sassefras schreef:ik zal je 1 voor-
beeldje natuurbeheer geven, een merrie overlijdt bij de geboorte, dit veulen krabbelt overeind. die gaan we niet voeren we schieten hem niet af, maar laten het veulen aanklooien zo,n dag of drie. een nuchter veulen dat overal probeert te drinken, en uiteindelijk doodgaat van de honger. is dit natuurbeheer ??? of mag dat voorkomen in postzegeltjes natuur bedacht door een stel mafkezen op kantoor ????
nee dat is dierenleed, gooi er een zooi natuurlijke vijanden bij, dan hoor je mij niet. of schiet zo,n beestje gelijk af
Ik ben het eens met het afschieten van dieren als ze te zwak zijn en ze in de natuur allang opgegeten zouden worden.
Maar, het afschieten van zo'n veulen, zou wel tonen van genade zijn dus het kan op zich wel. Maar het is juist zo dat in het wild een merrie zich afzonderd van de kudde naar een plaats waar zich over het algemeen ook geen roofdieren bevinden. Een veulen dat alleen overblijft door moedersterfte, gaat juist vaak dood aan verhongering. Dus dit is juist wel een geval van natuur.
Je kan dan zeggen schiet het beestje af, verlos hem uit zijn lijden, waar ik het ook niet bepaald mee oneens ben, maar er zijn wel factoren waar je rekening mee moet houden. Er zijn namelijk vaak meerdere veulens rond een zelfde periode, en mocht een van die andere veulens dood gaan, dan gebeurd het weleens dat zo'n moederloos veulen geadopteerd wordt.
Als je het veulen dan al afgeschoten hebt, laat je natuur niet zijn vrije loop.