meer iets vernomen van de mensen.Mail je ze hoe het gaat met het beestje,krijg je geen eens antwoord terug.
Nee er zijn er genoeg die het paardje gewoon "dumpen" om vervolgens nooit meer wat van zich te laten horen.Heb er nu 3 oudjes staan en met deze mensen heb ik nog contact,zij willen nog steeds horen hoe het gaat met hun oudje.
Maar gratis hier dumpen?nee dat is voorbij.

dat is toch ook gewoon niet op te brengen!!!

gohya

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:25

"mazzeltje"
Dat is zeker niet meer op te brengen.
Alle kosten komen nog steeds uit eigen zak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:27

Ik denk dat veel mensen het liever niet willen weten.
Maar de realiteit is vaak anders.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:28

Ik heb wel het idee dat mensen hun paarden tegenwoordig minder willen "doden" (inslapen of slachten) ten opzichte van vroegah -> denk ik dus ;)
Dan krijg je dus meer oudere paarden waar een andere plek voor gezicht moet worden, want op de gemiddelde pensionstal is het 1 héél erg duur en 2 vaak minder geschikt.

Vind het erg negatief en kortzichtig geschreven. Met een broek minder kopen helpt financieel minimaal, daarbij heeft de kledingbranche het nu ook zwaar dusss blijkbaar kopen mensen wel degelijk minder kleding.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:33

Mijn "oude" kapotte paard staat nu sinds 4 jaar op een rusthuis en ik moet er niet aan denken om hem te dumpen.
Ik heb "maar" 10 maanden met hem kunnen rijden, maar beestje had zo een rotverleden dat ik het niet over mn hart kan verkrijgen om hem dan maar aan de kant te zetten. Dus hij mag bij mij oud worden. Overigens staat hij op een prima rusthuis bij mensen die hart hebben voor deze paarden. Het welzijn van mn ouwetje blijft voorop staan. Zodra ik merk dat hij het niet meer gaat, mag hij gaan hemelen, maar tot die tijd kan die lekker paard zijn en genieten van zn pensioen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:34

Ik kan me voorstellen dat in de huidige tijden mensen minder snel meer voor hun oudje kunnen zorgen.

Dat argument van 'dan kopen ze maar een spijkerbroek minder' staat natuurlijk helemaal nergens op.

Als je baan wegvalt of er gebeurt iets anders dan is het niet een kwestie van een broek meer of minder, dan is het een kwestie van kunnen we de hypotheek en de energierekening nog betalen.

Dat je er dan voor kiest om te snijden in de kosten, en dat daar het eerst een 'luxe' als een paard voor in aanmerking komt: prima.

Maar dump ze dan niet ergens en weiger vervolgens om te betalen, zorg dat ze goed terecht komen, of laat ze afmaken.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:38

*print beginpost*
*neemt mee naar eigen oude paardje*

Zo....als ze nu niet braaf is...dan weet ze wat er gaat gebeuren...

Even alle gekheid op een stokje, het is harstikke sneu, paard wordt een gebruiksvoorwerp. Zoals kiwiko gelijk in het begin zegt, kan of wil je die verantwoordelijkheid niet meer dragen, kan je hem beter gelijk wegbrengen in plaats van te laten verpauperen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:48

henkb schreef:
KiWiKo schreef:
mensen moeten gewoon eens verantwoordelijkheid nemen......... wil je niet meer voor je oude of kapotte dier betalen, laat het dan afmaken.

idd, heel vaak lees je nog van de advertenties van paarden die rond de 17 / 21 jaar zijn, die nog te koop worden aangeboden. Persoonlijk vind ik dat een maat van hufterigheid hebben die ik niet kan begrijpen. Neem idd verantwoordelijkheid en zorg er of voor dat een paard een goede weideplaats krijgt of idd inslapen, maar niet met rondleuren en dan nog om een paar euro's ook nog.

Ik voel me gelijk verschrikkelijk schuldig en aangesproken...
Zie mijn onderschrift. Ik kan wel janken. Bovenstaand is wel erg kort door de bocht.
Wij hadden al deze ellende ook niet verwacht en ook niet voor gekozen.
Maar eens houdt het op en moet je kiezen.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:55

Naja, om te spreken van hufterigheid om een 17 jarig paard te koop te zetten. Zo eentje kan nog jaren prima mee. Ik vind het zoeken van een juist huis voor een paard ook het nemen van je verantwoordelijkheid. En dat voor een symbolisch bedrag kan best. daar kan een pennymeisje nog jaren gelukkig mee rondtoeren. Maar als iemand dat doet voor het geld...ja dat is sneu.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:42

Ik heb er zelf ook per 1-1-2005 voor gekozen om mijn toen 17 jarige paard met pensioen te laten gaan, naar een superlocatie bij een boer. En dan geen nieuwe gekocht. Het kostte me 200 euro per maand maar dat was het zeker waard. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ze heeft nog 4,5 jaar mooi kunnen genieten van een paardwaardig bestaan, lekker veel buiten en een frisse stal. Ze is zonder voortekenen plotseling in de wei tussen haar maatjes overleden. Ik heb er een heel goed gevoel aan over gehouden. Ik zou er niet aan moeten denken om zo'n dier nog te willen gaan verkopen of afmaken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:48

Kitty84 schreef:
Naja, om te spreken van hufterigheid om een 17 jarig paard te koop te zetten. Zo eentje kan nog jaren prima mee. Ik vind het zoeken van een juist huis voor een paard ook het nemen van je verantwoordelijkheid. En dat voor een symbolisch bedrag kan best. daar kan een pennymeisje nog jaren gelukkig mee rondtoeren. Maar als iemand dat doet voor het geld...ja dat is sneu.

Dat vind ik ook. Oud geet toch helemaal niet, als ze qua gezondheid nog goed zijn kan je er harstikke veel plezier van hebben. Vooral onervaren mensen/kinderen kunnen van zo'n paard of pony heel wat leren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 13:47

haboshof schreef:
Jannepauli schreef:
Nou dat ziet er niet verkeerd uit Mazzeltje!
Hoe langer ik er over nadenk, hoe onsympathieker ik de uitspraken van de mensen van het Habo's Hof begin te vinden.
Tenzij ze paarden geheel gratis opvangen en verzorgen want dan is het een heel andere invalshoek. Maar ik geloof niet dat dit het geval is en als de eigenaar nog altijd dik betaald voor de opvang, slaat het argument 'crisis' nergens op.
Jammer voor al die mensen die met de beste bedoelingen hun paard dat gunnen en dan vervolgens even zwart gemaakt worden.

Ik was eigenlijk niet van plan om te reageren.

Ik ben blij dat je wél gereageerd hebt, dat ruimt een aantal misverstanden uit de weg!
Je zult gelezen hebben dat ik mijn commentaar onder voorbehoud gemaakt heb, en dat voorbehoud blijkt juist te zijn. Als jullie inderdaad paarden 'om niet' opnemen dan vind ik dat uiteraard zeer te prijzen en eigenaren die hun paard maar gratis weg willen zetten.. tja, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Het minste wat je dan kan doen is een aantal reguliere zorgen op je nemen ( bekappen, enten, ontwormen) als je het niet zo breed meer hebt.
Mensen die voor niks hun paard dumpen, ja, dan kan ik me voorstellen dat je dat scherp veroordeelt. Zou ik ook doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:07

Ik begrijp de reactie van Paul en Mieke niet. Zij zijn toch diegenen die de mogelijkheid creeëren om paarden te "dumpen", zoals ze het zo mooi noemen?

Situatieschets: ik ben eigenaar van een 30-jarig paard dat niet meer bereden kan worden, financieel kan ik maar 1 paard onderhouden.
Mogelijkheid 1: paard wordt oud en sterft op 34-jarige leeftijd op mijn wei. Hierdoor moet ik wel vier jaar op manegelessen of vier jaar niet rijden, maar ik hou van mijn maatje en alles voor zijn welzijn. Rijden is bij mij ook nooit prioriteit geweest.
Mogelijkheid 2: mijn 30-jarig paardje is oud en versleten. Zijn dagen kan hij enkel slijten als grasmaaier. Ik maak van mijn hart een steen en laat het dier afmaken.
Mogelijkheid 3: Paul en Mieke zijn hele lieve mensen met een groot hart voor dieren. Ze richten in de buurt een paardenopvang voor oude paarden op. Mijn 30-jarige paardje, mijn beste maatje, zou de beste zorgen van de wereld krijgen. Ondertussen kan ik verder kijken en een nieuw, jonger paard kopen dat wel bereden kan worden. Zowel voor mij als het paard een win-win situatie.

Wat is nu dus het "probleem"? Het dumpen van paarden. Wat is de oplossing? Mogelijkheid 3 schrappen.

Dit gaat natuurlijk niet gebeuren, maar ik snap het probleem echt niet. Dat zij 30 paarden nog een mooi einde kunnen geven is mooi en bewonderenswaardig. Dat ze dat niet kunnen voor 100 andere paarden is jammer, maar wel realiteit.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:14

haboshof schreef:
Als je het artikel in de Bit leest, dan zie je ook dat we wel een bijdrage vragen , maar dat het er vaak op uitdraait dat er na een tijdje niet meer wordt betaald voor het paard en dat we dan natuurlijk niet het paard op straat zetten, maar dat de kosten dan voor ons zijn.

is toch eigelijk van de zotte dat mensen het heel normaal vinden om voor een pensionstalling wel maandelijks te betalen, en dan bij een pensioEnstalling langzaam maar zeker die verantwoording opgeven, lekker goedkoop :roll: (door gewoon weg te blijven+te stoppen met betalen) :x
Tis natuurlijk niet te doen om alles gratis op te vangen haboshof, maarja, kan er met mn gedachten niet bij dat je je paard bewust in de steek laat (of welk dier dan ook, je laat je oma toch ook niet aan het hek van het bejaardenhuis achter??)

zou dat het "probleem" oplossen Gini? Net zoals asiels schrappen zodat mensen voor hun hond of kat kiezen? Dan krijg je van die Spanje tarelen, waar men hun oude paard in de "natuur" of gwoon langs de weg dumpt omdat ze er niet voor kunnen of willen betalen ;)
Denk niet dat het zou helpen mijn mening

Of het nou een paard, hond of kanarie is, zodra je het koopt heb je de verantwoording tot het eind..
:+ mijn monstertje is bij mij komen wonen op zn 26e, nu gaan we het 31e tegemoet! & wil hem geen dag missen!
Afbeelding