Rendac verdubbelt tarieven van ophaaldienst voor kadavers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:25

goeroe schreef:
Als je als boer heel veel dode dieren hebt moet je je denk ik achter de oren krabben. :o Uiteindelijk wordt alles doorberekend aan de klant, dus die prijsverhoging zal er indien nodig heus wel komen (en daar zal ik niet rouwig om zijn, wat mij betreft mag vooral vlees veel duurder worden).

Helaas houd hier de wetenschap van vele burgers over de boeren op.
Een boer word echt niet blij van kadavers maar waar leven is is ook de dood helaas.
Ze willen een gezonde veestapel. Hoe gezonder de veestapel hoe minder kosten en hoe beter het welzijn.
En nee, dat word niet doorberekend aan de klant. De prijzen die een boer krijgt staan in de verste verte niet in verhouding met de kosten.
Dus het komt voor rekening van de boer die ondertussen nog wel even zijn luchtwasser moet betalen die 150.000 pleuries heeft gekost voor zijn diervriendelijke stal. ;)

Als de burger er geen belasting voor wil betalen is dat trouwens wel begrijpelijk.
De boer heeft ook liever dat je een cent meer betaald voor hun product dan dat je het aan de staat betaald ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:25

Een boer kan er niet altijd aan doen dat soms veel dode dieren heeft. Zij hebben juist heel erg veel baat bij gezonde dieren. Veel dode dieren is een ramp voor hen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:28

Janine1990 schreef:
Jij betaalt er toch niet voor??? :o?

Jawel, de overheidsbijdrage is stopgezet staat er. Wie draait er voor die overheidsbijdrage op denk je?

Janine1990 schreef:
Je vergeet een cruciaal punt... Wanneer vlees, eieren e.d. duurder worden, wordt ook biologisch (eigenlijk helemaal niet zo logisch) vlees duurder. Minder mensen kiezen voor biologisch vlees en/of scharrelvlees, et voilaaa... de bio-industrie trekt drie keer zo hard aan :Y)

Als bijvoorbeeld zowel een biologisch als een normaal biefstukje een euro duurder worden wordt het biologisch biefstukje in verhouding goedkoper. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:31

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:
Jij betaalt er toch niet voor??? :o?

Jawel, de overheidsbijdrage is stopgezet staat er. Wie draait er voor die overheidsbijdrage op denk je?

Janine1990 schreef:
Je vergeet een cruciaal punt... Wanneer vlees, eieren e.d. duurder worden, wordt ook biologisch (eigenlijk helemaal niet zo logisch) vlees duurder. Minder mensen kiezen voor biologisch vlees en/of scharrelvlees, et voilaaa... de bio-industrie trekt drie keer zo hard aan :Y)

Als bijvoorbeeld zowel een biologisch als een normaal biefstukje een euro duurder worden wordt het biologisch biefstukje in verhouding goedkoper. ;)

Zie opmerkingen van pres en petraaken...

Ik geloof niet dat een biologisch biefstuk goedkoper zal zijn... :+
Met name omdat de leefomstandigheden van het bio-industrie biefstukje en het biologische biefstukje nauwelijks verschillen. Aan dat biologische biefstukje zitten gewoon heel veel criteria waaraan de boer moet voldoen... Ga toch scharrelvlees kopen :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:32

pres schreef:
goeroe schreef:
Als je als boer heel veel dode dieren hebt moet je je denk ik achter de oren krabben. :o Uiteindelijk wordt alles doorberekend aan de klant, dus die prijsverhoging zal er indien nodig heus wel komen (en daar zal ik niet rouwig om zijn, wat mij betreft mag vooral vlees veel duurder worden).

Een boer word echt niet blij van kadavers maar waar leven is is ook de dood helaas.
Ze willen een gezonde veestapel. Hoe gezonder de veestapel hoe minder kosten en hoe beter het welzijn.
En nee, dat word niet doorberekend aan de klant. De prijzen die een boer krijgt staan in de verste verte niet in verhouding met de kosten.
Dus het komt voor rekening van de boer die ondertussen nog wel even zijn luchtwasser moet betalen die 150.000 pleuries heeft gekost voor zijn diervriendelijke stal. ;)

Zo te lezen spreek jij met kennis van zaken. Niet veel burgers weten dat de stallen emissiearme systemen moeten hebben.

Als de burger er geen belasting voor wil betalen is dat trouwens wel begrijpelijk.
De boer heeft ook liever dat je een cent meer betaald voor hun product dan dat je het aan de staat betaald ;)

Zo te lezen spreek jij met kennis van zaken. Niet veel burgers weten dat de stallen emissiearme systemen moeten hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:37

pres schreef:

Dus alle boeren draaien verlies? Ik begrijp heus wel dat de dood erbij hoort en dat een boer daar niet altijd iets aan kan doen, maar ik vind het niet meer dan logisch dat hij voor de kosten van een dood dier opdraait. Als er bij een ander bedrijf iets stuk gaat betaalt de overheid (belastingbetaler) daar toch ook niet voor?

pres schreef:

De burger betaalt liever helemaal geen belasting. :+ Ik stel voor om het te doen zoals jij zegt dat de boeren het graag willen: prijzen omhoog en de burger als consument (en niet de burger als belastingbetaler) betaalt ervoor.

fiesta98

het is per dier dus voor een paard kom je op

20,13 voor het ophalen en 18,12 voor het verwerken
samen dus E 38,25
valt mij nog heeeeel er mee.
dacht echt dat het veeeeeeel duurder zou zijn.
dacht dat je misschien wel iets van 300 euro kwijt zou zijn.

Mar_84

Tien jaar terug waren de prijzen veel hoger.Mijn eerste pony was toen gestorven en dat koste een hoop geld.Ik geloof dat het boven de 100 gulden was.

Drie jaar terug ook een pony in laten slapen en toen we de rekening kregen hielden we ons hart vast omdat alles sinds de invoering van de euro verdubbelt is.Totaal kwam het op €11,00 geloof ik.

Dat de prijzen nu verdubbelt zijn vind ik niet eens zo gek.Er moeten vrachtwagens voor rondrijden en de chauffeurs moeten betaald worden.En ze moeten vernietigd worden.

Voor veehouders is het natuurlijk veel geld.Twee jaar terug had een schapenhouder ( bij mij in de buurt ) door de blauwtong op 1 week 300 dode schapen als je die laat ophalen is het een erg hoog kostenplaatje.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:38

Janine1990 schreef:

Je moet even lezen. ;) Ik schrijf duidelijk in verhouding.

Janine1990

goeroe schreef:
Dus alle boeren draaien verlies? Ik begrijp heus wel dat de dood erbij hoort en dat een boer daar niet altijd iets aan kan doen, maar ik vind het niet meer dan logisch dat hij voor de kosten van een dood dier opdraait. Als er bij een ander bedrijf iets stuk gaat betaalt de overheid (belastingbetaler) daar toch ook niet voor?

Ken jij rijke boeren? Ik niet :n

Janine1990

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Je moet even lezen. ;) Ik schrijf duidelijk in verhouding.

Kom maar op met die verhouding :) Ik ben er blijkbaar te blond voor... ;)

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:40

Zo, dat is een groot verschil!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:44

Janine1990 schreef:

Ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van vlees, maar even puur hypothetisch:
En kilo 'normaal' kost in plaats van 5 euro 6 euro, terwijl een kilo biologisch 16 euro kost in plaats van 15. In de oude situatie is biologisch 3x (15/5) zo duur, in de nieuwe situatie 2,67x (16/6) zo duur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:45

Ik kan me er niet over opwinden,hoop ze niet te vaak te hoeven bellen en,zeg eerlijk 20 euro om je paard op te laten halen vind ik een koopie!
als ik het vergelijk met de voorrijkosten van alle andere dienstverleners die aan huis komen is het een prijs die vooroorlogs aandoet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:47

Janine1990 schreef:
goeroe schreef:

Ken jij rijke boeren? Ik niet :n

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Rijk als in dat ze maar kunnen kopen wat ze willen vaak niet, maar rijk in de zin van dat ze heerlijk wonen en kunnen doen wat hun passie is wel. En als het ze niet bevalt kunnen ze altijd nog een andere baan zoeken. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:50

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ben niet zo op de hoogte van de prijzen van vlees, maar even puur hypothetisch:
En kilo 'normaal' kost in plaats van 5 euro 6 euro, terwijl een kilo biologisch 16 euro kost in plaats van 15. In de oude situatie is biologisch 3x (15/5) zo duur, in de nieuwe situatie 2,67x (16/6) zo duur.

Hmm, ja als je het zo bekijkt... ;)
Voor mij heeft biologisch vlees sowieso naast de kosten al een dubbel bittere nasmaak... Dus dat eet ik sowieso niet. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:51

goeroe schreef:
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Rijk als in dat ze maar kunnen kopen wat ze willen vaak niet, maar rijk in de zin van dat ze heerlijk wonen en kunnen doen wat hun passie is wel. En als het ze niet bevalt kunnen ze altijd nog een andere baan zoeken. ;)

Ik doelde op het verlies draaien, want als boer moet je echt van je vak houden, wil je de boel draaiende proberen te houden...
Van mij niets anders dan respect voor boeren in alle soorten en maten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:52

Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze dan maar een andere baan moeten zoeken Goeroe. Zonder boeren geen eten. Ook geen vegetarisch eten want dat zijn net zo goed boeren met grote kosten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:55

wat een lage bedragen, mijn veulentje was 4 jaar geleden al 75 euro
tenminste dat was de rekening volgens de stalhoudster, en een stalgenootje betaalde daarvoor en ook daarna 75 euro voor een dood paard

ik vond het toen veel geld, maar de stalhoudster zei dat het echt zo duur was.

scheelt best wel een berg ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:57

mirgino schreef:
tenminste dat was de rekening volgens de stalhoudster, en een stalgenootje betaalde daarvoor en ook daarna 75 euro voor een dood paard

Ik denk dat de staleigenaresse wat in dr eigen zak heeft gestoken want deze bedragen zijn altijd al zo laag geweest hoor ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:00

Janine1990 schreef:
Voor mij heeft biologisch vlees sowieso naast de kosten al een dubbel bittere nasmaak... Dus dat eet ik sowieso niet. :)

Daar is iedereen vrij in! ;) En begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen boeren. Ik weet dat ze op een enkele uitzondering na hart voor hun dieren hebben en ze zo goed mogelijk (willen) verzorgen. Wat ik wil is dat ze daar ook de kans voor krijgen. In mijn ogen betekent dat dat de prijzen omhoog moeten. Nee, 4 euro voor een kilo kipfilet is niet lekker goedkoop, dat is gewoon belachelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:01

goeroe schreef:
Janine1990 schreef:

Daar is iedereen vrij in! ;) En begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen boeren. Ik weet dat ze op een enkele uitzondering na hart voor hun dieren hebben en ze zo goed mogelijk (willen) verzorgen. Wat ik wil is dat ze daar ook de kans voor krijgen. In mijn ogen betekent dat dat de prijzen omhoog moeten. Nee, 4 euro voor een kilo kipfilet is niet lekker goedkoop, dat is gewoon belachelijk.

Dan ook de prijzen van het zogeheeten bio-industrievlees...
Want pas dáár pak je het dierenwelzijn (voor zover dat in het geding komt) aan...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:06

knollentuin schreef:
mirgino schreef:

Ik denk dat de staleigenaresse wat in dr eigen zak heeft gestoken want deze bedragen zijn altijd al zo laag geweest hoor ;)

:D dat dacht ik toen al, want een rekening kon ze me niet geven,dat was teveel rompslomp :+

maar ach,ze hebben het diertje uit de wei opgehaald en 3dagen later bij de weg gelegt,dus dan was dat extraatje voor de moeite :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:08

petraaken schreef:
Beetje kort door de bocht om te zeggen dat ze dan maar een andere baan moeten zoeken Goeroe. Zonder boeren geen eten. Ook geen vegetarisch eten want dat zijn net zo goed boeren met grote kosten.

Hoezo kort door de bocht? Als jij je baan niet meer leuk vindt zoek je toch ook iets anders? Zonder leraar is er ook geen school, en ga zo maar door. ;) Elke baan vervult een functie in de maatschappij, dus ik vind het juist kort door de bocht om te stellen dat boeren belangrijker zijn dan de rest. Als er minder boeren zijn valt er voor de boeren die overblijven meer te verdienen, hard misschien, maar wel waar.

We gaan best wel off-topic. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:11

goeroe schreef:
petraaken schreef:

Hoezo kort door de bocht? Als jij je baan niet meer leuk vindt zoek je toch ook iets anders? Zonder leraar is er ook geen school, en ga zo maar door. ;) Elke baan vervult een functie in de maatschappij, dus ik vind het juist kort door de bocht om te stellen dat boeren belangrijker zijn dan de rest. Als er minder boeren zijn valt er voor de boeren die overblijven meer te verdienen, hard misschien, maar wel waar.

We gaan best wel off-topic. :+

Onze hele samenleving is zo goed als gevestigd op de boeren....