MarcelDufour schreef:In Canada doet men onderzoek naar de rollkur techniek, welke gebruikt wordt bij de training van dressuurpaarden.
Tijdens deze manier van trainen wordt de paardennek door middel van hyperflexie in een positie gebracht dat de neus en de kin, de borst bijna kunnen aanraken -en in sommige gevallen dus ook letterlijk kunnen aanraken. Het paard loopt hierbij achter de loodlijn in plaats van op de loodlijn zoals bij de normale manier van training wordt gezien.
De heer Ute van Borstel werkt aan de Universiteit van Ontario in Canada. Samen met zijn team heeft hij een serie tests uitgevoerd om te beoordelen of het welzijn van het paard hiermee in het geding komt.
In twee opleidingscentra voor paarden, een in Ontario en een in Ohio, hebben de onderzoekers getest of de paarden zelf zouden kiezen voor de Rollkur methode, of deze trainingstechniek liever zouden ontwijken wanneer ze de keuze hebben.
Ieder paard werd gereden in een gang met twee deuren naar twee verschillende rijhallen. In de linkerrijhal zou het paard worden getraind volgens de rollkur methode. In de rechterrijhal zou het paard volgens de normale manier worden gereden. Het paard mocht zelf de keuze maken welke rijhal het wilde betreden.
Voordat de dieren mee mochten doen aan deze test, waren de paarden al herhaaldelijk in beide hallen getraind volgens beide methodes. De paarden wisten dus al dat er in de linkerhal de Rollkur werd beoefend, en in de rechterhal niet.
De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.
Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.
Een ander gedeelte van de studie bestond aan het blootstellen aan de "angst-test" terwijl de paarden volgens de Rollkur- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angst-stimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep.
Volgens de wetenschappers hadden de paarden een veel hogere hartslag en reageerden ook veel angstiger op de voorwerpen en gebeurtenissen wanneer zij volgens de Rollkur-methode werden gereden, dan wanneer zij volgens de normale manier werden getraind.
"De paarden lieten duidelijk zien dat ze zich veel ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de Rollkur-methode worden gereden. Wanneer ze de keuze hebben zullen ze deze techniek dan ook absoluut uit de weg gaan," aldus een woordvoerder van de universiteit.
Nou dat stukje zegt mij al voldoende.....
ik was er al op tegen en mij konden ze al niet overtuigen
nu sta ik er nog stelliger achter