FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:41

MarcelDufour schreef:
@Horseyfries
Oh wel zeker. Ik heb nooit beweerd dat dit systeem niet effectief is. Nog sterker, ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk effectief is. Door het systeem krijg je automatisch meer voorbeen aktie. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarom dan goed is. Vroeger sloeg ik regelmatig een paard tegen zn benen, en ook dat werkte geweldig, maar daarmee was het nog niet goed!

Barreren hielp toch ook? Prima springruiters haalden er goede resultaten mee

:7

Het doel heiligt de middelen, totdat de kritiek zo toeneemt dat het niet meer te verdedigen is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:45

Dus omdat het paard meer voorbeenactie krijgt is het automatisch een slecht trainingssysteem want het systeem wat jij daarvoor vroeger gebruikte was ook slecht, dus moet dit ook wel slecht zijn? Wederom erg wetenschappelijk geredeneerd.

Ik heb minstens evenveel kritiek gezien op natuurlijk bekappen als op rollkur, dus als dat een graadmeter is dan moet je daar nu gelijk mee stoppen Arabesk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:47

Citaat:
Barreren hielp toch ook? Prima springruiters haalden er goede resultaten mee
Het doel heiligt de middelen, totdat de kritiek zo toeneemt dat het niet meer te verdedigen is.

Paarden tegen hun benen slaan, dat IS barreren!
Dat schreef ik toch? Maar ook dat keur ik af, tegenwoordig.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:50

horseyfries schreef:
Dus omdat het paard meer voorbeenactie krijgt is het automatisch een slecht trainingssysteem want het systeem wat jij daarvoor vroeger gebruikte was ook slecht, dus moet dit ook wel slecht zijn? Wederom erg wetenschappelijk geredeneerd.

Ik heb minstens evenveel kritiek gezien op natuurlijk bekappen als op rollkur, dus als dat een graadmeter is dan moet je daar nu gelijk mee stoppen Arabesk.

Ik heb het idee dat jij pas overtuigd bent als het paard tegen jou persoonlijk zegt dat ' ie er niks aan vindt. Jij bent niet te overtuigen. Misschien als je (nog) wat ouder wordt zal je in gaan zien dat dit gewoon niet door de beugel kan.

Arabesk

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:52

Over 50 jaar wijzen mensen naar hun voorhoofd over deze discussie en vragen ze zich af hoe het in godsnaam nog zó lang had kunnen duren, terwijl het er zo duidelijk is. Vraag eens aan een paardenleek wat hij of zij van zo'n rollkur foto of filmpje vindt. Vrijwel allen antwoorden 'zou dat geen zeer doen aan de nek? Kan het paard zo wel zien waar hij loopt?'

Je hoeft geen paardenkenner te zijn om te zien dat dit gewoon écht niet kan. Misschien moet je juist een paardenleek zijn om het te zien en zijn de paardenkenners bedrijfsblind geworden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:03

Dat laatste ben ik niet met je eens.

Ik heb heel veel vrienden die paardenleek zijn en als ik uitleg waarom er zo gereden wordt vindt iedereen dat aannemelijk klinken.
Als ik ze dan zou vertellen dat er mensen zijn die paarden laten rondlopen met zere voeten denk ik dat ze zich afvragen waarom de dierenbescherming niet gebeld wordt.

De tendens die jij probeert op te zetten is er een van een heel select (maar gevaarlijk!) groepje. Mensen van buiten de paardensport kun je uitleg geven, jij bent hier degene die enkel ziet wat je wilt zien.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:08

Vudress schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens.
Ik heb heel veel vrienden die paardenleek zijn en als ik uitleg waarom er zo gereden wordt vindt iedereen dat aannemelijk klinken.
Als ik ze dan zou vertellen dat er mensen zijn die paarden laten rondlopen met zere voeten denk ik dat ze zich afvragen waarom de dierenbescherming niet gebeld wordt.
De tendens die jij probeert op te zetten is er een van een heel select (maar gevaarlijk!) groepje. Mensen van buiten de paardensport kun je uitleg geven, jij bent hier degene die enkel ziet wat je wilt zien.

Leg mij eens uit waarom het zo goed en diervriendelijk is, dan. Ik leer graag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:12

Misschien zeggen we over 50 jaar, waarom hadden we daar nou zo'n weerstand tegen? Ze halen oranje lintjes, worden oud en kunnen tot op late leeftijd in de wedstrijdsport lopen.

En ik ben het vooral eens met de vraag van Horseyfries, op welk nivo de ruiters van het onderzoek reden, die de paarden lieten kiezen welke deur?

Als ik iedere dag zit te hotseklotsen in de rug van mijn paard, weet ik zeker dat hij geen enkele deur meer kiest...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:13

humor om te lezen allemaal, laten we de vergadering en standpunt van fei afwachten. hopelijk zullen er dan meer mensen inzien dat het niet schadelijk is, mits goed opgebouwd en uitgevoerd.
probeer je zieltjes te winnen Marcel haha ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:13

Er zijn natuurlijk tientallen onderzoeken naar LDR gedaan en met die onderzoeken in de hand kan je alles bewijzen van mishandeling tot de uitkomst dat er niks aan de hand is. Maar de onderzoeken die qua opzet en meetresultaten een peer review kunnen doorstaan, geven allemaal aan dat het niet schadelijk is en dat het psychisch niet belastend is. Op basis daarvan is er gewoon geen reden om het te verbieden.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:16

Arabesk schreef:
Over 50 jaar wijzen mensen naar hun voorhoofd over deze discussie en vragen ze zich af hoe het in godsnaam nog zó lang had kunnen duren, terwijl het er zo duidelijk is. Vraag eens aan een paardenleek wat hij of zij van zo'n rollkur foto of filmpje vindt. Vrijwel allen antwoorden 'zou dat geen zeer doen aan de nek? Kan het paard zo wel zien waar hij loopt?'

Je hoeft geen paardenkenner te zijn om te zien dat dit gewoon écht niet kan. Misschien moet je juist een paardenleek zijn om het te zien en zijn de paardenkenners bedrijfsblind geworden.

mijn vrienden buiten de paardenwereld vinden het sowieso onvriendelijk dat we erop zitten om maar te zwijgen over zwepen en sporen, zullen we er dan maar helemaal mee ophouden? klets toch niet stom

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:17

Michael1104 schreef:
humor om te lezen allemaal, laten we de vergadering en standpunt van fei afwachten. hopelijk zullen er dan meer mensen inzien dat het niet schadelijk is, mits goed opgebouwd en uitgevoerd.
probeer je zieltjes te winnen Marcel haha ;)

He, Michael. We hebben de FEI toch niet nodig om te bepalen wat goed en slecht is? Als ik de lijst zie van de deelnemers aan die speciale vergadering, dan hecht ik weinig waarde aan die uitslag. Het enige wat daar uit kan/gaat komen is dat het wel/niet reglementair geregeld gaat worden.
Zieltjes winnen? Voor welke kerk dan?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:20

ik heb zelf geen fei nodig maar laat wel iedereen in zijn waarde en ga niet lopen roepen dat het systeem van een ander niet deugt zolang ik er geen ervaring of kennis van heb

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:22

MarcelDufour schreef:
In Canada doet men onderzoek naar de rollkur techniek, welke gebruikt wordt bij de training van dressuurpaarden.
Tijdens deze manier van trainen wordt de paardennek door middel van hyperflexie in een positie gebracht dat de neus en de kin, de borst bijna kunnen aanraken -en in sommige gevallen dus ook letterlijk kunnen aanraken. Het paard loopt hierbij achter de loodlijn in plaats van op de loodlijn zoals bij de normale manier van training wordt gezien.
De heer Ute van Borstel werkt aan de Universiteit van Ontario in Canada. Samen met zijn team heeft hij een serie tests uitgevoerd om te beoordelen of het welzijn van het paard hiermee in het geding komt.
In twee opleidingscentra voor paarden, een in Ontario en een in Ohio, hebben de onderzoekers getest of de paarden zelf zouden kiezen voor de Rollkur methode, of deze trainingstechniek liever zouden ontwijken wanneer ze de keuze hebben.
Ieder paard werd gereden in een gang met twee deuren naar twee verschillende rijhallen. In de linkerrijhal zou het paard worden getraind volgens de rollkur methode. In de rechterrijhal zou het paard volgens de normale manier worden gereden. Het paard mocht zelf de keuze maken welke rijhal het wilde betreden.
Voordat de dieren mee mochten doen aan deze test, waren de paarden al herhaaldelijk in beide hallen getraind volgens beide methodes. De paarden wisten dus al dat er in de linkerhal de Rollkur werd beoefend, en in de rechterhal niet.
De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.
Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.
Een ander gedeelte van de studie bestond aan het blootstellen aan de "angst-test" terwijl de paarden volgens de Rollkur- of normale methode werden gereden. Ieder paard werd aan een angst-stimulans blootgesteld: een ventilator met opwaaiend plastic, of een paraplu die open en dicht ging wanneer het paard net voorbij liep.
Volgens de wetenschappers hadden de paarden een veel hogere hartslag en reageerden ook veel angstiger op de voorwerpen en gebeurtenissen wanneer zij volgens de Rollkur-methode werden gereden, dan wanneer zij volgens de normale manier werden getraind.
"De paarden lieten duidelijk zien dat ze zich veel ongemakkelijker voelen wanneer ze volgens de Rollkur-methode worden gereden. Wanneer ze de keuze hebben zullen ze deze techniek dan ook absoluut uit de weg gaan," aldus een woordvoerder van de universiteit.

Nou dat stukje zegt mij al voldoende.....
ik was er al op tegen en mij konden ze al niet overtuigen
nu sta ik er nog stelliger achter :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:23

Michael1104 schreef:
ik heb zelf geen fei nodig maar laat wel iedereen in zijn waarde en ga niet lopen roepen dat het systeem van een ander niet deugt zolang ik er geen ervaring of kennis van heb

Haha, wat ben jij fel ineens! Zo ken ik je niet. Is dit een gevoelig onderwerp, of zo? Jij zei toch dat bokt echt iets voor mij was. hahaha, nou....HERE I AM :-)
Maar zonder flauwekul.....hoe kun je nou tegen mij zeggen dat ik geen ervaring of kennis heb?
Dat moet jij toch ook wel inzien!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:24

Michael1104 schreef:

Daarom vind ik de internetterreur ook zo gevaarlijk. Straks gaan mensen die geen verstand van de sport hebben bepalen hoe je los moet rijden.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:30

Toch hebben we veel te maken met die mensen. Vergeet niet dat als je de opinie eenmaal tegen krijgt, vooral van mensen die er geen verstand van hebben, dan krijgt de sport toch een groot probleem. En ik voorspel je hier en nu, dat dit nog een staartje gaat krijgen vandaag of morgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:30

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties en onvriendelijk berichten verwijderd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:33

Vudress, daarom moeten we ons ook met hand en tand verdedigen tegen de terreur van mensen om vooral de dressuuruiters zwart te maken. Soms denk ik, laat maar gaan, maar als er een of ander onderzoek is, wat voor mij kant noch wal raakt, dan moet je toch wel.

Marcel, om eerlijk te zeggen, dat jij gebarreerd hebt, moedig, maar om dan de dressuursport aan te vallen als genoegdoening voor je eigen in het verleden gemaakte fouten? Beetje flauw.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:57

setteke schreef:
Marcel, om eerlijk te zeggen, dat jij gebarreerd hebt, moedig, maar om dan de dressuursport aan te vallen als genoegdoening voor je eigen in het verleden gemaakte fouten? Beetje flauw.

Ik val de dressuursport helemaal niet aan, want ditzelfde systeem wordt in de springsport al heel veel jaren gebruikt. Dus dit is geen dressuur- of springding. Ik vind het gewoon zeer dieronvriendelijk. Zoals ik nog heel veel meer dingen zeer dieronvriendelijk vind die er gebeuren in de paardensport. Maar er heerst een soort van bedrijfsblindheid. Iedereen in het paardewereldje vindt het maar normaal dat er diverse trainingsmethodes gehanteerd worden die eigenlijk niet door de beugel kunnen. In alle takken!! Dus niet weer zeggen dat ik het over dressuur heb. Maar mensen hebben klaarblijkelijk het vermogen om al die zaken die ze zien in de sport die niet kloppen, gewoon naar een zwart gat in de hersenen te sturen, en te vergeten. Maar neem maar van mij aan, als ik een boek zou schrijven van wat ik allemaal weet dat er gebeurt in de topsport, dat er nog heel wat ophef zou komen. En als jij behoorlijk in de sport zit, weet je dat ook. Want iedereen weet het, behalve de buitenwereld.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:43

Marcel, moet zeggen dat ik behalve een wat strakkere aangetrokken neusriem (zonder viltje!), niet veel meegemaakt heb, ikzelf dus als verzorger van diverse internationale dressuurstallen! Zit al meer als 30 jaar in de paarden, maar ja, blijkbaar ben ik geen diehard. De enige misstanden die ik op internationaal concours meegemaakt heb als groom, waren de excessen van springruiters, moet ik uitwijden? Die waren buitengewoon walgelijk. Maar ik wil niet schoppen tegen de springsport, netzomin als jij moet schoppen tegen de dressuursport.
Ik vind een hotsenklotsende dresuurruiter net zo erg als een nitwittende Ankywannabe die zijn paard in de krul trekt. Of een recreatiewannabe (die zijn er ook) die lekker flost met zijn neckrope of touwhalster of erger, want de ho zit er ineens niet meer op. Of de grondwerker die ineens aangevallen wordt door zijn eigen lieve ros, want de verhoudingen zijn zoek. Of zgn natuurpaarden, nepnatuur, die van de honger niet weten waar te zoeken, of de slachtpaarden die dagenlang in een een of ander veetransport staan, waar het licht soms uit de ogen geslagen wordt of een gebroken been geslagen wordt?
Of zgn we hebben het zo goed voor mekaar, mijn beessie staat lekker 24/7 buiten, maar hij heeft koliek, rotstraal, regenschurft, mok, wordt mager of te dik, heefttie het koud of te warm, issie bevangen en noem maar op.
Schei toch uit, misstanden zijn er overal en om te beginnen met te schoppen tegen de succesvolle (ja, ldr) dressuur met zo'n verschrikkelijk "stom" onderzoek. Begin eens met echte misstanden, paarden die daadwerkelijk lichamelijk leed ondervinden, van hun behandelwijze.
Zo kom ik regelmatig op een kliniek voor de hoefsmid, het gehalte aan tinkers, friezen, haflingers en fjorden is uitermate hoog voor dierenartsenbezoek. Dus het gezeik van deze dames aan de top van Nederland, wens ik voortaan te verwaarlozen. Zeg voortaan niet meer, mijn beessie kan 24/7 buiten, hij mankeert nooit wat, an me hoela. Deze paarden mankeren meer als de top van Nederland.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:14

Blijft het ethische debat. Dit is een trainingsmethode die je niet kan toepassen zonder pijn te veroorzaken (argumenten daarvoor, zie tal van andere topics hierover waarin ik het uitgeschreven heb). Dat dat op lange termijn beter is voor het paard bij het beoefenen van zijn sport kan het paard uiteraard niet weten, dat weet alleen de mens die hem traint. Dus, bewust pijn toedienen aan een dier als training om op lange termijn beter te worden in iets dat door het dier zelf niet als 'beter' begrepen wordt.
Kan je zo met dieren omgaan? Wat mij betreft niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 02:21

Vudress schreef:
Daarom vind ik de internetterreur ook zo gevaarlijk. Straks gaan mensen die geen verstand van de sport hebben bepalen hoe je los moet rijden.

Jullie dressuurruiters zouden beter starten eens in eigen boezem te kijken, en het beeld wat jullie met ieder concours de huiskamers in zenden eens onder de loep te nemen. Het is niet van Bokt dat de weerstand zal komen, het is van bij Jan met de pet die vanuit de zetel al dat gesol met dieren in sport nu wel moe gezien is, en voor strengere wetgeving gaat stemmen.
Leg die zo geprezen foto van het zwarte paard op blad 1 van deze website maar eens voor aan wat paardenleken, en luister dan eens goed naar de reacties. Kan erg verhelderend zijn voor mensen die blind zijn voor de realiteit.

345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:53

Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.

Ik weet niet hoor maar hier staat echt dat ze NIET ALTIJD voor de rechterhal kozen.
Ze kozen meerdere malen voor de rechterhal. Dus kozen ze ook meerdere malen voor de linkerhal lijkt me zo. Of kozen ze op die momenten voor de wei, of lekker op stal blijven, of poetsplaats?

wat een onzin zeg!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:08

@Setteke
En wat betreft dat jij zegt dat je al 30 jaar groome bent, en weinig fouts heb gezien. Dat zou wel kunnen kloppen, want als ik vroeger een paard 'klaar' maakte voor concours, deed ik dat ook niet waar grooms bij waren! Maar heb jij dan nooit gezien dat paarden tegen hun benen getikt werden met de zweep om piaff of passage te leren? Of dat een praam bijv. zo hard aangedraaid wordt dat je in de ogen kan zien van het paard dat er door de pijn niemand meer thuis is? Dat bedoel ik met 'bedrijfsblindheid'. Sommige dingen zien wij al als onschuldig, terwijl als je ze heel objectief zou bekijken, helemaal zo onschuldig niet zijn. Sporen met puntwielen waar een gemiddelde cowboy nog jaloers op is. En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. En tegen mij kun je niet zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb, want ik loop al 33 jaar mee in de topsport (zowel dressuur als springen) en I've seen It all!
Laatst bijgewerkt door Katja op 28-01-10 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde berichten verwijderd.