Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:12

EstherHegt schreef:
Volgens mij was er een paard afgeschoten die door ijs was gezakt en een slechte conditie had, volgens mij waren alle andere dieren die over het ijs gegaan waren in een goede conditie.

volgens mij gaat het om wel of niet bijvoeren, zoveel paarden op zo,n postzegel kan niet.

dat kan jij niet maken en ik ook niet, dit onder de noemer natuur beheer of wathever, bedacht door een stel geitenwollen sokken kan ook niet

zo simpel is het

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:19

sassefras schreef:
dat kan jij niet maken en ik ook niet, dit onder de noemer natuur beheer of wathever, bedacht door een stel geitenwollen sokken kan ook niet

zo simpel is het

Ik ben er ook niet geheel uit hoor, maar in de media zeggen ze verkeerde oppervlakten, de droge oppervlakte is veel groter dan de 2000 HA die genoemd wordt. Er is ook wetland, dat kan droog zijn, mijn paarden staan op dit momet ook op wetland en staan droog.
Ik heb even snel dat kamerstuk doorgescanned, nog niet goed genoeg om echt te kunnen veroordelen of te oordelen, maar mijn indruk is wel dat de berichtgeving in de media behoorlijk een eenzijdig is en ook sterfte behoorlijk wordt overdreven.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:33

dat zal zeker esther, maar ik woon op de zelfde grond als waar de paarden daar wonen, en dat is geen wetland maar ordinair moeras

ik zal je 1 voor-
beeldje natuurbeheer geven, een merrie overlijdt bij de geboorte, dit veulen krabbelt overeind. die gaan we niet voeren we schieten hem niet af, maar laten het veulen aanklooien zo,n dag of drie. een nuchter veulen dat overal probeert te drinken, en uiteindelijk doodgaat van de honger. is dit natuurbeheer ??? of mag dat voorkomen in postzegeltjes natuur bedacht door een stel mafkezen op kantoor ????

nee dat is dierenleed, gooi er een zooi natuurlijke vijanden bij, dan hoor je mij niet. of schiet zo,n beestje gelijk af

ik wordt zo moedeloos van mensen die dit goed proberen te praten, onder het mom natuur of beleid

blegghhhh

Nummus

Re: Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:52

Goed besluit. Heb ook het vorige topic over die paarden gevolgd, en hoewel het dan jammer is dat er eentje door het ijs is gezakt omdat ze op weg waren naar voedsel, is dit toch het juiste besluit als je die paarden hun eigen weg wilt laten vinden.

Niet afzwakken, maar ze gewoon zo houden. :)

Bokkert_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 06:25

fjordnina schreef:
Het slappe zooitje in Den Haag laat weer van zich horen.

- Er staat een hek omheen, dus is er geen mogelijkheid om naar andere gebieden te trekken. Waar is de eigenaar die zijn dieren een goede verzorging moet geven?

- Dieren teren in de winter in en de zwaksten gaan dood. Wat er even vergeten wordt is dat dit zelden door verhongering gebeurd.
Deze worden door natuurlijke vijanden opgeruimd, vaak nog voordat leven lijden wordt. Waar zijn de natuurlijke vijanden in de Oostvaardersplassen?

Nee, dit heeft niets meer met natuurbeheer te maken.

AMEN!
_/-\o_

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 09:00

javospost schreef:
het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben en hun natuurlijke gedrag (wat ze echt vertonen in de oostvaarders plassen) en daarmee dus het hele landschap. het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.Bovendien checken de terreinbeheerders hun dieren in deze strenge winetrs regelmatig. zie filmpje van Natuurmonumenten: http://www.ophetland.tv/11792894/a/a/?n ... ari%202010

Ik ben het helemaal met je eens alleen dat de paarden zich gedragen alsof ze wild zijn niet.
ik heb een paar maanden geleden door de kudde gelopen. ik verbaasde me erover dat ik een meter van de hengst af kon staan.
en nee dat was niet een of ander hengstje die er tussen stond.

bij natuurlijk gedrag worden ook nog eens de volwassen hengsten verstoten en leven samen in een grote groep. dat gebeurt aar niet ze leven smaen als een grote groep.
er is een kleine groep van 4/5 hengsten. maar duidelijk is dat er nog veel meer volwassen hengsten zijn.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:15

sassefras schreef:
ik zal je 1 voor-
beeldje natuurbeheer geven, een merrie overlijdt bij de geboorte, dit veulen krabbelt overeind. die gaan we niet voeren we schieten hem niet af, maar laten het veulen aanklooien zo,n dag of drie. een nuchter veulen dat overal probeert te drinken, en uiteindelijk doodgaat van de honger. is dit natuurbeheer ??? of mag dat voorkomen in postzegeltjes natuur bedacht door een stel mafkezen op kantoor ????

nee dat is dierenleed, gooi er een zooi natuurlijke vijanden bij, dan hoor je mij niet. of schiet zo,n beestje gelijk af

Ik ben het eens met het afschieten van dieren als ze te zwak zijn en ze in de natuur allang opgegeten zouden worden.
Maar, het afschieten van zo'n veulen, zou wel tonen van genade zijn dus het kan op zich wel. Maar het is juist zo dat in het wild een merrie zich afzonderd van de kudde naar een plaats waar zich over het algemeen ook geen roofdieren bevinden. Een veulen dat alleen overblijft door moedersterfte, gaat juist vaak dood aan verhongering. Dus dit is juist wel een geval van natuur.

Je kan dan zeggen schiet het beestje af, verlos hem uit zijn lijden, waar ik het ook niet bepaald mee oneens ben, maar er zijn wel factoren waar je rekening mee moet houden. Er zijn namelijk vaak meerdere veulens rond een zelfde periode, en mocht een van die andere veulens dood gaan, dan gebeurd het weleens dat zo'n moederloos veulen geadopteerd wordt.
Als je het veulen dan al afgeschoten hebt, laat je natuur niet zijn vrije loop.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:47

Ik vind het zo zielig.
In het wild trkken die beesten evrder als er geen eten meer is, op zoek naar een andere plaats waar nog wel te eten is.
Maar wij sluiten ze op in een klein gebied, zetten er een hekje omheen, maar ze moeten maar zelf eten gaan zoeken, want ze zijn hier tenslotte "in het wild".
Ja, maar dat "wild" is wel een heel stuk kleiner en onder andere omstandigheden dan kun oorspronkelijke leefgebied.
:(

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:52

helemaal met je eens xSaarsaar. in het wild is er de mogelijkheid verder te trekken als er te weinig voedsel te vinden is. Net als dat dieren die verstoten worden uit de kudde verder kunnen trekken (bijvoorbeeld opkomende dominante hengsten die gewoon te veel zijn, lager in rang of die een hogere verstoten) en hun eigen territorium kunnen creëren. is daar nu plaats voor? Nee, absoluut niet. de dieren zijn letterlijk opgesloten, kunnen geen kant op.
Dit gaat tegen de natuur in.
En ja, net als eerder al gezegd. Het is geen wild paardenras. Geen twijfel over mogelijk dat ze in de goede omstandigheden "wild" kunnen leven, maar toch niet op deze manier.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:32

xSaarSaar schreef:
Ik vind het zo zielig.
In het wild trkken die beesten evrder als er geen eten meer is, op zoek naar een andere plaats waar nog wel te eten is.
Maar wij sluiten ze op in een klein gebied, zetten er een hekje omheen, maar ze moeten maar zelf eten gaan zoeken, want ze zijn hier tenslotte "in het wild".
:(

Helemaal mee eens, ik vind dit heel erg. Bijvoeren vind ik echt nodig. Het is nu al zo lang slecht weer en het einde is nog niet in zicht.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:45

Er zijn namelijk vaak meerdere veulens rond een zelfde periode, en mocht een van die andere veulens dood gaan, dan gebeurd het weleens dat zo'n moederloos veulen geadopteerd wordt.
Als je het veulen dan al afgeschoten hebt, laat je natuur niet zijn vrije loop.[/quote]

de natuur ????? in de natuur zijn er vijanden, dan was zo,n veulen binnen het uur op gesmikkeld

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:21

In de natuur sterven lang niet alle dieren in tijden van schaarste door grote vleeseters. Die kunnen de massale sterfte namelijk niet bijhouden.

Hongerdood sterven hoort er in de natuur bij.

Alleen hébben wij helemaal geen natuur in Nederland. Wel een aantal hobbyprojectjes van doorgeslagen milieufreaks die hun horizon wat betreft dierwelzijn maar al te makkelijk verleggen als het gaat om hun eigen stokpaardjes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:52

elllis schreef:
Als er te weinig plek is herstelt de populatie zichzelf .. doordat de zwaksten het niet redden het is misschien hard maar dat is wel de natuur ..

dieren in de natuur zitten niet opgesloten in 1 gebied binnen hekken. Is er te weinig voedsel, dan trekken ze verder.
Te weinig voedsel en teveel dieren in te klein omheind gebied is hetzelfde als je kudde paarden op een weiland zetten, deze ongebreideld uit laten groeien en vervolgens laten verhongeren in de winter als er niet genoeg voedsel groeit om ze van voeding te voorzien... Meestal gaat het in de zomer nog goed omdat het gras dan nog groeit en er genoeg andere planten zijn, maar in de winter staat de groei stil en moeten ze het doen met wat er over is gebleven van de zomer en van hun reserves. Mensen die dit doen (zie ook voorbeelden van die opvang ranch van honderden paarden en vele hectares in Amerika en die horrorboerderij in Groot-Brittannië) worden elders ook strafbaar gesteld.

Het is ronduit dom van mensen om opgesloten dieren in natuurgebieden, te vergelijken met dieren in de vrije natuur!

Ze zijn pas echt in de vrije natuur als ze zelf uit hun gebied kunnen trekken en andere natuur en landbouwgebieden en de bewoonde wereld in kunnen trekken... Zie de problemen met "wilde" olifanten in India...

Het aantal dieren dat een gebied in de zomer kan hebben, en nodig heeft om het kort te eten, is een ander aantal dan dat het gebied kan hanteren in de winter. Of je laat het in de zomer onderbegrazen zodat het in de winter voldoende voeding over heeft voor de dieren, of je moet de dieren bijvoeren wanneer de aanwezige voeding schaarser wordt... Bij teveel dieren moet je de groep uitdunnen. Voordat ze van honger omkomen! Bijvoorbeeld einde van de zomer een deel van de kudde er uit halen en verplaatsen.
Maar bijvoeren en aan geboortebeperking doen lijkt mij rustiger voor zo'n familiegroep...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:35

Waarheen verplaatsen zo groot is Nederland niet ...

Andere vraag als we die hekken weg zouden halen .. lopen ze zo de snelweg op ... is dat dan de oplossing .. lijkt me ook niet ..

Ieder jaar is het hetzelfde geneuzel over de paarden daar .. als het zo`n probleem is zou ik zeggen .. weg met die dieren zoek er een plek voor .. hoeven we ons er ook niet meer zo druk over te maken ..

Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht .. als paarden 23 uur per dag in hun box staan is het niet goed ..

Als ze in de natuur staan is het niet goed ...

Als een kudde shetlanders tot hun buikjes in de sneeuw staat is het niet goed ..

enz enz

3 topics lang dezelfde discussie .. de laatste weken weten het allemaal beter ..

Nou dan niet meer hier typen maar actie ondernemen daar hebben die dieren wat aan !!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:31

als je dieren daar neer zet, ben je er verantwoordelijk voor.
Als je een kudde met merries en een leidende ruin neerzet, heb je ook geen onbeperkte uitbreiding van de groep...

Tuurlijk moeten er in ons kleine landje hekken omheen. De natuurorganisatie is immers verantwoordelijk voor die paarden en ongelukken veroorzaakt door dieren die daar door een organisatie zijn ingeschaard, dat kan natuurlijk niet.

Maar dieren laten sterven kan wel? Nee, ook dan is de natuurorganisatie verantwoordelijk.
Aan de ene kant dieren beschermen en van mensen afnemen die er niet voldoende voor zorgen, maar aan de andere kant toestaan dat natuurorganisaties dieren ergens inscharen om aan natuurlijk maaien en onderhoud te doen en hen hun dieren laten verwaarlozen... Dat kan niet...

Paarden komen al honderden, zo niet duizenden jaren niet meer voor in het wild in ons land, en ook deze dieren leven niet in "het wild" Ze leven vrij, dat is heel mooi, en in de zin van niet in handen komen, zijn ze "wild" Maar niet in zonder eigenaar rondzwervend door de natuur.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:20

sassefras schreef:
Er zijn namelijk vaak meerdere veulens rond een zelfde periode, en mocht een van die andere veulens dood gaan, dan gebeurd het weleens dat zo'n moederloos veulen geadopteerd wordt.

de natuur ????? in de natuur zijn er vijanden, dan was zo,n veulen binnen het uur op gesmikkeld[/quote]

Wel slim van je hoor om het eerste deel van mijn bericht niet te quoten, dan lijk het net alsof je een slim antwoord hebt.

Wat ik dus zei was:
Ik ben het eens met het afschieten van dieren als ze te zwak zijn en ze in de natuur allang opgegeten zouden worden.
Maar, het afschieten van zo'n veulen, zou wel tonen van genade zijn dus het kan op zich wel. Maar het is juist zo dat in het wild een merrie zich afzonderd van de kudde naar een plaats waar zich over het algemeen ook geen roofdieren bevinden. Een veulen dat alleen overblijft door moedersterfte, gaat juist vaak dood aan verhongering. Dus dit is juist wel een geval van natuur.

Je kan dan zeggen schiet het beestje af, verlos hem uit zijn lijden, waar ik het ook niet bepaald mee oneens ben, maar er zijn wel factoren waar je rekening mee moet houden. Er zijn namelijk vaak meerdere veulens rond een zelfde periode, en mocht een van die andere veulens dood gaan, dan gebeurd het weleens dat zo'n moederloos veulen geadopteerd wordt.

fishy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 01:12

Beste,

Onderstaande gecopieerd van een forum waar ook de tragedie van de OVP de mensen bezig houd.

Waar is nu Marianne Thieme die zo veel van dieren houdt.

Of doet ze alleen maar zo om een leuke boterham te verdienen.?

te walgelijk voor woorden

http://pic20.picturetrail.com/VOL1200/4 ... 704057.jpg

http://pic20.picturetrail.com/VOL1200/4 ... 709627.jpg

http://pic20.picturetrail.com/VOL1200/4 ... 005056.jpg

De ellende van de Oostvaardersplassen, op de buis.....zegt het voort, zegt het voort!!!!donderdag 11 maart, één vandaag

Eindelijk komt de waarheid een keer boven water na jaren lang te moeten aanhoren hoe geweldig het natuurlijk beheren toch is. Het is niet meer dan een sadistische vorm van dierenmishandeling, omwille van een walgelijk experiment. Al vele dieren hebben hier onder moeten lijden en het leven er bij gelaten. Het is een uit de hand gelopen hobby geworden, waar sukkels als een Marianne Thieme en nog wat van die "geweldige"natuurforsers" uit de politiek, zich danig in hebben vergist. Ik vind dat de PvdD zich zou moeten verantwoorden door hun goedkeuring te geven aan deze walgelijke vorm van dierenmishandeling. Hoe dom en ondoordacht zijn ze te werk gegaan en hebben ze hun ware gezicht laten zien. Ik mag hopen dat Nederland een keer wordt wakker geschud en deze marteling een halt toe roept.

Helpt allen mee deze gekte te stoppen!!!!!!!!!!!

groeten Fishy

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:20

oud topic, slotje hier