Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:45

pizza64 schreef:
HellenPS schreef:
je kunt inderdaad het beste oordelen als je de paarden zelf gezien hebt. zijn ze mager, hoe kijken ze uit hun ogen, glimmen ze? jammer dat dit niet vermeld is.
aan de andere kant wel goed dat er iemand oplet of dieren goed verzorgt worden. beter te overdreven reageren wat achteraf niet nodig blijkt, dan helemaal niet opletten.
toch?.................

Nou......... als je iemand beschuldigd van iets moet je daar een gegronde reden voor hebben.

dat zou je wel denken , helaas roepen heel veel mensen maar wat omdat ze geen flauw idee hebben waar ze het over hebben ...nu zeg ik niet dt dat hier het geval is , maar ik ken genoeg voorbeelden van mensen die moord en brand schreeuwen over verwaarlozing en sielug...terwijl er helemaal niets aan de hand is, buiten het feit dat dieren in de sneeuw lopen met een dikke vacht en er niet uitzien ofdat ze iedere dag helemaal uitgebreid gepoetst worden
mensen projecteren nu eenmaal hun eigen gevoel op dieren , zeker als ze geen kennis bezitten van het dier in kwestie ...
ik ben wel benieuwd eingelijk hoe ze er daadwerkelijk bijstaan ....

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:59

Marloez schreef:
Cayenne schreef:
http://www.destentor.nl
Ze stampen het ijs kapot met hun hoeven en komen zo aan hun water.

..Juist.. :')
Ik moet het eerste paard nog tegenkomen die dat doet. :P

Beetje appart verhaal.. tuurlijk, paarden staan liever buiten, maar enige basisverzorging is natuurlijk wel vereist..

Mijn pony's doen het anders ook!!

nickyu

Re: Eigenaar de Zonnehoeve: "mijn pony's horen gewoon buiten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:07

mijn paarden doen dat ook..
maar van de winter toch ook al dagen gehad dat het ijs daar te dik voor was ..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:47

Diane_ schreef:
Ik vraag me af om welk gebied van de Zonnehoeve het gaat. Zo lopen er paarden op De Stille Kern, maar dat is een gebied van bijna 1000 hectare groot, ik neem aan dat ze dat hier niet bedoelen? Tja, we kunnen niet oordelen zonder te weten hoe de paarden er echt bij lopen.

Daar hebben mijn paarden nog gelopen , daar zal het niet om gaan want daar is bos genoeg.
Ik heb destijds begrepen dat ze daar in de winter ook bijgevoerd werden. En ik kan je vertellen(en heb bewijs) dat alle dieren die daar toen lipen er toppie uitzagen.
(op hoefverzorging na :n , daar werd niks aan gedaan)

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:49

caroline78 schreef:
Connemara's zijn ook "harde"pony's. Dat ijs kapot maken doen die van mij ook in de wei terwijl die ook gewoon een ton met water hebben.
Hij voert ze bij. Het is een sober ras. Ik denk dat het weer erg wordt opgeblazen.
Als ik het zo lees verzorgt hij ze goed.
Daarnaast is het een bekende connemara fokker en hij zorgt goed voor zijn dieren.

Dat is ook hetzelfde met onze kudde, overdag lopen ze in de wei de ijs kapot te maken terwijl de waterbakken binnen kunnen ze gewoon vanuit drinken..

Ik denk ook dat deze man gewoon goed voor zijn pony's verzorgd.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:52

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

..

Op mijn vorige stal deden meerdere paarden dat, ondanks dat ze ook aan vers water konden.

Mijn pony hoort ook gewoon buiten, maar vind maar eens een fatsoenlijke stal die dat zo doet als je ze niet aan huis kunt hebben.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:07

hallo

ik ken de stal en eigenaar in kwestie.
hij is een bekende en hoog in het vaandel staande connemara fokkerij en hij heeft een pensioenstal.
de pony's krijgen hetzelfde kuil als de pensioenpaarden dus zo slecht is dat niet.
ik woon hier al 28 jaar en ik heb de paarden er nog nooit slecht bij zien staan.
ook word er elke dag wel even bij de pony's gekeken. dus de controle is er ook, en mochten er problemen zijn dan is piet de eerste die erbij is want hij is erg zuinig op zijn pony's.
ze staan niet in de stille kern dat is een heel ander gebied.
de pony's zijn het zo gewend om daar te "wonen" dat als je ze nu in een stal zou zetten ze van ellende wel in elkaar zouden storten.
geloof mij die pony's hebben het daar beter als menig ander paard hier in nederland die op een weiland staan.

piet is echt een man die houdt van zijn dieren en alles wat hij doet doet hij in het welzijn van zijn paarden.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:08

Denk dat als die paarden écht geen water zouden hebben, dat ze er nu allemaal al niet meer geweest zouden zijn, want zonder water overleven ze niet lang... dus ik geloof best dat ze op één of andere manier toch echt aan water komen daar in die wei...
Maar goed, ook al zijn de beschuldigingen gemaakt door iemand die er (waarschijnlijk) niet zoveel vanaf weet, controle / toezicht kan nooit kwaad... beter voor niks, dan niets zeggen en dan dat achteraf blijkt dat het toch niet goed zat... alleen voor het imago van de Zonnehoeve is het natuurlijk niet zo fijn...
Ik hoop iig dat er iemand met verstand naar gekeken heeft en dat blijkt dat die paardjes lekker voorzien zijn van eten & drinken en daadwerkelijk goed bestand zijn tegen de kou op dit moment...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:44

mijn paardjes met veulens lopen ook dag en nacht buiten, midden in de polder. ook al hebben ze onbeperkt voer en wordt er dagelijks water gegeven, staan er toch mensen aan de deur die dit zielig vinden enz

als ik vertel dat ze uit ijsland komen en dit weer heerlijk vinden kijken ze me toch raar aan :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:09

gracita schreef:
controle / toezicht kan nooit kwaad... beter voor niks, dan niets zeggen en dan dat achteraf blijkt dat het toch niet goed zat... alleen voor het imago van de Zonnehoeve is het natuurlijk niet zo fijn...
Ik hoop iig dat er iemand met verstand naar gekeken heeft en dat blijkt dat die paardjes lekker voorzien zijn van eten & drinken en daadwerkelijk goed bestand zijn tegen de kou op dit moment...

NEEE eerst alles goed uitzoeken voor je mensen gaat beschuldigen !
Zoals je zegt niet goed voor het imago en veel mensen onthouden de negatieve dingen ook al blijken ze op onwaarheden gebaseerd. Eerst iemand die er verstand van heeft naar laten kijken en dan pas de boel de media in slingeren.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:20

Ik vind wel dat de pony's en paarden een beschutte plek moeten kunnen vinden tegen de gure wind.
Ik zie bij ons ook Shires buiten staan. Midden in het veld. Waar ok maar enigsins iets minder wind is staan ze dan. Voor de rest worden ze bijgevoerd met flink wat hooi.

Onze paarden vinden het niks aan buiten. Ondanks beschutting, eten en drinken en gezelschap van andere paarden gaan ze met veel plezier op stal!! Dat is zomers wel anders!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:40

Eerlijk gezegd vind ik dit allemaal geouweneel...

Paarden (vooral de sobere rassen) krijgen een enorm dik pak haar als ze het hele jaar buiten staan.
De 1 wat meer als de ander, maar reken er maar op dat ze een goede jas van moeder natuur hebben gekregen.
Als je zo'n kudde nu naar binnen zou halen weten ze van gekkigheid niet waar ze het zoeken moeten.
Zelfde effect als dat jij met je skipak en snowboots de sauna in word gegooid en je je kleren niet uit kunt trekken..

Voor ons als (koukleumend) mens ziet het er inderdaad zielig uit, maar bedenk heel goed dat als je bij een bushalte staat te wachten in de kou, dat je het veel kouder hebt dan wanneer je met de hond een ommetje maakt.
Als je een paard dus in stal zet waar ie net aan z'n kont kan keren zal ie het veel kouder hebben dan wanneer ie buiten kan lopen/rennen/spelen om warm te blijven.

Ook al zul je een schuilstal neerzetten (zonder eten daarin!!) zullen ze 9 van de 10 keer toch voor buiten kiezen.
Kijk, zet je een schuilstal neer volgestopt met hooi, stro en weet ik het wat voor lekkers, ja dan zou zo'n paard gekke gerritje zijn wil ie daar niet in gaan staan, maar her en der wat hooi verspreid en een gat in het ijs om te drinken is echt wel genoeg hoor!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:59

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Beetje appart verhaal.. tuurlijk, paarden staan liever buiten, maar enige basisverzorging is natuurlijk wel vereist..

Mijn shet doet dat ook hoor,
en mn oude paard deed het ook, niks aparts !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:40

Men struikelt ook niet over dat de paarden buiten staan, dat is het euvel niet.
Men maakt zich zorgen over voeding en water, als er van dat voldoende is, kunnen paarden prima buiten staan.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:43

Sjonge , als er pony's bijna dood liggen in de wei wordt er niks aan gedaan.
En als er dan een paar pony's zijn die nu buiten staan en gewoon voer krijgen wordt er een hoop heisa om gemaakt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:14

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

dat is de normaalste zaak van de wereld. Als je een paardje hebt wat je binnen stalt met complete verzorging binnen voetstap bereik voor het paard dan heb je dat misschien niet door en klinkt het ongeloofwaardig. Maar we leren allemaal bij!

Hier doet alles van jong (veulens) tot oud (16 jr) het, geen enkel probleem.
De ene keer drukken ze het door met de lippen dan is het maar een dun laagje, de andere keer komt er groot geschut bij in de vorm van hoeven en beuken op het ijs.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

zelfs mijn veulen van dit jaar mei stampt het ijs kapot en de staldeuren staan open en ze kunnen naar binnen maar denk je nou echt dat die binnen staan nee echt niet lekker buiten joh in de kou:D mijn oude pony heeft wel een deken op

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:52

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Ik heb er één :D
Maar die is uitzondering op 'héél veel dingen.... :+

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:54

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Wanneer kom je langs :D ?
Hier doen ze het ook :) Geleerd van mijn shetlandmerrie, die nu weg is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:07

Sorry hoor maar wat een onzin :D
Als er iemand goed voor zijn paarden zorgt is het Piet wel!!!

Ik heb een connemara, die uit Piet zijn kuddes komt, die 3 jaar in het hulkesteinsebos heeft gestaan.
Voordelen van zijn aanpak:
- SUPER geharde pony's
- super gezonde ponys
- ponys met enorm goede hoeven
- ponys met enorm goede vacht
- ponys die geestelijk ook heel sterk zijn, gelukkig, trauma-vrij

Hier wat fotos van de vader van mijn pony (Finney) en zijn kudde in dat betreffende bos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij voert ze prima bij, en laat ik het zo zeggen, mijn pony kwam er in de winter uit als 3 jarige (eind feb, was toch ook heftige winter) en was te dik hoor ;) Zo weinig te eten hebben ze niet, daarnaast staan ze met maar een paar ponys op enorme stukken, met heel veel bomen, eigen drink vijvers e.d.
En wat ze zeggen, die ponys leren teminste hoe ze moeten overleven, ook de mijne ramt bevroren emmers zelf stuk. Ze weten het heus wel!

Ga echte paarden mishandelaars vangen

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:36

Inderdaad wat een onzin zeg. Vroeger reed zijn dochter met 1 van de connemara pony's EK. En ze zorgen er echt wel goed voor!

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:59

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

Dan nodig ik je uit hier eens te komen kijken ;) . Paarden slaan regelmatig het ijs op de bevroren waterbakken met de hoeven kapot, is heel normaal gedrag.
De ponies worden bijgevoerd, dat lijkt me wel verstandig in dit jaargetijde.

1 van mijn ponies staat ook zo goed als altijd buiten (er is schuilmogelijkheid hoor, maar meneer wil gewoon niet naar binnen), er ligt al wekenlang een ijslaagje op z'n rug. Niks mis mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:02

@Toydoll
De foto's kun je hier nu niet zo veel mee, dat was van de zomer. Dat is best een verschil met nu.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:58

Marloez schreef:
Cayenne schreef:

sorry mijn paarden stampen het ijs ook stuk van de waterton ...paardjes zijn wel slim genoeg hoor om aan water te komen ;)

alleen mijn paardjes hebben een schuilstal en 24 /7 hooi ter beschikking :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:46

Oke oke het is me nu wel duidelijk dat het normaal is dat paarden met hun hoef ijs kunnen kapot stampen. :') Iedereen er ook op in. :P Ik heb het ze zelf nog nooit zien doen, vandaar mijn reactie. En bij m'n eigen poown zie ik het ook niet zo snel gebeuren, en als ze het zou doen zie ik d'r al glibberend met één hoef over het ijs scheren. :=

Ik vind de paarden er trouwens prima uit zien op de foto's van Toydoll..